Permalänk
Medlem

Har ätit frukost i morse (har svårt för att äta tidigt på morgonen, men jobbar ett senare skift denna dag), och känner faktiskt inte av problemet idag. Visst skulle jag fortfarande vilja ha 1-2 grader varmare här på kontoret, men händerna känns inte kallare än resten av kroppen.

Nu är jag naturligtvis skeptisk över att två ostmackor och ett glas juice kan göra en sådan dag/natt-skillnad, och det är väl möjligt att det är lite varmare här idag än vanligtvis, men ska försöka försöka fortsätta med frukosten, och se om effekten håller i sig.

Men helt sjukt om det skulle visa sig vara så enkelt. Jag "genomled" förra vintern på jobbet med iskalla händer också. Känns overkligt att lite frukost skulle ha kunnat råda bot på det. =S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har svårt at greppa detta dock.

Om han inte äter frukost vare sig på vardagar eller helger, men lider av kalla händer enbart på vardagar så har jag svårt att se kopplingen mellan frukost/kalla händer vara så stark...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Om han inte äter frukost vare sig på vardagar eller helger, men lider av kalla händer enbart på vardagar så har jag svårt att se kopplingen mellan frukost/kalla händer vara så stark...

På helger äter man ju istället någon slags "frunch". Tar oftast en ordentlig sovmorgon, säg till 10-11, och när man kliver upp så tar man det lugnt, dricker lite kaffe, och kanske en timme senare så äter man en ordentlig lunch. Så hinner nog inte känna av problemet de dagarna.

Men jag tror såklart heller inte att frukosten skulle vara någon slags mirakelbotemedel mot kalla händer eller dålig blodcirkulation. Säkerligen beror problemet huvudsakligen på luften där jag jobbar, men effekten går nog att förmildra på olika sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Börja träna -> bättre blodcirkulation

Ska bara slå ner på din teori från 2009
Har tränat hela mitt liv, spelat fotboll och löpt. Lider ändå av kalla händer och fötter.
Jag jobbar inte på kontor, så för mig är problemet när jag spelar fps. Jag har kommit fram till att det beror på antingen att jag spänner axlar och nacke när jag spelar. Det brukar dessutom hänga ihop med hur jag spelar. Kalla händer = stel, spänd, sämre aim, svårare med små mjuka rörelser. Varma händer = avslappnad, "allt" sitter, tar fler bra beslut i pressade situationer.
Jag har svårt att påverka detta även om jag tänker på det. Oavsett så åker axlarna upp när jag börjar mina spelsessioner, dvs innan jag värmt upp. Har begränsat med tid för spel (familj,barn) så har inte tid att sitta vid datorn och värma upp. Däremot ska jag försöka strecha lite innan jag sätter mig i hopp om att det löser händerna iallafall. Fötterna vet jag inte vad jag ska göra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Intressanta teorier! Jag äter sällan frukost (är nog den mest morgontrötta personen som finns, att offra 10 minuter extrasömn för frukost är otänkbart ), och visst är det så att man vilar armarna mot bordet, säkerligen mestadels av tiden. Jag brukar stå upp och jobba (har ett höj- och sänkbart bord) med armarna är ju ändå avlastade mot bordet på ett eller annat sätt. Ska försöka tänka på det och se om det gör någon skillnad.

Dock utgick jag ifrån att en eventuellt dåligt blodcirkulation skulle visa sig på andra sätt än bara kalla händer, t.ex. att fingrarna skulle kännas lite avdomnade. Och jag känner inte av några sådana problem. Tror jag.

Kalla händer är väl ett första tecken på att kaloriintaget är för lågt?
Varför skippa frukosten som är den viktigaste måltiden under dagen?

Tror inte dina extra 10 min. i sängen väger upp avsaknaden av näring i kroppen
Men annars är det väl bara till att gå till vårdcentralen och kolla upp det om du är orolig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kalla händer är väl ett första tecken på att kaloriintaget är för lågt?
Varför skippa frukosten som är den viktigaste måltiden under dagen?

Tror inte dina extra 10 min. i sängen väger upp avsaknaden av näring i kroppen
Men annars är det väl bara till att gå till vårdcentralen och kolla upp det om du är orolig.

Bättre sent än aldrig?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Skippar du frukosten så sänks ämnesomsättningen för resten av dagen. Kroppen sätter sig i "överlevnadsläge" och försöker spara undan dagens övriga mål mat som fett.

Nej, det är felaktigt. Att skippa frukosten sänker inte metabolismen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag får kalla fingrar om jag känner mig stressad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.c.s.i.:

Intressanta teorier! Jag äter sällan frukost (är nog den mest morgontrötta personen som finns, att offra 10 minuter extrasömn för frukost är otänkbart )

Jag är precis som du sömn är heligt så därför gör jag alltid ett par mackor dagen innan så kan jag ta med dom on-the-go.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Bättre sent än aldrig?

Oj, haha!
Insåg inte att posten var från 2009!
Varför någon bumpat en sådan gammal tråd är väldigt märkligt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Nej, det är felaktigt. Att skippa frukosten sänker inte metabolismen.

Nu är det ett tag sen jag skrev tidigare inlägg så jag vågar inte svara vad jag grundade det på. Söker man lite på ämnet idag så verkar det vara ett knepigt område: https://traningslara.se/frukost-sparkar-igang-metabolismen/

Kan flika in att jag sedan dess kört periodisk fasta ett tag med lyckat resultat när det kommer till viktminskning/deff så jag är ingen militant anti-frukost-förespråkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Nu är det ett tag sen jag skrev tidigare inlägg så jag vågar inte svara vad jag grundade det på. Söker man lite på ämnet idag så verkar det vara ett knepigt område: https://traningslara.se/frukost-sparkar-igang-metabolismen/

Kan flika in att jag sedan dess kört periodisk fasta ett tag med lyckat resultat när det kommer till viktminskning/deff så jag är ingen militant anti-frukost-förespråkare

Japp, har själv kört periodisk fasta i 6-7 år nu och det funkar kanon. Men det finns inga pengar att tjäna på att folk inte äter. Därför lever många seglivade myter kvar som att frukost skulle vara viktigaste måltiden och att man måste äta var tredje timme för att hålla metabolismen igång.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

När mina händer blir kalla så värmer jag upp dem med varmt vatten i handfatet. Jag använder också datahandskar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com