Permalänk
Medlem

Fick nån mild influensa eller nått så skippade gymmet en vecka. Gick första gången denna vecka i morse. Eftersom jag första gången på länge kände mig fräsch, (brukar annars träna push/pull 6-7 gånger i veckan så man är ju ganska sliten hela tiden,) därför tänkte jag att jag skulle testa nytt 1rm på marklyft. Innan idag var mitt 1rm 140kg eller 145kg. Provade upp till 160kg och det gick vägen! Ökning i PR på 15-20kg är inte illa alltså!

Provade ett till rep och fick den inte förbi knäna. Gick ner till 110kg och körde några 4:or men fan det kändes tungt även då. Jag har verkligen låg "arbetskapacitet" eller vad man kallar det. Jag är nog också tyvärr ganska dålig på att träffa rätt på vilotiden när jag kör "tunga" baslyft.

Kände inte heller av mitt it-band (eller vad det nu var) bekymmer. Vila löser det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidarg:

Fick nån mild influensa eller nått så skippade gymmet en vecka. Gick första gången denna vecka i morse. Eftersom jag första gången på länge kände mig fräsch, (brukar annars träna push/pull 6-7 gånger i veckan så man är ju ganska sliten hela tiden,) därför tänkte jag att jag skulle testa nytt 1rm på marklyft. Innan idag var mitt 1rm 140kg eller 145kg. Provade upp till 160kg och det gick vägen! Ökning i PR på 15-20kg är inte illa alltså!

Provade ett till rep och fick den inte förbi knäna. Gick ner till 110kg och körde några 4:or men fan det kändes tungt även då. Jag har verkligen låg "arbetskapacitet" eller vad man kallar det. Jag är nog också tyvärr ganska dålig på att träffa rätt på vilotiden när jag kör "tunga" baslyft.

Kände inte heller av mitt it-band (eller vad det nu var) bekymmer. Vila löser det mesta.

Bor du i Jönköping eller i Stockholm så var det garanterat nya "varianten" du fick smaka på som tur var var mild för dig.

Själv inväntar jag nya data (tar cirka två veckor) innan jag hoppar på gymmet igen. Men bör vara rätt OK där jag bor.

Det är rätt sjukt vad fort i styrka man tappar om man inte tränat på en vecka. Snacka om att kroppen förtvinar fort med åldern.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Bor du i Jönköping eller i Stockholm så var det garanterat nya "varianten" du fick smaka på som tur var var mild för dig.

Själv inväntar jag nya data (tar cirka två veckor) innan jag hoppar på gymmet igen. Men bör vara rätt OK där jag bor.

Det är rätt sjukt vad fort i styrka man tappar om man inte tränat på en vecka. Snacka om att kroppen förtvinar fort med åldern.

Skillnaden på en vecka är minimal, om inte obefintlig. Jag skulle nästan vilja argumentera för att du bör komma tillbaka starkare efter en vilovecka. Är du orolig tycker jag du ska köra lite utfall, armhävningar och någon pullup så slipper dina gamla muskler förtvina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bor du i Jönköping eller i Stockholm så var det garanterat nya "varianten" du fick smaka på som tur var var mild för dig.

Själv inväntar jag nya data (tar cirka två veckor) innan jag hoppar på gymmet igen. Men bör vara rätt OK där jag bor.

Det är rätt sjukt vad fort i styrka man tappar om man inte tränat på en vecka. Snacka om att kroppen förtvinar fort med åldern.

Jag bor inte i de regionerna och fick negativt pcr resultat. Kan ju varit falsk-negativt, men sannolikt en klassiska delta jag åkt på i så fall. Är inte ett dugg nervös över omicron heller. Sedan är spridningen av de gamla varianterna betydligt högre än de nya så vet inte vad du får "garanterat" ifrån.

