Dator till ung dam för spel (roblox, minecraft) men framtidssäker med uppdatering av GPU

Permalänk
Medlem

Dator till ung dam för spel (roblox, minecraft) men framtidssäker med uppdatering av GPU

Hej!
Har en budget på Max 12k för en dator som ska klara minecraft och roblox i dagsläget, men utveckling av smak/tycke av spel ändras fort i den ålder, och vill inte behöva köpa helt ny hårdvara inom 2-3 år om hon vill börja lira BF 7 om ett par år :D.
Tänkte försöka uppgradera GPU efter ett tag och hoppas att det förlänger livskvaliteten. Skärm finns redan mus tangentbord likaså. 1080p just nu eventuellt 1440 i framtiden. Köper gärna hos Inet då jag gillar dem och vill supporta ett företag jag litar på, tänkte att de skulle få bygga den.
Min tanke är att lägga pengarna på cpu snabba minnen, och lagom lite på grafikkort. Utseendet är inte viktigt RGB osv.

Permalänk
Medlem

Har du några delar tex GPU idag? Att få tag i en komplett dator är inte så lätt med den budgeten om du inte köper en pre-built tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har du några delar tex GPU idag? Att få tag i en komplett dator är inte så lätt med den budgeten om du inte köper en pre-built tyvärr.

Hej!

Nej tyvärr inte. Tanken var egentligen att få ihop det "bästa" för ändamålet för tillfället (robloc, minecraft) och sedan när/om intresset för spel byter, att uppgradera grafikkortet.

Tänkte något åt detta hållet, tänkte att minne samt cpu borde kalra sig ett tag?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/lnruAF5BJ4zXv8BHj3zW-LGFM6w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Hej!

Nej tyvärr inte. Tanken var egentligen att få ihop det "bästa" för ändamålet för tillfället (robloc, minecraft) och sedan när/om intresset för spel byter, att uppgradera grafikkortet.

Tänkte något åt detta hållet, tänkte att minne samt cpu borde kalra sig ett tag?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/lnruAF5BJ4zXv8BHj3zW-LGFM6w...

Köp en 5700G eller 5600G istället så har du integrerad grafik som fungerar nästintill likvärdigt med det grafikkort du har valt. Du får också 6/8 kärnor och 12/16 trådar Zen 3, så den kommer förhoppningsvis hålla ett tag.

B550 moderkort som du kan sätta i en 5900X eller 5950X om 3-4 år när de finns begagnade för 30-50% av nypriset idag, samt att du närsomhelst kan sätta i ett diskret grafikkort om så krävs.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Tänkte något åt detta hållet, tänkte att minne samt cpu borde kalra sig ett tag?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/lnruAF5BJ4zXv8BHj3zW-LGFM6w...

Den burken kommer att räcka gott.
Något jag funderar på är om hon inte klarar sig med typ en 5600g så länge?
Den är till och med lite billigare än en 5600x men förstås sämre som CPU.

När jag googlat lite så verkar roblox knappt gå att driva fullt ut med ett 3090 så jag misstänker att det är lika illa på båda alternativen. På låga inställningar borde det dock gå bra kan jag tycka.
Ingen raytracing i minecraft heller men jag tänker mig att det går bra utan.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mina ungar har kört roblox på relativt enkla maskiner men det var ett tag sedan så saker och ting kan ha ändrats…
En 5600g är en bra cpu som inte skäms för sig när det blir dags att skaffa ett dedikerat grafikkort (perfekt present vid ett senare tillfälle). Jag hade byggt kring en sådan. Inbyggda Gpun i den är vad den är men många enklare spel kommer funka galant med lägre inställningar på detaljnivå. Upplevde inte att mina unga tjejer klagade på låga grafikinställningar, bara det funkade!
Lite annat idag, yngsta är 17 bast och spelar lite mer krävande saker.. tur hon får ärva farsans prylar lite då och då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Hej!

Nej tyvärr inte. Tanken var egentligen att få ihop det "bästa" för ändamålet för tillfället (robloc, minecraft) och sedan när/om intresset för spel byter, att uppgradera grafikkortet.

Tänkte något åt detta hållet, tänkte att minne samt cpu borde kalra sig ett tag?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/lnruAF5BJ4zXv8BHj3zW-LGFM6w...

