Permalänk

Behöver råd om högtalarköp

Har en budget på ca 3000kr (Kan pressa mig lite till) efter att jag köpt stereo (Cambridge A500 + DVD300) och ska ha ett par högtalare också. De jag funderar på är om jag ska köpa B&W DM303, Dali 2002 eller om jag rent av ska köpa lösa högtalare och bygga egna lådor.
Sista alternativet kan vara lite skoj, och man borde kunna få ut bättre högtalare för samma pengar om jag inte är helt borta. Isåfall behöver jag förslag på högtalare.

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem

Proson Conquest 66 är annars ett hett alternativ.
Ja, jag vet att Proson/Genexxa/JWS vanligtvis suger jakpung, men de här låter faktiskt riktigt bra! Ordentliga delningsfilter också. De kostar 1995:-/paret på fyndbörsen. (Lacken på dem är b-sortering. Men man ser ingen stor skillnad.) Med A-sortering kostar högtalaren 4995:-..
Annars är det som sagt, kul att bygga själv

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

köp beggade annars kolla på www.hifimagasinet.com

Permalänk
Avstängd

Har ett par http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=46&product=PDTITANM... till samma stärkare, ta en lyssning på dem.

Permalänk
Medlem

Begagnat tror jag Linn har en högtalare för ungefär dom pengarna. Tukan tror jag den heter. Cambridge sägs ju vara integsmodellen till Linn, så jag tror de kan passa bra ihop.
Håll utkik på hifimagasinet.com, så kanske du hittar en säljare som du kan lyssna lite hos.

Permalänk

Komplett Linn-paket för 24 000 kr: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9553. Kanske kan vara något för dig DasIch?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Komplett Linn-paket för 24 000 kr: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9553. Kanske kan vara något för dig DasIch?

Ifall jag haft pengar hade jag kanske slagit till på Wakondan och LP12;an. Resten behöver jag inte, då jag tror mina grejor är bättre.

Ps. Det är för övrigt ruskigt bra ljud för pengarna man får från det paketet.

Permalänk

Bara jag som är förälskad i dessa? Har tyvärr inte hunnit lyssnat på dom men kompisar säger att dom är skyssta.
Wharfdale

info finns på www.lefflershifi.com
Edit: Pris 3500:-

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gadhal
Bara jag som är förälskad i dessa? Har tyvärr inte hunnit lyssnat på dom men kompisar säger att dom är skyssta.
Wharfdale
[.IMG]http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Wharfedale/Graph...[/IMG]

info finns på www.lefflershifi.com
Edit: Pris 3500:-

Vad är du förälskad i om du inte hört dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick ett par Wharfedale diamond 8.1 (70th anniversary modellen, säljs nog inte längre) Hur mycket som skiljer till vanliga 8.1 vet jag inte, men det verkar inte vara särskilt mycket. Mina är köpta på lefflers i Linköping.

Helt underbart ljud, känner dock att varken min stereo eller ljudkortet håller måttet längre så det var en dålig födelsedags present på det sättet. Det blir mer investeringa med andra ord...

Mest imponerad är jag över att ett par så små högtalare kan låta så bra och så in i h-e högt. Mina gamla högtalare modell gammal bautaklump lät rent fördjävligt när man drog på lite. Med de nya går det i princip spela så högt som mina öron tillåter utan att det börjar låta konstigt.

Inte nog med att de låter bra, de är riktigt snygga också. Kan helt klart rekomendera både en titt och en provlyssning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Dali 202, föregångaren till 2002, och jag har bara positiva saker att säga om dem Är rummet du ska ha stereon i inte så överdrivet stort så klarar du dig utmärkt med ett par mindre högtalare som 2002orna. Kan tillägga att på våra husfester brukar mina små högtalare höras i hela trapphuset ( 5 våningar )

Permalänk
Medlem

Köp B&W, proson är skit.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gadhal
Bara jag som är förälskad i dessa? Har tyvärr inte hunnit lyssnat på dom men kompisar säger att dom är skyssta.
Wharfdale
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Wharfedale/Graph...

info finns på www.lefflershifi.com
Edit: Pris 3500:-

Har ett par sådanna som jag driver med en Nad C320, kan varmt rekommendera dessa högtalare, mycket bra ljud för pengarna.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Det brukar vara klart och rent ljud i Dalis högtalare så att jag skulle nog rekommendera dom, av de två som du hade att välja mellan. Se till att kolla så att inimpedansen på högtalarna passar med din förstärkares utimpedans så att man inte får en massa reflektioner eller andra tråkiga bieffekter.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Vad är du förälskad i om du inte hört dem?

Designen om inte annat. Tycker rent av att dom är vackra.
Ska lyssna på dom så fort som möjligt.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gadhal
Designen om inte annat. Tycker rent av att dom är vackra.
Ska lyssna på dom så fort som möjligt.

Aha, du är en såndär ytlig och utséendefixerad typ.

(jag brukar för övrigt hävda att man skall välja stereo som man väljer kvinnor...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuttarOwe
Det brukar vara klart och rent ljud i Dalis högtalare så att jag skulle nog rekommendera dom, av de två som du hade att välja mellan. Se till att kolla så att inimpedansen på högtalarna passar med din förstärkares utimpedans så att man inte får en massa reflektioner eller andra tråkiga bieffekter.

