Facebook vill veta mindre om sina användare

Permalänk
Melding Plague

Facebook vill veta mindre om sina användare

Facebook ska inte sluta samla in data, men ska implementera nya strategier med fokus på integritet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"veta mindre" = mer specificerad info istället för massdata

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

🧐

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Facebook vill veta mindre om sina användare

Alla andra

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Lol och Google vill sälja mindre reklam…

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

I call BS, hela deras affärsidé bygger på det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

De säger så för att plocka pluspoäng från massorna.
Kan tipsa alla om https://chrome.google.com/webstore/detail/canvas-fingerprint-... och liknande extensions. Gör det mycket svårare för Facebook att samla in data.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Facebook presenterar stolt PETS för alla små djur. PETS ska köras lokalt på varje enhet och bevaka allt som görs. Pets sätter din integritet först och skickar bara den mest lönsamaste informationen om dig till Facebook. På så sätt så minskar Facebook information om dig som är olönsam och spar miljoner i serverhårdvara.

De säger en sak men gör alltid tvärtom. Typiskt lögnare som ska känna pengar på andras bekostnad. Ingen heder alls, må de brinna i helvetet.

Permalänk
Avstängd

Och detta skulle man tro på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Right...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tvek på att de faktiskt bryr sig om sina användare, men sista stycket verkar helt trovärdigt. Skulle deras nuvarande sätt att samla in data förbjudas så är det ju smart att redan nu förbereda sig. De samlar ju fortfarande in data, men på ett sätt som de anser att de nya lagarna inte förbjuder.

Permalänk
Medlem

Använder folk Facebook längre?

Skämt åsido, jag har inte gjort det på fyra år i alla fall dels på grund av att man inte kan vara ifred från alla annonser och påtvingad reklam och alla fejkartiklar med mera.

Stämmer detta så är det ju ett steg i rätt riktning i varje fall men jag kommer inte återgå som kund/medlem i alla fall - förstår samtidigt att andra har svårt eller rentav inte vill bli fria från Facebook.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Minska insamling på ett ställe, öka insamling på ett annat *host* oculus *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Facebook presenterar stolt PETS för alla små djur. PETS ska köras lokalt på varje enhet och bevaka allt som görs. Pets sätter din integritet först och skickar bara den mest lönsamaste informationen om dig till Facebook. På så sätt så minskar Facebook information om dig som är olönsam och spar miljoner i serverhårdvara.

De säger en sak men gör alltid tvärtom. Typiskt lögnare som ska känna pengar på andras bekostnad. Ingen heder alls, må de brinna i helvetet.

De vågar inte göra något annat än och tala sanning i detta fall för om de inte talar sanning om det här då brinner det i knutarna och därför vågar de inte göra det du påstår att de gör eftersom att de vet att konsekvenserna av att ljuga om det här är betydligt större än och fortsätta som de gjort tidigare med detta uttalande ser jag ingenting annat än att de måste fullfölja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Använder folk Facebook längre?

Skämt åsido, jag har inte gjort det på fyra år i alla fall dels på grund av att man inte kan vara ifred från alla annonser och påtvingad reklam och alla fejkartiklar med mera.

Stämmer detta så är det ju ett steg i rätt riktning i varje fall men jag kommer inte återgå som kund/medlem i alla fall - förstår samtidigt att andra har svårt eller rentav inte vill bli fria från Facebook.

Ja whatsapp, instagram och oculus för VR används nog av rätt stora målgrupper som annars lämnat just facebookhemsidan. Tänker jag mig iaf.
Så jag tror nog de har ganska bra täckning bland folk även i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Använder folk Facebook längre?

Min erfarenhet är att äldre 40+ använder Facebook mer än yngre. De under 40 använder dock andra facebookägda företag som messanger och instagram. I slutändan får facebook deras data hur de än gör.

Stavning
Permalänk
Livsnjutare 😎

”Facebook vill veta mindre om sina användare”

Haha säkert.
Och företag vill inte tjäna pengar utan bara göra kunder en tjänst då eller?

I call bullshit.

Hela ”Big data” grejen är här för att stanna med övervakning, kartläggning etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Söderbäck:

Ja whatsapp, instagram och oculus för VR används nog av rätt stora målgrupper som annars lämnat just facebookhemsidan. Tänker jag mig iaf.
Så jag tror nog de har ganska bra täckning bland folk även i nuläget.

Facebook Messenger är ju också världens näst mest använda chattapp efter whatsapp.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja whatsapp, instagram och oculus för VR används nog av rätt stora målgrupper som annars lämnat just facebookhemsidan. Tänker jag mig iaf.
Så jag tror nog de har ganska bra täckning bland folk även i nuläget.

Skrivet av employed:

Min erfarenhet är att äldre 40+ använder Facebook mer än yngre. De använder dock andra facebook ägda företags som messanger och instagram. Så facebook får deras data hur de än gör.