Den datorn kommer driva roblox utan problem, är mest via cpu på roblox. Mitt grafikkort slår inte ens på fläktarna när jag kör det. Och barnen här hemma spelar på sina datorer som är mycke sämre än den där utan problem.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/OHvuAKFU2eQ7NH9Lgkf4kddTqKA/optimus

Du får ett bättre chassi. En m.2 PCIe 4.0 disk som kommer köras i 3.0 med 5600G samtidigt som den är redo för 4.0 när du uppgraderar till en 5900X eller 5950X i framtiden.

Gott om RAM och perfekt hastighet för zen 3, ett bra moderkort med rejäl VRM och kylning.

Seasonic är Seasonic, ett självklart val om du vill installera och bara köra, lång garanti och service i toppklass.

Överlag bästa i din situation, du kan med lätthet sälja processorn när det är dags att uppgradera.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Hej!

Nej tyvärr inte. Tanken var egentligen att få ihop det "bästa" för ändamålet för tillfället (robloc, minecraft) och sedan när/om intresset för spel byter, att uppgradera grafikkortet.

Tänkte något åt detta hållet, tänkte att minne samt cpu borde kalra sig ett tag?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/lnruAF5BJ4zXv8BHj3zW-LGFM6w...

Min kollega har nästan samma dator som den där när jag byggde hennes nya, skulle rekommendera att kolla på en något dyrare CPU och sen sitta på den bra många år så som det låter, men AMD kommer släppa 5000 refresh snart med v-cache så behöver du inte en ny dator nu på studs så skulle jag vänta tills dess alt ta en 5800x/5900x och behålla datorn rätt länge.

AM5 och Intel kommer med DDR5, barnsjukdomar och bios... Sen priset/tillgänglighet kan man drömma om i dagens läge.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Med danke på din budget på 12k, och bristen på gpu allmänt, så skulle jag nog kolla på färdigbyggda burkar med rtx 3060 Ti. Sett ett par sådana med i5 10400f & 500isch nvme ssd.

Alternativet är att köra som jag gjorde till 10årigen hemma. Du kan bygga en riktig vettig burk med tex ryzen 5 5600x/i5 11400f med mobo med inbyggd wifi, 750w modulär psu & och en snabb m2 ssd för ca 7-8k och sedan slänga in en beg gpu(grabben fick min gtx 1080 när jag bytte till rtx 3070).
Och med tanke på att du ändå har en 1080p skärm nu så duger en gtx 1060 till och med utan bekymmer för dom spelen och den skärmen hon har nu.
Sedan när gpu finns inne för vettig peng så är det bara att uppgradera både den och slå till på en ny skärm i samma veva.

Tipset jag skulle ge mera är att hitta en schysst chassi med bra rgb och köra rgb musmatta med trådlös laddning för mobilen och även mus & tangetbord. Gör så otroligt mycket mer för barn, och dom billigare kostar bara hundralappar och funkar finemang för barn. Och så blir det inge större summor om dom spiller ner dom eller så 😅 vill du så släng på deltacos smarta glödlampor i hennes rum och då kan hon styra även den belysningen genom app i mobilen

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-predator-orion-300...
Över budget (15K), men i7 10700 och 3070.
Lär inte behöva uppgraderas i första taget.

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...
Ryzen 5600G med ett 3060 för 10K.
Ingen aning hur det är med uppgraderingsmöjligheterna dock.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att du skrev om uppgraderingsmöjligheter i framtiden, och jag tänkte att vi är ju i en fas utav att gå över till 1440p/4k gaming alltmer, så allt under en 3070 i prestanda känns helt onödigt.
Du kommer garanterat ju inte att köpa en 1080p gamingskärm om nåt år, så då kommer du ändå behöva uppgradera gpu ännu en gång då, om du går på tex en rtx 3060(ej ti).
3070 är väl det lägsta för 1440p och 4k är det väl lika bra att vänta tills rtx 4000-serien och det är i dem omgången nästa skärmen kommer troligtvis ligga med hdr..

Så kör en vettig datorbygge utan gpu med massa rgb och släng in en enklare beg gpu att börja med.
En 3070+ gpu för bara mincraft, roblox & fortnite är ju pengar i sjön.
Grabben lirar farcry 5, minecraft, fortnite mm på 1080p med en gtx 1080 och den driver allt på max utan några bekymmer som helst.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archain:

Kom att tänka på att du skrev om uppgraderingsmöjligheter i framtiden, och jag tänkte att vi är ju i en fas utav att gå över till 1440p/4k gaming alltmer, så allt under en 3070 i prestanda känns helt onödigt.
Du kommer garanterat ju inte att köpa en 1080p gamingskärm om nåt år, så då kommer du ändå behöva uppgradera gpu ännu en gång då, om du går på tex en rtx 3060(ej ti).
3070 är väl det lägsta för 1440p och 4k är det väl lika bra att vänta tills rtx 4000-serien och det är i dem omgången nästa skärmen kommer troligtvis ligga med hdr..

