Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

U6-Pro finns i lager nu igen, lyckades knipa en precis

Tack för att du hojtade till, lyckades knipa en jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

U6-Pro finns i lager nu igen, lyckades knipa en precis

Tack!
Jag hade skrivit upp mig på maillistan men inte fått något mail. Fick beställt en AP, det blir perfekt till nya huset när vi flyttar om några veckor.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Finns det något smidigt sätt att föra över samtliga inställningar från en ap till en annan? Jag kommer bya ut min ac ap lite mot ac ap pro 6, vore trevligt att inte behöva ta skärmskott av varje inställning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av {SWEC}Rool82:

U6-Pro finns i lager nu igen, lyckades knipa en precis

Dock beta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aabbcc:

Finns det något smidigt sätt att föra över samtliga inställningar från en ap till en annan? Jag kommer bya ut min ac ap lite mot ac ap pro 6, vore trevligt att inte behöva ta skärmskott av varje inställning

Bara koppla in den om du har en controllers sköter den allt sånt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Tack för att du hojtade till, lyckades knipa en jag med

Lugnt, antog att jag inte var ensam att vänta på den

Skrivet av zarkov:

Tack!
Jag hade skrivit upp mig på maillistan men inte fått något mail. Fick beställt en AP, det blir perfekt till nya huset när vi flyttar om några veckor.

Fick ett mail strax före 11 idag också, men på lunchen så var dom redan slut.
Blev riktigt förvånad när jag fick ett mail till nu på eftermiddagen

Skrivet av anon300311:

Dock beta

Japp, men early access är mer en beta testa av mjukvaran för att testa att allt fungerar innan dom säljer till massorna.
Vist kan dom hitta hårdvarufel under EA också, och skulle det vara ett större hårdvarufel så brukar dom tydligen kunna byta ut dom.
Dock länge sedan jag läst om någon som haft fel på hårdvaran.

Men mjukvaran är ju som sagt beta också, så det är ju inte direkt nått man ska använda i kommersiellt syfte.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skäggig legend

Jag ha precis en beställning på en UniFi 6 LR. Jag har idag vanliga LR och hade problem när jag installerade den i huset att den inte gav bra mottagning i vissa delar av huset. Men nu är det helt plötsligt mycket bättre? Jag har inte gjort något annat än levt i huset. Men hastigheten är lite keff när filer ska skickas fram och tillbaka och att kolla på Plex trådlöst till tvn går lite segt. Så why not.. Uppe på vinden finns det ström så ska sätta en poehub för att koppla upp AP och senare kameror runt huset med kablar genom ventilationshålen för fukten. Längtar.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Lugnt, antog att jag inte var ensam att vänta på den

Fick ett mail strax före 11 idag också, men på lunchen så var dom redan slut.
Blev riktigt förvånad när jag fick ett mail till nu på eftermiddagen

Japp, men early access är mer en beta testa av mjukvaran för att testa att allt fungerar innan dom säljer till massorna.
Vist kan dom hitta hårdvarufel under EA också, och skulle det vara ett större hårdvarufel så brukar dom tydligen kunna byta ut dom.
Dock länge sedan jag läst om någon som haft fel på hårdvaran.

Men mjukvaran är ju som sagt beta också, så det är ju inte direkt nått man ska använda i kommersiellt syfte.

Om jag tolkat dem olika poe standarna rätt så inser jag nu att min edgerouter x sfp inte kommer orka driva Unifi 6 Ap Pro Förmodar att jag måste köpa till denna och koppla mellan router och ap? https://www.dustinhome.se/product/5011147614/poe-injektor-802...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Om jag tolkat dem olika poe standarna rätt så inser jag nu att min edgerouter x sfp inte kommer orka driva Unifi 6 Ap Pro Förmodar att jag måste köpa till denna och koppla mellan router och ap? https://www.dustinhome.se/product/5011147614/poe-injektor-802...

