Är det här ett bra köp för Davinci Resolve?

Permalänk
Medlem

Är det här ett bra köp för Davinci Resolve?

Halloj!

Behöver er hjälp här nu. Jag är typ lvl 1 när det kommer till sånt här, så bare with me!

Först lite om vad jag använder datorn till:
Jag sysslar en hel del med film och gör nästan allt i resolve. Jag gör då det mesta; klipper, ljudlägger och gradar. Jag använder en hel del stabilisering i klippningen. Enkla ljudgrejer, som eq, kompressor, limiter, brusredusering osv. Det blir ibland rätt många nodes i graden också, och ofta lite Ofx-plugins på, typ film grain, glows osv.
Det är inga hollywood projekt eller så, men ändå mer ambitiöst än bara klipp och klistra-videos.

Allt det här har jag tidigare gjort på en Asus Rog-laptop från 2015, så jag inser att oavsett uppgradering nu, så lär det göra rätt stor skillnad.

Hur som helst, efter lite research i några dar så har jag kommit fram till att jag troligtvis vill ha en Ryzen 5800x med typ ett RTX 3060ti/3070 grafikkort. Tänkte först ge mig på att bygga en jäkel själv, men insåg sen att det tydligen är lättare att få tag på en enhörning än ett grafikkort. Så då började jag istället kolla på färdigbyggda burkar. Då verkar man landa någonstans mellan 17-25000 kr.

Men, och nu till min egentliga fråga: (sorry för lång inledning, men tack för att du tar dig tid ❤️ )
Råkade nämligen stöta på den här för 9990 kr:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Den är inte riktigt det jag letat efter, jag vet, men däremot mycket billigare, och inte så jäkla far off ändå, eller?

AMD Ryzen™ 5 5600G processor
NVIDIA GeForce RTX 3060-grafik
16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD

Jag noterar "G:et" i 5600G, men vet inte riktigt vad det betyder för min del. Det verkar vara steg ner från 5600x som i sig är ett steg ner från 5800x som jag först tänkte mig. Men hur illa är det? Tror ni den här HPn hade funkat för mig och det jag gör? Är det ens en bra deal? Det verkar så för mig, men jag är för okunnig för att bedöma.

Permalänk
Medlem

5600G är en APU, 6 processorkärnor och 7 Vega CU.

Även om det i grunden är samma som 5600X har 5600G något lägre boost och bara halva L3-cache samt PCIe 3.0 (5600X har PCIe 4.0) så den presterar inte riktigt lika bra.

För Davinci resolve ska det dock inte göra så hemskt stor skillnad då den största delen av arbetet görs av GPUn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

5600G är en APU, 6 processorkärnor och 7 Vega CU.

Även om det i grunden är samma som 5600X har 5600G något lägre boost och bara halva L3-cache samt PCIe 3.0 (5600X har PCIe 4.0) så den presterar inte riktigt lika bra.

För Davinci resolve ska det dock inte göra så hemskt stor skillnad då den största delen av arbetet görs av GPUn.

Tack för svar!
Ja, jag läste något om de där orden innan men vet inte riktigt vad allt betyder 🤯 Vad menas med tex med PCIe 3.0 för min del? Hur påverkas jag av att det inte är 4.0? Har det med hårddiskar att göra? *Clueless*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

5600G är en APU, 6 processorkärnor och 7 Vega CU.

Även om det i grunden är samma som 5600X har 5600G något lägre boost och bara halva L3-cache samt PCIe 3.0 (5600X har PCIe 4.0) så den presterar inte riktigt lika bra.

För Davinci resolve ska det dock inte göra så hemskt stor skillnad då den största delen av arbetet görs av GPUn.

Kan det finnas någon framtida teoretisk vinst i att ha ett PCIe 4.0 kompatibelt system? Tänker framförallt på DirectStorage. Inte mitt område men av en ren slump såg jag tråden och noterade att APU'erna inte var PCIe 4.0 kompatibla, vilket jag faktiskt trodde de var.

Kanske svårt att sia om men kanske något man bör ha i åtanke tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kremsos:

Tack för svar!
Ja, jag läste något om de där orden innan men vet inte riktigt vad allt betyder 🤯 Vad menas med tex med PCIe 3.0 för min del? Hur påverkas jag av att det inte är 4.0? Har det med hårddiskar att göra? *Clueless*

Skrivet av anon5930:

Kan det finnas någon framtida teoretisk vinst i att ha ett PCIe 4.0 kompatibelt system? Tänker framförallt på DirectStorage. Inte mitt område men av en ren slump såg jag tråden och noterade att APU'erna inte var PCIe 4.0 kompatibla, vilket jag faktiskt trodde de var.