Så kör en vettig datorbygge utan gpu med massa rgb och släng in en enklare beg gpu att börja med.
En 3070+ gpu för bara mincraft, roblox & fortnite är ju pengar i sjön.
Grabben lirar farcry 5, minecraft, fortnite mm på 1080p med en gtx 1080 och den driver allt på max utan några bekymmer som helst.

Verkligen inte. 1440p går alldeles utmärkt med sämre grafikkort.
Själv satt jag med GTX 980 på 1440p förut och det gick alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1266657/datorbygge

Permalänk
Inaktiv

Väldigt skeptisk till nätagget. CPU:n har lång leveranstid.
Annars ser det väl vettigt ut.

Permalänk

Kika gärna på komplett också. Tycker komplett kör bättre/fler kampanjer än Inet.
https://www.komplett.se/category/83212/pc-nettbrett/komplett-...

Färdigbyggda datorer kommer man även undan gpu priserna idag, till viss del iallafall. Tex:
https://www.komplett.se/product/1187769/dator-surfplatta/komp...

Inte i din budget, men bara ett exempel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en möjlighet att köpa från olika sidor och bygga själv, men detta kan kanske vara ett alternativ

https://komponentkoll.se/bygg/OZzrc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizo:

Vet inte om det är en möjlighet att köpa från olika sidor och bygga själv, men detta kan kanske vara ett alternativ

https://komponentkoll.se/bygg/OZzrc

Det där är ett utmärkt bygge tyvärr finns ju inte grafikkortet inte i lager

Permalänk
Medlem

Hej!

Väldigt tacksam för alla svar!
Ska kolla igenom i helgen och bestämma mig ör vilket alternativ jag kommer köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Verkligen inte. 1440p går alldeles utmärkt med sämre grafikkort.
Själv satt jag med GTX 980 på 1440p förut och det gick alldeles utmärkt.

Jag byggde en ny burk med i7 8700k & gtx 1080 ca 4 år sedan, sedan när jag skaffade en UW 1440p skärm kort därefter, då kände jag att även 1080 vart bara lite för svag.

Och uppgraderade grabbens(11år) dator i våras för ca 5k med en i5 10400f, 16gb ram & 1tb snabb m2 ssd + moderkort med wifi, och slängde in min gamla gtx 1080 i den då jag även fick tag på en RTX 3070 för mig.
Han har en gammal 1080p skärm nu, men tanken är att han ska få en ny skärm som min till julklapp(34tums uw 1440p) och även där vet jag att gtx funkar, men vet att även han bara kommer kunna spela tex farcry 6 med höga inställningar i 1080p med sitt nuvarande kort..

Du kanske tycker att en kort med mindre än en gtx 3070 funkar bra för 1440p, men det gör inte jag för jag vill att grabben ska kunna spela alla nya spelen så dom flyter på riktigt bra(60fps+ med höga grafik inställningar) även dom som kommer dom närmaste åren som jag vet att han kommer att vill spela.
Dom har unga åren då det är magiskt att spela kommer inte att finnas för evigt.. Glädjen hos barnen när dom förstår att det finns 3 gamingdatorer hemma som dom kan spela ihop med är ju sjukt roligt att se.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archain:

Jag byggde en ny burk med i7 8700k & gtx 1080 ca 4 år sedan, sedan när jag skaffade en UW 1440p skärm kort därefter, då kände jag att även 1080 vart bara lite för svag.

Och uppgraderade grabbens(11år) dator i våras för ca 5k med en i5 10400f, 16gb ram & 1tb snabb m2 ssd + moderkort med wifi, och slängde in min gamla gtx 1080 i den då jag även fick tag på en RTX 3070 för mig.
Han har en gammal 1080p skärm nu, men tanken är att han ska få en ny skärm som min till julklapp(34tums uw 1440p) och även där vet jag att gtx funkar, men vet att även han bara kommer kunna spela tex farcry 6 med höga inställningar i 1080p med sitt nuvarande kort..

Du kanske tycker att en kort med mindre än en gtx 3070 funkar bra för 1440p, men det gör inte jag för jag vill att grabben ska kunna spela alla nya spelen så dom flyter på riktigt bra(60fps+ med höga grafik inställningar) även dom som kommer dom närmaste åren som jag vet att han kommer att vill spela.
Dom har unga åren då det är magiskt att spela kommer inte att finnas för evigt.. Glädjen hos barnen när dom förstår att det finns 3 gamingdatorer hemma som dom kan spela ihop med är ju sjukt roligt att se.

