Problem med Windows och hårddiskar

Permalänk
Medlem

Problem med Windows och hårddiskar

Hej!

Jag har rört till det lite med mina diskar. Jag hade en M2-SSD som jag hade W10 på men den var lite liten så jag köpte en 500GB och försökte migrera min gamla installation till den nya(det har aldrig varit några problem innan att göra så).

När jag började köra med den nya disken som C: så ville jag tömma den gamla för att lägga in Ubuntu men efter jag tömt den så startade inte Windows igen.

Jag fick installera om W10 på den nya hårddisken och då blev det en windows.old-mapp från min tidigare installation, jag kopierade det jag hade på skrivbordet och raderade sedan den mappen.

Nu när jag startar datorn så tror BIOS att det finns två Windows på datorn på olika diskar. Jag kan se att det ser jäkla konstigt ut i diskhanteraren. Det ser ut som om Boot-flag-filerna(EFI) eller vad det heter ligger partitionerade på en annan disk.

Jag har ingen aning om hur man löser det här, jag tänker att om jag raderar de där partitionerna så kommer Windows inte starta igen men jag vill inte att det skall ligga på en fel hårddisk.

Någon som vet hur man löser något sånt här eller har några förslag?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kanske är att börja från början? Du har ju redan formaterat ändå?

Permalänk
Medlem

Ha enbart den hårddisken du ska ha windows på inkopplad och installera windows igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag valde att plocka ur disken som det låg extra boot-partitioner på och installerade om Windows.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,