Telia öppen fiber- SFP fiberkonverter modul död...

Permalänk

Telia öppen fiber- SFP fiberkonverter modul död...

När jag kom hem från semester var fibern nere. Kan se att inteno-switchen, i vilken SFP-modulen sitter, fungerar, den lyser och indikerar koppling till min router.
Så det verkar som att själva SFP modulen som är instucken i Intenon är död.

Jag har tagit kontakt med telia och dom har meddelat att en tekniker skall höra av sig, dagarna går och man tänker att detta borde ju vara stapelvara.

Vad jag förstår är det en SC-kontakt (blå) single mode, 10km, 1310 våglängd.

Kan någon vägleda vart man hittar en sådan hyfsat tillgängligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eccentric_again:

När jag kom hem från semester var fibern nere. Kan se att inteno-switchen, i vilken SFP-modulen sitter, fungerar, den lyser och indikerar koppling till min router.
Så det verkar som att själva SFP modulen som är instucken i Intenon är död.

Jag har tagit kontakt med telia och dom har meddelat att en tekniker skall höra av sig, dagarna går och man tänker att detta borde ju vara stapelvara.

Vad jag förstår är det en SC-kontakt (blå) single mode, 10km, 1310 våglängd.

Kan någon vägleda vart man hittar en sådan hyfsat tillgängligt?

Sett till vanliga datorbutiker skulle jag kika hos t.ex. https://www.dustinhome.se/group/hardvara/natverk/natverksswit...

Annars har ju https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/sfpgbicxfpcwdm... väldigt mycket sådana grejer (nu gissade jag 1G SFP, men annars så kikar du bara i grannkategorierna istället).

Utifrån att se till att du köper en modul av samma typ så bör det ju lösa sig, förutsatt då att det är korrekt att det är SFP-modulen som är trasig samt att switchen inte är nedlåst till att bara acceptera exakt den modulen (men det känns väl mer Cisco-mässigt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

jesus vad jag sökt hit o dit men mha av dina länkar hittade jag något
https://www.dustin.se/product/5011247421/sfp-13101550nm-ddmi-...

innehåller till och med inteno i namnet

jag har hittat likvärdiga men inget på lager.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kommer till den slutsatsen.

Bedömer Telia att problemet sitter i din bostad så ringer de upp dig, tar några vardagar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eccentric_again:

När jag kom hem från semester var fibern nere. Kan se att inteno-switchen, i vilken SFP-modulen sitter, fungerar, den lyser och indikerar koppling till min router.
Så det verkar som att själva SFP modulen som är instucken i Intenon är död.

Utifrån vad du har skrivit går det inte att dra den slutsatsen.

Det kan lika gärna vara fibern som är av, transceivern i Telias switch som är kass, Telias switch som är trasig, porten som är avstängd, eller t.o.m. smuts på fibern.

Permalänk
Medlem

Vänta på teknikern och spendera eventuella SFP-modulpengar på mobildata istället, är mitt tips. Nätägaren fixar oftast sånt gratis, om det inte är uppenbart självförvållat.

Permalänk

jag utgår från att dom fixar problemet gratis, men förväntar mig inte att det går fort.....
Jag har så klart varit i kontakt med telia och dom konstaterat att fibern fungerar fram till huset och att en tekniker skall ringa upp ( i går ) för bokning av hembesök och åtgärd. Om någon dag åker jag bort ett par dagar och börjar jobba när jag kommer tillbaka så jag ser detta som en bra försäkring i fall telia tar tid på sig

utöver sfp-modulen (som jag mycket riktigt inte kan vara säker på är felet) har jag noterat att Apple Timemachines (som också var min router)s nätverksport WAN verkar död samt att nätverksporten på en av mina två trådkopplade apple tv 4 har en död nätverksport.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eccentric_again:

jag utgår från att dom fixar problemet gratis, men förväntar mig inte att det går fort.....
Jag har så klart varit i kontakt med telia och dom konstaterat att fibern fungerar fram till huset och att en tekniker skall ringa upp ( i går ) för bokning av hembesök och åtgärd. Om någon dag åker jag bort ett par dagar och börjar jobba när jag kommer tillbaka så jag ser detta som en bra försäkring i fall telia tar tid på sig

utöver sfp-modulen (som jag mycket riktigt inte kan vara säker på är felet) har jag noterat att Apple Timemachines (som också var min router)s nätverksport WAN verkar död samt att nätverksporten på en av mina två trådkopplade apple tv 4 har en död nätverksport.

Låter ju som någon slags åskskada. Du får nog en hel del att byta ut. Drog du ur sladdarna när du var på semester?