Kan hålla med om att ibland KÄNNS det som man tappar styrka på 1 eller 2 veckas vila. Men vad man tappar är väl en prestationsförmåga som brukar komma tillbaka efter 1-2 pass. Det handlar nog bara om att man tappat de tillfälligt förhöjda glykogen-reserverna i musklerna som man har i några dagar i samband med styrketräning.. eller nått, jag är inte expert på frågan. Men jag ökade mitt PR på marklyft med 20kg efter 1 veckas sjukdom så jag tror inte man tappar någon styrka alls, så länge man äter ordentligt. Jag är äldre än dig dessutom.

Har märkt att om man slutar äta i samband med att man slutar träna så blir man klen jävligt snabbt. Men man kommer också tillbaka väldigt snabbt när man börjar käka och träna igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidarg:

Jag bor inte i de regionerna och fick negativt pcr resultat. Kan ju varit falsk-negativt, men sannolikt en klassiska delta jag åkt på i så fall. Är inte ett dugg nervös över omicron heller. Sedan är spridningen av de gamla varianterna betydligt högre än de nya så vet inte vad du får "garanterat" ifrån.

Kan hålla med om att ibland KÄNNS det som man tappar styrka på 1 eller 2 veckas vila. Men vad man tappar är väl en prestationsförmåga som brukar komma tillbaka efter 1-2 pass. Det handlar nog bara om att man tappat de tillfälligt förhöjda glykogen-reserverna i musklerna som man har i några dagar i samband med styrketräning.. eller nått, jag är inte expert på frågan. Men jag ökade mitt PR på marklyft med 20kg efter 1 veckas sjukdom så jag tror inte man tappar någon styrka alls, så länge man äter ordentligt. Jag är äldre än dig dessutom.

Har märkt att om man slutar äta i samband med att man slutar träna så blir man klen jävligt snabbt. Men man kommer också tillbaka väldigt snabbt när man börjar käka och träna igen.

Alright, så länge du är på hugget igen så är det det som räknas! Jag gjorde comeback idag på gymmet med "lätt överkropp" (3 sets istället för 5 sets efter uppvärmningsset per muskelgrupp) så blir det underkropp imorgon och sedan riktig överkropp igen nästa överkroppspass denna vecka.

Det fetmarkerade är något jag har problem med: så fort jag slutar träna så slutar jag också att äta bra men när jag tränar och vilar så äter jag bra (tillräckligt med protein för muskler och kolhydrater för ork). Nu hade jag som sagt var cirka 10 dagars uppehåll och jag funderar på just det där med vilovecka.

Är "48 timmars vilotid per muskelgrupp" ett ungefärligt genomsnitt och egentligen kan det röra sig om allt från 24-72 timmar eller ännu längre för olika individer i hur lång tid det tar för deras muskler att återhämta sig? Vad jag vet så gör "onaturligt högre testosteron" att återhämtningen typ blir på ofattbara 24 timmar för alla muskelgrupper.

Jag är nyfiken på att ta reda på vad dokumenterad forskning har att säga om mig som "natte-lyftare".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Alright, så länge du är på hugget igen så är det det som räknas! Jag gjorde comeback idag på gymmet med "lätt överkropp" (3 sets istället för 5 sets efter uppvärmningsset per muskelgrupp) så blir det underkropp imorgon och sedan riktig överkropp igen nästa överkroppspass denna vecka.

Det fetmarkerade är något jag har problem med: så fort jag slutar träna så slutar jag också att äta bra men när jag tränar och vilar så äter jag bra (tillräckligt med protein för muskler och kolhydrater för ork). Nu hade jag som sagt var cirka 10 dagars uppehåll och jag funderar på just det där med vilovecka.

Är "48 timmars vilotid per muskelgrupp" ett ungefärligt genomsnitt och egentligen kan det röra sig om allt från 24-72 timmar eller ännu längre för olika individer i hur lång tid det tar för deras muskler att återhämta sig? Vad jag vet så gör "onaturligt högre testosteron" att återhämtningen typ blir på ofattbara 24 timmar för alla muskelgrupper.

Jag är nyfiken på att ta reda på vad dokumenterad forskning har att säga om mig som "natte-lyftare".

Du verkar mycket intresserad av forskning och metaanalyser, så jag kan rekommendera skribenten Andreas Abelsson från styrkelabbet om du missat honom. Han är alltid snabb på bollen gällande forskning och förklarar det bra.

