Microsoft lanserar Windows 11 den 5 oktober

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

För macOS erbjuds väldigt många program (ej spel) på respektive programs hemsida, så jag kan lätt köra valfri version även där.

Fast det här är väl ändå den klart dominerande modellen för Windows? Utöver kalkylatorn är det väl ingen som installerar något via Windows Store (även om det mot förmodan skulle finnas där)?

Permalänk
Medlem

ge mig W11 LTSC så kanske det blir installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast det här är väl ändå den klart dominerande modellen för Windows? Utöver kalkylatorn är det väl ingen som installerar något via Windows Store (även om det mot förmodan skulle finnas där)?

Visst är det så! Men tyvärr köpte jag ett gäng program (mest spel) från Windows Store på Windows 8-tiden. Efter att sett hur dessa förfallit, så har jag undvikt Windows Store för allt annat än uBlock Origin för Edge.

Men nu när även Edge gått ifrån UWP och lämnat butiken (läs Edge-tillägg), så är inte Windows Store mycket mer än en nagel i ögat för mig.

@Boffster: Säger samma sak här! Tyvärr känns det som att Windows 10 LTSC Version 1809 är den sista "riktiga" LTSC versionen, då Microsoft kortat ned supporttiden från 10 år till 5 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Men nu när även Edge gått ifrån UWP och lämnat butiken (läs Edge-tillägg), så är inte Windows Store mycket mer än en nagel i ögat för mig.

Nya Windows Store (utan uwp-begränsningar) skulle ju dock kunna bli ett alternativ till Chocolatey och liknande. Om det bara börjar användas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Visst är det så! Men tyvärr köpte jag ett gäng program (mest spel) från Windows Store på Windows 8-tiden. Efter att sett hur dessa förfallit, så har jag undvikt Windows Store för allt annat än uBlock Origin för Edge.

Men nu när även Edge gått ifrån UWP och lämnat butiken (läs Edge-tillägg), så är inte Windows Store mycket mer än en nagel i ögat för mig.

@Boffster: Säger samma sak här! Tyvärr känns det som att Windows 10 LTSC Version 1809 är den sista "riktiga" LTSC versionen, då Microsoft kortat ned supporttiden från 10 år till 5 år.

5 eller 10 år spelar mindre roll så länge nästa LTSC blir ren och fin och välfungerande som 1809 är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nya Windows Store (utan uwp-begränsningar) skulle ju dock kunna bli ett alternativ till Chocolatey och liknande. Om det bara börjar användas...

Får väl se vad Microsoft har tänkt där. Kanske är det därför vi nu får se ett krav på TPM? WindowsApps hittills varit i sin egna lilla sandlåda, med Windows Store som en av få vägar in.

Hoppas även att Microsoft släpper på sina "hittepå"-krav gällande systemspecifikationerna. Även om jag exempelvis hade använt Windows Store i Windows 10 LTSC Version 1809, så kräver flertalet appar en senare version av Windows. I många fall kan jag istället gå via Steam och installera samma spel på Windows 7 med betydligt lägre systemkrav!

Kan tillägga att det är Steam, GOG och Humble Bundle gjort att min Windows 10-platta fortfarande är användbar.

Permalänk
Medlem

Får bli windows 11 när kretsbristen lättat lite så man kan bygga en ny dator.

Både min processor och moderkort kom långt innan TPM existerade så det kan varken läggas till hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt på min nuvarande burk.

Får hoppas am5 kommer i början av 2022.

Permalänk

Microsoft har ju winget, hur bra det fungerar vet jag inte. Men bättre sent än aldrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Microsoft har ju winget, hur bra det fungerar vet jag inte. Men bättre sent än aldrig?

Ja, det blir intressant att se om det tar fart. Vore ju kanon.

Det är ju en av Windows stora brister, att det är helt omöjligt att hålla mjukvaran uppdaterad. "Alla" har egna lösningar som fungerar olika bra och framförallt bara olika.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en av Windows stora brister, att det är helt omöjligt att hålla mjukvaran uppdaterad. "Alla" har egna lösningar som fungerar olika bra och framförallt bara olika.

Kan bara hålla med. Körde Secunia PSI en gång i tiden för att hålla koll på säkerhetsuppdateringar. Senare gick jag över till Glary Utilities som hade en enklare funktion inbyggd. Fungerade felfritt fram tills att Windows blev SaaS.

