iPhone 12 har tappat 10%(!) av maximal kapacitet under 9 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Okej… Då är det jag som missuppfattat det hela.

Från https://support.apple.com/en-us/HT210512 "When the feature is enabled, your iPhone will delay charging past 80% in certain situations. Your iPhone uses on-device machine learning to learn your daily charging routine so that Optimized Battery Charging activates only when your iPhone predicts it will be connected to a charger for an extended period of time. The algorithm aims to ensure that your iPhone is still fully charged when unplugged." "When Optimized Battery Charging is active, a notification on the Lock screen says when your iPhone will be fully charged. If you need to have your iPhone fully charged sooner, touch and hold the notification and then tap Charge Now."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Clasito:

Min Xs tog 1% av Batterihälsan de första 4 veckorna, sen mattade det av markant. Bytte batteri nästan exakt 2 år efter den inhandlades och nu ca 10 månader senare är den redan nere på 90%. Laddar den inte inom den perfekta zonen speciellt ofta men samtidigt hör jag andra som gör som mig och ändå sitter på 100% efter ett helt år. Jag tycker det är väldigt märkligt och undrar nästan om det är batterilotteri det är frågan om.

Undrar också.

Jag köpte en iPhone XS begagnad med "88% batterikapacitet". När jag fick den låg den på 82% men jag trodde genuint på säljaren som hade postat screenshot. Det är antagligen bara iOS-voodoo det handlade om efter fabriksåterställning...

Nu cirka nästan ett års daglig användning senare har den bara tappat en procentenhet till 81% (!). Den laddas för det mesta med optimerad batteriladdning via trådlös laddare nattetid. Riktigt intressant det här

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vill man förbättra batteriets hälsa så bör telefonen inte låtas gå under 10% samt hålla telefonen ifrån kyla vid lägre batteri%. Och ladda förstås telefonen såfort som möjligt när/om man får slut på kräm.

Utöver det så är det helt ok att ladda telefonen fullt, men den bör tas av laddaren omedelbart för att istället ligga och självdra. Att ha ett lithiumbatteri på konstant full laddning är en riktig batteridödare.

Utöver det så ska man vara riktigt anal över det så håll batteriet mellan 20-80%. Livslängden ökar markant men det är förstås riktigt drygt att hålla på och sköta om sin telefon som en bääääbis.

Själv gör jag ingenting för att bevara hälsan på min telefon då jag finner mängden arbete man får lägga in kontra kostnaden av ett nytt batteri inte matchar varandra.
Den laddas sporadiskt under dagen med trådlös laddare och sätts på laddningsdockan vid läggningstid där den laddar trådlöst över natten.

Till TS; Att du endast har kvar 90% hälsa efter 9 månader är somsagt inte helt orimligt, beroende på hur dina vanor ser ut. Men bäst är att ordna fram antalet battericyklar så får man en rättvist bedömning. Vissa kan göra av med 2 cyklar per dag medans andra knappt drar 0.5 cyklar per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Ladda aldrig över natten och ladda aldrig till 100 %.

Hur har det påverkat ditt batteri? Om du har iPhone med batterihälsa dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Klart det stämmer men vem orkar hålla på så med en mobiltelefon? Lev lite i stället, värt att ta ett batteribyte down the road vs att behöva tänka på detta hela tiden

Hehe

Nej även jag följer inte detta slaviskt. Som sagt värre att ligga under 20% än 80%.

På nya mobilen så laddar jag nog oftare 100% än 80%, men kollar jag till mobilen och ser runt 80 så drar jag ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Läste på lite mer om hur missvisande Batterihälsan är. Många som har 100% efter flera månader eller tom ett år har bara haft tur med batterilotteriet. Dem har helt enkelt fått ett batteri som har högre kapacitet än specen vilket gör att Batterihälsan inte visar någon degration då man fortfarande kan ligga över den normala 100% nivån.

Tvärtom blir det även för dem som får ett sämre batteri då det ser ut som Batterihälsan sjunker snabbare än andras fast i själva verket var den bara under den normala nivån från början.

Sen att användarens laddningsvanor påverkar är inget att sticka under stolen med heller. Det finns ju som många tidigare talare har påpekat bättre sätt att ladda sin telefon än andra.

TLDR: Batterihälsan säger väldigt lite då den bara utgår ifrån den bestämda normal kapaciteten. Vill man verkligen veta hur man sköter sitt batteri ska man ta redan på Startnivån, Nuvarande nivån och antalet cykler. Då kan man själva räkna ut ens riktiga batterihälsa!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Läste på lite mer om hur missvisande Batterihälsan är. Många som har 100% efter flera månader eller tom ett år har bara haft tur med batterilotteriet. Dem har helt enkelt fått ett batteri som har högre kapacitet än specen vilket gör att Batterihälsan inte visar någon degration då man fortfarande kan ligga över den normala 100% nivån.

Tvärtom blir det även för dem som får ett sämre batteri då det ser ut som Batterihälsan sjunker snabbare än andras fast i själva verket var den bara under den normala nivån från början.

Sen att användarens laddningsvanor påverkar är inget att sticka under stolen med heller. Det finns ju som många tidigare talare har påpekat bättre sätt att ladda sin telefon än andra.

TLDR: Batterihälsan säger väldigt lite då den bara utgår ifrån den bestämda normal kapaciteten. Vill man verkligen veta hur man sköter sitt batteri ska man ta redan på Startnivån, Nuvarande nivån och antalet cykler. Då kan man själva räkna ut ens riktiga batterihälsa!

Tack för input! Mycket go läsning. Som du säger är det, som i andra tech-sammanhang, ett lotteri.

Min upplevelse är inte påverkad men det hade varit trevligt att ha 100% resten av enhetens tid. Väldigt orimligt jag vet

Vart ute igår och handlade hem Apples 20W USB-C laddare och nöjer mig helt enkelt med att snabbladda när det behövs.

Lär ju bli ett batteribyte down-the-road men för tillfället nöjer jag mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Hur har det påverkat ditt batteri? Om du har iPhone med batterihälsa dvs.

Har inte iPhone men sambon har. Bara något hon har präntat i mig i något år. Min Samsung känns fortfarande som ny efter 18 mån. Laddar aldrig över natten och försöker bara snabbladda under morgonen till runt 75-90 %.

Tidigare telefoner har jag alltid laddat över natten och där blev batterierna dåliga riktigt snabbt.

Permalänk
Medlem

91% efter 2 år och tre månaders användning.
Laddar på jobbet med apples 5w laddare upp till 80-90 vardagar. Helgen är det Apple 20w laddare upp till 80-90%
Försöker inte droppa under 10% någonsin, men händer ju ibland så klart.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

88% på orginalbatteriet sedan december 2018