Veckans fråga: Har din dator RGB-belysning?

Permalänk
Medlem

Har massor med RGB i datorn, både moderkort, minnen och grafikkort har RGB. Men har ett Fractal Design Define 7 chassi utan fönster så det syns inget alls

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

På stationära ingick det med en del komponenter (bäst prestanda i förhållande till pris vid inköpstillfället). Skeptisk till det i början men ställde in så att ena ramminnet visar temp på CPU och andra på GPU. Det finner jag rätt praktiskt, arbetar en hel del med tunga analyser i många trådar och det hjälper att signalera när det kan behövas balanseras om lite.

En av de bärbara är en gamingdator, dock inköpt för kraftens skull i arbete i stället för spel. Där lyser allt möjligt och där har jag stängt av det helt. Lite irriterande att den omotiverat slår på allt igen, gärna med någon jobbig pulsering i massa färger.

Har ett par högtalare med RGB, det fungerar rätt bra som mysbelysning när man sitter och jobbar sent på vintern.

Permalänk

Har du RGB
Ja.
Är den på?
NEJ!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Har byggt datorn med avsikt att undvika RGB. Tyvärr så är det rent av svårt att hitta bra komponenter helt utan någon form av RGB idag. Lyckades undvika på alla komponenter utan AIO kylaren från Fractal Design. Har sedermera kunnat stänga av RGB ringen på kylaren så nu är datorn helt nedsläckt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Jo jag har RGB. Dock kanske lite annorlunda än de flesta RGB-setupsen då mitt chassi inte har tempered glass.

Tycker själv den här typen av RGB är rätt trevlig och inte så skrikig.

Permalänk
Medlem

Grafikkort och RAM-minne har RGB men å andra sidan har jag ingen glas-sida på chassit så ser det inte ändå.

Permalänk
Medlem

Har datorn rgb, ja.
Syns den, nja, lite ljus slinker ut genom fläkten bak på chassit så man anar lite färg vid fötterna men chassit saknar fönster iallafall :).

Moderkortet gick enkelt att stänga av rgb på i bios, men grafikkortet måste man installera tillverkarens programvara för att stänga av rgb och vill inte bloata ned den nyinstallerade datorn i onödan.

Permalänk
Hjälpsam

Inget i min stationära, men grabbens och frugans har jag monterat RGB i

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har RGB på moderkort och minnen. MEN jag har ett Define R4 som inte har glassida så jag kan inte se något.
Har aldrig varit ute efter RGB utan bara råkat vara på det jag köpt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ja, men bara för att det var enda vettiga mitx moderkortet som gick att köpa... Datorn står gömd i ett skåp och har inga fönster så stör mig inte på det 👍

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare

Tekniskt sett: ja. Moderkortet och GPU har det inbyggt men som ovan så sitter det i ett chassi utan glas. Rummet det står i har dock RGB men står oftast på ”vitt” eller ”sol”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ytterst lite RGB. Har den på typ mörkaste blå som finns. Grafikkortet har RGB som är avstängd helt.

Bryr mig inte om RGB alls, nästa chassi blir helt utan glas. Ska fokusera på så tyst och diskret som möjligt!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Avstängd

Både moderkort och ljudkort har RGB men har förstås inte dem aktiverade.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Disclaimer: endast minnena, inte Fullt ös Tivoli.

Permalänk
Medlem

Jo har RGB på minneskylarna, ROG-modermodemet och RX6800-kortet också...

Men det berodde mest på att priserna på minnena var nedsatta på just dem och moderkortet valde jag för att kunna uppgradera processorn.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Har RGB på moderkortet, grafikkortet och en extra LED remsa uppe i chassit.
Lite lagom tycker jag

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ja, men allt är avstängt.
Moderkort och grafikkort har det annars.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet lyser lite rött så körde på med ramminnen som lyste rött också, thats it, sen så står datorn under bordet iaf så man ser den inte så ofta 😜

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Har aldrig orkat med julpynt, speciellt inte mitt i sommaren.

Permalänk
Medlem

Moderkort, RAM och grafikkort har alla RGB. Party 24/7 i chassit, men ingen ser det på grund av de heltäckande plåtsidorna

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de flesta som har egna helst inte skulle ha det. Kanske vore en idé med 4 alternativ?

1. Jag har RGB, och använder det gärna.
2. Jag har RGB, men skulle helst vara utan.
3. Jag har inte RGB och är nöjd.
4. Jag har inte RGB men skulle gärna ha.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Självklart nej.
Chassin utan fönster, RGB på moderkortet är avstängt och resten av grejorna är utan RGB.
Var lite orolig när jag beställd RAM där det stod Red/Silver, men det var bara färgerna på modulerna.
Gärna lådor utan fönster och komponenter utan RGB, det räcker med ett diskret LED som visar att datorn är igång.
Tangentbordet har RGB, men är inställt på ett svagt ljus-blått ljus och är mera praktiskt när man har dämpad belysning på kvällarna.

Permalänk
Medlem

Att inte ha RiktigaGrejjer_i_Burken är som att dricka kaffe utan mjölk.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Dom flesta komponenterna i min burk har RGB . Ställer dock oftast in den på ett fast blått sken. Det mesta kommer ju med någon form av RGB idag .. gillar man inte det så kan man ju bara stänga av det.

Permalänk
Medlem

Skaffade för några år sen ett Thermaltake level 10 GT som hade utrustats med RGB-belysning från scratch - i och för sig inte det som var en dealbreaker då utan snarare hotswap-baysen.
Det var ganska schysst lösning till kameraövervakningen då jag bara behövde byta ut HDD:s via dem snabbt och smidigt.

Det chassit och dess komponenter används enbart för övervakning idag, med belysningen av
Fick byta diskar en gång i veckan ungefär då kamerorna är högupplösta, numera är det kopplade till mitt smarta hem som innefattar rörelsevakter och strålkastarbelysning (för att inte spela in och lagra 24/7 vilket är alldeles för resurskrävande/slösande).

Än så länge bara några djur som utlöst videoinspelning. Peppar peppar ta i trä.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Inets ARGB fläktar mest för att det har PWM & har överkomligt pris.
De sitter i nästa alla mina datorer nu.
Jag styr med Fractaldesigns lilla Adjust R1 eller direkt med ASUS moderkorten...
Man kan stänga av & fortfarande ha tillgång till PWM styrning.
Fractal designs originalfläktar är ju bara 3pin på 12volten

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Finns det inbyggt i vissa av komponenterna? Ja.

Nyttjar jag det? Nja, har några vita LED-strips för att lysa upp i fönstret men det ända som faktiskt har RGB är antingen avstängt eller satt till en statisk accentfärg (blå).

Så rent tekniskt har jag väl RGB men det kunde lika gärna ha vart blåa leds.

Permalänk
Medlem

Oja. Älskar dessutom utvecklingen (ej ironi).
Enda som inte har RGB är nvme diskarna, psu och datorstolen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vitt ljus med lite rött för att matcha in på resten av komponenter. Dock undangömd dator mer för belysning vid fötterna