Netflix höjer priset i Sverige

Permalänk
Medlem

För dom som tycker det är för dyrt med ett svenskt Netflixkonto kan man ju alltid skapa ett utländskt konto med VPN. T ex kostar Netflix standard HD ca 65-70kr/månad med ett brasilianskt konto.

förtydligande
Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Dock inte Netflix fel att saker är regionblockerat samt att de tappar filmer och serier som de själva inte producerat till andra tjänster som är de som verkligen har producerat dem. Alla har sina egna streaming-tjänster nu och när avtalen tar slut med Netflix så förnyas dem inte och de börjar streama sina filmer och serier på sina egna tjänster.

Men jo priserna ökar och utbudet annorlunda aka mer egenproducerat och mindre annat.

Blir verkligen som det gamla kabel-tv där alla kanaler har sina egna saker och visar inget från någon annan. Bara exklusivitet.

Absolut inte men det är ju sånt som utbudet som påverkar prisvärdhet.
Hade tex gärna velat se masterchef Australia tex men är helt omöjligt utan torrent, och där är kvaliten ganska keff.

Skrivet av b-fire:

För dom som tycker det är för dyrt med ett svenskt Netflixkonto kan man ju alltid ska skapa ett utländsk konto med VPN. T ex kostar Netflix standard ca 65-70kr/månad med ett brasilianskt konto.

Fast standard är ju 480p, jag med 4K TV och Atmos-system vill ju kunna utnyttja det till fullo och då krävs Premium.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Satan vad gnälligt.
Jag tycker det är billigt!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

När ni pratar 4k, hos Prime ingår 4k i basabonnemanget, dom har fattat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut inte men det är ju sånt som utbudet som påverkar prisvärdhet.
Hade tex gärna velat se masterchef Australia tex men är helt omöjligt utan torrent, och där är kvaliten ganska keff.

Fast standard är ju 480p, jag med 4K TV och Atmos-system vill ju kunna utnyttja det till fullo och då krävs Premium.

Standard är 1080p, Basic är 480p
Premium kostar ca 90kr med ett brasilianskt konto.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Satan vad gnälligt.
Jag tycker det är billigt!

Om man bara hade Netflix skulle det inte vara så farligt, men med den nuvarande fragmenterigen av streamingtjänster "måste" man ha ett gäng och då blir det dyrt. Alltså får man välja, då väljer tex jag Prime över Netflix.

Har dessutom retat mig på att Netflix verkar ha en mall för hur man skriver manus/producerar en Netflix serie, dom flesta följer exakt samma mönster, det är bara olika kostymer på olika platser men egentligen samma story. Väldigt sällan man blir överraskad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kom med förslaget att säga upp Netflix men frun gillar serien och barnen är uppväxta med det så det blev som att föreslå nå riktigt hemskt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Bildexpert

Jag är filmsamlare och bränner ca 3-5000 kr i månaden på fysisk film. Har aldrig använt Netflix eller annan streamingtjänst men om man leker med tanken att jag skulle behöva tre prenumerationer på tjänster i samma prisklass som Netflix Premium för att bli nöjd så hamnar vi på typ... 540-550kr/mån?

I min värld är det vansinnigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag är filmsamlare och bränner ca 3-5000 kr i månaden på fysisk film. Har aldrig använt Netflix eller annan streamingtjänst men om man leker med tanken att jag skulle behöva tre prenumerationer på tjänster i samma prisklass som Netflix Premium för att bli nöjd så hamnar vi på typ... 540-550kr/mån?

I min värld är det vansinnigt billigt.

Alla har sitt gift, jag gillar jag gitarrer, där får man inte mycket att hänga i julgranen för 3-5000Kr ....

Det är när man summerar alla sina intressen det blir riktigt dyrt, man kan inte gå all-in på alla om man inte är miljardär som Elon Musk

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vi har bara C More, var nog nästan 5 år sen sist jag körde Netflix, ganska dåligt utbud för min smak när man kollat in det på senaste tiden, senaste jag hat prenumererat på utöver C More är disney+ och prime video, där hittade jag betydligt mer passande innehåll för mig själv iallafall och det var billigare än netflix.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan någon av alla er som klagar nämna någon streaming-tjänst som är billigare och har ett bättre utbud?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Beaver:

Kan man fortfarande använda vpn för att få bättre innehåll?

Inte om du använder en välkänd vpn-tjänst, för netflix blockerar deras ip-ranges.
En anledning till att jag sa upp netflix och skrev F.U. till dem på chatten för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de inte erbjuder fler, billigare abonnemang för EN TV. Konstigt att folk delar med sig inom familj osv...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar det bli lite väl dyrt igen...

HBO Max ser mer lockande ut när det dyker upp här. Får ta upp det i familjerådet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Familjen kör ju 4k, blir 50:- / månaden per skalle för 4k när vi är 4 som delar på det, helt klart överkomligt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Är väl bara en tidsfråga innan Prime höjer sitt låga pris, 69:-/månaden för vad man får är riktigt trevligt. Sen är det inte helt friktionsfritt, allt material har ex inte svensk text alla gånger.
Tur man inte har Netflix då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan någon av alla er som klagar nämna någon streaming-tjänst som är billigare och har ett bättre utbud?

Beror ju på vad du tycker om, men för mig har HBO, Viaplay och Disney till exempel bättre utbud. Och bättre bildkvalitet för lägre pris

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hade varit bättre med en streamingtjänst som har allt.
Att ha alla olika (Netflix, HBO, Disney+ mfl) blir för dyrt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog gå ner till standard. Netflix 4k är inte mycket att hänga i granen ändå. Plus att det endast är deras egna material som är 4k.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av the squonk:

Alla har sitt gift, jag gillar jag gitarrer, där får man inte mycket att hänga i julgranen för 3-5000Kr ....

Det är när man summerar alla sina intressen det blir riktigt dyrt, man kan inte gå all-in på alla om man inte är miljardär som Elon Musk

Man får utgå ifrån den ekonomi och mängden fritid man har. Då jag jobbar och pendlar 50h/v är min fritid ganska knapp och således har jag undvikt att ösa på månadsutgifterna.

Kan själv inte förstå hur somliga köper ny telefon/dator/TV etc på årlig basis, reser utomlands någon gång per kvartal, har fjorton prenumerationstjänster och ändå inte begriper hur mycket pengar som går ut. Hade fler börjat kika på vad som går in, vad som går ut och hur mycket tid man har över på sin fritid, ja då skulle nog många bli förvånade över hur mycket pengar folk lägger på skit.

Permalänk
Inaktiv

Bojkotta Netflix! 😉😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Satan vad gnälligt.
Jag tycker det är billigt!

Kanske om man faktiskt hittar något att titta på där, nästan allt nytt som produceras i dag är skit i mitt tycke, ja inte bara på Netflix, jag är skit less på att allt är sci-fi, Marvel etc, på samma sett som att jag blev skit less när allt blev zombier etc.

Nej hade det inte varit för att ungarna tittar på det då o då hade jag sagt upp skiten.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag prenumererar inte och funderar inte på att börja. Anledningarna är bl a att användargränssnittet är under ALL kritik (har sett folk kämpa med att försöka hitta filmer och serier utan att Netflix ska avslöja halva innehållet — CRAP!). Streamingkvalitén är inte så hög som jag vill ha den. Det finns inte stöd för de enheter jag vill spela ifrån och utbudet är begränsat till vad som säljer bäst (naturligtvis) och inte till vad som helst där ute.

JAG tycker att Netflix är FRUKTANSVÄRT tokbilligt och att den som klagar på det månadspriset ska ta sig i kragen och bli vuxen vad gäller ekonomi och hur man sköter sina prioriteringar.

😊

Skrivet av Runqen:

Deras 4k utbud är inte så stort och vad jag förstått är det inte ”riktig” 4k såsom tex en 4k blu-ray levererar, utan något mer flytande ”bättr än hd men hur bra beror på andra saker”. Av vad jag sett som är 5k på Netflix så är jag ganska oimponerad av dem på det viset.

Skrivet av Starric:

4K är 4K, det är antal pixlar bilden består av, så det är riktigt. Däremot så komprimeras bildströmmen rätt hårt så det blir inte lika bra bild som en Blu-ray, och Netflix är väl sämst av dem medan Apple är rätt frikostiga. Netflix streamar 4K med bitrate på ca 15 Mbps, Apple ligger på runt 25 om jag inte missminner mig men kan peaka över 40 Mbps. En 4K Blu-ray som referens ligger oftast över 60 och ibland över 100 Mbps och använder samma HEVC-kompression

Jo precis, den ända tjänsten vad jag vet som in komprimerar hårt och kör nästan rikigt Blu-ray är Sony Bravia Core, de kör med 80Mbit.
De påstår att det är "Förlustfri" men jag är ganska säker på att när jag läste på om detta så finns det Blu-ray filmer som går över 80Mbit.

Skräckexemplet är väl HBO när de visade den mörka striden i sista säsongen av Game of Thrones, det såg ju hemskt ut, vet inte ifall HBO har blivit bättre sen dess.

