Angående deklaration vid hobbymining, avdrag för elkostnader med mera

Permalänk
Medlem

Angående deklaration vid hobbymining, avdrag för elkostnader med mera

Hej!

Började hobbymina med NiceHash innan jag hann läsa på om hur förvirrande deklaration av mining är. Läste ur en tidigare tråd men undrade kring några saker om någon har personlig erfarenhet.

Mining skall deklareras som hobbyverksamhet, det skrivs att man kan göra avdrag för el i en tråd men att man då bör ha elmätare. Är detta verkligen nödvändigt då watt-förbrukning redogörs i NiceHash mjukvaran? Alltså jag tycks ha förbrukning på kring 150W, borde jag inte kunna räkna elkostnaden för det och skriva upp vad mjukvaran rapporterat vecka för vecka som underlag?

Andra saken jag undrade var kring deklarationen av inkomsten, man kan ju få en rapport av nicehash där varje betalning och fee finns registrerade och bitcoins växlingskurs för dagen, med en sammanslagning i slutet på dokumentet. Räcker det med att fylla i det sista värdet på deklarationen eller måste man krångla kring varje betalning?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoktorT:

Mining skall deklareras som hobbyverksamhet,

Jag skulle nog snarare vända på det och säga att det SKALL deklareras, och det KAN deklareras som hobbyverksamhet om villkoren för detta uppfylls.
Grundkravet där är ju att verksamheten inte sker i vinstsyfte, så det är inte självskrivet att det är rätt väg.

För privatperson är det väl då alltså någon av dessa alternativ: K4 (inkomst av kapital, dvs du har som privatperson handlat med något slags värdepapper), T2 (inkomst av tjänst, om du istället vänder på det till att detta är en del av något som kan räknas som hobbyverksamhet) eller NE (inkomst av tjänst, om detta är en del av enskild näringsverksamhet, dvs det är en vinstdrivande verksamhet).

Skrivet av DoktorT:

det skrivs att man kan göra avdrag för el i en tråd men att man då bör ha elmätare. Är detta verkligen nödvändigt då watt-förbrukning redogörs i NiceHash mjukvaran? Alltså jag tycks ha förbrukning på kring 150W, borde jag inte kunna räkna elkostnaden för det och skriva upp vad mjukvaran rapporterat vecka för vecka som underlag?

Den frågan handlar nog mer hur bra ditt underlag för detta avdrag håller om det skulle ifrågasättas. Vet inte om det finns någon praxis där (förmodligen från mer traditionella verksamheter där liknande avdrag skulle vara relevanta) som du bör rätta dig efter.

Skrivet av DoktorT:

Andra saken jag undrade var kring deklarationen av inkomsten, man kan ju få en rapport av nicehash där varje betalning och fee finns registrerade och bitcoins växlingskurs för dagen, med en sammanslagning i slutet på dokumentet. Räcker det med att fylla i det sista värdet på deklarationen eller måste man krångla kring varje betalning?

Det beror nog lite hur du ska föra in detta i din deklaration (se ovan), för K4 är det väl varje försäljning för sig med datum och belopp, för de två andra varianterna är det väl mer en summering.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för svar men detta blir bara mer och mer förvirrande. Vad innebär detta egentligen, kan du ge konkreta exempel? Jag tolkade som att mining av fysisk person huvudsakligen anses som hobbyverksamhet och då beskattas som inkomst, och att vid försäljning räknas genomsnittsanskaffningsvärdet och ev vinst beskattas också. Vad är den praktiska skillnaden förutom annan blankett om räknas som näringsverksamhet? Behöver skattesedel och företag?

Permalänk

Enligt skattemyndigheten så är det såhär:

Informationen på denna sida behandlar därför bitcoin, men gäller även för andra kryptovalutor som till exempel litecoin.
...
Om du till exempel har köpt och sålt kryptovaluta räknar du ut din vinst eller förlust så här:
Det du fått betalt (försäljningspris)
- det du köpte för (omkostnadsbelopp)
= din vinst eller förlust.
...
Om du minade dina bitcoin är ditt omkostnadsbelopp marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, det vill säga samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen.
...
Om du som privatperson har inkomster från mining av bitcoin och andra kryptovalutor ska du betala skatt på inkomsterna. De beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet.

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillg...

Jag tycker att det verkar glasklart. Om mining skett på hobbynivå så anses man inte ha gjort någon vinst alls förutsatt att låtsaspengarna inte har ökat i värde efter att dom tillverkades och så fall är det enbart för den delen som man skall beskattas.

Var finns tolkningsutrymmet?

Permalänk
Medlem

Nicehash-rapporten räcker fint som underlag på intäkten till hobbyverksamhet (inkomst av tjänst), dra därefter av elen. Sist ska du dra av schablon för egenavgifter. Du får tillbaka/betala mer för egenavgifterna på nästföljande deklaration när den fastställs. Detta är för miningen.

Kapitalskatt som är nästa del åker du inte på förrän du säljer/växlar dina bitcoin mot någon annan valuta (oavsett vilken). Växlar du aldrig blir det aldrig någon kapitalskatt... Men om du växlar så är det lite krångligt. Du måste räkna fram omkostnadsbeloppet och sen ta upp kapitalvinst/förlust i K4. Du kan få ut det ur nicehash rapport också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Nicehash-rapporten räcker fint som underlag på intäkten till hobbyverksamhet (inkomst av tjänst), dra därefter av elen. Sist ska du dra av schablon för egenavgifter. Du får tillbaka/betala mer för egenavgifterna på nästföljande deklaration när den fastställs. Detta är för miningen.

Kapitalskatt som är nästa del åker du inte på förrän du säljer/växlar dina bitcoin mot någon annan valuta (oavsett vilken). Växlar du aldrig blir det aldrig någon kapitalskatt... Men om du växlar så är det lite krångligt. Du måste räkna fram omkostnadsbeloppet och sen ta upp kapitalvinst/förlust i K4. Du kan få ut det ur nicehash rapport också.

Tack för svaret, techguru. Du säger dra av för elen men skulle det underlag jag beskrev tidigare duga? Det vill säga att jag gör en beräkning utifrån vad min dator säger grafikkortets effekt är.

Angående omkostnadsbelopp är det väl inte så svårt egentligen, förutsatt att man åtminstone säljer allt i en klump. Omkostnadsbeloppet blir summan av utbetalningar med utbetalningens dags växlingskurs från rapporten i nicehash (som redan finns sammanfattad) och räkna mellanskillnaden till förlusten\vinsten?