Permalänk
Medlem

Få ordning på wifi

Hej,

Jag är helt vilsen och inne på något långt över vad jag klarar av, jag fick lite hjälp från diverse värdelös kundtjänst här och där.

Jag sitter i en lägenhet i stockholm med ett nätverksuttag, där har jag stoppat in min nätverkskabel som jag sedan dragit in i min MikroTik RouterBoard hEX S - RB760iGS. Jag har sedan kopplat min PC till Ethernet uttag 2. Jag är inne i mjukvaran och klickar runt och försöker nu komma åt min Wireless Access Point som är en Netgear WAX610.

Jag har blivit informerad att WAP går på POE och har därför kopplat den så till min Routerboard. Routerboarden lyser rött vilket indikerar att POE out är aktivt. Men min WAP är stendöd och jag får ingen kontakt med den.

Vad gör jag för fel? Är det någon som kan dessa grejer och skulle kunna vara så snäll att den kan skriva en utförlig guide för jag håller på att bli vansinnig nu. Eller om någon kan med säkerhet säga att dessa inte är kompatibla?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ser ut som att microtek kör passiv PoE och fin AP aktiv PoE.. Det skulle vara en grej. Sen måste man se till att mata den med rätt V.
Pröva använd en PoE-injektor och se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ser ut som att microtek kör passiv PoE och fin AP aktiv PoE.. Det skulle vara en grej. Sen måste man se till att mata den med rätt V.
Pröva använd en PoE-injektor och se om det funkar.

Precis, PoE out är passiv. Du kan mata router på port 1 med en passiv PoE-källa (PoE-injektor) som sedan går ut via port 5.
Den matar alltså inte PoE på egen hand.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Antagligen:

Precis, PoE out är passiv. Du kan mata router på port 1 med en passiv PoE-källa (PoE-injektor) som sedan går ut via port 5.
Den matar alltså inte PoE på egen hand.

TS Behöver isf bara mata routern med PoE-injektor så är det klart? Förutsatt att denne har en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

TS Behöver isf bara mata routern med PoE-injektor så är det klart? Förutsatt att denne har en sån.

Ja, har aldrig gjort det själv. Men PoE-injektorn behöver rätt styrka för att mata accesspunkten.
Routern använder strömmen för att driva sig själv och för sedan vidare strömmen till PoE-devicen via port 5.

Jag har lite svårt att greppa behovet för dessa typer av produkter. Man kan ju lika gärna bara driva accesspunkten med en PoE-injektor separat då. Men det finns säkert någon som har behov av denna typ av produkt.

Permalänk
Medlem

Hej alla, vilken fin hjälp jag får! Tror jag missade att nämna att jag har nätkabel till routern, så jag får alltså ström separat från vägguttaget. Men förstår jag er rätt att jag inte behöver routern ens om jag har en PoE-injektor? Iaf sett till "Antagligen":s inlägg?

Permalänk
Medlem

Router behöver du i vilket fall som helst. Du måste få IP adresser från en router. Beträffande WAX,en så kan du mata den med en nätadapter i stället för en POE injektor. Då det ofta är enklast och snyggast att bara behöva dra en sladd röstar jag på en separat POE enhet.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helpme10:

Hej alla, vilken fin hjälp jag får! Tror jag missade att nämna att jag har nätkabel till routern, så jag får alltså ström separat från vägguttaget. Men förstår jag er rätt att jag inte behöver routern ens om jag har en PoE-injektor? Iaf sett till "Antagligen":s inlägg?

Om du har ström via väggen så kan du inte PoE-mata via routern då den inte kan PoE-mata på egen hand.
Du behöver fortfarande routern för att agera router såklart. Men för att driva accesspunkten via PoE så ska du kunna fixa en PoE-injektor. Vet dock inte om det finns någon av tillverkaren. Du ska också kunna driva den med nätadapter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Antagligen:

Ja, har aldrig gjort det själv. Men PoE-injektorn behöver rätt styrka för att mata accesspunkten.
Routern använder strömmen för att driva sig själv och för sedan vidare strömmen till PoE-devicen via port 5.

Jag har lite svårt att greppa behovet för dessa typer av produkter. Man kan ju lika gärna bara driva accesspunkten med en PoE-injektor separat då. Men det finns säkert någon som har behov av denna typ av produkt.

Jag driver min ER-X samt min AP AC Lite med PoE. Syftet är ju att slippa iaf en kabel och få ett uttag ledigt, det blir lite snyggare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag driver min ER-X samt min AP AC Lite med PoE. Syftet är ju att slippa iaf en kabel och få ett uttag ledigt, det blir lite snyggare:)

Jo, det är klart.
Jag kör PoE-switch och fler APs, men det är klart att det finns användningsområden för dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Om du har ström via väggen så kan du inte PoE-mata via routern då den inte kan PoE-mata på egen hand.
Du behöver fortfarande routern för att agera router såklart. Men för att driva accesspunkten via PoE så ska du kunna fixa en PoE-injektor. Vet dock inte om det finns någon av tillverkaren. Du ska också kunna driva den med nätadapter.

Gäller detta även i det här fallet där jag matar routern med nätadapter? och routern har PoE Out?

Förlåt om frågorna är dumma, men för någon som aldrig pysslat med detta så känns det som jag tagit mig vatten över huvudet i min strävan att få till en snygg lösning.