(Isåfall sannolikt att just SFP:n förmodligen är hel, åska går ju inte genom fiber...)

Permalänk
Medlem

Om de konstaterat att fibern är hel fram till huset, så känns det inte som något som de löser med ett hembesök.
Vilka lampor lyser på intenon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eccentric_again:

jag utgår från att dom fixar problemet gratis, men förväntar mig inte att det går fort.....
Jag har så klart varit i kontakt med telia och dom konstaterat att fibern fungerar fram till huset och att en tekniker skall ringa upp ( i går ) för bokning av hembesök och åtgärd. Om någon dag åker jag bort ett par dagar och börjar jobba när jag kommer tillbaka så jag ser detta som en bra försäkring i fall telia tar tid på sig

utöver sfp-modulen (som jag mycket riktigt inte kan vara säker på är felet) har jag noterat att Apple Timemachines (som också var min router)s nätverksport WAN verkar död samt att nätverksporten på en av mina två trådkopplade apple tv 4 har en död nätverksport.

Säger dom att det funkar fram till huset så har dom ju högst troligt kontakt med något i huset också, då första punkten är SFPn så funkar ju den och är ingen ide att byta.
Har du provat att plugga in en dator rätt i fiberkonvertern?

Permalänk
Sötast

Du har Telia surfgaranti, använd den.
https://www.telia.se/privat/bredband/surfgaranti

Permalänk

idag fick jag en ny inteno. Eftersom dom ändå var ute på plats ville dom byta till en nyare inteno och inte bara byta SFP modulen som var trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eccentric_again:

idag fick jag en ny inteno. Eftersom dom ändå var ute på plats ville dom byta till en nyare inteno och inte bara byta SFP modulen som var trasig.

Teknikern kan inte avgöra vad i mediaomvandlaren som är trasigt och testade säkert inte din gamla modul alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av eccentric_again:

idag fick jag en ny inteno. Eftersom dom ändå var ute på plats ville dom byta till en nyare inteno och inte bara byta SFP modulen som var trasig.

Löste det sig?
Ja, ofta kostar hårdvaran mindre än teknikerns besök. Så de byter säkert allt äldre än en viss årgång när de ändå är på plats

Permalänk

Det löste sig! Jag skickade teknikern till grannen som också hade skada men senare anmäld och även där löste det sig, samma problem.

och om någon i framtiden söker exakt samma sfp-modul som sitter i intenon så är det denna
https://www.dustin.se/product/5011247421/sfp-13101550nm-ddmi-...

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Säger dom att det funkar fram till huset så har dom ju högst troligt kontakt med något i huset också, då första punkten är SFPn så funkar ju den och är ingen ide att byta.
Har du provat att plugga in en dator rätt i fiberkonvertern?

Med rätt utrustning kan man konstatera om fibern är hel hela vägen. Jag kan mäta och se om det är helt fram till uttaget och patchkabeln och vidare om det är helt fram till kontakten i SFP. Och även se om det är tillräckligt med ljus från SFPn eller inget ljus alls. Så utrustningen behöver inte fungera för att kunna se var felet är.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Med rätt utrustning kan man konstatera om fibern är hel hela vägen. Jag kan mäta och se om det är helt fram till uttaget och patchkabeln och vidare om det är helt fram till kontakten i SFP. Och även se om det är tillräckligt med ljus från SFPn eller inget ljus alls. Så utrustningen behöver inte fungera för att kunna se var felet är.

Absolut, med rätt utrustning kan du ju se i princip på metern var ett brott är t.ex, men knappast något telefonsupporten ser från sin sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Absolut, med rätt utrustning kan du ju se i princip på metern var ett brott är t.ex, men knappast något telefonsupporten ser från sin sida...

Händer att folk blir felpatchade i stationen så att man ser länk i switchen eller ljus från stationen säger inte så mycket. Teknikern kommer inte sitta på dokumentation i den mån att det går att avgöra om ljuset kommer fram till en granne eller till kunden utan att faktiskt mäta från kunden. TS beskrev aldrig om mediaomvandlaren lyste normalt eller inte, på dessa Intenos behöver såklart WAN lysa för att du ska ha en chans att använda internet.

I det här fallet var det troligt att det bara var AC/DC-strömadaptern som tagit stryk av åskan och att mediaomvandlaren därför inte kunde fungera ordentligt. I förebyggande syfte så byter man såklart allt om tekniker ändå är ute på plats, men i många fall hos många nätägare får du en ny strömadapter utskickad eller får artikelnummer till en godkänd dito att prova först. Av felsökningen att döma så skulle aldrig Telia bara skicka ut strömadapter däremot, och det kan mycket väl vara så att själva mediaomvandlaren också tagit stryk av åskan, saker anslutna med ethernet är känsliga för åska.

