Varför köpa Custom built istället för OEM?

Permalänk

Varför köpa Custom built istället för OEM?

Hej jag letar ny PC. Men har 4 frågor. Ni är bäst!

|
|
|
|

1) Jag undrar varför man ska undvika förbyggda datorer från HP, Lenovo, Acer m.fl? Gärna konkreta svar. Jag fick nämligen en asusdator skickad till mig men det ska tydligen vara skit? https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

-
-
-
2) Om jag inte ska köpa Asus eller exempelvis HP, men ändå vill köpa något som är plug-n-play: Vad är då mitt bästa alternativ?

***Är Taurus från Inet bra? Jag har kollat på den här, är den något ni kan rekommendera?
Taurus Gaming RX 6700 XT - 5600X

-
-
-
-

3) Jag provade att sätta ihop en dator via komponentkoll.se , resultatet blev så här:

Blev det bra eller skit? Några synpunkter?

-
-
-
-

4) Jag testa också att "anpassa" en dator från komplett. Det slutade såhär:

|
|
|
|
|

Tack på förhand. Återigen vill jag berätta för er att ni är bäst. -Ni är bäst.

Permalänk
Viking
Skrivet av eriknorrareal:

1) Jag undrar varför man ska undvika förbyggda datorer från HP, Lenovo, Acer m.fl? Gärna konkreta svar. Jag fick nämligen en asusdator skickad till mig men det ska tydligen vara skit? https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Problemen brukar främst vara ljudnivå/temperaturer och uppgraderingsmöjligheter.
Det brukar inte finnas mer än två chassifläktar, och de som finns är oftast billiga och dåliga. Sedan brukar varken CPU- eller GPU-kylningen vara bra, oftast billigast möjligt.
Med uppgraderingsmöjligheter syftar jag främst på nätaggregatet. Oftast har det lägst effekt möjligt för systemet vilket kan göra det svårt att uppgradera till komponenter som drar mer. Sedan kan nätaggen också vara fastskruvade på ett sätt som gör att det inte går att byta ut.

Men stör man sig inte på ljudnivån, och planerar inte att uppgradera den så funkar de.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

1). Jag har svårt att se att den skulle vara skit. Väldigt mycket dator för pengarna. Jämfört med den du plockat ihop i 2) så hamnar du där på 1k mindre pris för endast gpu'n och (en sämre) cpu än 1). Baksidan med 1) är väl 500GB, 1TB vore bekvämt för plats med fler spel.

Byta cpukylare och slänga in ett par extra chassifläktar kan vara bra, men det gäller alla oem (något man ofta gör direkt på hembyggen). Du vill gärna ha två fläktar som tar in luft fram och en som tar ut bak.

Permalänk

fel av mig

Permalänk
Medlem

1) de är inte skit. Men många gånger använder de egna moderkort som inte har möjlighet till expansion eller inte alltid kan uppdatera BIOS (vilket kan begränsa vilka delar du kan byta ut).
Desamma gäller chassit, de har ofta egna designer.
De fokuserar inte på luftflöde utan mer på storlek och design.

Nu generaliserar jag ganska stort, då det finns bra färdig byggda datorer.
Datorer ihopbyggda från datorbutiker så som inet och Webhallen är generellt bättre då de använder standard saker och undviker då en del problem med saker som beskrivs i början.

Jag skulle inte gå så långt att säga att (alla) färdigbyggda datorer är skit, men vill ha något specifikt så är de ofta inte ett alternativ.

Tyvärr är det svårt att säga vad som räcker för dig utan att veta vad du tänkt använda datorn till.
De flesta skulle säga spel, men är även stor skillnad mellan spel.
Har du en högupplöst skärm eller hög uppdateringsfrekvens så krävs ett bra grafikkort.

