Permalänk

Extern HDD

Hej, jag har fått hem en extern hårddisk på 8TB. När jag pluggar in den i datorn så är den uppdelad på 4 hårddiskar, alltså det kommer upp fyra olika beteckningar så som g:, h:, i:, j:. Jag fattar inte varför den är uppdelad så. Det verkar inte vara några vanliga partitioner. Jag vill ju ha en disk på 8TB. Är det bara att ta bort de jag inte vill ha eller vad?
Vire tqcksam för hjälp.

Visa signatur

PC 1: 5820K, 32 GB corsair DDR4 @3000 MHz, 1080 SC EVGA SLI 240 SSD, 2 TB HDD. 2X ASUS 144Hz monitor. PC 2: i7-6700K 4,0Ghz,GTX 980 GAMING x2 SLI , Gigabyte GA-Z170X-GAMING 3-EU, SSD 240GB , HDD500GB, 16GB DDR4 2800 MHz, corsair 850 G2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du fått hem en disk, ny eller beggad?
Har du själv gjort något med den? Finns det något på dem alls? Varför är det inga vanliga partitioner? Är det 4 diskar kan den ha använts som systemdisk.

Använd diskhantering för att ta bort alla delar och töm disken.

Permalänk
Medlem

Låter som om disken är konfad med MBR. MBR har en begränsning på 2TB.
( Säkert gjort för kompatibilitet bakåt )
Är det inget på disken så ta bort alla partitioner och gör om disken till GPT,
så slipper du storleksbegränsningen.

Det gör du i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannyskillz:

Hej, jag har fått hem en extern hårddisk på 8TB. När jag pluggar in den i datorn så är den uppdelad på 4 hårddiskar, alltså det kommer upp fyra olika beteckningar så som g:, h:, i:, j:. Jag fattar inte varför den är uppdelad så. Det verkar inte vara några vanliga partitioner. Jag vill ju ha en disk på 8TB. Är det bara att ta bort de jag inte vill ha eller vad?
Vire tqcksam för hjälp.

Det är vad som händer om man köper en hårddisk för 100kr från Wish.
Du har blivit blåst.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Om det är riktig blåsning så kanske det bara är 2TB-disk i kabinettet och man har hackat kontrollern i kabinettet så att det är 4 partitioner och skriver man på en av dessa så så dyker data upp på den andra (men först efter omstart så att filsystemen läses om igen) och skriver man på den andra partitionen så skrivs första partitionen sönder... detta är inte helt ovanlig förfarande på pirat-SSD och stora USB-stickor till orimligt lågt pris på tex. wish.

---

Vad säger crystal disk info om du kör på den externa disken (se till att få med alla rader om du postar länk för bilden i forumet om du vill ha hjälp med tolkningen) där bör du få ut den inneboende diskens storlek och typ i alla fall.

Om det är mer än max enstaka timmes drifttid så har du förmodligen fått en begagnad och kanske en gång återlämnad extern USB-disk som av någon anledning har formaterats för OS som inte kan hantera mer än 2TB filsystem (tex. OS i VM) .

MBR kan inte skapa mer än 1 st 2TB-partition av anledningen att 32-bits LBA kan inte adressera större enhet med 512-bytes sektorer - så ser man flera partitioner så är det via GPT.

Externa USB-diskar från hårddisktillverkare är i stort sett alltid till 100% formaterade med NTFS som tar hela diskutrymmet som en enda partition.

---

Om disken utläst med crystal disk info och inte har mer än fåtal drifttimmar och resten av parametrar ser OK ut så är det förmodligen ingen större problem att fortsätta använda denna efter att du tagit bort partitionerna igen och skapa en ny GPT-partition som täcker hela disken och sedan formaterar denna med NTFS - hårddiskar invändigt finns bara från 3 stora disktillverkare och ingen av dem är sämre än någon annan då det i grunden alltid är diskar i dess produktion och oftast desktop-diskar som stoppas i dessa externa USB-lådor