Vad gäller vid det här trafikljuset?

Permalänk
Medlem

Vad gäller vid det här trafikljuset?

Hade en diskussion tidigare idag med en bekant om vad som gäller vid trafikljuset i bilden nedan.

Jag påstod att trafikljuset med påbudsmärket gäller för både den som ska köra rakt fram eller svänga höger, medan min bekanta var av uppfattningen att det endast gäller för den som ska köra rakt fram.

Jag är nästan helt säker på att trafikljuset ska gälla även för högersväng men kan givetvis ha fel, vad är korrekt?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag hade förstått det som att det bara gällde rakt fram. Beror såklart på vad vägen visar lite längre bal eller fram, om det finns ngn markering på vägen. Men finns det inte så hade jag kört iaf om det visade rött om jag skulle höger.

Permalänk
Inaktiv

Varför har man då 2? om det gällde båda hade det ju räckt med 1, jag hade då svängt höger om det såg ut som på bilden

Permalänk
Medlem

Ljuset gäller väl bara rakt fram. Ska du ta höger måste du bara väja (väjningsplikt).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tydligt att det bara gäller färd rakt fram. Det finns ingen stopplinje vid avfarten till höger.

Permalänk
Medlem

Behövs fler skyltar, men skulle tolka det som att det inte är trafikljus där

Såhär ser det ut i Halmstad med väjningsplikt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan man få en Google Maps-länk så man kan se hur det ser ut? Förstår inte riktigt vad meningen med den andra signalen skulle vara. Högerfilen borde väl rimligen antingen vara separat eller direkt gå ihop med filen som är vänstersväng från motsatt sida korsningen och ha skylt samt vägmarkering om lämna företräde. Borde väl också finnas en stopplinje i högerfilen om trafikljuset gällde där.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!

Givetvis fanns det en till skylt som jag missade i trådstarten.

Då ser det nog ut som jag får pudla inför polaren.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för era snabba svar!

Givetvis fanns det en till skylt som jag missade i trådstarten.

https://www.bildtagg.se/file/bzk4rx99htt3oan2trx8fs3

Då ser det nog ut som jag får pudla inför polaren.

You can do it. Be strong.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för era snabba svar!

Givetvis fanns det en till skylt som jag missade i trådstarten.

https://www.bildtagg.se/file/bzk4rx99htt3oan2trx8fs3

Då ser det nog ut som jag får pudla inför polaren.

Händer de bästa

OffT, men är det någon som vet varför det sitter dubbla trafikljus på många ställen? Har det något att göra med lastbil/personbil (ögonhöjd) eller något annat?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

OffT, men är det någon som vet varför det sitter dubbla trafikljus på många ställen? Har det något att göra med lastbil/personbil (ögonhöjd) eller något annat?

Man kanske vill att folk ska kunna se ljusen från längre håll

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rött om du ska rakt fram och ev. väjning om du ska till höger. Du kan även orientera dig genom markeringar på marken denna gång. Stopplinje samt väjningsmarkering. Mig veterligen har jag aldrig sett rött ljus och väjningsmarkering på samma vägbana/fil.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Många platser har dubblerade trafikljus i höjdled, eller i djupled, för att förare av olika höga fordon ska se bra. På platsen som frågan gäller är det självklart att trafikljuset enbart gäller trafiken som ska rakt fram. Trafikljus står alltid till höger i färdriktningen. Det kan finnas till vänster också, men aldrig ensamt till vänster utan då bara tillsammans med ett på höger sida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kanske vill att folk ska kunna se ljusen från längre håll

Det är inte ovanligt där, som här där båda fungerar:
https://goo.gl/maps/yVHNyynuHx2VA49h6

En sak vi saknar i Sverige är den motsatta varianten med ett litet lågt placerat trafikljus för att man ska se när man står längst fram:
https://goo.gl/maps/sZK2bSDJkFabFpH79

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Endast väjningsplikt om man svänger höger.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Många platser har dubblerade trafikljus i höjdled, eller i djupled, för att förare av olika höga fordon ska se bra. På platsen som frågan gäller är det självklart att trafikljuset enbart gäller trafiken som ska rakt fram. Trafikljus står alltid till höger i färdriktningen. Det kan finnas till vänster också, men aldrig ensamt till vänster utan då bara tillsammans med ett på höger sida.

Det är nog snarast så att de extra högt placerade (oftast) brukar finnas där det är lite högre hastighet, så att det är större chans att se dem i god tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är nog snarast så att de extra högt placerade (oftast) brukar finnas där det är lite högre hastighet, så att det är större chans att se dem i god tid.

Eller väldigt mycket trafik så det blir längre köer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om trafikljuset skulle ha gällt de som svänger höger, så skulle det ha suttit på höger sida om det högra körfältet.
Men, där finns bara väjningspliktskylten.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Hittade detta hos Transportstyrelsen:
"Minst en fordonssignal som upprepas på väg där den högsta tillåtna hastigheten är 60 km/tim eller högre ska, om det inte finns särskilda skäl för det, sättas upp på hög höjd"

Är den högsta tillåtna hastigheten 60 i detta fall?

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Som redan konstaterats så är det uppenbart att trafikljuset bara gäller rakt fram.
Att det sitter två eller flera ljus i olika höjd är ju inte heller ovanligt.

Det som är lite knepigare är dock varför bara det ena trafikljuset lyser rött. Nu är det väl teoretiskt möjligt att lampan i det nedre trafikljuset är trasigt.