De du byggt ihop ser bra ut (kolla om CPU kylare ingår, annars vill du ha en sådan).
Det du kan variera är grafikkortet beroende på budget och vad du har förväntningar på datorn.
Tyvärr är priserna på tok för höga (framförallt för grafikkort), så mina förväntningar för en dyr dator är tyvärr inte så bra som man önskat...

Permalänk

Mer status att bygga själv när man läser på många sajter.
Många oem är inte så farligt högljudda om man jämför med många hemmabyggen.
Men man har mer möjligheter.

Köper man oem kan det vara bra att snabbt läsa på vad man kan göra utan att bryta garanti. Ofta går ram och hårddisk bra.
Oem-byggen i min mening blir mer och mer standard.
Kan vara moderkorts-byte som ställer till det.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Jag hade det visserligen på känn, men nu är det bekräftat. -Ni är bäst

Vill bara spela, fan vad trist det är att gå och vänta. Men era svar är jätteuppskattade. Är det någon som har input på taurus datorn som jag länkade i fråga #2? https://www.inet.se/produkt/1511040/taurus-gaming-rx-6700-xt-...

Den hade nämligen ganska hög "Fire-strike-poäng" för sitt pris såg jag. Vad är firestrike? Är det något man ska väga in i val av dator? Det är bara inet som redovisar det av vad jag har sett.
-
-
-

Slutligen, har ni någon rekommendation? Hur ska jag göra? För jag klarar nog inte en månad till utan dator.

Permalänk
Medlem

1) Här varierar det en del, men jag skulle säga att den främsta anledningen till att det finns en generellt negativ inställning till "märkesdatorer" bland datorentusiaster är att det är just dessa som tenderar att ha speciallösningar som specialtillverkade komponenter som inte följer någon som helst standard. Det gäller inte alla modeller från alla tillverkare, men det är bland dessa datorer som detta är vanligt förekommande. Så om man i framtiden vill uppgradera/reparera eller återvinna delar i en ny dator så kan det vara kört.
Det kan vara att nätaggregat och moderkort inte följer ATX-standarden vad gäller strömförsörjning (egna kontakter, osv), det kan vara att moderkortets formfaktor inte är standardmässig (inte ATX, mATX, mITX eller något sådant) utan är speciellt utformat för just detta chassi och omöjligt att sätta i något annat, osv.

2) Ja, jag skulle säga att butikernas egna paket kan vara ett bra alternativ om man inte vet vad man vill ha exakt. Dessa är ju åtminstone byggda av standardkomponenter som går att köpa, så man undviker problemen nämnda ovan samtidigt som man får ett färdigt paket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig så skulle jag definitivt behållit Asus datorn. Vad jag förstår så har du den redan?

Den är kraftfullare än Taurus datorn, bättre processor och grafikkort, samt billigare. Den är säkerligen även bättre än vad du kan bygga själv i dagens läge för samma pengar, med den extrema grafikkortsbristen.

Sedan så är det en Asus prebuild så den är betydligt bättre än många andra (t.ex. Dell, HP etc) då den inte använder knepiga icke standard delar. Det är ett vanligt Asus moderkort i (troligen matx) och ett vanligt 700w nätaggregat. Det som kan vara tveksamt är chassi och processorkylare, här har de säkert sparat in så mycket som möjligt.

Men även om det skulle visa sig att chassi/processor kylare är för dåligt och du behöver köpa nytt chassi/processorkylare för säg 1000kr så kommer du troligen fortfarande billigare undan än att bygga själv eller t.ex datorn från komplett. Och då det är vanliga standard delar i den så är det enkelt att flytta delar till ett annat chassi.

Troligen räcker det att addera någon chassifläkt och byta processorkylare för att få helt ok temperaturer.

Sedan det viktigaste då, du har redan Asus datorn och vill börja spela, så kör på den.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga " Montera " själv så glöm inte att kolla måtten på cpu kylaren så att den får plats. Hur mycket det bygger på höjden, så att dörren " glaset " går att stänga.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition