Amazon Prime lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillkill:

varför är det sånt hat mot amazon`? fattar inte varför folk är så¨galna o hatar dem-

urusla arbetarvillkor, dom anställda behandlas värre än slavar och inte värda nånting.. läs lite om the dark side om amazon så får du se.. sen vad kommer amazon göra bra för sverige ? döda ännu mer butiker.. vill vi det ?

kul att webhallen nu har fri frakt på allt, sug på den

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HazZarD:

urusla arbetarvillkor, dom anställda behandlas värre än slavar och inte värda nånting.. läs lite om the dark side om amazon så får du se.. sen vad kommer amazon göra bra för sverige ? döda ännu mer butiker.. vill vi det ?

kul att webhallen nu har fri frakt på allt, sug på den

Prime är grymt bra för "Sverige". Säga vad man vill om villkoren, men prisvärt är det. Det finns inget som kan slå det idag, så det ska bli intressant vad för nytt som kommer fram för att utmana.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillkill:

varför är det sånt hat mot amazon`? fattar inte varför folk är så¨galna o hatar dem-

Förstår du inte argumenten eller har du bara inte hört dem? Om det senare så är jag snudd på imponerad!

I extremt korta drag behandlar de sina anställda som slavar, de butiker som säljer varor via amazon som skit samt att de mer än gärna vill konkurrera ut alla andra butiker som finns i de länder de är etablerade.

För ca två år sedan uppmärksammades det att ambulans fick åka ut till deras lager i Storbritannien varannan dag. Lägg därtill att flera arbetare känner sig tvingade att kissa i flaskor för att inte få reprimander, att lönen är värdelös, att de aktivt motarbetar arbetare som vill ansluta sig till facket m.m.

Nu ska jag inte låtsas vara någon hjälte som bojkottar Amazon men däremot tycker jag att man inte bör handla från dem om bra alternativ finns. Ibland är saker märkbart billigare på amazon men ganska ofta finns de hos svenska återförsäljare för samma pris eller endast ett fåtal % högre, då tycker jag att man ska köpa från alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Prime är grymt bra för "Sverige". Säga vad man vill om villkoren, men prisvärt är det. Det finns inget som kan slå det idag, så det ska bli intressant vad för nytt som kommer fram för att utmana.

Hade Amazon music ingått i prime som det gör i andra länder så hade jag varit benägen att hålla med dig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ReVco:

Hade Amazon music ingått i prime som det gör i andra länder så hade jag varit benägen att hålla med dig.

Inget jag hade bytt ut Spotify för, men visst är det lite konstigt att det inte ingår här också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det första jag kom att tänka på var suicide booths i Futurama.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan inte koma ihåg att jag betalat frakt på svenska Amazon. Brukar vara en ganska lågt krav på summan för att frakten ska ingå från de flesta.

Permalänk
Medlem

Jag betalar 29kr/m för prime video via apples app store?

Prime Video Monthly (Förnyas automatiskt)
Prime Video Monthly (Förnyas automatiskt) (Månatlig)
Förnyas: 21 okt. 2021

Rapportera ett problem
29,00 kr
Inklusive moms på 25 % 5,80 kr
Delsumma 23,20 kr

Moms pålagd med 25 % 5,80 kr
TOTALT 29,00 kr

edit 2:
Hittar inte möjligheten i app store längre, märkligt+

Mera info x2
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Ring deras kundtjänst på svenska och be dem hjälpa dig. Jag gjorde så. Hade likadant som du beskriver, men ringde dem (eller du fyller i ditt telefonnummer och de ringer upp dig) och fick hjälp med abonnemanget med 30-dagar gratis med möjlighet att välja abonnemangsform efter det samt alla inställningar med min lista etc. samt fyra användare som finns kvar

Kontakta vår Kundtjänst via Telefon, Chatt eller e-post
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=50...

Sitter med chatsupporten nu och de säger att det inte går.
Skyller på systemfel och att jag måste skapa nytt konto själv och att inget följer med...
Måste börja om med alla profiler, installera om på alla enheter m.m.