Gällande återhämtning är det nog rätt kämpigt att sätta ett fast intervall. När man pratar om att träna för mycket, "överträning", så sker det nästan aldrig. Jag har själv upplevt det en gång efter lite över en runda med Smolov Squat Program, och det märks när du har tränat för mycket. Tro mig.

Varför man säger 48 timmar skulle jag gissa på beror på att det är lagom. Ett rimligare sätt att se på saken är volym/vecka(sets eller vikt, gärna båda). Har jag en volym på 40 ton rygg/veckan, men en vecka har jag tränat mina två ryggpass och det fattas 20 ton? Ja, då kan jag nog gott träna det en tredje gång.

Hur stor skillnad det är på en "natty" och en dopad lyftare när det kommer till träning, kost och återhämtning är densamma i slutändan. De jag vet med bäst fysik, natty eller inte, följer träning, kost och sömn till pricka. Följer gärna ett keep it simple upplägg där man ökar vikten under ett intervall och äter allt man kommer över. Jag vet också folk som använder steroider som inte sköter kost, återhämtning och träning som ser sämre ut än folk utan steroider.

Något rörigt inlägg möjligen. Men min poäng är att det kan vara vettigt att läsa studier för ibland dyker det upp ett "aha, åfan" och man lär sig något nytt, men oftast är det back to basics som gäller. Ät bra, träna så hårt du kan och fokusera på återhämtning som är det viktigaste så ska du se att du snart är stor och stark som en björn.

Slänger in en till rekommendation, strävan på instagram och youtube, en gubbe som håller det så simpelt som det går och är starkare och större än många 50-åringar jag sett iallafall.

Permalänk
Medlem

Eftersom dopade bodybuilders ofta tränar s.k. "bro-split" där de bara tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan så tror jag inte man behöver bry sig så mycket om hur snabbt man återhämtar sig och snarare om hur hårt man tränar. Det de flesta märker när de går på doping är att de får så mycket mer energi i gymmet och kan köra så många fler tunga set, vilket i sin tur kräver längre vila. Vilan då är inte i rent muskulär återhämtningsyfte utan också mycket för leder och nervsystem.

Eftersom du som ren vanligtvis inte orkar ta i lika mycket så behöver du inte vila lika länge. Därför rekommenderar man en högre frekvens för att hålla muskel proteinsyntesen igång så "mycket" som möjligt, istället för så "högt" som möjligt.

Sikta på typ 12-16 tunga sets i veckan per muskelgrupp. Dela upp det på hur många pass per vecka du vill vara i gymmet. Resten löser sig självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsimaxad:

Du verkar mycket intresserad av forskning och metaanalyser, så jag kan rekommendera skribenten Andreas Abelsson från styrkelabbet om du missat honom. Han är alltid snabb på bollen gällande forskning och förklarar det bra.

Gällande återhämtning är det nog rätt kämpigt att sätta ett fast intervall. När man pratar om att träna för mycket, "överträning", så sker det nästan aldrig. Jag har själv upplevt det en gång efter lite över en runda med Smolov Squat Program, och det märks när du har tränat för mycket. Tro mig.

Varför man säger 48 timmar skulle jag gissa på beror på att det är lagom. Ett rimligare sätt att se på saken är volym/vecka(sets eller vikt, gärna båda). Har jag en volym på 40 ton rygg/veckan, men en vecka har jag tränat mina två ryggpass och det fattas 20 ton? Ja, då kan jag nog gott träna det en tredje gång.

Hur stor skillnad det är på en "natty" och en dopad lyftare när det kommer till träning, kost och återhämtning är densamma i slutändan. De jag vet med bäst fysik, natty eller inte, följer träning, kost och sömn till pricka. Följer gärna ett keep it simple upplägg där man ökar vikten under ett intervall och äter allt man kommer över. Jag vet också folk som använder steroider som inte sköter kost, återhämtning och träning som ser sämre ut än folk utan steroider.