Allt som fanns då flöt ganska bra med 980 och sen skaffade jag 2070 och det var mer än nog för 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Allt som fanns då flöt ganska bra med 980 och sen skaffade jag 2070 och det var mer än nog för 1440p.

Jag håller inte med dig på den fronten.
Och en rtx 2070 är väl ca 5% starkare än en GTX 1080 enligt benchmarks..

Jag själv upplevde en otroligt mycket bättre feeling och grafik i mer kräsna spel som bf5, cyberpunk, bannerlord 2, MW: Warzone mm när jag gick från gtx 1080 till RTX 3070 och jag använder en 34 tums 1440p curved ultrawide(120hz).

En vän till mig som hade en GTX 1060 i sin burk och spelar mycket MW: Warzone blev förbannad för ett par veckor sedan när han vart hemma hos en och spelade lite Warzone på min burk.
Han sa att han inte kan spela warzone hemma nu, för att det vart så jävla mycket bättre feeling och grafik på min burk, så han beställde en ny dator för en vecka sedan helt enkelt och även en ny skärm..

Det jag är ute efter för grabben hemma är inte att det ska funka bara så länge man ställer ner grafiken.
Jag vill att han ska ha den här "ahaa"/"uuuu" upplevelsen när han kör nyare mer krävande spel, för den här tiden då det är magiskt kommer inte att vara för evigt..

Jag personligen tyckte att till och med RTX 3070 var lite för låg för mig att uppgradera till, men slog till ändå när jag fick möjlighet att slå till på en(Tack webhallen!!), för att tanken vart att den ska in i grabbens senare när jag får tag på en RTX 3080 + för en vettig peng. Och då ska jag uppgradera hans skärm till en 30+ tums 1440p curved Ultrawide med.

Men spelar man enklare spel som kräver väldigt lite eller gamla nostalgi spel eller har en äldre 1080p 60hz gammal skärm, ja då är det pengar i sjön rent sagt..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Archain:

Jag håller inte med dig på den fronten.
Och en rtx 2070 är väl ca 5% starkare än en GTX 1080 enligt benchmarks..

Jag själv upplevde en otroligt mycket bättre feeling och grafik i mer kräsna spel som bf5, cyberpunk, bannerlord 2, MW: Warzone mm när jag gick från gtx 1080 till RTX 3070 och jag använder en 34 tums 1440p curved ultrawide(120hz).

En vän till mig som hade en GTX 1060 i sin burk och spelar mycket MW: Warzone blev förbannad för ett par veckor sedan när han vart hemma hos en och spelade lite Warzone på min burk.
Han sa att han inte kan spela warzone hemma nu, för att det vart så jävla mycket bättre feeling och grafik på min burk, så han beställde en ny dator för en vecka sedan helt enkelt och även en ny skärm..

Det jag är ute efter för grabben hemma är inte att det ska funka bara så länge man ställer ner grafiken.
Jag vill att han ska ha den här "ahaa"/"uuuu" upplevelsen när han kör nyare mer krävande spel, för den här tiden då det är magiskt kommer inte att vara för evigt..

Jag personligen tyckte att till och med RTX 3070 var lite för låg för mig att uppgradera till, men slog till ändå när jag fick möjlighet att slå till på en(Tack webhallen!!), för att tanken vart att den ska in i grabbens senare när jag får tag på en RTX 3080 + för en vettig peng. Och då ska jag uppgradera hans skärm till en 30+ tums 1440p curved Ultrawide med.

Men spelar man enklare spel som kräver väldigt lite eller gamla nostalgi spel eller har en äldre 1080p 60hz gammal skärm, ja då är det pengar i sjön rent sagt..

Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika.
Har inte haft några problem med att det flyter dåligt vare sig med 980/2070 i 1440p eller 2080 Ti i 4K.

Permalänk
Medlem

Dags för version 2.0. Samma mål som innan, roblox mincraft i 1080, men ska gärna klara sig ett par 3-5 år med en gpu på sikt.
Siktar väl på ett 4070 :), om inte detr röda laget kommer med något.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NafuAA3LHSomCGpJkG5Ra5louSg/2-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Dags för version 2.0. Samma mål som innan, roblox mincraft i 1080, men ska gärna klara sig ett par 3-5 år med en gpu på sikt.
Siktar väl på ett 4070 :), om inte detr röda laget kommer med något.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NafuAA3LHSomCGpJkG5Ra5louSg/2-0https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/NafuAA3LHSomCGpJkG5Ra5louSg/2-0

Ser bra ut överlag men har två förslag.

Om du lägger till en hundring får du ett X570-kort, nämligen https://www.inet.se/produkt/1901828/gigabyte-x570-aorus-pro.

Skulle även bytt SSD till https://www.inet.se/produkt/4302329/corsair-mp600-core-1tb då den är billigare och har snabbare läshastighet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag håller inte med dig på den fronten.

Skrivet av anon42512:

Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika.
Har inte haft några problem med att det flyter dåligt vare sig med 980/2070 i 1440p eller 2080 Ti i 4K.

Tänk också på att 3440x1440 som Archain verkar benämna som 1440p är ca 35% mer pixlar att skyffla runt än 2560x1440 som brukar vara det man pratar om som 1440p

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Tänk också på att 3440x1440 som Archain verkar benämna som 1440p är ca 35% mer pixlar att skyffla runt än 2560x1440 som brukar vara det man pratar om som 1440p

Ja, det är inte konstigt att man tycker olika om man pratar om olika saker. 1440p i dagligt tal är INTE ultrawide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tänk också på att 3440x1440 som Archain verkar benämna som 1440p är ca 35% mer pixlar att skyffla runt än 2560x1440 som brukar vara det man pratar om som 1440p

Verkligen.
Sedan så ville ju trådskaparen ha en dator med uppgraderingsmöjligheter.
Jag personligen ser ingen orsak att köpa en vanlig 1080p/1440p skärm för jag ser den som bara slöseri med pengarna.
Och en curved 4k ultrawide skulle mörda en rtx 3090 till och med 😅
Det man kan få bäst upplevelse och feeling för pengarna just nu är väl curved 1440p ultrawide.
Och då ser jag ingen vettig gpu under rtx 3070 om man ska spela lite mer krävande spel på högre innställningar med riktigt skön feeling.

Men då dottern verkar spela mest lättdrivna spel just nu så är ett vettigt alternativ en ryzen 5 5600g och köra den utan gpu i början, för kommer att kunna lira fortnite och roblox utan bekymmer, och sedan när dottern blir äldre slänga in en vettig gpu för vettig peng och den burken med en bra skärm håller nog 4-5år.
Det datorn utan gpu borde man kunna bygga för runt 7-8k med riktigt bra delar och en vanlig 1080p gammal skärm funkar ju bra då, tills man uppgraderar gpu i framtiden. Då kan man ju se vilka gpu och skärmar ligger bra till i pris.

För kan säga att grabben sitter dagligen och spelar med sina vänner(både killar och tjejer) samtidigt som dom härjar i discord. Enda han saknar nu är ju en grym skärm, men det får han i julklapp(blackbfriday baby). Han får klara sig med min gamla gtx1080 tills rtx 3070+ eller bättre går att få tag på för vettig peng.
Om jag personligen tycker att en gtx 1080 som är nästan lika stark som en rtx 3060 inte duger i längden till min 10 åring hemma, så kan jag ju inte rekomendera något under rtx 3070 till någon annan i gpu väg om man vill kunna spela nyare krävande spel.

Och jag brukar säga att man ska se på den totala månadskostnaden för en datorn under dess livstid. En dator för 15k som håller i 5 år är billigare än en för 10k som man byter efter 2-3år.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av soccom83:

Dags för version 2.0. Samma mål som innan, roblox mincraft i 1080, men ska gärna klara sig ett par 3-5 år med en gpu på sikt.
Siktar väl på ett 4070 :), om inte detr röda laget kommer med något.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/NafuAA3LHSomCGpJkG5Ra5louSg/2-0https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/NafuAA3LHSomCGpJkG5Ra5louSg/2-0

Den här ser riktigt bra ut. Jag hade kört på denna om jag var trådstartaren.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu är ju alla olika, men jag gissar att då det är en ung tjej så bryr hon sig nog inte så mycket om vad som är i datorn bara den fungerar bra. Sen kan det nog vara mer viktigt att datorn är snygg?

Mitt förslag hade varit att likt andra gå på integrerad grafik i form av 5700G, men i övrigt köra mITX och välja ett chassi som tjejen tycker är fint.

Här är ett bygge jag misstänker kan vara passa tjejen bra.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/B63uAP6coluuba1PtrH-SZ7ojsI...