Veckans fråga: När väljer du vatten?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: När väljer du vatten?

Vad får SweClockers medlemmar att välja vatten före luft? Kylartillverkaren Be Quiet! vill ta reda på svaret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen aldrig att välja vatten före luft. Om luft går sönder så händer inget men om det skulle läcka vatten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Kommer förmodligen aldrig att välja vatten före luft. Om luft går sönder så händer inget men om det skulle läcka vatten...

Sånt brukar täckas av garantin om det är produktfel.

Personligen kör jag luft idag med Noctua.
Tidigare har jag haft Corsairs AIO men de har inte varit superbra (120mm).

Kommer antingen fortsätta köra luft eller custom vatten när jag bygger nytt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När systemet är självcirkulerande och kyler betydligt bättre än motsvarande luftkylare.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar framförallt vatten tillsammans med grafikkort. Historiskt sett har jag föredragit resultatet sett i ljudnivå och temperaturen med vattenkylning, både i egna (tidigare) och när jag byggt åt andra. Då får CPU ingå för att så klart det får.

Numera brukar det dock finnas rätt överbyggda kylare, och annars är jag villig att gå ned i modell för att ha just det.

Permalänk
Medlem

Väljer inte vatten längre, det var väl kul förut men ett rejält vattensystem är mycket mer underhåll och ger inte tillräckligt mycket bättre kylning/ljudnivå än luft. AIO är lite samma sak, skillnaden mot luft i ljudnivå och kylning motiverar inte det högre priset och extra risken.

Permalänk
Medlem

När det snöar i helvetet...

Fast då behövs det antagligen inte i alla fall.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

När vattenkylare har samma livslängd, kvalité och kostar marginellt mer än motsvarande luftkylare. Kanske krävs något bättre modulärt system där man kan byta ut alla delar enkelt på garanti, inklusive impeller.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Lego Master

Veckans fråga: När väljer du vatten?

När jag är törstig.

Jag hade tidigare nån AiO-lösning som slutade funka (utan läckage som väl var), och efter det gick jag tillbaka till luft för peace of mind samt bättre ljudmiljö.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

När jag känner att en öl till förmodligen inte kommer bidra till att jag mår bättre

Nämen... För mig är det prestandan. Läckor täcks ju av garantin och jag har aldrig varit med om att en AiO gått sönder. Med luft så tar det mycket mer plats och väsnas mer om man ska upp i samma prestanda, så det går så att säga "fetbort".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Väljer vattenkylning när man behöver tillräckligt med kylprestanda men utrymmet är begrännsat. Det tråkiga med vatten är ju läck risken eller pump haveri. händer ju inte super ofta men varit med om lite div strul.

Haft corsair AIO som "gunkat" igen och märkte inte att tempsen skena och fick felsöka varför datorn blåskärmade stup i kvarten(ryzen 2700 som var värme känslig, den var stabil under 60 grader klockad, men gick tempen över så behövdes mer spänning, vilket ökade tempsen etc, ond spiral)

Så den var stabil fram tills kylaren gunkade ihop.

Sen haft ett par Asetek som pumpen skurit sig efter några år av bruk som min gamla H70(glömde plugga i pump kablen, tar på mig den). Men det är ju sånt som händer, det kan ju hända med fläktar också.

Men jag är mer förtjust i luft kylning jämfört med AIO, det är lättare att hitta gränsen för en luft kylare, man märker rätt tidigt under stress test ifall luft kylaren är för hårt belastad eller inte.

Vatten får man vänta efter vatten tempen stabiliserat sig. Min ena AIO dog pga den anledningen, det var ju givetvis mitt fel men vatten tempen skenade en dag efter flödet blivit lite sämre, antagligen pga corsairs vätska inte varit den bästa och börjat gunka. Så den pumpen skar sig också.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Bara om det är trångt. I så fall finns det en mening med AIO. Annars är det bättre med rejäl luftkylning, mindre saker som kan gå sönder, låter mindre vid samma kylförmåga, billigare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gick över till vatten för ca 15år sedan och aldrig gått tillbaka, mest för att jag är van med det och att ha hand om det.

