Helgsnack: Hur städar du din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag antar att ni som städar mer sällan kör utan fönstersida? De flesta som köpt stationär dator de senaste 3-4 åren har ju valt ett chassi med fönstersida och då måste man ju städa oftare eftersom det ser så fullt ut annars särskilt om man kör med RGB belysning!

Japp, vägrar konsekvent fönster! (Hade akvarium som liten, fiskarna dog.)
Senaste bygget från sommaren 2020 har RGB på både moderkort, grafikkort och kylfläkt. Inte för jag ville ha det, utan för det var bra grejor i övrigt. Stör mig på ljuset som ändå letar sig ut från kylhålen. (Burken är igång 24/7 i sovrummet). Den står bakom en väggmonterad 65-tumsskärm, men blir någon slags "ambiensljus"-effekt på väggen.

Nåja, städar burken årligen ändå, förutom dammfiltren som jag rengör varje månad/varannan när jag kommer ihåg. Har 8 burkar i huset, så det tar några timmar. Rätt roligt sätt att döda tiden på egentligen.

Mjukvarumässigt städar jag burken varje vecka med Ccleaner. Kakor och sådan skit som trots att jag vägrar kakor ändå hittar sig in. Årligen en nyinstallation av win10. Med "burken" avser jag 8 st. C64-orna oräknade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade:

Edit: Tyckte dessa två videos var rätt roliga, verkar inte vara så lätt att ta sönder något även när man verkligen försöker:

https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

https://www.youtube.com/watch?v=4SjOv_szzVM&t=0s

Om man struntar i Linus Sandlåde och Falsetttips så kan man läsa lite mer seriösa texter i ämnet.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet...

Hur behåller man sitt sinne i ordning ens efter fem sekunder med denna lätt obildade människa som inte ens kan prata som folk utan att tankarna går till "han borde ta ut kaktusen ur bakre usb-porten"?

Som vanligt har de noll koll heller. Uttalandet om att man ska jorda sig innan man bygger sin dator är bara så fel och visar på att de inte har förstått något alls i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om man struntar i Linus Sandlåde och Falsetttips så kan man läsa lite mer seriösa texter i ämnet.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet...

Hur behåller man sitt sinne i ordning ens efter fem sekunder med denna lätt obildade människa som inte ens kan prata som folk utan att tankarna går till "han borde ta ut kaktusen ur bakre usb-porten"?

Som vanligt har de noll koll heller. Uttalandet om att man ska jorda sig innan man bygger sin dator är bara så fel och visar på att de inte har förstått något alls i ämnet.

De är ju inte mindre roliga för det? Men visst, alla upplever humor olika Dock så ser det inte så jättelätt ut att pajja sina saker även om man försöker.
(Skönt att en använder hjälm när han cyklar iaf )

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade:

De är ju inte mindre roliga för det? Men visst, alla upplever humor olika Dock så ser det inte så jättelätt ut att pajja sina saker även om man försöker.
(Skönt att en använder hjälm när han cyklar iaf )

I min mening är de inte roliga någonstans. Har aldrig orkat med det jag kalla för skrikhumor.
Videosekvenserna innehåller inte några långtester heller precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

I min mening är de inte roliga någonstans. Har aldrig orkat med det jag kalla för skrikhumor.
Videosekvenserna innehåller inte några långtester heller precis.

Som jag sa, allas humor är olika, du får kalla det precis vad du vill och det gör dig varken bättre eller sämre än oss som tycker det är roligt.

Behöver inte timmeslånga utläggningar för att inse att saker inte är så bräckliga som många framhäver dem. Ska man ta höjd för alla faror så har man nog inte tid med mkt annat.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

De få gångerna, kanske max en gång om året som datorn kopplad ur får den en halvambitiös genomkörare med en burk tryckluft.

Spelar liksom ingen roll om det är blankt där inne eller inte.

Permalänk
Medlem

Så här gör jag, som har ganska mycket damm och katthår hemma:
1. Förebygger dammsamlande i datorn genom effektiv filtrering. Först det vanliga finmaskiga nätet som kom med datorlådan, och sedan inklämt bakom detta ett pollenfilter av samma typ som används till vädringsfönster. (*)
Det som slinker igenom båda är väldigt finkornigt damm som inte stör så mycket.

2. Semipassiv kylning. Med detta menar jag att CPU och grafikkort kyls via en passiv konvektor monterad på väggen utanför datorn. Luftflödet i lådan behövs bara för att kyla moderkort, RAM, diskar och nätaggregat.

(*) Jag övervägde att använda HEPA-filter, men det blir (mycket) mer jobb att få på plats, eftersom de är i tjockare paket.
Jag dammsuger filtren varannan månad eller så och torkar vid behov av invändiga fläktblad och kylflänsar i samband med att jag öppnar datorlådan för annan service någon gång per år eller mer sällan.

Permalänk
Medlem

Jag använder min dammsugare. Filtren som sitter i lådan dammsuger jag med den möbelborste som kom med dammsugaren. Inne i datorlådan använder jag dammsugaren till att blåsa bort damm. Jag har en äldre dammsugare där jag kan koppla slangen till utblåset och därmed blåsa. Då brukar jag använda det långa elementmunstycket som ju är i plast.
Dammsugaren är då även bra att snabbt kunna frosta av frysen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

... använder jag dammsugaren till att blåsa bort damm. ... använda det långa elementmunstycket som ju är i plast. ...

Det där kan vara lite riskfyllt. Gasmolekylerna i luften som gnids mot munstyckets insida kan lätt skapa statisk uppladdning av munstycket (med alla risker det innebär). Molekylerna själva kan omvandlas till joner som i teorin också kan skada känsliga kretsar, vilka nu tack och lov oftast skyddas av kylflänsar.

Bättre att skippa munstycket och bara använda metallröret, som samtidigt kopplas med en kabel till datorns jord.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus släppte för några timmar sedan en bra sevärd video i ämnet ESD:

Vad gäller dammsugning av dator så har Biltema under många år sålt ett dammsugar-kit för datorer:

https://www.biltema.se/hem/stadning/dammsugare/dammsugarfilte...

Jag rekommenderar dock ej dammsugning av dator då det ökar risken för en urladdning. Bättre då att blåsa ut datorns komponenter med en datavac eller lövblåsare eller tryckluft på burk(vid användning av kompressor tänk på att köra en oljefri variant). Det som främst skiljer insug från utblås är att vid utblås så sprider man ut dammet medan man vid insug komprimerar damm på mindre yta och virvlar runt partiklarna på mindre yta vilket ökar risken för att det byggs upp laddningar som sedan om man har otur kan zappa en komponent. Många dammsugare har en utblås funktion men luften som kommer ut därifrån är oftast inte helt ren då de läcker interna partiklar, en datavac är mer säker då de har nästan helt ren luft som blåser ut.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version