Numera uppdaterar jag enbart program när något slutar fungera eller det uppkommit ett tydligt säkerhetshål. Att försöka få buggfri mjukvara i takt med Windows rullande releaser är en kamp som jag aldrig kommer att vinna.

Ett exempel är ThrottleStop som numera skalar gränssnittet felaktigt mot min nuvarande version (8.74).

Just skalning av gränssnitt, storlek på typsnitt och hänsyn till DPI-inställningar är något jag hade hoppats Windows 11 skulle ha fixat, men hittills har jag inte sett någon direkt förbättring där. Snarare så att 11:ans nya gränssnitt infört ännu fler storlekar på saker och ting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Just skalning av gränssnitt, storlek på typsnitt och hänsyn till DPI-inställningar är något jag hade hoppats Windows 11 skulle ha fixat, men hittills har jag inte sett någon direkt förbättring där.

De har väl i princip löst det i uwp, wpf och alla andra moderna ramverk, men det verkar vara svårt att fixa traditionella program (och det är ju sådana folk vill ha).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Numera uppdaterar jag enbart program när något slutar fungera eller det uppkommit ett tydligt säkerhetshål. Att försöka få buggfri mjukvara i takt med Windows rullande releaser är en kamp som jag aldrig kommer att vinna.

All typ av autoupdate stängs av direkt efter installation hos mig, oftast så behöver man ju faktiskt inte uppdateringarna o i vissa fall så kan dom tillomed ta bort eller förstöra ens upplevelse. Senaste exemplet på det är väl Spotify som för några månader kom med en uppdatering som gjorde allting lite sämre, men som tur är så går det (om än med mycket meck) att köra en äldre version o sen "stänga av" dess inbyggda autouppdatering. Hade ju dock helst sluppit hålla på, men det är väl återigen bara att tacka Apple för deras påfunn med påtvingade uppdateringar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nyfiken fråga..
Hur går det om tpm modulen pajar i min dator och jag vill flytta disken till ny dator. Går det låsa upp krypteringen på disken då?

Du kan låsa upp disken med den långa recovery-nyckeln. Om man vill kan man spara denna på sitt Microsoft-konto, eller i ens företags AD om det rör en företagsdator.

Notera att Bitlocker inte är aktiverat som standard ens i Windows 11 såvitt jag vet.

Skrivet av superegg:

Jag gillar inte TPM, finns väl knapp någon fördel bara massa problem.

Om TPM skulle vara så bra så hade väl andra OS redan skaffat det.

Jag väljer att sitta lugnt i båten och låter vinden ha sin gång.

Jo, det finns flertalet säkerhetsfördelar som är väl dokumenterade och som nämnts i flertalet trådar om Windows 11, även sådana där jag sett att du varit aktiv. Varför inte läsa på lite själv istället?

iOS och Android har kört med motsvarande säkerhetsfunktioner i flera år. Windows och Linux har båda TPM-stöd och även MacOS snarlik funktionalitet. Även ChromeOS såvitt jag vet. Det finns med andra ord knappt något modernt OS som inte "skaffat det".

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ett nytt operativsystem är ett stort säljargument när det kommer till nyförsäljning av datorer.

Tillgång till datorer att sälja är ett ännu större argument...

Skrivet av THB:

Skulle vara trevligt om det parades ihop med release av Alder Lake.

Bättre om Win11 kommer först, så att fler av buggarna hinner bli upptäckta och åtgärdade.

Tror jag att Win11 blir en flipp eller flopp?
Givet att det kommer som "gratis" uppgradering till Win10 och inte har några uppenbara nackdelar så kommer det snabbt få stor spridning.
Min egen dator i sin nuvarande konfiguration kommer inte kunna dra någon fördel av de nya finesserna, så jag kommer inte stressa för en snabb uppdatering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Du kan låsa upp disken med den långa recovery-nyckeln. Om man vill kan man spara denna på sitt Microsoft-konto, eller i ens företags AD om det rör en företagsdator.

Notera att Bitlocker inte är aktiverat som standard ens i Windows 11 såvitt jag vet.

Okej.. bra att veta inför framtiden så inte diskens kryptering är låst till tpm chippet.
Men går det köra win11 helt okrypterad disk?
Det tar ju ända till släppet innan jag kan testa det själv, så där av frågan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Men går det köra win11 helt okrypterad disk?

