Bättre att plugga eller jobba?

Permalänk
Medlem

Helt klart ja!

Själv vill även jag studera om.

Men p.g.a tidigare lån/studier som inte riktigt var min grej (visade sig)
Så får(får, får jag väl med egna pengar som jag inte har så behöver csn lån) jag inte plugga innan jag har betalat av tidigare lånen. Så jag har varit fast i "vill plugga" träsket snart 5 år.

Så mitt tips är att, var väl säker på att du vill plugga det du ska göra, samt ta dig igenom det. För om du hoppar av så har du en stor skuld i onödan.

I mitt fall så är det adhd som ställer till det.
Så när min skuld väl är betald, så kommer jag söka till det jag hela tiden velat men "ojat" mig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Jag har hela mitt liv jobbar på skitjobb som diskare och städare pga att jag varken har körkort eller utbildning. Är det mer värt att plugga till något man är intresserad av och behöva ta csn lån än att ta lågstatusjobb? Jag är 31 år.

Jag är själv 31 och började plugga nu i augusti. Väldigt kul att göra något nytt. Har tidigare bara jobbat med grejer som inte passar mig egentligen. Tycker definitivt du ska börja plugga till något du tycker är intressant istället. Finns många bra YH-utbildningar t.ex. och de är bara ca två år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Jag var av samma uppfattning gällande matten när jag började läsa till Högskole-Maskin, oj vad fel jag hade.

Den enda mattekursen som skiljer sig mellan högskole- och civilingenjör inom maskinteknik på min skola är att vi inte läser flerdimensionell analys, utöver det läser vi exakt lika mycket matte.

Det kanske kan skilja sig mellan olika inriktningar och skolor, men det är absolut inget man kan ta för givet

Okej, det kan absolut stämma! En annan läste bara 30p matematik (datavetenskap) och jag tyckte det var tillräckligt haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Okej, det kan absolut stämma! En annan läste bara 30p matematik (datavetenskap) och jag tyckte det var tillräckligt haha.

Tro mig, jag kände mig rätt dum som inte läste på mer innan..😅 men men, nu är det snart över!
Som sagt, det skiljer sig säkert en del och mitt exempel kanske inte är representativt andra skolor eller inriktningar

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Okej, det kan absolut stämma! En annan läste bara 30p matematik (datavetenskap) och jag tyckte det var tillräckligt haha.

Dessutom var det i varje fall tidigare så att även om innehållet i kursen är identiskt så kan olika skolor tilldela kursen olika högskolepoäng.

Jag läste på Chalmers under första delen av 90-talet och då var det kurser som även de som gick på Göteborgs universitet kunde läsa och vi fick kanske 3.5 poäng medan de på GU fick 5 poäng.

Om man skall börja studera så måste man ha rätt drivkraft och vara motiverad, det gäller i ännu. Högre grad tror jag om man är lite äldre. Det krävs oftast någon form av uppoffring och ju bättre motiverad man är desto lättare är detta såklart.
I tillägg tror jag att det är viktigt att man är intresserad av det man skall studera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Men att behöva ta csn lån är inte så kul heller. Hur mycket får man i csn lån?

Jag har 312 000kr i skuld och betalar 760kr/mån.

Jag tjänar ganska mycket mer än 760kr extra/mån än vad jag gjorde som städare.

Mitt arbete är mycket roligare än att vara städare.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

Helt klart ja!

Själv vill även jag studera om.

Men p.g.a tidigare lån/studier som inte riktigt var min grej (visade sig)
Så får(får, får jag väl med egna pengar som jag inte har så behöver csn lån) jag inte plugga innan jag har betalat av tidigare lånen. Så jag har varit fast i "vill plugga" träsket snart 5 år.

Så mitt tips är att, var väl säker på att du vill plugga det du ska göra, samt ta dig igenom det. För om du hoppar av så har du en stor skuld i onödan.

I mitt fall så är det adhd som ställer till det.
Så när min skuld väl är betald, så kommer jag söka till det jag hela tiden velat men "ojat" mig över.

Man kan få CSN lån ändå, om man haft sjukdom som förhindrat dig att klara tidigare kurser osv. Behövs förvisso läkarintyg mm. Om det inte är möjligt finns andra alterantiv.

Om du kan plugga ett tag utan CSN lån och klara av kurser, så kan du bli behörig att få det igen också. Om du gör en ansökan så kommer de säga hur länge och vad du behöver klara för att åter få lån/bidrag. Du ska inte behöva betala av det du redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Ta körkort bör vara steg 1. Om du utbildar dig och inte har körkort när du är klar så blir det betydligt svårare att få jobb.

Vet inte vilket utbildat jobb idag som har krav på körkort. Alla storstäder har bra infrastruktur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vet inte vilket utbildat jobb idag som har krav på körkort. Alla storstäder har bra infrastruktur.