"Ber så hemskt mycket om ursäkt för att din prenumeration på Prime Video inte har övergått till ett Prime medlemskap! Detta ska naturligtvis inte ske och då det verkar ha skett ett systemfel så kommer vi kunna återbetala dig för den senaste debiteringen. Det vi rekommenderar i detta fall är att du på början ett Prime medlemskap genom att gå in på Amazon.se samtidigt som vi avbryter din Prime Video prenumeration. Låter det okej?"

"Eftersom det blir en helt ny prenumeration så kommer det inte profilerna och inställningarna som är skapade på Prime Video att vara kvar tyvärr."

"Vi på kundtjänst kan tyvärr inte redigera en prenumeration manuellt. Du kan självklart avvakta till nästa månad om du önskar det för att se om det övergår till Prime då. Det jag rekommenderar är dessvärre att starta en prenumeration på Prime då det verkar ha uppstått ett systemfel där Prime Video inte övergått till Prime. Det vi kan göra är att återbetala dig för 65 kr. Du kommer även få 30 dagar gratis när du startar en Prime prenumeration. "

När jag säger att du har en annan erfarenhet får jag denna respons:
"det var märkligt då vi på kundtjänsten inte kan göra dessa ändringar då systemet inte låter oss."

Så det blev en väldigt negativ upplevelse av Amazon, deras tjänster och kundhantering.

Kompletterande information.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Sitter med chatsupporten nu och de säger att det inte går.
Skyller på systemfel och att jag måste skapa nytt konto själv och att inget följer med...
Måste börja om med alla profiler, installera om på alla enheter m.m.

"Ber så hemskt mycket om ursäkt för att din prenumeration på Prime Video inte har övergått till ett Prime medlemskap! Detta ska naturligtvis inte ske och då det verkar ha skett ett systemfel så kommer vi kunna återbetala dig för den senaste debiteringen. Det vi rekommenderar i detta fall är att du på början ett Prime medlemskap genom att gå in på Amazon.se samtidigt som vi avbryter din Prime Video prenumeration. Låter det okej?"

"Eftersom det blir en helt ny prenumeration så kommer det inte profilerna och inställningarna som är skapade på Prime Video att vara kvar tyvärr."

"Vi på kundtjänst kan tyvärr inte redigera en prenumeration manuellt. Du kan självklart avvakta till nästa månad om du önskar det för att se om det övergår till Prime då. Det jag rekommenderar är dessvärre att starta en prenumeration på Prime då det verkar ha uppstått ett systemfel där Prime Video inte övergått till Prime. Det vi kan göra är att återbetala dig för 65 kr. Du kommer även få 30 dagar gratis när du startar en Prime prenumeration. "

När jag säger att du har en annan erfarenhet får jag denna respons:
"det var märkligt då vi på kundtjänsten inte kan göra dessa ändringar då systemet inte låter oss."

Så det blev en väldigt negativ upplevelse av Amazon, deras tjänster och kundhantering.

Då kanske jag bara hade tur att jag fick prata med en mycket hjälpsam person på kundtjänsten. En sak till kan ha spelat in, jag klickade på länken högst upp i Prime Video om att teckna abonnemang för 59:-/mån och blev då länkad till Amazon.se, där jag tecknade mig för det nya abonnemanget. Trodde då att det jag redan hade skulle ändras till det nya abonnemanget, men fick istället en varning i rött i mitt Prime Video, att jag kunde bli debiterad för två abonnemang! Det var då jag ringde kundtjänsten som tog bort det gamla abonnemanget och jag hade då kvar alla mina inställningar.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Då kanske jag bara hade tur att jag fick prata med en mycket hjälpsam person på kundtjänsten. En sak till kan ha spelat in, jag klickade på länken högst upp i Prime Video om att teckna abonnemang för 59:-/mån och blev då länkad till Amazon.se, där jag tecknade mig för det nya abonnemanget. Trodde då att det jag redan hade skulle ändras till det nya abonnemanget, men fick istället en varning i rött i mitt Prime Video, att jag kunde bli debiterad för två abonnemang! Det var då jag ringde kundtjänsten som tog bort det gamla abonnemanget och jag hade då kvar alla mina inställningar.

Jag sa upp mitt prime jag hade från amazon.de 21 september via mitt prime video konto, och tecknade det svenska. Blev dock debiterad för den tyska idag. Gick in på amazon.de-->prime och där stod det att jag fortfarande hade prime för de tyska priset, avslutade det. gick till -->contact---chatten och jag tror jag pratade med en tysk chat bot, skrev på engelska vad som hänt, fick tyskt svar tillbaks att jag får en refund inom 3-5 dagar, och sen ett bekräftelsemail att det kommer en refund.

Permalänk
Medlem

Försökt hitta info om hur många enheter man kan se på samtidigt på amazon prime video. Någon som vet hur det funkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Försökt hitta info om hur många enheter man kan se på samtidigt på amazon prime video. Någon som vet hur det funkar?

Du kan streama upp till tre titlar samtidigt på ett Amazon-konto. Du kan enbart streama samma titel till två enheter åt gången.
https://www.primevideo.com/help?nodeId=202095500

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

urusla arbetarvillkor, dom anställda behandlas värre än slavar och inte värda nånting.. läs lite om the dark side om amazon så får du se.. sen vad kommer amazon göra bra för sverige ? döda ännu mer butiker.. vill vi det ?

kul att webhallen nu har fri frakt på allt, sug på den

Gillar att du kritiserar konkurrensen som Amazon genererar, men hyllar resultatet.

Permalänk
Medlem

Ser nu att de omformulerat texten på primevideo.com:
"Om du redan är medlem i Prime Video, kommer ditt nuvarande medlemskap automatiskt att avslutas när du går med i Amazon Prime."

Så egentligen det motsatta av det som fortfarande står under "Vanliga frågor":
"Om du redan är en Prime Video medlem, behöver du inte göra någonting!
Din Prime Video-prenumeration kommer automatiskt att övergå till ett Prime-medlemskap på Amazon.se."

layout
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Ser nu att de omformulerat texten på primevideo.com:
"Om du redan är medlem i Prime Video, kommer ditt nuvarande medlemskap automatiskt att avslutas när du går med i Amazon Prime."

Så egentligen det motsatta av det som fortfarande står under "Vanliga frågor":
"Om du redan är en Prime Video medlem, behöver du inte göra någonting!
Din Prime Video-prenumeration kommer automatiskt att övergå till ett Prime-medlemskap på Amazon.se."

Så, problem solved 👍

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Så, problem solved 👍

Förhoppningsvis.
Verkar fortfarande osäkert om profiler, visningslistor, inställningar m.m. försvinner eller inte när man avslutar sitt Primevideo abbonnemang och går över till Prime.

Permalänk
Medlem

Personligen så förstår jag hur kan handla på Amazon? Hemsidan är skit, sökfunktionen är skit, produktbeskrivningarna är skit och deras affärsmetoder som e-handlare är helt överjävligt horribla. Om vilken annan e-handlare såg ut och fungerade som Amazons webbsida gör så skulle jag aldrig våga handla där för att det verkar så oseriöst 🤷‍♂️

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Personligen så förstår jag hur kan handla på Amazon? Hemsidan är skit, sökfunktionen är skit, produktbeskrivningarna är skit och deras affärsmetoder som e-handlare är helt överjävligt horribla. Om vilken annan e-handlare såg ut och fungerade som Amazons webbsida gör så skulle jag aldrig våga handla där för att det verkar så oseriöst 🤷‍♂️

Det är inte så svårt. Det är bra pris, bra kundservice och större utbud än alla andra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte så svårt. Det är bra pris, bra kundservice och större utbud än alla andra.

Det är inte så enkelt, jag har handlat en del på Amazon men många produktkategorier saknas helt och det är mest ganska billiga tillbehör/kringutrustning som är billigare än på andra ställen. Generellt är de definitivt inte billiga eller har "allt".
Någon e handlares kundtjänst har jag aldrig behövt använda för jag brukar bara köpa sånt jag vet att jag vill ha och kollar innan köp vad det är de säljer och ingen har lurat mig men en del har ju satt i system att man måste läsa det finstilta för att veta vad man köper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gjorde första Prime-beställningen igår (söndag runt 17-tiden), pryl som kostar 800kr på billigaste andra alternativ, kostade 550kr på amazon.se och den kommer till utlämningsstället idag. Så kundupplevelsen är toppen!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte så svårt. Det är bra pris, bra kundservice och större utbud än alla andra.