Än så länge behövs det i alla fall inte, och de har väl inte sagt något om det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Okej.. bra att veta inför framtiden så inte diskens kryptering är låst till tpm chippet.
Men går det köra win11 helt okrypterad disk?
Det tar ju ända till släppet innan jag kan testa det själv, så där av frågan

Bitlocker är väl inte ens tillgängligt för windows 11 home. Så det går inte ens att använda windows krypteringsfunktion för denna version av OSet.
Enda alternativet är att köra utan kryptering i det fallet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Bitlocker är väl inte ens tillgängligt för windows 11 home. Så det går inte ens att använda windows krypteringsfunktion för denna version av OSet.
Enda alternativet är att köra utan kryptering i det fallet

Jag måste testa 11an när den släpps.. den kommer ju säkert som alla andra ha en 60dagars period.
Dock trodde jag att jag skulle bli påhoppad för att jag ens nämnde "köra helt okrypterad disk" *hahahaha*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Jag måste testa 11an när den släpps.. den kommer ju säkert som alla andra ha en 60dagars period.
Dock trodde jag att jag skulle bli påhoppad för att jag ens nämnde "köra helt okrypterad disk" *hahahaha*

Nej naj! Jag är inte ute efter dig ;).
Jag undrar däremot lite hur microsoft tänkt när de kräver TPMchip samtidigt som de inte erbjuder kryptering för Windwos 11 home. Kravet känns aningen krystat från MS håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag undrar däremot lite hur microsoft tänkt när de kräver TPMchip samtidigt som de inte erbjuder kryptering för Windwos 11 home. Kravet känns aningen krystat från MS håll.

Är det inte troligt att det är andra finesser hos tpm än just möjligheten att använda den för bitlocker man är ute efter? Kryptering fungerar ju även utan chip.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte troligt att det är andra finesser hos tpm än just möjligheten att använda den för bitlocker man är ute efter? Kryptering fungerar ju även utan chip.

Det låter som en vettig bedömning. Jag köper det rakt av ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Nej naj! Jag är inte ute efter dig ;).
Jag undrar däremot lite hur microsoft tänkt när de kräver TPMchip samtidigt som de inte erbjuder kryptering för Windwos 11 home. Kravet känns aningen krystat från MS håll.

jag mena inte dig utan hela forumet. hihihihi Det är ju livsfarligt att kritisera windows ibland.
Jag undrar ofta hur attan tänkte de nu... men MS sluta tänka på produkten efter win7 eller om man till o med ska säga XP.
Jag ska göra samma sak som med alla win os.. jag ska stycka ner det totalt och dissekera det för att hitta workarounds, svagheter o möjligheter att stuka om det efter eget behag.. Efter det kan jag börja ha en legitim åsikt ifall det är skit eller inte.. win10spyware är skit.. sämsta OS de skapat ur poweruser perspektiv.. Men det är ju bra för de som inte kan ett skit mer än trycka på en powerknapp.. så på så sett är ju 10an bättre än 7an då det kräver mindre av användaren Men så är det ju med mycket i livet.. personlig synvinkel o individuell kunskap
TPM och secureboot och uefi kraven är idioti.. det borde vara en möjlighet att vid installation välja om man vill använda det eller inte.. sedan 2kilometer text om varningar att systemet blir mer osäkert.. men just möjligheten, så man kan köra multippla system parallellt.
Så jag måste testa att modda installations ISOn o se om man kan dressera 11an oxå utmaningar är roliga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det låter som en vettig bedömning. Jag köper det rakt av ;).

Det var ju mycket prat om "chip-to-cloud zero trust" till exempel (även om jag får erkänna att jag inte har orkat läsa på).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

TPM och secureboot och uefi kraven är idioti.. det borde vara en möjlighet att vid installation välja om man vill använda det eller inte.. sedan 2kilometer text om varningar att systemet blir mer osäkert.. men just möjligheten, så man kan köra multippla system parallellt.