Alla bor inte i storstäder. Jag är ingenjör, 100% av jobben jag kikat på kräver körkort, även om man i praktiken bara har kontorstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Alla bor inte i storstäder. Jag är ingenjör, 100% av jobben jag kikat på kräver körkort, även om man i praktiken bara har kontorstjänst.

Spännande. Är själv ingenjör och har aldrig sett någon som krävt körkort och bor inte i en enorm stad. Allt är dock självklart relativt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Okej, det kan absolut stämma! En annan läste bara 30p matematik (datavetenskap) och jag tyckte det var tillräckligt haha.

30p? En annan lade i princip två års heltidsstudier på bara matematik 😃. Det var kul att sedan läsa kvantmekanik för det kändes så tillämpat, ta bara Schröders ekvation. Nåväl tillbaka till ämnet och TS. Plugga! Välj ett ämne som du tycker verkar intressant. Ju mer man läser om ett ämne ju roligare blir det. Sedan inser man också hur lite man verkligen kan. Det är just därför våra kära politiker tror att de kan allt (Dunning-Kruger-effekten).

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Spännande. Är själv ingenjör och har aldrig sett någon som krävt körkort och bor inte i en enorm stad. Allt är dock självklart relativt.

Intressant att det verkar skilja så mycket mellan landsändarna. Här uppe har i princip alla mer eller mindre behov av körkort, och om en som söker jobb inte har körkort ses det som något konstigt. Om man inom jobbet ska på ett evenemang/kundbesök/whatever så är det "alltid" att köra bil som gäller, om det inte är så pass långt att man flyger eller åker tåg.

Permalänk
Avstängd

Jag mår oerhört psykiskt dåligt på jobbet. Men just nu finns det inget jag kan byta till. Jobbar på Samhall och folk som jobbar i butiken vi städar i hälsar och behandlar oss som att vi inte ens finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag mår oerhört psykiskt dåligt på jobbet. Men just nu finns det inget jag kan byta till. Jobbar på Samhall och folk som jobbar i butiken vi städar i hälsar och behandlar oss som att vi inte ens finns.

Jag hade själv ett drönarjobb där jag nötte på ett betonggolv kvällar och helger. Otroligt bra för motivationen. Så ju sämre jobb du har desto bättre är det för motivationen. Ta klivet och sök något intressant program redan idag! Lycka till. Får du sedan en svacka i studierna, tänk då på hur jävligt ditt sämsta jobb var. Själv hade jag ett fint minne av att städa avföring från väggarna i en ishall. (Människor kan vara väldigt kreativa med sin avföring) Det minnet hjälpte mig genom 60+ hp matte. Det säger väl allt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag mår oerhört psykiskt dåligt på jobbet. Men just nu finns det inget jag kan byta till. Jobbar på Samhall och folk som jobbar i butiken vi städar i hälsar och behandlar oss som att vi inte ens finns.

Använd det som bränsle när du försöker göra något nytt med livet. Hoppas du hittar något du vill plugga. Mitt enda råd är att inte slösa studiemedel på strökurser som inte leder till något. DÅ kommer du vara fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag mår oerhört psykiskt dåligt på jobbet. Men just nu finns det inget jag kan byta till. Jobbar på Samhall och folk som jobbar i butiken vi städar i hälsar och behandlar oss som att vi inte ens finns.

Jag lider med dig angående måendet på jobbet. Men du vet, folk är så självupptagen oftast, så dom behandlar nog de flesta som att dom inte syns eller finns, bara om dom måste. Så lägg ingen energi på det. Du ska inte förvänta dig att folk i allmänhet bryr sig om andra speciellt mycket. Dom har inte tid med sånt. Det är verkligheten.

Du ska också inse att många med dig mår dåligt på jobbet och med sin livssituation, du är inte ensam. Det som är bra är att du vill göra något åt det. Fortsätt att använda oss här som bollplank. För små och stora saker. Gör små förändringar som gör dig gladare så blir det en possitiv spiral.

Jag har senaste åren börjat lyssna mycket på poddar när jag tar promenader. Det finns allt mellan himmel och jord att lyssna på. Underhållning, utbildning och allt där mellan. Sånt här kan ge inspiration till saker också.

Men om vi håller oss till ämnet, du borde börja med att fundera på vad du vill hålla på med, vad som är roligt att jobba med.
Sen bör du också ärligt fundera på vad du själv vet att du är bra på eller skulle kunna lära dig.
Som flera här är inne på, du behöver inte plugga i 4-5 år på universitet. Börja enkelt, vad vill jag göra? Vad kan jag ändra på nu direkt? Vad är mitt lite längre uppsatta mål?