Sånt där känner jag inte till... När jag kolla bladet för förstärkaren står det 47 KOhm och Dali-högtalaren har nominell impedans på 4 Ohm, samt B&W:n har 8 Ohm. Känns lite som dag och natt, eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2Pac
Jag har ett par Dali 202, föregångaren till 2002, och jag har bara positiva saker att säga om dem Är rummet du ska ha stereon i inte så överdrivet stort så klarar du dig utmärkt med ett par mindre högtalare som 2002orna. Kan tillägga att på våra husfester brukar mina små högtalare höras i hela trapphuset ( 5 våningar )

Känns som det blir någon av de jag hade valt från början, och det lutar åt Dali:n tror jag. Fast det vore i och för sig skoj att bygga lådor och sånt själv

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Aha, du är en såndär ytlig och utséendefixerad typ.

(jag brukar för övrigt hävda att man skall välja stereo som man väljer kvinnor...)

Wharfdalarna är mitt span. Eftersom jag bor ~30mil från närmsta inköpsställe så får jag lyssna på vad kompisarna säger om dem så länge. Utseendet är ju viktigt eftersom du förmodligen aldrig skulle få för dig att kolla åka och lyssna på ett par fula högtalare.

Jag ska inte köpa dom utan att lyssna på dom,(självklart) men än så länge så får utseendet och den information jag har om dem räcka.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Aha, du är en såndär ytlig och utséendefixerad typ.

(jag brukar för övrigt hävda att man skall välja stereo som man väljer kvinnor...)

Efter hur bra hon är i sängen?

Permalänk
Medlem

Såg att fyndborsen.se sålde proson conquest 66 (orginal pris 5k) nu bara 2k, då kan jag faktiskt rekommendera dom.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd

i if you was my friend i would tell you to buy acoustic energy evo one but since i not really now you i say proson is what you need.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är förutsatt att om du inte har tummen helt centrerad i handflatan så bygger du en HFLS-1. En högtalare utvecklad av ett par ytterst kunniga personer på hififorum.se. Elementen kostar drygt 2700kr och filterkomponenter en femhundralapp. Då får du en kompakt men högpresterande högtalare som kan mäta sig med köpeshögtalare (visst låter jag som han där i golvreklamen) i 15000-kronorsklassen. Dessa kommer att spela skjortan av proson, wharfedale, dali och B&W rent fidelitetsmässigt.

Sök efter HFLS-1 på www.hififorum.se och du skall finna.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Avstängd

yeah sure mate, tell someone who does not have the slightest clue about hifi speakers to build them himself. have you listened to them? no?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Mitt tips är förutsatt att om du inte har tummen helt centrerad i handflatan så bygger du en HFLS-1. En högtalare utvecklad av ett par ytterst kunniga personer på hififorum.se. Elementen kostar drygt 2700kr och filterkomponenter en femhundralapp. Då får du en kompakt men högpresterande högtalare som kan mäta sig med köpeshögtalare (visst låter jag som han där i golvreklamen) i 15000-kronorsklassen. Dessa kommer att spela skjortan av proson, wharfedale, dali och B&W rent fidelitetsmässigt.

Sök efter HFLS-1 på www.hififorum.se och du skall finna.

har du en länk till en ritning, vart riktigt sugen på att bygga.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knowone
yeah sure mate, tell someone who does not have the slightest clue about hifi speakers to build them himself. have you listened to them? no?

HFLS-1 is a quite easy loudspeaker to build since it is an single enclosured two way bookshelf loudspeaker. And since Endless Nameless pointed out that DIY was an alternative that he was open to, I reckoned that these were the perfect match.

You could hand the blueprint to any carpenter disregarding his hi-fi knowhow and he would build a pair of them as easy as making a straight backed spindle chair.

Me, myself, I haven't had the chance to listen to them, but I am hoping to do so in a while. During a hi-fi exhibition in Malmoe, Sweden. A few friends of mine Attended the DIY meeting in Gothenburg and got to listen to them there. The electronics were an Audion Edison Triode with 300B-tubes, along with Rotel CD and preamp. The verdict was that it had lot's of mid-bass punch with a very detailed mid-treble and treble. A quite complexly detailed sound-stage with good width. There was also a test versus the Amphion Argon where the HFLS-1 came to a draw with it's opponent.

LecToR:
http://m1.445.telia.com/~u44502113/hfls-1_2.pdf

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
Efter hur bra hon är i sängen?

Ja, varifrån tror du uttrycket "audiofil" kommer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Sök efter HFLS-1 på www.hififorum.se och du skall finna.

www.hififorum.nu

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
www.hififorum.nu

...en tryckfelsnisse som smög sig fram. Tack för att du rättade mig :).

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk

På tal om ingenting, så har jag en vän som ska bygga ett par HFLS-1. Kan återkomma med en recension när dom är färdiga.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endless Nameless
Sånt där känner jag inte till... När jag kolla bladet för förstärkaren står det 47 KOhm och Dali-högtalaren har nominell impedans på 4 Ohm, samt B&W:n har 8 Ohm. Känns lite som dag och natt, eller?

Sorry, menade högtalarutgångarnas impedans på förstärkaren. På min reciever låg de på 6 ohm, lite udda men så var det.

Visa signatur

poff
borta