Skrivet av anon134512:

Jag kör också YouTube premium, det är nog den mest prisvärda streamingen med tanke på den sjuka mängden video och musik man konsumerar där. Studentpriset är dessutom ett överkomligt 69kr. YouTube music har exakt allt jag lyssnar på, det är egentligen en bra ersättare men att sitta och göra om alla listor från Spotify...

Själv så betalar jag bara för Youtube premium och Netflix, känner då att jag har mer material än jag hinner titta på.
"Min lista" på Netflix börjar bli rätt lång nu, finns hur mycket som helst att titta på för egen del, men det är ju en smaksak såklart och att man går in i saker med öppet sinne.
Casa de Papel, Big mouth, Final Space, Squid game, Legends of Tomorrow, Paradise PD, Disenchantment, Jupiter Legacy, med mera ligger på min "att göra" lista, sen så ska jag hinna med att spela och kolla på videopodcast(youtube) också.

Typ 230Kr för all underhållning som jag hinner med(också i väldigt hög kvalité) är inte så farligt för egen del.
Väldigt skönt att vara nästan reklamfri också.

Skrivet av Jacob:

Har haft Netflix oavbrutet i många år och nedgraderade från Premium till Standard senaste höjning i början av år 2020. Nu känner jag att Netflix Original-produktioner successivt blir sämre där både filmer och serier är väldigt hit-or-miss. Funderar istället på Amazon Prime så man kan kolla ikapp The Expanse och annat gött.

Kommer garanterat, om möjligen temporärt, återuppta Netflix när nästa säsong av Stranger Things och Sweet Tooth kommer.

Handlar nog som sagt mycket om smak, själv så känner jag väl att jag saknar Marvel och till exempel The boys, men det är lite utav ett lyxproblem eftersom att jag redan har så mycket att titta på.
Får väl köra gratisperioder eller liknande för dessa och plöja igenom dem.

Men vill man ha exakt specifika serier så är det som många säger besvärligt idag, i många fall så är det till och med så illa så att serier inte ens finns på någon tillgänglig tjänst.
Förr så var det väl svårt att ens få tillgång till Doctor Who i här?
Ett exempel på detta är Childrens Hospital som jag inte tror att det går att få tag i i Sverige, de första säsongerna är fruktansvärt roliga.
Ett annat exempel är typ SVT serier som dem köper tillfälliga licenser för, de verkar inte heller gå att se någonstans när deras licens tagit slut :/

Permalänk
Inaktiv

Hur fan kan man ha mage att höja priset på den redan dyraste tjänsten som dessutom ständigt tar bort material men lägger till nya omslag så allting ser nytt ut.

Rent ut sagt en skittjänst på alla fronter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Håller med om att Netflix börjar bli väl dyrt för vad man faktiskt får. Och HBO Max verkar mycket mer intressant, dock sa jag nyligen upp mit HBO abbonemang eftersom det alldeles för ofta kom upp ett felmeddelande och det vägrade spela upp det jag ville.

Är det någon annan här som upplevt samma? Tittar via en nvidia shield tv 2019 om det skulle kunna spela någon roll.

Har haft problem med HBO-appen från och till på min ATV fram tills för något år sedan. Startade om ATV:n, installerade om appen men ICKE! Vägrade spela.
Skrev en usel user review på App Store och tro't eller ej men HBO hörde av sig och ville ha mer info. Dagen efter kom det en uppdatering. Ja, det var såklart ren och skär tillfällighet och hade inget med mitt omdöme att göra men nice timing. Saknar fortfarande stöd för profiler och favoriter så man kan följa serier och filmer på ett enkelt sätt. Sätter mitt hopp till HBO Max-appen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Lego Master

Men för helv...
Sluta producera skit som verkar ha kommit ur en förslagslåda på mellanstadiet, så kanske det går att hålla rimliga priser.
Nej, det blir att kraftigt överväga om vi ska fortsätta med Netflix eller inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Musikälskare

Vi sprider ut det så här i min familj, det hade blivit för mycket i månaden om man hade betalat allt själv:

Jag betalar för Spotify, Amazon Prime
Päronen för Netflix
Syrran för Disney+

Får se om det blir värt att skaffa HBO Max sen också, men många bäckar små, speciellt om man räknar på vad det blir på ett år, skattat och klart.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Avslutade abonnemanget nu.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Börjar spåra ur, skulle inte dom börja med "mobilspel" också? Höjs säkert priset ett snäpp till

Permalänk
Medlem

Jag har redan det dyrare abonnemanget där det står att man kan vara 4 tittare. Går detta att dela med andra användare i t.ex. andra städer eller hur fungerar det?