Det finns många bra yrkesvägledare som kan hjälpa också, på flera sätt. Konkreta tips på jobb eller hur man kan tänka eller vart man kan söka inspiration. Om man är en driven person som jobbar hårt och vill lära sig saker så ser folk det. Men det kan ta lite tid innan man hittar rätt, det ska man inte slås ner av.

Kan du inte berätta för oss vad du gillar att göra och vad du själv skulle vilja lära dig som kan ta dig vidare i yrkeslivet? Använd oss här som bollplank.

Ge oss en liten presentation, tänk ungefär som att skriva ett CV. Vem är du och vad tycker du om. Hur högt siktar du när det kommer till utbildning? Någorn kort yrkesutbildning eller något som tar flera år? Bara för att sätta bollen i rullning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om fem år jobbar du antingen kvar på ditt nuvarande jobb eller är färdigutbildad med nytt jobb som du valt själv. Vad väljer du?

Permalänk

Jag är lite i samma sits, och jag funderar bara på vad man bör pluggat till.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag hade turen att göra ett rejält karriärslyft genom att jobba mig uppåt. Är idag 29 år gammal och har ingen utbildning utöver gymnasienivå men är nu mer mellanchef för en IT-avdelning och tjänar 46k/mån. Det verkliga svaret är att det är väldigt individiuellt och helt beror på omständigheterna du befinner dig i. Jag är snarare glad över att jag trots ett fåtal försök bestämde mig för att inte plugga i slutändan, men då vet jag också att jag som person typ inte kan plugga i traditionell benämning till skillnad från de flesta andra. Men med det i åtanke så finns det ju tveklöst mer karriärsmöjligheter inom IT än diskande, tyvärr.

Med det sagt så inser jag emellertid att jag är fruktansvärt lyckligt lottad och att det vore direkt oansvarigt att rekommendera någon att inte plugga, eftersom det för 99%(påhittad siffra) av människor leder till ett bättre jobb och således bättre liv i slutändan - i Sverige som ett av världens mest högutbildade länder där plugghetsen är maximal så är det bara att anpassa sig om man vill ordna sig en bättre tillvaro.

Börja plugga, eller åtminstone hitta ett annat jobb till att börja med, så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Men att behöva ta csn lån är inte så kul heller. Hur mycket får man i csn lån?

https://www.csn.se/bidrag-och-lan.html

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag är lite i samma sits, och jag funderar bara på vad man bör pluggat till.

Vad du bör plugga till beror på vad man vill jobba med. Eller tänker du lite streetsmart här? Du vill plugga till något som ger garanterat jobb och som är bra betalt? Även om du inte tycker om att syssla med det?

Samma grundfråga dyker ju alltid upp. Vad vill du göra? Vad är du duktig på? Vart ligger din nivå? Kommer du in på de utbildningar som du vill tack vare bra betyg?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Är det mer värt att plugga till något man är intresserad av och behöva ta csn lån än att ta lågstatusjobb?

Vad är du intresserad av? Själv har jag haft turen att få jobb inom sådant som jag gillar att göra (och mestadels är självlärd inom).

Ser inte heller något fel med att ha ett lågstatusjobb om jag kan förverkla mina drömmar på annat sätt vid sidan om.

Utbildning verkar spela mindre roll om du är duktig på vad du gör. En väg in på teknikföretag brukar exempelvis vara genom test eller support. Själv tror jag mer på arbetsprover än på fina meriter i form av betyg.

Jag har dock gått på högskola och har en mix av utbildningar i bagaget, men anser att den största behållningen är kurskamraterna och inte utbildningen i sig. Kunskapen har jag ofta redan haft med mig genom mitt intresse som drivit mig framåt.

Jobbar numera som konsult inom IT och frågan om mina utbildningar kommer aldrig upp. Istället ligger all fokus på hur jag kan bidra till företaget i sig samt vad jag gjort på mina senaste uppdrag.

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet är att utbildning inte lönar sig. Eller rättare sagt välj en utbildning för att du är intresserad av ämnet som du läser och inte bara för att du tror att utbildningen kommer leda till ett jobb, för det är inte självklart.

Jag har gått 3 årig teknisk linje med el inriktning och sen påbyggnad till gymnasieingenjör elteknik. Efter det gjorde jag lumpen och sen fick jag jobb på Ericsson som skåpbyggare i en tidsbegränsad anställning på fyra månader.

Efter att ha varit arbetslös i tio månader gick jag högskola till Högskoleingenjör Elteknik 120p men det gick inte så bra. Jag har läst alla kurser men jag har ganska många labbar och en del tentor kvar plus hela examensarbetet så totalt tog jag drygt 80 poäng. Största problemet var motivationen för jag pluggade i första hand för att slippa vara arbetslös och inte för att jag var intresserad av ämnena. Var det praktiskt och jordnära gick det bra men jag tappade intresset när ämnet var allt för teoretiskt.