Är det inte meningen att Linux skall fungera med secure boot numera? (Annars känns ju dual boot lite gammaldags numera)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Är det inte meningen att Linux skall fungera med secure boot numera? (Annars känns ju dual boot lite gammaldags numera)

Jo de flesta Linux distar fungerar med secure boot... men jag har har olika OS för olika ändamål och en del av dem gillar det inte... samt legacy med MBR är smidigare när man växlar bootdiskar för att testa ett nytt OS.
På en dator har jag 6st olika OS.. Men på varje dator jag minst två olika OS för att säkerställa att ett är alltid bootbart ifall systemet kraschar och jag inte har tid, lust och ork att fixa problemet på stubinen.. VM's i all ära men saker fungerar bättre på bare metal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Ja, det blir intressant att se om det tar fart. Vore ju kanon.

Det är ju en av Windows stora brister, att det är helt omöjligt att hålla mjukvaran uppdaterad. "Alla" har egna lösningar som fungerar olika bra och framförallt bara olika.

Man måste ju ha i åtanke att Microsoft ofta hindrats från att erbjuda mer än bara ett rent OS. Helt annorlunda förhållningssätt till Microsoft som inte ens fick skicka med sin egna webbläsare i EU till Apple och Google som aktivt tillåts motarbeta konkurrens på sina plattformar.

Hade Microsoft försökt erbjuda en enhetlig lösning för att hålla mjukvaran uppdaterad hade de förmodligen dragits till rätten även för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Tillgång till datorer att sälja är ett ännu större argument...

Bättre om Win11 kommer först, så att fler av buggarna hinner bli upptäckta och åtgärdade.

Tror jag att Win11 blir en flipp eller flopp?
Givet att det kommer som "gratis" uppgradering till Win10 och inte har några uppenbara nackdelar så kommer det snabbt få stor spridning.
Min egen dator i sin nuvarande konfiguration kommer inte kunna dra någon fördel av de nya finesserna, så jag kommer inte stressa för en snabb uppdatering.

Förutom att de hindrar en VÄLDIGT stor del av de potentiella användarna och företagen med sina hårdvarukrav. Det kommer innebära precis det de ville undvika när de lanserade 10an. Att många användare och företag stannar kvar vid 10an och därför ses inte 11an som en nödvändig uppdatering. Jag kommer ihåg när folk letade efter bärbara med Windows 7 när 8an släppts. Vem ville ha det nya 8-skitet. Att de inte inser sin egen dumhet beror som vanligt på storhetsvansinne.

Det är många som sitter med Intel generation 7 CPU eller Ryzen 1 generation eller något äldre. Fullt moderna och tillräckliga datorer som lätt klarar att dra runt 11an. De flesta inkluderat mig själv kommer INTE köpa en ny dator på grund av att det inte går att köra 11. Speciellt inte nu med kretsbristens kryddade priser. Förresten är det miljövidrigt och kundfientligt att just nu med kretsbristen kräva att kunder köper nytt trots att de egentligen har tillräcklig hårdvara. Konstigt att Microsoft inte förstår att detta kommer hindra 11ans spridning drastiskt. Men de är ju också kända för att göra kostsamma felsatsningar emellanåt. Alltid på grund av storhetsvansinnet.. Tur för dem att de är så stora så de kan ta smällarna och ändå överleva.

Permalänk
Medlem

Om ni vill förstå vilka säkerhetsproblem de nya kraven löser kan ni kika på den här videon, TPM är bara en liten del.
https://www.youtube.com/watch?v=FJnGA4XRaq4

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Konstigt att Microsoft inte förstår att detta kommer hindra 11ans spridning drastiskt.

Rimligen måste väl tanken ha slagit dem både en och två gånger (och sedan kom ju all uppståndelse när de presenterade kraven), men de tycker väl helt enkelt att det är värt att satsa ändå. Man måste knäcka ägg för att göra omelett. Om några år tycker vi kanske alla att det var ett bra beslut.
Dessutom spelar det väl inte så stor roll för Microsoft vilken windowsversion folk kör; numera tar de ju inte ens betalt för uppgraderingen. Huvudsaken är att man stannar i ekosystemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Jo, det finns flertalet säkerhetsfördelar som är väl dokumenterade och som nämnts i flertalet trådar om Windows 11, även sådana där jag sett att du varit aktiv. Varför inte läsa på lite själv istället?

iOS och Android har kört med motsvarande säkerhetsfunktioner i flera år. Windows och Linux har båda TPM-stöd och även MacOS snarlik funktionalitet. Även ChromeOS såvitt jag vet. Det finns med andra ord knappt något modernt OS som inte "skaffat det".

Har läst på en del, men det finns så mycket info, sen nackdelar med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666