Något rörigt inlägg möjligen. Men min poäng är att det kan vara vettigt att läsa studier för ibland dyker det upp ett "aha, åfan" och man lär sig något nytt, men oftast är det back to basics som gäller. Ät bra, träna så hårt du kan och fokusera på återhämtning som är det viktigaste så ska du se att du snart är stor och stark som en björn.

Slänger in en till rekommendation, strävan på instagram och youtube, en gubbe som håller det så simpelt som det går och är starkare och större än många 50-åringar jag sett iallafall.

Just 48h kommer från en äldre studie där man kollade på hur lång tid det tar mellan träningstillfällen för MPS att nå baseline och därför kan stimuleras maximalt igen. För relativt otränade individer var det kring 48h, ju mer tränad och van vid träningen man blir sjunker den tiden mot närmre 24h.

Nu verkar det dock som att det inte är träningstillfällets akuta effekt på MPS som i slutändan leder till hypertrofi utan det är en konstant uppreglering av MPS som långsamt ökar baseline över tiden. Detta tillsammans med att fler studier lutar åt att det är en dosrespons, oavsett hur den är utspridd, som till slut leder till X hypertrofi. I teorin bör det alltså vara så att 15 set utspridda på en vecka över 3 pass ger samma muskeltillväxt som att köra alla 15 set under ett pass. Dock bör det vara så att det är svårare att hålla samma intensitet över 15 set under ett pass kontra 5 set per pass.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Någon som sitter inne på en bra shop för vassle? Har flera år handlat på myprotein och bulk men priserna är ju helt galna på vassle just nu?!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Någon som sitter inne på en bra shop för vassle? Har flera år handlat på myprotein och bulk men priserna är ju helt galna på vassle just nu?!

Jag köpte senast på mmsports. De har body sience whey 100% 4x1 kg för 599 vilket jag tycker är helt okej pris.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Jag har gått tillbaka till gymgrossistens whey-80 sedan nåt år tillbaka efter att jag läste ett oberoende labbtest. Men du har rätt, den har blivit dyr som attan på senare tid. Köper den dock fortfarande.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag köpte senast på mmsports. De har body sience whey 100% 4x1 kg för 599 vilket jag tycker är helt okej pris.

50% högre pris än vad jag senast betalade för vassle, helt galet. Allt verkar ju gått upp i pris, något superbilligt som kreatin monohydrat verkar ju till och med kosta en slant nu?! Vad är det jag missat?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

50% högre pris än vad jag senast betalade för vassle, helt galet. Allt verkar ju gått upp i pris, något superbilligt som kreatin monohydrat verkar ju till och med kosta en slant nu?! Vad är det jag missat?

Både råvarupriser och fraktkostnader har gått upp mycket i år men det kan du nästan inte ha missat eftersom det gäller allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

50% högre pris än vad jag senast betalade för vassle, helt galet. Allt verkar ju gått upp i pris, något superbilligt som kreatin monohydrat verkar ju till och med kosta en slant nu?! Vad är det jag missat?

Verkar som att du eventuellt missat en global pandemi och att många länder har haft 5-9% inflation i två år? Plus att frakt med båt ökat med omkring 1000% på samma tid. Mat överlag är ju 10-20% dyrare sen 2019 och vissa produkter ännu mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Innan idag var mitt marklyft 1rm 140kg eller 145kg. Provade upp till 160kg och det gick vägen! Ökning i PR på 15-20kg är inte illa alltså!

Provade ett till rep och fick den inte förbi knäna. Gick ner till 110kg och körde några 4:or men fan det kändes tungt

Tog 3x2@160kg marklyft idag. Grymt nöjd. Körde också 2x5@120kg rumänsk marklyft, 120kg kändes typ 30kg lättare än vad 110kg kändes förra passet. Kul med lite framsteg efter typ stagnation i kanske över 1 år.

https://symmetricstrength.com/

Hur symmetriska är era lyft?