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv ytterligare här efter att ha läst allt än en gång Har jag fattat läget rätt att min router inte klarar av att driva min WAP? Så det jag behöver göra är följande (börjar från början och är övertydlig):

1. Koppla in min router till nätverksuttaget (och strömmen), då erhåller jag IP.

2. något av följande:
2A. Koppla in min WAP med nätadapter + nätverkskabel mellan Router och WAP
2B. Använda mig av en PoE injector som skjuter in strömmen i WAP via nätverkskabel

3. Konfigurera allt.

Så det jag har misslyckats med är att jag någonstans på vägen inte förstått PoE helt korrekt? Att det PoE out uttag som finns på Routern inte orkar helt enkelt? Kan det ha att göra med att det står PoE+ på WAP, det är något jag missat tidigare fram tills att jag tittade nu. Routern lyser rött vid PoE out uttaget, vilket enligt instruktion ska innebära att det iaf försöker mata WAP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av helpme10:

Svarar mig själv ytterligare här efter att ha läst allt än en gång Har jag fattat läget rätt att min router inte klarar av att driva min WAP? Så det jag behöver göra är följande (börjar från början och är övertydlig):

1. Koppla in min router till nätverksuttaget (och strömmen), då erhåller jag IP.

2. något av följande:
2A. Koppla in min WAP med nätadapter + nätverkskabel mellan Router och WAP
2B. Använda mig av en PoE injector som skjuter in strömmen i WAP via nätverkskabel

3. Konfigurera allt.

Så det jag har misslyckats med är att jag någonstans på vägen inte förstått PoE helt korrekt? Att det PoE out uttag som finns på Routern inte orkar helt enkelt? Kan det ha att göra med att det står PoE+ på WAP, det är något jag missat tidigare fram tills att jag tittade nu. Routern lyser rött vid PoE out uttaget, vilket enligt instruktion ska innebära att det iaf försöker mata WAP.

Jo du kan mata din AP med PoE men då "MÅSTE" du också mata din router med PoE. Alltså använda PoE-injektor.
Antingen matar du både router och AP med varsin nätdel eller så matar du router och AP med PoE.

Att du inte kan mata PoE med nätdel beror på att den inte har stöd för det, det är dessutom olika typer (Passiv, aktiv)
WAN/Leverantör -> Kabel till injektor -> kabel till router -> Microtik -> Kabel till AP

Enkel edit: man måste inte mata routern med PoE men det blir renare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo du kan mata din AP med PoE men då MÅSTE du också mata din router med PoE. Alltså använda PoE-injektor.
Antingen matar du både router och AP med varsin nätdel eller så matar du router och AP med PoE.

Att du inte kan mata PoE med nätdel beror på att den inte har stöd för det, det är dessutom olika typer (Passiv, aktiv)
WAN/Leverantör -> Kabel till injektor -> kabel till router -> Microtik -> Kabel till AP

Tack för svar, då hänger jag med på den biten, då kanske det här ger sig för om jag tolkat dig rätt kommer jag klara mig på en nätkabel isf, den till injektorn?

Satte google i arbete och hamnar nu i nästa fråga, det finns massa olika standards vad jag kan se:

802.11at
802.3at

Etc, hur viktigt är det? Eller är det att jag får rätt watt som blir det viktiga i slutändan? Eller reglerar sig allt själv om jag köper en aktiv POE-injektor?

Permalänk
Medlem

tcntad Det blev väl lite galet i din sammanfattning? Vad som endast behöver göras är att mata AP,n via POE injektor. Passande runt 45 V 20-30 W. Effekten som behövs får inte underskridas. Om Injektorn kan leverera mer än det behövs spelar ingen roll. Resterande är ok. Frågeställaren måste dock se till att byta utgående port på Microtik routern alt stänga av POE ut vilket bör gå att göra i router inställningarna.

Mer text
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

tcntad Det blev väl lite galet i din sammanfattning? Vad som endast behöver göras är att mata AP,n via POE injektor. Passande runt 45 V 20-30 W. Resterande är ok. Frågeställaren måste dock se till att byta utgående port på Microtik routern alt stänga av POE ut vilket bör gå att göra i router inställningarna.

Borde väl räcka med att jag väljer någon av de utgångar som saknar POE out?

Permalänk
Medlem

Helt riktigt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Helt riktigt.

Då tror jag att jag är i mål och att alla ni som svarat här har hjälpt mig väldigt mycket ikväll, väldigt tacksam! Återkommer jag inte inom några dagar så har jag fått snurr på allt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KjellO:

tcntad Det blev väl lite galet i din sammanfattning? Vad som endast behöver göras är att mata AP,n via POE injektor. Passande runt 45 V 20-30 W. Effekten som behövs får inte underskridas. Om Injektorn kan leverera mer än det behövs spelar ingen roll. Resterande är ok. Frågeställaren måste dock se till att byta utgående port på Microtik routern alt stänga av POE ut vilket bör gå att göra i router inställningarna.

Du är välkommen att citera mig så jag kan svara..

TS kan mata bara AP'n med injektorn ja om denne vill ha en extra kabel liggandes.
"Antingen matar du både router och AP med varsin nätdel eller så matar du router och AP med PoE. " Fel?

Jag matar min ER-X med PoE och passthrough till min AP, vilket jag måste