Efter att ha varit arbetslös i 18 månader fick jag jobb på Manpower som ambulerande anställd inom industri och logistik där jag var kvar i drygt 17 år tills jag blev uppsagd av arbetsbrist. Jag gjorde drygt 160 olika uppdrag åt dem inom allt från lagerarbete och enklare montering till maskinoperatör och olika slags el och elektronik uppdrag. Jag har varit på ungefär 30 olika företag och arbetat men om man räknar med att jag också varit på olika avdelningar och gjort olika slags arbetsuppgifter på samma företag så är det 50 olika slags arbetsuppgifter som jag har gjort genom dem.

Efter att ha varit arbetslös i nio månader gick jag en arbetsmarknadsutbildning till distributionselektriker som inte heller har lett till något jobb och efter ytterligare några månader fick jag en visstidsanställning 6 månader som truckförare genom ett annat bemanningsföretag som nu har tagit slut så nu är jag arbetslös igen.

Min erfarenhet är att det är svårare att komma till intervju ju mer utbildning och erfarenhet som man har för man blir överkvalificerad till de enklare arbetsuppgifterna men saknar praktisk erfarenhet för de mer kvalificerade tjänsterna. Och i mitt fall har jag fel bakgrund eftersom jag inte har läst yrkesprogrammet elektriker utan läst allt teoretiskt. Företag vill ha en med praktisk erfarenhet av elinstallationer och inte en skrivbordelektriker som kan allt men som aldrig arbetat med det.

Visst är det bra med att ha läst på högskola men personligen värdesätter jag en truckkortsutbildning på två dagar mycket högre för den har i alla fall gjort att jag har fått ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Min personliga erfarenhet är att utbildning inte lönar sig. Eller rättare sagt välj en utbildning för att du är intresserad av ämnet som du läser och inte bara för att du tror att utbildningen kommer leda till ett jobb, för det är inte självklart.

Jag har gått 3 årig teknisk linje med el inriktning och sen påbyggnad till gymnasieingenjör elteknik. Efter det gjorde jag lumpen och sen fick jag jobb på Ericsson som skåpbyggare i en tidsbegränsad anställning på fyra månader.

Efter att ha varit arbetslös i tio månader gick jag högskola till Högskoleingenjör Elteknik 120p men det gick inte så bra. Jag har läst alla kurser men jag har ganska många labbar och en del tentor kvar plus hela examensarbetet så totalt tog jag drygt 80 poäng. Största problemet var motivationen för jag pluggade i första hand för att slippa vara arbetslös och inte för att jag var intresserad av ämnena. Var det praktiskt och jordnära gick det bra men jag tappade intresset när ämnet var allt för teoretiskt.

Efter att ha varit arbetslös i 18 månader fick jag jobb på Manpower som ambulerande anställd inom industri och logistik där jag var kvar i drygt 17 år tills jag blev uppsagd av arbetsbrist. Jag gjorde drygt 160 olika uppdrag åt dem inom allt från lagerarbete och enklare montering till maskinoperatör och olika slags el och elektronik uppdrag. Jag har varit på ungefär 30 olika företag och arbetat men om man räknar med att jag också varit på olika avdelningar och gjort olika slags arbetsuppgifter på samma företag så är det 50 olika slags arbetsuppgifter som jag har gjort genom dem.

Efter att ha varit arbetslös i nio månader gick jag en arbetsmarknadsutbildning till distributionselektriker som inte heller har lett till något jobb och efter ytterligare några månader fick jag en visstidsanställning 6 månader som truckförare genom ett annat bemanningsföretag som nu har tagit slut så nu är jag arbetslös igen.

Min erfarenhet är att det är svårare att komma till intervju ju mer utbildning och erfarenhet som man har för man blir överkvalificerad till de enklare arbetsuppgifterna men saknar praktisk erfarenhet för de mer kvalificerade tjänsterna. Och i mitt fall har jag fel bakgrund eftersom jag inte har läst yrkesprogrammet elektriker utan läst allt teoretiskt. Företag vill ha en med praktisk erfarenhet av elinstallationer och inte en skrivbordelektriker som kan allt men som aldrig arbetat med det.

Visst är det bra med att ha läst på högskola men personligen värdesätter jag en truckkortsutbildning på två dagar mycket högre för den har i alla fall gjort att jag har fått ett jobb.

Du skriver ju själv att du har mer än halva högskoleutbildningen kvar? Får en kirurg jobb som kirurg efter halva sin utbildning?

Jag är högskoleingenjör och sökte 4-5 jobb under mitt examensarbete, tacka ja till ett jobb och nej till ett annat och hade skrivit på avtal några dagar efter min framläggning. Jag hade ingenting efter mig i skolan.

Det lönar sig absolut att utbilda sig.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535