Permalänk
Medlem

Rätt osymmetriska -109😁

Score: 79.8
Proficient
Squat: 52.8 [Novice]
Floor Pull: 79.4 [Proficient]
Horizontal Press: 88.6 [Advanced]
Vertical Press: 84.1 [Proficient]
Pull-up / Row: 94.3 [Advanced]

Sen är det verkliga resultatet lägre, är mer uthållig än stark vilket gör att beräkningen av max lyft utifrån antal repetitioner visar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

50% högre pris än vad jag senast betalade för vassle, helt galet. Allt verkar ju gått upp i pris, något superbilligt som kreatin monohydrat verkar ju till och med kosta en slant nu?! Vad är det jag missat?

Ja, jag har tagit mitt första uppehåll från kreatin på två år. Förr i tiden fick man ju med det gratis vid köp av andra varor. Medan nu är det oskäligt dyrt. Visst, egentligen är det fortfarande en liten utgift men jag tänker ändå vara gubbtjurig och avstå ett tag till.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tog 3x2@160kg marklyft idag. Grymt nöjd. Körde också 2x5@120kg rumänsk marklyft, 120kg kändes typ 30kg lättare än vad 110kg kändes förra passet. Kul med lite framsteg efter typ stagnation i kanske över 1 år.

https://symmetricstrength.com/

https://i.imgur.com/g3KyXyz.png

Hur symmetriska är era lyft?

Score: 91,2
Squat: 96,4 advanced
Floor pull: 94,6 advanced
Horizontal press: 82,7 proficient

Bänken släpar lite jämfört med de andra. Men förhoppningsvis kommer den ikapp lite sen jag lagt in ett extra pass i veckan.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

SQUAT: 97.4 [ADVANCED]
FLOOR PULL: 93.9 [ADVANCED]
HORIZONTAL PRESS: 82.6 [PROFICIENT]
VERTICAL PRESS: 86.2 [PROFICIENT]
PULL-UP / ROW: 78.8 [PROFICIENT]

Knäböj är väl det jag är bäst på och det som jag tränat mest genom åren också. Marklyft har jag knappt kört senaste typ två åren och mitt personbästa är från 2016 när jag vägde 10kg mindre än vad jag gör nu. Bänk tränar jag i princip inte alls, och har inte gjort sen 2016. Gjorde ändå en spontanmaxning för typ ett år sen eller så. Kör mycket axelpress nu för tiden istället. Pull-ups har jag kört mycket i perioder. Har som bäst gjort 14 reps på ~98kg kroppsvikt men det gick inte att knappa in så många reps. Kör sällan med extra vikt men hade gjort en åtta med 10kg extra som bäst där. Skulle säkert prestera bättre in pull-ups om jag tränade armar men jag gör aldrig det så hamnar väl lite efter pga det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

För två år sen började väl 40-årskrisen (fyllde 40 i år) och jag bestämde mig för att försöka bli stark. Förra året blev det 144 gympass och i år har det blivit 160 hittills och då vilade jag hela januari från styrketräning. Har dessutom försökt maingain:a istället för att tok-bulka. Gått upp 5kg till 77kg iaf. Har inte behövt uppdatera garderoben allt för mkt ännu.

Squat: 71 [Intermediate]
Floor Pull: 79.4 [Proficient]
Horizontal Press: 79.9 [Proficient]
Vertical Press: 71 [Intermediate]
Pull-up / Row: 72.2 [Intermediate]

Permalänk
Medlem

Squat: 115.5 [Elite]
Floor Pull: 115.8 [Elite]
Horizontal Press: 92.7 [Advanced]
Score: 108 [Exceptional]
Symmetry score -17

Bänken släpar fortfarande, men den börjar jämna ut sig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tog 3x2@160kg marklyft idag. Grymt nöjd. Körde också 2x5@120kg rumänsk marklyft, 120kg kändes typ 30kg lättare än vad 110kg kändes förra passet. Kul med lite framsteg efter typ stagnation i kanske över 1 år.

https://symmetricstrength.com/

https://i.imgur.com/g3KyXyz.png

Hur symmetriska är era lyft?

Symmetry Score
93

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Sen är det verkliga resultatet lägre, är mer uthållig än stark vilket gör att beräkningen av max lyft utifrån antal repetitioner visar för mycket.