Kanske svårt att sia om men kanske något man bör ha i åtanke tänker jag.

Njae, jag ser inte riktigt att man får någon större vinst som hobbyanvändare. Ska man jobba med detta professionellt så är hela datorn knappast lämplig ändå. Så i detta fall tror jag inte det gör någon nämnvärd skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Här finns i princip samma dator för 1000kr mindre, är dessutom i lager nu.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Enda skillnaden vad jag kan se är att det är mindre lagring på den, 256GB ssd istället för 512GB.
Men för den tusenlappen så får man ju typ 1TB ssd eller 4 TB hdd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

För directstorage verkar man på PC sidan inte ha ett lika strikt krav på att det måste vara PCI-express 4.0, dock behöver SSD enheten ha hög skriv och läs hastighet oavsett 3.0 eller 4.0. På konsolsidan å andra sidan har kraven striktats till.

Angående PCI-express 4.0 så är det nog inte bara processorn som bestämmer om du kommer ha stöd för det eller ej, utan även det moderkort som processorn sitter på. I den modell från elgiganten som du länkat till så verkar det vara moderkortet som är komponenten som saknar stöd/slots för PCI-express 4.0.

En approach/strategi annars hade ju varit att köpa en sån där pre-build/färdigbyggd dator, men att man såg/ser till att moderkortet som sitter i har stöd för PCI-express 4.0. Då gör det kanske inget att just en processor såsom 5600G sitter i, då kan man ju senare uppgradera till 5800x/5900x. Som sagt detta blir inte relevant för den modell du länkat då moderkortet som kom med där inte har pci-express 4.0 slots (någon skräddarsydd variant av b550A moderkort när man slår upp dator-modellen hos HP). HIttar du en dator för 11-13K som inkluderar ett bättre moderkort med allt annat ganska likt så är det nog värt.

Hur angeläget är det att införskaffa dator? Grafikkorts-tillgängligheten spås/spekuleras bli bättre i höst då bitcoin värdet faller/fallit.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Till att börja med är frågan lite svår att svara på utan att veta vilket råmaterial du arbetar med. Ska försöka svara med antagandet att du använder en blandning av H264/Prores och främst 4K.

Jag skulle rekommendera dig att ta en titt på Puget Systems då de har mycket matnyttig information. Till exempel denna som beskriver CPU:ns påverkan på prestandan. Låt oss utgå från att en 5600G mellan tummen och pekfingret motsvarar en 3600XT. (Inte helt insatt i alla modeller, men efter en snabb googling ser de snarlika ut.) Enligt Puget Systems skulle en 5800X då ge cirka 15% bättre prestanda, och det är med ett 3080. Jag skulle tro att grafikkortet begränsar dig innan dess, en 5600G kombinerad med ett borde vara 3060 är en rätt balanserad kombination.

Däremot så är 16 GB ram i lägsta laget för Resolve. Uppgraderade själv till 64 GB häromåret och programmet tuggar gärna i sig upp till 30 GB även på mindre projekt. Skulle rekommendera åtminstone 32 GB för edit/color och gärna 64-128 GB om du vill göra nåt mer avancerat än textrutor i Fusion.

Behovet av lagringsutrymme varierar mer mellan person och person, men 512 GB känns väldigt begränsande. Det är ju dock lätt att uppgradera. Vill minnas att Blackmagic rekommenderar ett workflow med separata hårddiskar för program, proxies och råmaterial. Det är dock säkerligen overkill, men jag har själv tyckt att det har varit mycket skönt att ha separata för program och råmaterial i alla fall.

Kan även vara en bra idé att dubbelkolla att det finns lediga PCIe-slots ifall du i framtiden skulle vilja skaffa ett Decklink-kort.

Sammanfattningsvis tror jag att datorn vore väl lämpad för det du har beskrivit efter att ha uppgraderat RAM/hårddisk!

Permalänk
Medlem

Instämmer med @tgadler. 16GB RAM kommer man inte långt med i alla fall och lagring måste du lösa utöver datorköpet förstås. Lite mer åsikter och tips kanske kommer om man vet tekniska detaljer som codec, upplösning, externa plugins etc.