SFPer dör såklart både hos kunderna och i noderna/stationerna, men just åska påverkar främst annan utrustning så det finns ändå inget att göra förutom att vänta på teknikerna. Att byta ut grejer på eget bevåg skulle bara försvåra för felsökningen. SFP-moduler och kompatibilitet är en djungel, smuts kan tillföras o.s.v. Nätägaren godkänner normalt heller inte att andra än deras tekniker håller på med installationen.

I Telias fall brukar det gå snabbt bara teknikern får tag i dig, snabbare än att vänta på frakt för diverse utrustning.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Absolut, med rätt utrustning kan du ju se i princip på metern var ett brott är t.ex, men knappast något telefonsupporten ser från sin sida...

På metern... Det var grovt Med en gammal utrustning kanske. Annars ser du betydligt bättre... Och visst, telefonsupporten har inte tillgång till det. Men tekniker kan ju ha varit ute och mätt innan TS fick svar. Dessutom har många leverantörer/nätägare övervakning på utskickad och mottagen effekt, så även kundtjänst kan se direkt om SFPn är släckt hos kund. Så "Säger dom att det funkar fram till huset så har dom ju högst troligt kontakt med något i huset också, då första punkten är SFPn så funkar ju den och är ingen ide att byta" behöver inte uppfyllas. Dom behöver inte ha kontakt med något i huset.

Skrivet av Petterk:

Händer att folk blir felpatchade i stationen så att man ser länk i switchen eller ljus från stationen säger inte så mycket. Teknikern kommer inte sitta på dokumentation i den mån att det går att avgöra om ljuset kommer fram till en granne eller till kunden utan att faktiskt mäta från kunden. TS beskrev aldrig om mediaomvandlaren lyste normalt eller inte, på dessa Intenos behöver såklart WAN lysa för att du ska ha en chans att använda internet.

Nej men man kollar i regel från noden först. Och jag har svårt att tänka mig en tekniker som INTE börjar med att kolla kundens SFP/port i noden. Kolla så att patchen går till rätt kundfiber och är hel. Kollar renheten och sedan OTDR-mäter kundens fiber för att se om längden rimligen stämmer med underlag/UTS innan man åker till kund. Men visst, finns säkert en del mindre nogräknade flumnät med "slita och prova"-tekniker utan OTDR och mikroskop.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att det är vettigt att dra ut strömmen till de flesta apparater när man åker bort en längre stund. Har ju åskat en hel del och en del utrustning kan ta skada.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Nej men man kollar i regel från noden först. Och jag har svårt att tänka mig en tekniker som INTE börjar med att kolla kundens SFP/port i noden. Kolla så att patchen går till rätt kundfiber och är hel. Kollar renheten och sedan OTDR-mäter kundens fiber för att se om längden rimligen stämmer med underlag/UTS innan man åker till kund. Men visst, finns säkert en del mindre nogräknade flumnät med "slita och prova"-tekniker utan OTDR och mikroskop.

Var ju inte riktigt det jag sa. I alla nät så förekommer feldokumenterade kopplingar, självklart kollar de från station/nod innan de åker ut till kunden men ser de bra ljus på port/patch (och ser utrustning inkopplad) som ska gå till någon som inte har länk kan det lätt bli frågetecken där de mycket väl kan åka ut till kunden, i många fall kommer t.ex. inte teknikerna ha tillgång till MAC för mediaomvandlaren. Har du inte OTDR-instrument finns det ju inte mycket nytta att åka ut till kunden vid många typer av problem, var mer leverantörer som Telia jag tänkte på.

Permalänk
Medlem

Jag kapar en befintlig tråd här!
Som jag förstått det så har Telia någon slags övervakning med sina Intenoswitchar… Vilket kan vara både bu och bä…
Jag har sen länge slängt Telias router långt in i något skåp och kör egen router.

Nu har jag hamnat i ett läge där den nuvarande routern börjar spöka och det är dags att byta ut routern.

Hur detta är relevant för denna tråd är då jag överväger mer företagsnischad router med plats för en SFP-modul direkt i routern.

Då är fråga 1: att dra ut inkommande fiber ur SFP-modulen är ju givetvis alltid lite riskfyllt, skada fibern osv, men kan man dra ur den utan att känna att det de fakto ska gå åt helvete?

Fråga 2: är det bättre att mecka ut hela SFP-modulen ur intenoswitchen och bara flytta in den i nya routern?