Utan att kolla riktigt (sitter på jobbet), men den där är 48V 0.35A. Och enligt databladet till APn står det "48V, 0.5A PoE Adapter (Optional)"

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Om jag tolkat dem olika poe standarna rätt så inser jag nu att min edgerouter x sfp inte kommer orka driva Unifi 6 Ap Pro Förmodar att jag måste köpa till denna och koppla mellan router och ap? https://www.dustinhome.se/product/5011147614/poe-injektor-802...

Du behöver denna:
https://eu.store.ui.com/collections/operator-accessories/products/poe-injector-48vdc-24w-rocketti-uap-pro

Permalänk
Medlem

Tack <3

Edit: Fan det kommer bli trångt i det lilla skåpet med nätverksuttag och router då jag behöver knöla in poe injectorn+en liten grendosa

Permalänk
Medlem

Jag driver mina U6-LR som är POE+ .at specificerade, med POE .af från en US-8-60W utan några problem. Dessa U6-LR drar ca 6.7w /st.
Jag har ett par U6-Pro påväg hem och räknar med att även de ska funka på POE .af.

U6-LR har spec på max power = 16.5W
U6-Pro har spec på max power = 13W

POE .af kan enligt spec leverera max ca 15W
POE+ .at kan enligt spec leverera max ca 30W

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

U6-Pro har levererats och är up & running. De drar ca 5.9w och rullar fint på POE .af samt rapporterar "PoE Detection = Good"

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Har en AP AC Pro som kastar ut alla enheter några gånger per dag. Wifi försvinner och kommer tillbaka efter ca 30 sekunder.

Jag har bytt till en annan POE-injektor och bytt kabel. Ingen skillnad

Har öppnat ett case mot Ubiqity, men tänkte även kolla här om nån har några tips

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av niclasc:

Har en AP AC Pro som kastar ut alla enheter några gånger per dag. Wifi försvinner och kommer tillbaka efter ca 30 sekunder.

Jag har bytt till en annan POE-injektor och bytt kabel. Ingen skillnad

Har öppnat ett case mot Ubiqity, men tänkte även kolla här om nån har några tips

Återställt/Uppdaterat den? Inga loggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Återställt/Uppdaterat den? Inga loggar?

Den kör senaste firmware. Hittar inga loggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Den kör senaste firmware. Hittar inga loggar

Som @tcntad säger så kör återställning om du inte redan har det (tryck med gem i ca 10 sekunder på återställningsknappen). Fungerade på min AC Lite som controllern inte hittade (men som fungerade utmärkt annars).

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av {SWEC}Rool82:

U6-Pro finns i lager nu igen, lyckades knipa en precis

Är det någon som har koll på hur prestanda och räckvidd ser ut kontra vanliga AC-PRO? Jag misstänker att det kanske inte är värt att fundera på byte här på gården med 7-10 klienter som mest .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av niclasc:

Den kör senaste firmware. Hittar inga loggar

Återställ är ett bra tips.
Min AP AC Lite krånglade ett tag där den stod som disconnected i kontrollermjukvaran men fungerande ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Japp, men early access är mer en beta testa av mjukvaran för att testa att allt fungerar innan dom säljer till massorna.
Visst kan dom hitta hårdvarufel under EA också, och skulle det vara ett större hårdvarufel så brukar dom tydligen kunna byta ut dom.
Dock länge sedan jag läst om någon som haft fel på hårdvaran.

Nej, det är lika mycket ett beta-test av hårdvaran. Det senaste året har de skrotat flera av modellerna i U6-serien innan de nått GA.

Om din specifika enhet råkar vara defekt kan du troligen få den utbytt. De kommer dock aldrig byta ut enheter bara för att de gör förändringar till GA-varianten eller för att det finns något generellt fel med modellen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej !

Kör idag Bahnhofs standard Tilgin router, den ger tyvärr inte så bra täckning med sitt Wi-fi, hus på ca 200 kvm.
Tänkte sätta en AP för att förbättra trådlös täckning. Har tillgång till trådat nätverk där jag vill sätta AP (dock ej PoE trådat-nätverk).

Funkar det att kombinera t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5669956 med en router av ett annat märke?

