Asus Z390-P Prime + 9900K stabil endast med 2 kärnor avaktiverade

Permalänk

Asus Z390-P Prime + 9900K stabil endast med 2 kärnor avaktiverade

Hej Alla Swec:are!

Har ett moderkort ASUS Z390-P Prime (BIOS v.3004, senaste) som har körts med Intel 8700K utan några stabilitetsproblem eller dylikt - fullt stabil!

Köpte en Intel i9-9900K begagnat och dator POST:ar och jag kommer in i BIOS väljer Load Optimized Defaults, sparar och startar om. Allt frid och fröjd tills den kom förbi POST och skulle ladda in Windows Setup. Krasch med WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR. Känns ju som för lite spänning eller dylikt till kärnorna - men ska det vara så på ett kort som uttryckligen stödjer denna CPU, med senaste BIOS på Auto?

Testade att begränsa alla kärnor till max 3.6GHz (basfrekvensen på CPUn) och kom då ibland lite längre i installationen men fortfarande BSOD efter någon minut. Testade att byta till andra RAM-minnen, testade med endast 1 sticka, bytte från NVMe- till SATA-SSD, testade annan PSU, ingen inverkan på symptomen.
Switchade tillbaka till 8700K och allt var stabilt, kunde installera Windows och program som AIDA64, HWInfo64 osv.

Bytte nu tillbaka till 9900K (tänk om det vara var en dålig mount), men nej, samma problem som första gången.
Stängde av HyperTherading, stängde av Turbo, stängde av SpeedStep, stängde av MCE, satte VCore till 1.25V - inget av detta hjälpte dock.

Sedan stängde jag av 4 kärnor och vips, CPUn var fullständigt stabil. Aktiverade ytterligare två kärnor och ja, med 6 kärnor var den fortfarande stabil - AIDA64 kör utan problem sitt stabilitetstest med "Stress CPU, Stress FPU och Stress Cache" aktiverade.

Aktiverade sjunde kärnan nu och då blev systemet omedelbart instabilt igen, kommer inte in i Windows utan hamnar i Boot Loop.
Aktiverade 8:e kärnan också och förga förvånande var den instabil där också.

Spelade in en video på det hela som jag också försökt att subtitla lite om vad som sker:
https://youtu.be/NvdZQ0PK_sA

Hade jag bara haft ännu ett Z390-moderkort av annan sort så hade jag ju kunnat ta reda på det med viss säkerhet, men det har jag tyvärr inte.

Jag behöver hjälp - är det CPUn som har två trasiga / degraderade kärnor, eller är det moderkortet som är boven i dramat?
Tackar på förhand för idéer!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Samsung Sverige

Något är ju helt knas. Det kan mycket väl vara processorn som gått monsteröverclockad en längre tid, men mer troligt så är det moderkortet som har en konstig spänning någonstans. Prova sätta alla spänningar på manuell inställning istället. Gå också ner en Bios-revision om möjligt.

Lycka till

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Hej och tack för ditt svar!

ja, väldigt knas. Har testat att sätta manuella spänningar på många saker, men det hjälpte inte. Sedan backade jag några versioner på BIOS (till en version som givetvis också ska ha stöd för CPU-modellen), men det var exakt samma fel. Har kollat socketen och såg inga böjda pins.

Skrev till butiken som CPUn ursprungligen var köpt ifrån och de tog in den för testning. Fick meddelande idag om att den har anlänt till dem, så nu är det bara att vänta och se vad de kommer fram till.

Så nu är det svårt för mig att testa mer medan jag inte har någon 9900K hos mig. Har min 8700K, men den verkar köra på utan problem fortfarande.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ThreadRipper:

Hej och tack för ditt svar!

ja, väldigt knas. Har testat att sätta manuella spänningar på många saker, men det hjälpte inte. Sedan backade jag några versioner på BIOS (till en version som givetvis också ska ha stöd för CPU-modellen), men det var exakt samma fel. Har kollat socketen och såg inga böjda pins.

Skrev till butiken som CPUn ursprungligen var köpt ifrån och de tog in den för testning. Fick meddelande idag om att den har anlänt till dem, så nu är det bara att vänta och se vad de kommer fram till.

Så nu är det svårt för mig att testa mer medan jag inte har någon 9900K hos mig. Har min 8700K, men den verkar köra på utan problem fortfarande.

Återkom gärna med vad det slutar i. Jag är intresserad av vad det grundar sig i.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Återkom gärna med vad det slutar i. Jag är intresserad av vad det grundar sig i.

//Pontus

Hej,

Nu är ärendet löst!
Butiken testade CPUn och fick samma symptom som jag, så slutsatsen var att det är det extremt sällsynta felet "fel på CPU". Det gick på garanti och problemet är därmed löst.

Har aldrig varit med om en trasig CPU innan, men det känns skönt att veta att de kom fram till samma sak som jag, och man har ju blivit en erfarenhet rikare

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ThreadRipper:

Hej,

Nu är ärendet löst!
Butiken testade CPUn och fick samma symptom som jag, så slutsatsen var att det är det extremt sällsynta felet "fel på CPU". Det gick på garanti och problemet är därmed löst.

Har aldrig varit med om en trasig CPU innan, men det känns skönt att veta att de kom fram till samma sak som jag, och man har ju blivit en erfarenhet rikare

Det var somfasen, snacka om sällsynt problem! Kul att det löste sig

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det var somfasen, snacka om sällsynt problem! Kul att det löste sig

//Pontus

Hehe, ja det kan man säga! Ja, väldigt skönt att det löste sig måste jag hålla med om

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Har aldrig hör något det förut MM.
Nu vet jag de själv om någon gång sånt händer.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.