Jo, jag skrev ’skämt åsido’.

För att förtydliga så menar jag själva facebook-applikationen/hemsidan.

Hade Instagram förr men har lagt ned det också när man blev påtvingad reklam och ”influencers” i mängder.

De flesta vännerna har Whatsapp, där känner jag inte att det är någon reklam eller något påtvingande i varje fall - än så länge.

Edit: nästan så man saknar ICQ

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Musikälskare

Mysigt men nej

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag använder Facebook (hemsidan) - för annonsering och annonser.
Instagram - mest för att hålla koll på vad ungarna sysslar med.
Messenger - tycker det är bra meddela detjänst, betydligt bättre än sms/mms
Oculus - Quest 2 bästa VR headset just nu.

Så ja, Facebook har koll på mig
Sover gott endå.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hah!
Bara för att dem kan göra det bättre betyder det inte att dem gör det till det bättre. Pure Bollocks!

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

I belive it when i see it.

Facebooks (liksom Google) största inkomst är direkt kopplad till personlig data och riktad annonsering efter sagda data. Så att de skulle vilja ha MINDRE data är lika troligt som Jeff Bezos skulle vilja ha mindre pengar.

Nej detta är bara en PR ploj för att försöka lugna sina användare. Typ "Ni behöver inte oroa er.. vi bryr oss om integritet".. tills nästa val i USA dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Min erfarenhet är att äldre 40+ använder Facebook mer än yngre. De använder dock andra facebook ägda företags som messanger och instagram. Så facebook får deras data hur de än gör.

Om man har en hyfsad smal hobby är det svårt hitta alternativ för att ta in och sprida kunskap i ämnet annars. Jag tex renoverar en 1976 års Mercedes 608d. Det finns traditionella forum, men endast på tyska. Facebookgrupper finns det flera. Tyvärr.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Facebook Messenger är ju också världens näst mest använda chattapp efter whatsapp.

Syrran är stationerad utomlands, använder ofta Messenger för att tala med henne.
Kan tänka mig att många invandrare gör på samma sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Delvis upp till var och en vad man vill att Facebook skall veta, jag berättar till exempel inte om vad jag jobbar med.
Jag har fått kontakt med många gamla vänner via Facebook, det är värt en hel del.
Ingen jättestor kontakt men vi hör av oss ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ratatosk:

Syrran är stationerad utomlands, använder ofta Messenger för att tala med henne.
Kan tänka mig att många invandrare gör på samma sätt.

I princip alla jag känner använder messenger som deras primära messenging-app. Nästan ingen av dem använder själva Facebook-appen eller webbplatsen dock.
Känns som det är lite en åldersgrej också, efter ett tag orkar man bara inte hålla på och byta

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Facebook Messenger är ju också världens näst mest använda chattapp efter whatsapp.

Ja just det ja! Den lilla appen ja 😁.

Man undrar lite jur lönsamma whatsapp och messenger egentligen är.
De har inte mycket till reklam och de driver väl knappast in trafik till Facebook.com heller. Skulle väl vara att de då förser fejjan med användardata. Men... Var ska de visa reklamen om man bara använder chatt apparna liksom?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Facebook presenterar stolt PETS för alla små djur. PETS ska köras lokalt på varje enhet och bevaka allt som görs. Pets sätter din integritet först och skickar bara den mest lönsamaste informationen om dig till Facebook. På så sätt så minskar Facebook information om dig som är olönsam och spar miljoner i serverhårdvara.

De säger en sak men gör alltid tvärtom. Typiskt lögnare som ska känna pengar på andras bekostnad. Ingen heder alls, må de brinna i helvetet.

Alltid när det kommer på tal om integritet så tror jag faktiskt tvärtom än vad ca 90% av swec medlemmar verkar göra. Jag tror de vill samla mindre data (pga tex gdpr och att det finns användare som upplever det som stötande) men fortsätta ge riktad reklam. Problemet är bara hur det ska gå till.
Dom har ingen intresse över vad Ove i Onsala gör på vardagarna. De vill bara kunna tjäna pengar på sina användare. Det är hela deras affärsstrategi.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja just det ja! Den lilla appen ja 😁.

Man undrar lite jur lönsamma whatsapp och messenger egentligen är.
De har inte mycket till reklam och de driver väl knappast in trafik till Facebook.com heller. Skulle väl vara att de då förser fejjan med användardata. Men... Var ska de visa reklamen om man bara använder chatt apparna liksom?

Jag tror att dom är jäkligt "lönsamma" när det kommer till datainsamling. Tror att dom skulle ändra något i WhatsApp snart så att meddelande var krypterade men de kunde ändå mine:a data ur meddelanden.
Men ta det här med en stor skopa salt, har inte kvar artikeln, och jag läste bara första stycket typ.

EDIT:
Tro är ett starkt ord när man inte kan påvisa sitt påstående, men jag skulle inte vara förvånad ifall det stämmer.