Permalänk

Hur gör ni vid byte av dator?

Eftersom marknaden är översvämmad av färdigbyggda datorer blev jag lite nyfiken hur ni gör när ni skaffar ny eller uppdaterar er gamla dator. Svarar ni att ni låter någon annan bygga den skulle det vara kul att veta varför.
Kan/vågar ni inte eller finns inget intresse?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Älskar själva "skapandet" av en ny dator. Hade gärna byggt fler datorer än vad jag gör i dagsläget, men framtidsplaner sätter stopp för spenderandet haha.

Permalänk
Medlem

Min första windowsburk var färdigbyggd. Mest för att jag egentligen inte hade koll på vad som var bra då. Det blev ju därefter tyvärr så när det var dags för något nytt, vilket blev ganska snart efteråt eftersom den var rätt usel, så var det inget snack om att bygga själv. Då vet jag vad jag får och att det är ordentligt gjort.

Har byggt några åt bekanta och arbetskamrater också och ingen har varit missnöjd hittills.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Jag köpte min första och sista färdigbyggda typ 2001, en Compaq. Två år senare byggde jag min första egna, med hjälp av en betalt. AMD 5000+ och ett BFG7950GT 512mb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

I normala fall så är svaret självklart, jag bygger själv. Det har jag gjort sedan min första egna dator.

Men i läget vi befinner oss i nu så har jag faktiskt för första gången köpt en ny färdigbyggd dator. På grund av att det blev så mycket billigare och att det faktiskt gick att få tag på ett grafikkort på det sättet.

(Räknar inte in begagnade datorer i detta, där har man ju köpt en hel del saker som har varit prebuilt.)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Eftersom marknaden är översvämmad av färdigbyggda datorer blev jag lite nyfiken hur ni gör när ni skaffar ny eller uppdaterar er gamla dator. Svarar ni att ni låter någon annan bygga den skulle det vara kul att veta varför.
Kan/vågar ni inte eller finns inget intresse?

Det finns inget alternativ för oss som kör både stationära och bärbara i en salig blandning.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Det finns inget alternativ för oss som kör både stationära och bärbara i en salig blandning.

Bärbara finns väl knappast som custombygge. Köpte du din stationära färdigbyggd?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Köper färdiga för seriöst och tyst där garanti och på dagen efter garanti/servive behövs.

För onödigt (typ spelande) bygger jag själv mest för att det är lite nördigt, men måste erkänna, efter 20 år är det ungefär lika roligt som att pilla i registret för "att få allt som jag vill ha det" och installera massa program för att ändra utseendet på desktop....
Dock så har jag den obligatoriska custom-loopen osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Bygger själv vilket jag gjort sen Pentium 2 var det senaste.
Före det var det min far som satte ihop datorerna och så var det en och annan färdig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har byggt alla mina desktops själv sen tidiga tonåren, tror det började med att jag ville ha en gaming-dator så jag kunde lana med polarna och farsan tyckte det kunde vara kul om vi byggde ihop en dator själva.

Den enda gången jag köpt en färdig var nån gång för ca 10 år sedan när jag var trött och deprimerad och tänkte att ny dator kunde vara kul men orkade inte bygga ihop en själv så jag köpte en färdig gamingdesktop från HP av nån anledning. Tror det tog 2 veckor innan jag tog CPU och GPU ur den och satte ihop ett eget bygge istället, blev ju fan bara ännu mer deprimerad när man man öppnade up HPn och såg alla OEM-delar

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Inet får bygga mina.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Att bygga datorn är ju det roligaste, längtat tills man får göra det nästa gång 🖥️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Öh, nu när jag har röstat så ser jag exakt vad alla har röstat. Det är säkert inte meningen.

Permalänk
Avstängd

Klart man bygger själv, har gjort det sen jag var 6-10 år gammal.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan tillägga detta perspektiv som säkert stämmer in på många.
Byggde min första dator när jag var typ 15 med hjälp av en kompis och folk på sweclockers. Jag har inte sedan dess bytt ut datorn som helhet någon gång utan uppgraderat undan för undan tills inget av den ursprungliga datorn är kvar. Jag tror att många här på sweclockers gör på detta vis.

Jag kommer kunna fortsätta på detta sätt till jag vill byta formfaktor från miditower/atx till tex något mindre, varit sugen på en mac mini det sista.

Tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt en färdigbyggd dator så vet inte exakt hur den upplevelsen är men när jag byggde min första egna dator så var skillnaden man fick i prestanda väldigt märkbar, till fördel för att bygga själv. Är nu på tredje iterationen, moderkortet, av min dator men byter ut saker över tid då den första iterationen ändå köptes för nästan 20 år sedan.