Första vattenkylning jag hade var Zalman’s Reserator som sen byttes till en Radiator som senare blev custom varianter.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Använder inte vatten och har aldrig gjort för pumpljudet har skrämt mig men nu när man byggt mITX byggen så börjar det bli lite mer intressant för GPUn.

Är väldigt sugen på att testa att slänga in i mitt FormD chassi men har coilwhine på 3080 så tror man kommer störa sig på det ljudet istället . Låter ju som att fler och fler kort har coilwhine på senare tid så undrar om det problemet behövs lösas innan vattenkylning kommer lyckas bli större.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Kört med AIO i flera år och har aldrig haft problem med missljud eller läckage. Började med en 120mm och uppdaterade efter några år till en 240mm och har idag en 280mm, alla har varit från Corsair. Håller min i9 10850k sval och är samtidigt tyst.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Får se vad det blir för mig vid nästa bygge men tills nu har låg ljudnivå i kombination med att den tar mindre plats ovan CPU (gäller AiO) varit trevligt. Men i min senaste server satte jag ditt en noctua CPU kylare som ja är lite större men mycket tyst.

Permalänk
Medlem

Kylprestanda och ljudnivå. Luft kommer inte ens i närheten av en ordentlig custom loop när man har komponenter som alstrar mycket värme.

När det gäller AIO så är de enklare att montera och inte lika mycket i vägen som motsvarande tornkylare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Haft haft två vattenkylare i senaste datorerna, båda har haft hög dB även i viloläge. Det är väl fler mekaniska delar som är aktiva även vid låga temperaturer. Jag prioritetar ljudlöshet vid mina byggen.

Skulle jag bygga ny dator idag hade jag valt lyftkylare 100%!

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte lika mycket på risken med läckande AIO som jag gör långtidsanvändningen. Jag hade en H80 i mitt förra bygge. Den fungerade fortfarande när jag sålde den, och kör kanske än idag, men den skvalpade internt mer än när jag satte in den ett par år tidigare (inte alls -> lätt skvalp). Diffusion går inte att komma ifrån, så AIO har begränsad livslängd redan ur fabrik.

Man kan inte heller göra rent dem internt på något vis. Nu förstår jag att det var en defekt produkt från specifik tillverkare, men det gröna gegget som GN hade i sina AIO i en video. Det är inte orimligt att anta att det blir någon typ av avlagringar i icke-defekta AIO över tid heller, och detta går inte att göra något åt för vanlig Svensson.

En luftkylare har inte dessa långtidsdrift-problem. Det enda du behöver se till är att fläkten snurrar och att damm inte täpper till. Köper man dessutom en Noctua, som alltid försöker skicka kompabilitets-kit för deras existerande produkter, så kan man ha samma kylare i stort sett för alltid.

Permalänk
Medlem

Körde en gammal corsair hydro h60 på min förra maskin, samt vi körde 3 maskiner på jobbet med samma kylare införskaffade ungefär samtidigt(webhallen configs). En var doa, och 3 av dem har dött i efterhand, så tappade lite suget på aio's efter det. Säkert bara en dålig batch, men ändå.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte valt vattenkylare i mitt nuvarande bygge. En bra luftkylare är billigare och mer tillförlitlig än en vattenkylare, och att vattenkylare skulle ha bättre prestanda och ljudnivå är lite av en myt, givet en tillräckligt stor luftkylare med minst en 120mm-fläkt så är det ingen större skillnad i längden.

Däremot så finns det ju nischer där vattenkylning är bättre.