I normala fall ska det ju se ut som i bilden som @moonblase postade. Att båda trafikljusen har samma signal tänd.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Som redan konstaterats så är det uppenbart att trafikljuset bara gäller rakt fram.
Att det sitter två eller flera ljus i olika höjd är ju inte heller ovanligt.

Det som är lite knepigare är dock varför bara det ena trafikljuset lyser rött. Nu är det väl teoretiskt möjligt att lampan i det nedre trafikljuset är trasigt.

I normala fall ska det ju se ut som i bilden som @moonblase postade. Att båda trafikljusen har samma signal tänd.

Kan också vara att den inte alls lyser särskilt starkt, åtminstone inte från den vinkeln. Har sett trafikljus vars ljusstyrka varit dålig i motljusförhållanden förut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det är inte ovanligt där, som här där båda fungerar:
https://goo.gl/maps/yVHNyynuHx2VA49h6

En sak vi saknar i Sverige är den motsatta varianten med ett litet lågt placerat trafikljus för att man ska se när man står längst fram:
https://goo.gl/maps/sZK2bSDJkFabFpH79

Det lilla ljuset hade underlättat i en del fall, men problemet är ju att det ser ut som ett trafikljus för cyklister. Ofta har man istället ett fullstort och högt trafikljus på andra sidan korsningen istället, det syns bra även i låga bilar och så.

En sak jag tycker man borde införa här är att man ska kunna svänga höger vid rött ljus i en korsning, under förutsättning att det är fritt fram förstås, som i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Som redan konstaterats så är det uppenbart att trafikljuset bara gäller rakt fram.
Att det sitter två eller flera ljus i olika höjd är ju inte heller ovanligt.

Det som är lite knepigare är dock varför bara det ena trafikljuset lyser rött. Nu är det väl teoretiskt möjligt att lampan i det nedre trafikljuset är trasigt.

I normala fall ska det ju se ut som i bilden som @moonblase postade. Att båda trafikljusen har samma signal tänd.

Är den inte trasigt beror det sannolikt på att kamerans bländare och lampans frekvens inte harmoniserar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för era snabba svar!

Givetvis fanns det en till skylt som jag missade i trådstarten.

https://www.bildtagg.se/file/bzk4rx99htt3oan2trx8fs3

Då ser det nog ut som jag får pudla inför polaren.

Bättre bekräfta och ha fel än att göra fel och inte våga bekräfta.
Jag hade också haft svårt med det där om jag inte visste exakt hur det fungerade (vi har en väldigt lik korsning i Växjö nämligen).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack för era snabba svar!

Givetvis fanns det en till skylt som jag missade i trådstarten.

https://www.bildtagg.se/file/bzk4rx99htt3oan2trx8fs3

Då ser det nog ut som jag får pudla inför polaren.

Men den skylten har inget med saken att göra. Trafikljuset gäller ändå bara körfält till vänster om det, oavsett vad för skyltar det står på andra ställen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En sak vi saknar i Sverige är den motsatta varianten med ett litet lågt placerat trafikljus för att man ska se när man står längst fram:
https://goo.gl/maps/sZK2bSDJkFabFpH79

Där brukar jag gå på sommaren Förvånad jag blev när jag klickade upp det, haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av FireFox:

Tack för era snabba svar!

Givetvis fanns det en till skylt som jag missade i trådstarten.

https://www.bildtagg.se/file/bzk4rx99htt3oan2trx8fs3

Då ser det nog ut som jag får pudla inför polaren.

En enkel grej att komma ihåg är att trafiksignalen ska alltid vara på din högra sida för att gälla dig, om inget annat visas såklart men har själv aldrig sett något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Hittade detta hos Transportstyrelsen:
"Minst en fordonssignal som upprepas på väg där den högsta tillåtna hastigheten är 60 km/tim eller högre ska, om det inte finns särskilda skäl för det, sättas upp på hög höjd"

Är den högsta tillåtna hastigheten 60 i detta fall?

Högsta tillåtna hastighet är 50 km/h på den sträckan som är på bild.

Skrivet av cyklonen:

Men den skylten har inget med saken att göra. Trafikljuset gäller ändå bara körfält till vänster om det, oavsett vad för skyltar det står på andra ställen.

Skrivet av Kenneth:

En enkel grej att komma ihåg är att trafiksignalen ska alltid vara på din högra sida för att gälla dig, om inget annat visas såklart men har själv aldrig sett något sånt.

@cyklonen och @Kenneth, oklart ifall ni motsäger varandra lite eller om jag tolkar det fel.

Finns det något tillfälle då ett trafikljus till vänster om ens körfält gäller för både höger och vänster körfält som går åt samma riktning? Ska försöka få upp en bild senare idag på ett ställe där jag sett folk göra lite olika, både blåsa förbi men också stanna tills det växlar till grönt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av FireFox:

Högsta tillåtna hastighet är 50 km/h på den sträckan som är på bild.

@cyklonen och @Kenneth, oklart ifall ni motsäger varandra lite eller om jag tolkar det fel.

Finns det något tillfälle då ett trafikljus till vänster om ens körfält gäller för både höger och vänster körfält som går åt samma riktning? Ska försöka få upp en bild senare idag på ett ställe där jag sett folk göra lite olika, både blåsa förbi men också stanna tills det växlar till grönt.

vi säger samma sak men på lite olika sätt. Trafikljuset gäller körfälten som är till vänster om den, som också innebär att den är på dina högra sida sett från bilen. (om du kör på någon av dom fälten).