Fråga 3: kan man anta att denna sfp-modul följer någon slags svensk standard och att den är kompatibel med ex Ubiquiti EdgeRouter 6P?

Tacksam för svar, från en som inte är van att hantera fiber i denna utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hodladi:

Jag kapar en befintlig tråd här!
Som jag förstått det så har Telia någon slags övervakning med sina Intenoswitchar… Vilket kan vara både bu och bä…
Jag har sen länge slängt Telias router långt in i något skåp och kör egen router.

Nu har jag hamnat i ett läge där den nuvarande routern börjar spöka och det är dags att byta ut routern.

Hur detta är relevant för denna tråd är då jag överväger mer företagsnischad router med plats för en SFP-modul direkt i routern.

Då är fråga 1: att dra ut inkommande fiber ur SFP-modulen är ju givetvis alltid lite riskfyllt, skada fibern osv, men kan man dra ur den utan att känna att det de fakto ska gå åt helvete?

Fråga 2: är det bättre att mecka ut hela SFP-modulen ur intenoswitchen och bara flytta in den i nya routern?

Fråga 3: kan man anta att denna sfp-modul följer någon slags svensk standard och att den är kompatibel med ex Ubiquiti EdgeRouter 6P?

Tacksam för svar, från en som inte är van att hantera fiber i denna utsträckning.

1) Ja, det borde gå bra om du bara är försiktig... MEN...

2) Detta låter allra enklast. Annars behöver du köpa en lämplig (dvs lämplig för den typ av fiberanslutning det är) SFP-modul också, vilket verkar onödigt om du redan har en modul över. Om du ändå väljer att köpa nytt så bör du nog ändå plocka ut den befintliga SFP-modulen så att du kan läsa på den exakt vad det är för spec du ska ha.

3) "Svensk standard" ska du inte anta, någon sådan finns inte. Men SFP (respektive SFP+) är i grunden meningen att vara kompatibel med enheter som har SFP-platser. Det jag upplever att man mest stöter på är väldigt enterprise-fokuserade enheter som är nedlåsta, snarare än faktisk inkompatibilitet.
Dock finns det ju olika typer av fiberanslutningar (olika kontakter, olika signalering), så det är allra främst fiber-sidan av modulen där det är viktigt att ha valt rätt typ.
Jag skulle säga angående "3" att det nog kan jämföras lite med t.ex. RAM-minnen, det brukar inte vara så mycket kompatibilitetsproblem men det finns egna moduler från vissa tillverkare och/eller en QVL, osv, och i vissa system så gäller inga supportavtal om du stoppar i tredjepartsmoduler, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har själv flyttat SFP:n till både unifi pro4 och sitter nu i en dm pro. Funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hodladi:

Jag kapar en befintlig tråd här!
Som jag förstått det så har Telia någon slags övervakning med sina Intenoswitchar… Vilket kan vara både bu och bä…
Jag har sen länge slängt Telias router långt in i något skåp och kör egen router.

Nu har jag hamnat i ett läge där den nuvarande routern börjar spöka och det är dags att byta ut routern.

Hur detta är relevant för denna tråd är då jag överväger mer företagsnischad router med plats för en SFP-modul direkt i routern.

Då är fråga 1: att dra ut inkommande fiber ur SFP-modulen är ju givetvis alltid lite riskfyllt, skada fibern osv, men kan man dra ur den utan att känna att det de fakto ska gå åt helvete?

Fråga 2: är det bättre att mecka ut hela SFP-modulen ur intenoswitchen och bara flytta in den i nya routern?

Fråga 3: kan man anta att denna sfp-modul följer någon slags svensk standard och att den är kompatibel med ex Ubiquiti EdgeRouter 6P?

Tacksam för svar, från en som "inte är van att hantera fiber i denna utsträckning."

"inte är van att hantera fiber i denna utsträckning."

I vilken utsträckning är du van att hantera fiber då eftersom du tror att du ska kunna "mecka" ur SFPn utan att först koppla ur fibern?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Nätadaptern lade av efter tre år på min Inteno mediakonverter också. Klippte kabeln och lödde på på annan jag hade liggande med samma spänning men som klarar lite högre ström, funkat fint tre år till nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

"inte är van att hantera fiber i denna utsträckning."

I vilken utsträckning är du van att hantera fiber då eftersom du tror att du ska kunna "mecka" ur SFPn utan att först koppla ur fibern?

Förtydligande! Jag har inte kopplat in eller ut en fiberkabel ur SFP, jag har heller aldrig koppla i och ur en SFP.