Permalänk
Medlem

Google sheet, filtered views

Hej!
Jag har börjat göra lite mer "avancerade" google sheets och testade först lite queries men jag insåg sedan att filtered views är absolut enklast och gör vad jag vill. Att använda SUBTOTAL är fantastiskt så jag kan göra count bara på de synliga raderna osv. Det gör så att vi kan ha en enda stor lista men kan filtrera ut så att Anna endast ser Anna's project osv och gör olika rapporter baserat på denna lista. Detta gör alltså att jag perfekt kan begränsa antalet RADER men jag har nu problemet att det är alldeles för många kolumner. Dvs säg att vårat lag jobbar på A till F och sen tar ett annat lag över från G till Z osv osv. Vad jag skulle vilja är att endast vissa A till F hos ena laget och endast visa G till Z hos andra för att undvika att ha alldeles för många columner. Jag säger A till F men egentligen menar jag A till AZ så det blir ganska många kolumner.

Jag skulle kunna göra en ny lista som refererar till värdet på A till F men problemet med denna länk är att informationen inte nödvändigtvis flyttar på rätt sätt. Jag vet att ibland så flyttar formlerna automatiskt men ibland blir det inte som man vill och det skulle vara väldigt problematiskt om vi helt plötsligt får fel på hundratals rader pga länkar. Vad jag menar är att om jag tar =A1 och sen skriver i B1 information om det projektet men sen så flyttar jag informationen för A1 till säg A5 och helt plötsligt blir informationen fel.

Någon som vet en lösning?

Visa signatur