Vad som verkar är att HP-datorn har ett sådant där äckligt snålt moderkort med endast 2x DIMM-slots för RAM.
https://support.hp.com/ie-en/document/c07093984
Officiellt säger dom att 32GB totalt minne är max och det även om det *kan* räcka beroende på hur du använder programmet, så känns det väldigt synd med den begränsningen på ett helt nytt system. Däremot finns det ju 32GB-moduler i det vilda, så jag undrar ändå om man kan införskaffa två sådana och köra 64GB trots allt.

Varför vissa tryckt in någon slags diskussion om DirectStorage vet jag inte, då det är spelgrums som inte bör spela roll här.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Fortfarande osäker på vad hela PCIe 3.0/4.0 grejen betyder för min del. Återigen, jag är bara lvl 1 här 😂 får googla alla ord så jag ska förstå men jag är lite trög ibland. Men det är alltså olika versioner på slots i moderkortet vi pratar om? Som påverkar vilka hårddiskar jag kan ha? Eller, är jag helt ute?
Vad gäller DirectStorage så förstår jag ännu mindre, men det verkar när jag läser om det, som att det kommer funka med PCIe 3.0 men att det ändå som Teddis skrev, bara gäller spel? 🤔

Angående rå-materialet, sorry, glömde lägga till den infon. Det är främst GH5 material (h264, 4k, 25/50 fps) som jag jobbar med nu. Har alltid behövt optimiza all media innan jag börjar klippa. Det hade varit en dröm att slippa det steget såklart men jag vet inte hur möjligt det är... Har alltid gjort proxies i DNxHR (sq/hq) och då har det flytit på rätt bra med min laptop.
Vill såklart kunna arbeta med annat material också om det behövs, typ braw, R3d, prores osv..kanske lite 6k/8k så småningom. Blir troligen proxies då också, men ändå.

Det var faktiskt Puget Systems jag hamnade på under min lilla research, och där jag kom fram till just 5800x. Utan att kunna något om datorkomponenter, och att jag bara förstår 15% av det jag läser så verkade den vara mest bang for buck. Den låg en bra bit över 5600x i listorna, och kostade bara en tusenlapp mer. Sen var det stegvis fler tusenlappar för att klättra i listan men då skulle man också ha bättre grafikkort, och ja, då blev det väldigt dyrt, väldigt snabbt 😅

Jag noterade också som ni, ram-minnet och lagringen på HP'n. Jag la inte så stor vikt på det, tänkte bara uppgradera direkt till 32gb. Sen ha SSD'n som ingår till OS + andra program men också köpa till en extra SSD på 1 eller 2tb för pågående projekt jag arbetar med.
För just lagring så får jag väl köpa till en extern raid så småningom. Kan dock för lite om sånt nu så det får bli ett annat inlägg i forumet då 😁😁

Vad tror ni? Det är väl en bra deal ändå? Tänker att bara ett RTX3060 kostar väl typ 6k+. Så, en helt färdig och fungerande dator för 10k???
Men duger den? 😬😬😬 Eller ska jag ba slänga på 10k till och bygga en egen? Håller ni mig i handen då??🥺

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

...Kan även vara en bra idé att dubbelkolla att det finns lediga PCIe-slots ifall du i framtiden skulle vilja skaffa ett Decklink-kort...

En sak till som jag insåg nu, Tgadler, du nämde Decklink-kort. Jag använder ju en ultrastudio mini monitor.

Den är kopplad till min laptop med thunderbolt nu, men HP'n verkar inte ha en sån port. Är det ett sånt decklink-kort jag ska ha då istället? Hade ju blivit lite renare vid skrivbordet i för sig.. men hur många lediga slots har man i HP'n? Är det samma slots vi pratar om som eventuella extra SSD ska sitta i? 🤯🤯🙈

Rättning
Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Här finns i princip samma dator för 1000kr mindre, är dessutom i lager nu.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Enda skillnaden vad jag kan se är att det är mindre lagring på den, 256GB ssd istället för 512GB.
Men för den tusenlappen så får man ju typ 1TB ssd eller 4 TB hdd.