Alla svar uppskattas!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det någon som har koll på hur prestanda och räckvidd ser ut kontra vanliga AC-PRO? Jag misstänker att det kanske inte är värt att fundera på byte här på gården med 7-10 klienter som mest .

Räckvidd är i mångt och mycket begränsat av vad klienterna orkar skicka ifrån sig (plus tillåten sändereffekt som förstås begränsar), så nej, förvänta dig ingen skillnad vad gäller räckvidd.

För skillnaden i prestanda är detta test rätt bra:
https://evanmccann.net/blog/2021/2/unifi-6-lite-review

TL;DR bättre att köpa en till AP:a om du vill har mer räckvidd/prestanda än att byta till wifi6.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Hej !

Kör idag Bahnhofs standard Tilgin router, den ger tyvärr inte så bra täckning med sitt Wi-fi, hus på ca 200 kvm.
Tänkte sätta en AP för att förbättra trådlös täckning. Har tillgång till trådat nätverk där jag vill sätta AP (dock ej PoE trådat-nätverk).

Funkar det att kombinera t.ex. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5669956 med en router av ett annat märke?

Alla svar uppskattas!

Inga problem. Dock tror jag inte att det kommer poe-injektor till den modellen. Så det får du köpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Inga problem. Dock tror jag inte att det kommer poe-injektor till den modellen. Så det får du köpa till

Tusen tack för svar Jocke! Vad är då skillnaden mellan alla modeller och vilken bör man välja? Möjligt att jag vill addera en till AP senare.

  • Unifi 6 Lite

  • Unifi 6 Long Range

  • Unifi AP AC Pro

  • Unifi AP AC Lite

  • Unifi AP AC LR

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt så satsa långsiktigt och då på den nya U6 serien som är WiFi6.

U6-Lite 2x2 antenner för både 2,4GHz och 5GHz. Mindre i formatet och riktigt prisvärd.
U6-LR 4x4 antenner med högre förstärkning för både 2,4GHz och 5GHz. Större i formatet.

De flesta "normalanvändare" klarar sig bra med U6-Lite. En POE 802.3 af injektor behöver du också.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet om nya 16p switchen med 50w poe är ljudlös?
https://www.dustinhome.se/product/5011158930/unifi-usw-16-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Någon som vet om nya 16p switchen med 50w poe är ljudlös?
https://www.dustinhome.se/product/5011158930/unifi-usw-16-swi...

Den verkar vara fläktlös (enligt dokument länkat från Dustins produktsida): https://dustinimages.azureedge.net/media/d200001004274360/uni...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Hej,

Mitt nätverk börjar med Telia Inteno switch-> Ubiquiti USG-3P-> Ubiquiti USW-Lite-8-PoE -> Ubiquiti UAP-AC-LR samt Ubiquiti
U6-Lite. Är första gatewayen onödig och vinner/förlorar jag något på att köra utan den och istället gå direkt via switchen till AP:na?

Skall om allt går bra byta ut Telia mot Bahnhof där jag då kommer ha deras 10Gb router innan gatewayen/switchen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av matsolaw:

Hej,

Mitt nätverk börjar med Telia Inteno switch-> Ubiquiti USG-3P-> Ubiquiti USW-Lite-8-PoE -> Ubiquiti UAP-AC-LR samt Ubiquiti
U6-Lite. Är första gatewayen onödig och vinner/förlorar jag något på att köra utan den och istället gå direkt via switchen till AP:na?

Skall om allt går bra byta ut Telia mot Bahnhof där jag då kommer ha deras 10Gb router innan gatewayen/switchen.

Det beror på om du måste ha din Telia Gateway eller inte. USG bör kunna hantera TV via VLAN om du ens kör TV. Annars är det ju bara ta bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det beror på om du måste ha din Telia Gateway eller inte. USG bör kunna hantera TV via VLAN om du ens kör TV. Annars är det ju bara ta bort den?

Jag kör inte TV och kommer inte behöva Inteno när jag byter till Huawei router och Bahnhof. Frågan är dock om jag behöver USG efter routern och innan switch eller om det är onödigt? Eller om jag nu ens behöver switchen då jag borde kunna koppla Huawei routern direkt till mina båda AP.