Rent estetiskt så kan en vattenkylare vara betydligt snyggare, så man ser mer i själva datorn. En AIO kan också göra datorn mer lättjobbad, särskilt jämfört med de allra största dubbeltornkylarna. En riktigt stor dubbeltornkylare kan också vara lite mer problematisk om datorn ska transporteras/skickas, då förankringen av kylaren är i själva moderkortet och därmed är mer känslig. Till sist så kan ju vattenkylning vara enda alternativet för en bra processorkylare i ett väldigt kompakt chassi, där man inte får plats med en stor tornkylare av rent geometriska skäl.

Inget av ovanstående gäller dock mig i min nuvarande dator med en AMD Ryzen 7 3800X, jag är nöjd och glad med min Cooler Master Hyper 212 Evo. Hade förmodligen varit minst lika glad med någon annan liknande tornkylare, det är ingen större skillnad här på varumärkena när man tittar på själva funktionen. Länge innan det så körde jag en AMD Wraith Prism, enda anledningen att jag bytte upp mig var för att få en större fläkt och därmed lägre varvtal och ljudnivå (samma som jag hade fått på en vattenkylare...)

Jag kan ju nämna att allt ovan gäller "AIO"-kylare. När det handlar om "custom" vattenkylning så är det ju en helt annan sak. Här finns det jättemycket estetik att göra, betydligt mer prestanda än en typisk AIO-kylare, men det är ju en egen hobby bara att mecka med kylningen på datorn. Det är något man gör (eller betalar ett proffs att göra åt en) för att man tycker att det är kul och snyggt, inte för att det är en praktisk lösning day to day, eller ens det minsta kostnadseffektivt. Det är ju dock lite av en dröm att ha ett snyggt vägghängt custom-vattenkylt bygge, men det får vänta tills att jag känner att jag fyllt upp min sparbuffert med tillräckligt med pengar att lägga på något så onödigt.

Permalänk
Medlem

Körde med diverse AIO lösningar när man hade cpus som höll på att brinna på luft.

Nu kör jag en noctua på min 5950 o den e svalare än förra cpun på en Corsair AIO.

Om det blir vatten så blir det custom och för att det e kul.

Permalänk
Medlem

Jag kör luftkylare, funkar finfint och behöver inget underhåll (kan behövas blåsa av fläktarna från damm ibland)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Musikälskare

Nästa datoruppgradering blir vatten med en custom loop, bara för det ser fränt ut

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kör EVGA 280mm AIO och märker ingen nämnvärd skillnad mot en 2kg metall klump med tillhörande x antal fläktar hängandes från CPU sockeln.

Angav det som annan orsak i undersökningen

Permalänk
Medlem

Tycker man fortfarande blandar ihop en AiO med en riktig loop i dessa frågeställningar. Jag skulle aldrig köra en AiO före en luftkylare men väljer en custom loop alla dagar i veckan om det går in i budgeten. En custom loop springer snabbt iväg dock speciellt när man vill fokusera på utseendet.

Permalänk
Medlem

Köpte Noctuas största luftkylare, och den är tystare och mer effektiv än vattenkylningen jag hade tidigare. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Tycker man fortfarande blandar ihop en AiO med en riktig loop i dessa frågeställningar. Jag skulle aldrig köra en AiO före en luftkylare men väljer en custom loop alla dagar i veckan om det går in i budgeten. En custom loop springer snabbt iväg dock speciellt när man vill fokusera på utseendet.

Känner exakt samma sak!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jompa79:

Tycker man fortfarande blandar ihop en AiO med en riktig loop i dessa frågeställningar. Jag skulle aldrig köra en AiO före en luftkylare men väljer en custom loop alla dagar i veckan om det går in i budgeten. En custom loop springer snabbt iväg dock speciellt när man vill fokusera på utseendet.

Absolut, AIO och custom vattenkylning är två helt olika saker. Det är lite som att bunta en Intel stockkylare och en Noctua NH-D15 i samma kategori "luftkylning".

Permalänk
Medlem

Trött på vattenpumpar som låter som en traktor efter 1-2 år, hänt mig 3ggr nu härmed har jag bytt till luft permanent....

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -