Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

För back compatible spel kan man lika gärna skaffa SSD eftersom de inte stödjer velocity arkitekturen på XSX.
https://www.youtube.com/watch?v=7y-Fy1Q2O2k

Jo det funkar ju, men redan idag är det gott om optimerade spel som kräver velocity-stöd. Och om 1-2 år räknar jag med att de flesta spel jag spelar är sådana. Så för mig skulle en SSD bli en kortvarig lösning innan jag ändå köper en riktig lösning.

Så jag tänker köpa en seagate expansion card innan FS2020 släpps i slutet av juli, för jag vill inte "städa bort" fler spel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Huh? Känner du att du måste betala två tusen kronor bara för att kunna ha Halo 4 nerladdat under tiden du spelar igenom Halo 1 och 2?

Visst att dagens spel är stora och det finns alltid undantag där en hel familj spelar två olika spel per person, men generellt så känns det inte värt med deras dyra lösning.

Den är ju helt klart smidig för konsumenter, men dyr som satan mot vad man får.

Man kan ju ändå inte ha alla spel från Game Pass nerladdade samtidigt, så vad är poängen (igen, bortsett från undantag)?

Det är väl ändå mer regel än undantag att olika familjemedlemmar spelar olika spel? Så är det hemma hos oss iaf.

Och med tanke på att man får 1tb pcie gen4 så är det inte så dyrt jämfört med motsvarande m.2 kort. Dyrt kanske, men inte dyr som satan.

Har dock inte köpt en än men det är lockande för att slippa flytta spel fram och tillbaka mellan en extern USB disk och den interna när man vill spela något man inte kört på ett tag. Och ju fler S|X spel det släpps desto större kommer problemet bli.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag bet i det sura äpplet och köpte utökad lagring redan i december.
Ja det tog emot att betala nästan 3000kr för ett jäkla minneskort, men så slipper man vela om att ha / inte ha sedan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av appel1:

Det är väl ändå mer regel än undantag att olika familjemedlemmar spelar olika spel? Så är det hemma hos oss iaf.

Och med tanke på att man får 1tb pcie gen4 så är det inte så dyrt jämfört med motsvarande m.2 kort. Dyrt kanske, men inte dyr som satan.

Har dock inte köpt en än men det är lockande för att slippa flytta spel fram och tillbaka mellan en extern USB disk och den interna när man vill spela något man inte kört på ett tag. Och ju fler S|X spel det släpps desto större kommer problemet bli.

Alla har ju sina egna behov och krav för sin gaming vilket jag respekterar. Själv skulle jag aldrig köpa detta minneskort, men det beror på att jag (just nu) är den enda som sitter och spelar på maskinen. Jag spelar också bara ett spel i taget (familj, hus och jobb tar sin beskärda del av vardagen) vilket gör att jag inte behöver har så fasligt många spel installerade samtidigt.

Men jag kan som sagt förstå situationen om det är flera som sitter vid samma konsol med olika konton och flera spel. Min son har börjat spela lite och på grund av detta har jag ett antal spel till honom installerade, som tar ca 60 GB i anspråk i dagsläget. Misstänker att denna andel kommer att öka i framtiden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Intressant. Själv spelar jag många olika beroende på humör och sammanhang. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appel1:

Intressant. Själv spelar jag många olika beroende på humör och sammanhang. 🙂

Jo precis. Det är ju en av de största fördelarna med series, att man kan ha flera spel "pausade" och enkelt växla mellan dem.

Personligen har jag en extern vanlig SSD på en tb och en HDD på fyra och de är rätt fulla. Men samtidigt är det inte så många som kräver den snabbaste lagringen än så jag försöker ha lite is i magen. Min förhoppning är att priserna går nedåt och att det kommer fler storlekar, så om säg ett år så kanske man kan få ett kort med två tb under 3000.

Visst är det mycket pengar men samtidigt lägger folk femsiffriga belopp på bara grafikkortet till sin dator liksom så i det sammanhanget är det inte så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av appel1:

Intressant. Själv spelar jag många olika beroende på humör och sammanhang. 🙂

Har du 1-2 timmars speltid per kväll och spelar spel som AC Odyssey/Valhalla och vill bli klar med spelet innan du går i pension så är det den strategi som gäller för mig i alla fall.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Håller utkik på Tradera och blocket efter begagnade konsoller att köpa. Finns det fler ställen där de dyker upp?

Permalänk
Medlem

Någon som köpt sitt series X från Netonnet? (ganska sugen på att köpa en faktiskt och undrar om de brukar få in då och då)

Permalänk
Medlem

Först ska jag se hur MSFS 2020 rullar på min lite utdaterade dator (Xeon E5-1650 3.2 GHz six-core, GTX1060 3GB, 24 GB RAM) efter att Sim Update 5 kommit ut om två veckor. Det funkar hyfsat bra nu, men bättre flyt och FPS vore fint. Är det inget större skillnad prestandamässigt så ska jag börja jaga en Series X på heltid :). Hoppas kunna hitta tips här i denna tråden då. Tack på förhand. Ha det bra där ute i sommar-Sverige!

Visa signatur

🖥 MB:Asus TUF Gaming B650-Plus WiFi CPU:AMD Ryzen 7600X @ 4.7 GHz GPU:PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter 12GB MEM:Kingston Fury Beast Black 2x16 GB 6000 MHz DDR5 SSD: 2 x Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 2TB 🖥️ Samsung UE55JU7005TXXE 4K 55"

Permalänk
Medlem

Är det något slags mönster som finns när de olika kedjorna får in fler XSX? Eller är det bara att fortsätta uppdatera mediamarkt/elgiganten/komplett/webhallen's hemsidor varje dag tills man storknar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Är det något slags mönster som finns när de olika kedjorna får in fler XSX? Eller är det bara att fortsätta uppdatera mediamarkt/elgiganten/komplett/webhallen's hemsidor varje dag tills man storknar?

Följ den här tråden. Kollar du läget här nån gång i timmen så har du snart en series X.
Och tveka inte att beställa direkt när det är möjligt (från flera ställen om det skulle vara så).

Går att köpa nu från Mediamarkt:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-series-x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Följ den här tråden. Kollar du läget här nån gång i timmen så har du snart en series X.
Och tveka inte att beställa direkt när det är möjligt (från flera ställen om det skulle vara så).

Går att köpa nu från Mediamarkt:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-series-x...

Det står ju ej i webblager? Varför går det då att köpa? Jag kan lägga till i kundvagnen och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Det står ju ej i webblager? Varför går det då att köpa? Jag kan lägga till i kundvagnen och allt.

Du får den när de får in den i lager. Troligtvis rätt snart.

Som jag skrev ovan, beställ direkt när den är beställningsbar. Ställ frågor och fundera efteråt!

Och det kan ju ta lite tid innan den kommer in till Mediamarkt, men var inte rädd för att beställa en till nån annanstans om du får chansen i närtid om du vill. Det är lätt att avbeställa/returnera/sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du får den när de får in den i lager. Troligtvis rätt snart.

Som jag skrev ovan, beställ direkt när den är beställningsbar. Ställ frågor och fundera efteråt!

Och det kan ju ta lite tid innan den kommer in till Mediamarkt, men var inte rädd för att beställa en till nån annanstans om du får chansen i närtid om du vill. Det är lätt att avbeställa/returnera/sälja.

Fan också, jag fastnar i varukorgen. Går inte att välja leverans annat än hämta upp i butiken den finns i just nu, vilket är alldeles för långt bort. Håller utkik vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Fan också, jag fastnar i varukorgen. Går inte att välja leverans annat än hämta upp i butiken den finns i just nu, vilket är alldeles för långt bort. Håller utkik vidare

ok, då är den inte beställningsbar från weblagret, synd. Men det är ofta tips i den här tråden. Och ofta på dagtid vardagar. För det är ju då saker läggs in i lager.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller lägga den i varukorgen, och går inte heller att förboka den. (Göteborg)

Permalänk

Hej alla! Är också sugen på en Series X. Frågade Mediamarkt i butiken i Umeå igår och enligt den personen så kunde hen inte se när dom skulle få in i butik eller någon status på centrallager. Men enligt många på FZ: forumet som jagar Ps5or så verkar MM vara lite hit och dit med sina leveransersbesked och säger olika till olika som frågar, så man ska väll ta det med en nypa salt.

Permalänk

Nån som har bra koll på vilka butiker som verkar få in mest konsoller av series x?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag bet i det sura äpplet och köpte utökad lagring redan i december.
Ja det tog emot att betala nästan 3000kr för ett jäkla minneskort, men så slipper man vela om att ha / inte ha sedan.

https://i.imgur.com/6JNP2NT.jpg

Bara ett tips men du borde kika på prisjakt till nästa inköp för nästan 3000kr är ett högt pris för minnes expansionen.
Ex Elgiganten tar 2391kr och just nu står det att de har en som fyndvara för 1793kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5648058

Själv avvaktar jag med ett sådant kort till det kommer i varianter med större kapacitet.

@Kevlarheart inget direkt svar på din fråga men när jag ändå var inne på hemsidan såg jag att elgiganten ska få in 12 augusti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Kevlarheart inget direkt svar på din fråga men när jag ändå var inne på hemsidan såg jag att elgiganten ska få in 12 augusti.

Tror du det släpps 00.01 den 12e?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Tror du det släpps 00.01 den 12e?

Ingen aning faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Elgigantens butik i Täby har fått in XSX ett par gånger, men dem är borta dagen efter. Det kanske har varit ca 10 st per gång. Eller i alla fall vad dem har haft ute i själva butiken.

Permalänk
Medlem

Motsvarar Xbox series X/PS5 dynamiska 4k ungefär 1440P high-inställlninar på en dator?
Argumenterade men en person på youtube, som påstår att nextgen-konsollernas GPU är mellan GTX1070 - 1080 nivå.
Kan väl inte stämma, borde vara en aning snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Motsvarar Xbox series X/PS5 dynamiska 4k ungefär 1440P high-inställlninar på en dator?
Argumenterade men en person på youtube, som påstår att nextgen-konsollernas GPU är mellan GTX1070 - 1080 nivå.
Kan väl inte stämma, borde vara en aning snabbare.

Det varierar ju från spel till spel hur de använder dynamisk upplösning. Så lite svårt att säga. Du får kanske full 4K när du står rätt stilla och beundrar utsikten, men 1440P när du fightas mot ett gäng zombies och tänker på annat än utsikten

Series X är mycket lik det helt nya AMD 6700XT, det är samma RDNA2 arkitektur i grunden och Series X har 12Tflops medans 6700XT har 13Tflops.

Edit: billigaste 6700XT kostar 7600kr på prisjakt idag, så 5700kr för hela series X är prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ok tack, låter rimligt, har en PS5 och min dator som endast används till esport, Ryzen 3100 @ 4.3 Ghz + GTX 1660, har inte en chans mot PS5, i flera spel Valhalla exempelvis fixar inte PC:n ens i 1440p medium där PS5:an kör 60 fps låst i 1440P/ 4k ish.

Frågan är om en Xbox Series X + 1440P skärm och 120hz-läget är bättre köp än en PC + 1440P monitor?
Sett till prestanda/pris sannolikt, har läst att Xboxen har svårt att hantera 120 fps konstant och adaptiv sync inte är lika bra som på en PC, vet du om detta stämmer?

Permalänk

Nån som fick sig en series x via cdon idag?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det inte många dagar kvar till lanseringen av Microsoft Flight Simulator. Hur många mer än mig är taggade? Förvisso "bara" 30 FPS (vilket får anses vara ok givet hur tungdrivet det är på PC), men kan gå högre om man har en TV med VRR-funktion.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nu är det inte många dagar kvar till lanseringen av Microsoft Flight Simulator. Hur många mer än mig är taggade? Förvisso "bara" 30 FPS (vilket får anses vara ok givet hur tungdrivet det är på PC), men kan gå högre om man har en TV med VRR-funktion.

Jo jag är taggad, köpte Thrustmaster Hotas One för ett tag sedan och hämtade ett "Seagate expansion card" idag. Och nu är spelet installerat också.

Så nu är jag redo

En del kommer kanske tycka att FS2020 är tråkigt eftersom det främst är en simulering, men jag är övertygad att jag kommer gilla det.
Att flyga runt varsomhelst i hela världen tror jag inte jag kommer tröttna på. Men självklart kommer jag inte gå all-in och sluta spela andra spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Nu är det inte många dagar kvar till lanseringen av Microsoft Flight Simulator. Hur många mer än mig är taggade? Förvisso "bara" 30 FPS (vilket får anses vara ok givet hur tungdrivet det är på PC), men kan gå högre om man har en TV med VRR-funktion.

Hyfsat taggad absolut. Inte minst med tanke på den nordiska uppgraderingen som kom ganska nyss.