Åfan, om det är enda skillnaden så är det kanske den jag borde ta då! Är det svårt att byta själva main-disken? Tänker på windows osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kremsos:

En sak till som jag insåg nu, Tgadler, du nämde Decklink-kort. Jag använder ju en ultrastudio mini monitor.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71xLUryMUAL._AC_SX679_.jpg
Den är kopplad till min laptop med thunderbolt nu, men HP'n verkar inte ha en sån port. Är det ett sånt decklink-kort jag ska ha då istället? Hade ju blivit lite renare vid skrivbordet i för sig.. men hur många lediga slots har man i HP'n? Är det samma slots vi pratar om som eventuella extra SSD ska sitta i? 🤯🤯🙈

Yes, Decklinken gör samma sak som din ultrastudio. Det är inte samma slot som du skulle sätta en ssd av m2-typ i. Vet inte hur många PCIe-slots HP:n har, det kanske någon annan kan klura ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Yes, Decklinken gör samma sak som din ultrastudio. Det är inte samma slot som du skulle sätta en ssd av m2-typ i. Vet inte hur många PCIe-slots HP:n har, det kanske någon annan kan klura ut?

Tack för svar. Förstår lite mer nu! DeckLink-kortet som jag ska ha behöver tydligen en PCIe slot på x4 eller mer.
Det visade sig däremot att det inte finns. Jag beställde nämligen datorn i helgen ändå, trots att jag var osäker.
Fick hem den ikväll och har öppnat upp och kollat.

Enda lediga som finns är en PCIe x1
http://www.bilddump.se/bilder/20210713010450-217.215.229.248....

Lite märkligt med tanke på:
http://www.bilddump.se/bilder/20210713010315-217.215.229.248....

Jobbigt att det här ska vara dealbreakern, för i övrigt hade den nog varit helt OK om jag maxat RAM och lagringen.

Permalänk
Samsung Sverige

x16-slotten lär användas av grafikkortet. För det står väl inte att det är en ledig expansionsplats?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

x16-slotten lär användas av grafikkortet. För det står väl inte att det är en ledig expansionsplats?

Ja precis.
Står inte att det är lediga platser nej, men det var så jag tolkade det bara. Men jag vet inte, man brukar kanske skriva ut det sådär.

Permalänk
Medlem

Attans, sannerligen tråkigt om köpet skulle falla på det. Blackmagic har dock sin Decklink Mini Monitor som bara tar just en x1-plats. Nackdelen blir att det inte stödjer 4k, men det gjorde väl inte din Ultrastudio ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Attans, sannerligen tråkigt om köpet skulle falla på det. Blackmagic har dock sin Decklink Mini Monitor som bara tar just en x1-plats. Nackdelen blir att det inte stödjer 4k, men det gjorde väl inte din Ultrastudio ändå.

Eller hur!
Jo det stämmer, såg det också. Problemet är bara att jag har en ny, dyr och kalibrerad 4k monitor som jag vill utnyttja. Känns sjukt tråkigt att en sprojtans ny dator inte klarar av detta och att jag inte heller kommer kunna uppgradera något så det funkar. Hade nästan hellre köpt en mac om det ska vara så begränsat. (Btw, kanske inte dum idé 🤔😂)

Man jo man skulle ju kunna använda HD varianten på decklink-kortet, för just grading är ju färgerna det viktiga och inte upplösningen...Hm..Jaaaaee, jag vet inte.. fan. Svårt.
🤯

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga tack för hjälpen alla! Har bestämt att jag skickar tillbaks den här och letar vidare. Om ni har några tips får ni gärna skriva!
Helst Ryzen 5000-något-x och RTX 3060 eller bättre. Kan spendera upp till 20k om det är värt det.
Osäker på om jag vågar bygga själv dock, men kanske 🙃🙃

Permalänk
Medlem

Hej Kresmos

Lite nyfiken hur det hela landade.

Kör själv DR och trycker ut flera filmer varje dag främst för Youtube och sitter lite i samma båt som du gjorde och funderar på att uppgradera min desktop till en ny och kraftfullare och behöver ha den gamla som backup.

I mitt fall är det snabbhet i redigeringen och möjlighet att hantera multicam med 4 -5 kameror som gäller. Filmar i huvudsak i FullHD då mina kameror inte klarar 4K och då kameror med FullHD och bra optik trots allt ger en bra filmupplevelse och rullar snabbare i datorn.

( Material från tex mobiler i 4/6/8K förkonverterar jag till FullHD )

Satsar mera på innehåll ( content ) än kul grejer i Fusion och att snabbt skjuta filmen genom DR så jag blir klar och kan publicera resultatet.

Men grejen är - vad är det för desktop jag skall köpa så jag inte kommer snett och får hyfsat mycket kraft för pengarna ( 15 - 20 K ) som jag vill satsa?

Har stora skärmar och nätverkslagring så det är en maskin som tuggar filmklipp i rasande takt jag behöver.

/Den gamle mannen