Håller med om det. De fick min 5x110kg knäböj att bli 1x130 kg Tveksamt

Permalänk
Medlem

Får ont i handlederna när jag kör hantelcurls Är det någon som har haft samma problem och löst det?

Har googlat men man får ju 10 olika svar av 10 olika personer och gör man "fel" så förstör man handlederna för livet...

Svårt för en nybörjare att veta vad som gäller eller inte ^^

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Får ont i handlederna när jag kör hantelcurls Är det någon som har haft samma problem och löst det?

Har googlat men man får ju 10 olika svar av 10 olika personer och gör man "fel" så förstör man handlederna för livet...

Svårt för en nybörjare att veta vad som gäller eller inte ^^

Nu vet jag inte exakt hur nybörjare du är, men får du ont även av lättare vikter?
Annars kanske köra vidare med lite lättare och bygga upp successivt under tiden muskler, leder och senorna vänjer sig för belastningen?
Ofta är det ju bäst att skynda långsamt

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Nu vet jag inte exakt hur nybörjare du är, men får du ont även av lättare vikter?
Annars kanske köra vidare med lite lättare och bygga upp successivt under tiden muskler, leder och senorna vänjer sig för belastningen?
Ofta är det ju bäst att skynda långsamt

mvh

Vet inte hur mycket man behöver skriva, men lite snabb info.

Är så kallad "skinny fat", hyffsat lång och spinking med cola-mage och dålig hållning. Är helt ny inom träning och endast tränat hemma 2 gånger. Har bara testat med 7kg hantlar då det är dom enda jag äger.

Planen var att bygga muscle endurance och köra till failure men så fort jag går 15+ reps och det börjar kännas lite i biceps så har jag sådan smärta i handlederna att jag inte vågar fortsätta.

Kanske borde köpa in 3kg hantlar och testa då?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Om du hammarcurlar dem känns det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Vet inte hur mycket man behöver skriva, men lite snabb info.

Är så kallad "skinny fat", hyffsat lång och spinking med cola-mage och dålig hållning. Är helt ny inom träning och endast tränat hemma 2 gånger. Har bara testat med 7kg hantlar då det är dom enda jag äger.

Planen var att bygga muscle endurance och köra till failure men så fort jag går 15+ reps och det börjar kännas lite i biceps så har jag sådan smärta i handlederna att jag inte vågar fortsätta.

Kanske borde köpa in 3kg hantlar och testa då?

Vilka curls kör du och hur är formen? Känns ju som att du kanske böjer handleden som fan när det blir tungt?

Sen kan 7kg vara lite mycket i början beroende på vad du har, min sambo fick börja på omkring 2kg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Om du hammarcurlar dem känns det bättre?

Testade att göra hammercurls nu och det var tyngre för mig än hantelcurls så jag kom aldrig upp i +15 reps. Klarade precis 15 rep på första setet och det kändes minimalt i vänster handled bara.

Skrivet av BergEr:

Vilka curls kör du och hur är formen? Känns ju som att du kanske böjer handleden som fan när det blir tungt?

Sen kan 7kg vara lite mycket i början beroende på vad du har, min sambo fick börja på omkring 2kg.

Dessa är det jag har gjort https://i.gifer.com/7hh1.mp4 Jag tror jag testat dessa också https://www.styrkelabbet.se/hantelcurl/ men samma resultat.

Men det är förmodligen då att jag böjer på handlederna? Jag ska som sagt köpa in lättare vikter och börja med.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Testade att göra hammercurls nu och det var tyngre för mig än hantelcurls så jag kom aldrig upp i +15 reps. Klarade precis 15 rep på första setet och det kändes minimalt i vänster handled bara.

Dessa är det jag har gjort https://i.gifer.com/7hh1.mp4 Jag tror jag testat dessa också https://www.styrkelabbet.se/hantelcurl/ men samma resultat.

Men det är förmodligen då att jag böjer på handlederna? Jag ska som sagt köpa in lättare vikter och börja med.

Aa om du som fuskar och försöker göra sista genom att böja handleden lär det göra ont efter ett tag.
Hammercurls tar mer på underarmen så det påverkar hur det känns och vad du klarar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.