Då jag numera jobbar med IT känns det inte riktigt lika roligt att skruva hemma längre men så länge det inte blir dyrare att bygga själv än att köpa färdigbyggt ser jag inte framför mig att jag kommer sluta med det. Är något speciellt med att göra allting själv som är svårt att slå och dessutom kan jag då vara säker på att avkallet på komponenterna blir så som jag eventuellt vill ha det och inte efter hur någon annan tänker.

Med det sagt så brukar jag tipsa kompisar som vill ha hjälp att bygga om sweclockers guide och om inte det duger så hänvisar jag till webhallen config eller inets monteringskostnad för så roligt att jag vill vara ansvarig för andras byggen är det inte.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av chksix:

Inet får bygga mina.

Vill inte hänga ut dig men har du kunskapen att bygga själv men att du tycker det är värt pengarna att få den PnP?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Frazeur:

Öh, nu när jag har röstat så ser jag exakt vad alla har röstat. Det är säkert inte meningen.

Jag gjorde inlägget från telefonen och råkade på något sett klicka i den rutan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av thompson:

I normala fall så är svaret självklart, jag bygger själv. Det har jag gjort sedan min första egna dator.

Men i läget vi befinner oss i nu så har jag faktiskt för första gången köpt en ny färdigbyggd dator. På grund av att det blev så mycket billigare och att det faktiskt gick att få tag på ett grafikkort på det sättet.

(Räknar inte in begagnade datorer i detta, där har man ju köpt en hel del saker som har varit prebuilt.)

Jo. Nu är läget annorlunda. Pratade med en som köpte en färdig burk med ett 3080. Han plockade ut det och sålde det för mer än datorn kostade.

Kul att se att 31 gäster har röstat.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop två datorer och har även köpt två st färdigbyggda.
Tänker köpa en färdigbyggd nästa gång för jag har inget intresse av att bygga eget något mer.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv

Bygger stationära själv, ser ingen vits att köpa en färdig dator. Laptops köps färdig av uppenbar anledning, Barebook dog för... 12 år sedan? :/

Ofta rätt kul att bygga. Hade det funnits en marknad hade det varit kul att ha som affärsverksamhet att bygga datorer. Men får nöja mig med PC Building Simulator.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Likt du har valet "Köper delar själv men låter någon annan bygga." skulle jag vilja se valet "Låter andra välja delar men jag bygger"

Jag gör allt själv men låter gärna andra hjälpa till att välja delar/balansera bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vill inte hänga ut dig men har du kunskapen att bygga själv men att du tycker det är värt pengarna att få den PnP?

Känner mig inte helt säker på att få bygget att funka om jag gör det själv. Butiksbyggd ger även tillgång till snabb service.
Det går lätt att bygga PC i PC Builder Simulator men spelet är nog inte helt realistiskt

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Likt du har valet "Köper delar själv men låter någon annan bygga." skulle jag vilja se valet "Låter andra välja delar men jag bygger"

Jag gör allt själv men låter gärna andra hjälpa till att välja delar/balansera bygget.

Jag var mest intresserad på hur många som bygger sin själv. Skulle räckt med 2 allternativ.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Jag har byggt ihop två datorer och har även köpt två st färdigbyggda.
Tänker köpa en färdigbyggd nästa gång för jag har inget intresse av att bygga eget något mer.

Du har du kunskapen iallafall vilket även dom flesta verkar ha.

Förstår att dom flesta började köpa färdigbyggda, sen men hjälp av kompis eller forum och därefter helt själv. Men frågan kanske skulle varit. Om du köpte en helt ny dator imorgon. Vem skulle bygga den?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Alltid själv, hade aldrig ens funderat på att köpa färdigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Du har du kunskapen iallafall vilket även dom flesta verkar ha.

Förstår att dom flesta började köpa färdigbyggda, sen men hjälp av kompis eller forum och därefter helt själv. Men frågan kanske skulle varit. Om du köpte en helt ny dator imorgon. Vem skulle bygga den?

Det blir en av dessa tre: Komplett, Webhallen eller Inet
Kan inte tänka mig köpa ett helt system från någon annan aktör.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

AST 486DX266 är enda färdigköpta datorn i familjen.
Fanns dock inte så mycket alternativ till att bygga när den införskaffades

Datorena därefter byggdes själv men var mycket mer meck på den tiden med saker som inte funkade, när man bygger ny dator nuförtiden brukar ju allt funka rakt av utan strul.

Permalänk
Vila i frid

Alternativet "det beror på..." saknas. Servrar köps färdiga medans klienter byggs själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju skruvandet som är det roliga

Finns en del färdigbyggda här med, men de är med undantag från servern begagnade prylar som jag velat ha av nån mer eller mindre bra anledning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||