”Inte så svårt” är ett lågt betyg tycker jag. Och har inte tyckt att priserna varit något att hurra för på det jag sett. Och utbudet ser jag inte som något större problem då jag inte har några problem att använda flera olika e-handlare bara. Tycker att Amazon är Wish-aura.

Men jag är medveten om att jag är priviligierad som kan ta ett lite högre pris mot att inte använda Amazon. Lite som att göra det aktiva valet att köpa svensk mat som kött och grönsaker osv.

Men bra att de har bra kundservice! Det hade jag inte förväntat mig faktiskt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Lång tråd, såg inte svaret på de första sidor på följande frågor:
- Varför ingår inte Amazons musikstreamingtjänst eller e-bok/ e-ljudbokstjänst för Sverige och Amazon.se, när de gör det för andra länder och Amazon.com? Finns planer på att lägga till dem?
Det skulle ge ett betydande extra värde att få dessa tjänster som del av månadsabonnemanget. Avgörande för mig i varje fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hittepånamn:

Lång tråd, såg inte svaret på de första sidor på följande frågor:
- Varför ingår inte Amazons musikstreamingtjänst eller e-bok/ e-ljudbokstjänst för Sverige och Amazon.se, när de gör det för andra länder och Amazon.com? Finns planer på att lägga till dem?
Det skulle ge ett betydande extra värde att få dessa tjänster som del av månadsabonnemanget. Avgörande för mig i varje fall.

Amazon har 2 musiktjänster varav den som ingår är mest lik en reklamradiokanal, litet utbud och du kan inte själv styra allt.
Amazon music unlimited ingår alltså inte utan det får man köpa till i de länder de erbjuder det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Amazon har 2 musiktjänster varav den som ingår är mest lik en reklamradiokanal, litet utbud och du kan inte själv styra allt.
Amazon music unlimited ingår alltså inte utan det får man köpa till i de länder de erbjuder det.

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Amazon Prime utan just leveransdelen har väl funnits i Sverige i 3-4 år snart? Har haft Prime Video enda sedan "The Man in The High Castle" säsong 1.. Och Prime Gaming har ju att göra med Twitch som Amazon äger sen några år.. Och samma där så har väl Twitch Prime Gaming funnits ett bra tag. Toppen att det ingår snabbare leverans nu, men det är ju i princip samma leverans som övriga kedjor har.. NetOnNet som finns där jag bor brukar kunna lösa leverans samma dag till box också, så ser inte att man handlar på Amazon ändå. Bättre att stödja svenska företag som bryr sig om sina medarbetare!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Vet någon vilket bolag det är som gör hemleveranserna och på helger? Jag har skaffat mig Amazon Prime men vågar inte ta hemleverans för det brukar alltid vara strul med Postnord (Dom ljuger om att dom har försökt leverera).

Är för övrigt grymt nöjd med deras dagen efter leverans hos postombud.
Jag la en beställning sent på söndagskväll och trodde inte på att dom verkligen skulle hinna leverera dagen efter men det gjorde dom.

Permalänk
Medlem

Köpte en takled på amazon igår.
På ljusexperten kostar den 2995 kr.
På Amazon 1095.
Exakt samma och samma märke.

Slutsats Amazon är fanimej bra.
Har beställt en del och funkat bra.

Hoppas svenska marknaden får sig en törn när dom har så giriga priser i butiker.

Permalänk
Medlem

Vem är det som gör helgleveranserna ? Det står att Amazon gör helgleveranser i artikeln men jag har inte hittat en enda vara som går att få hem på helgen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

Vem är det som gör helgleveranserna ? Det står att Amazon gör helgleveranser i artikeln men jag har inte hittat en enda vara som går att få hem på helgen?

Det är för att du inte bor på deras lager

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.