Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du menar specifikt att det var fler bilar som borde släppts förbi?

Jag känner inte till exakta reglerna så tänker inte uttala mig. Men generellt har regelhanteringen känts lite godtycklig i slutet av året. Vad de brukar göra mot vad de gjort nu. De behöver jobba på att vara tydliga och konsekventa.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför man tog in Perez? Kändes konstigt att ta in honom på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Du vet/förstår varför dom inte gick i depå va?

Absolut, och du vet/förstår varför Verstappen gick i depå? Det var ju tydligen bra gjort.
Hade Hamilton gått i depå under VSC så hade han haft fräschare däck och hade kanske kunnat undan hålla efter omstart. Hade Ham gått i depå under SC så hade Hamilton hamnat bakom Verstappen men då kunnat köra om Verstappen så som Verstappen gjorde på Hamilton

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag känner inte till exakta reglerna så tänker inte uttala mig. Men generellt har regelhanteringen känts lite godtycklig i slutet av året. Vad de brukar göra mot vad de gjort nu. De behöver jobba på att vara tydliga och konsekventa.

Blir ju så när det är olika stewards för varje lopp, Interlagos och Silverstone är bra exempel på det, men det är definitivt ett utvecklingsområde att vara mer konsekventa.

Var någon som skrev att tur brukar jämna ut sig över säsongen och det var ju verkligen så det blev här för övrigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kritiken mot masi och Fia hade varit mycket mindre om de faktiskt släppt de varvade bilarna ett varv tidigare, nu bara de körde runt där. Nu får man såna här vändningar i belsut som bara bli kassa.
Mercedes själva till Lewis att max kommer vara bakom i omstarten OM racet hinner starta om, så de var väl medvetna. Sen att race control havererade är en annan sak.

Sen tycker jag se ska se över block pass och det som hände på varv ett också.
Hade det varit grus så hade det sett anrolunda ur, tycker inte det ska spela roll.
Har varit så olika race till race hur det beslutats och vad man får göra. Sätt gräns, trycker man av så är det bestraffning, punkt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av evil penguin:

Du menar specifikt att det var fler bilar som borde släppts förbi?

Ja, det var fler bilar som hade blivit varvade men som inte fick göra det.

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt. Imponerande lagarbete hos Red Bull med Perez. Men det hjälper inte när Verstappen inte är riktigt mogen för en mästartitel. Snigelsnart, störtbombar Hamilton och problemen att ta sig om Sainz. Och svårigheterna att komma ikapp och förbi trots färskare däck. Han är för otålig och aggressiv. Grattis Verstappen, men jag tycker inte riktigt att det var rättvist. Hamilton har förtjänat även det här mästerskapet med god marginal. Men inga regelbrott, bara en jävla massa tur och otur. Bara svälja och gratulera. Till nästa år hoppas jag att Norris, Russel och Tsunoda får större möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag känner inte till exakta reglerna så tänker inte uttala mig. Men generellt har regelhanteringen känts lite godtycklig i slutet av året. Vad de brukar göra mot vad de gjort nu. De behöver jobba på att vara tydliga och konsekventa.

Det var ju dock minst lika underligt med det ursprungliga beslutet om att inte släppa förbi varvade bilar, det kändes som att den idén kan ha smugit sig in via Totos eviga gnäll på radion.

Men ja, jag vet inte heller exakt hur det beslut som sedan togs står sig sett till reglementet.
Det blev ju rätt sett till positionerna på banan för de som gjorde upp om titeln, men Mercedes hade ju kunnat vinna bakom säkerhetsbilen istället om det dragit ut på tiden.
Sedan slösade man ju dock tid i det första läget, så om man seglat i mål bakom säkerhetsbilen så hade det ju varit orättvist åt andra hållet istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Den stora förloraren denna säsongen är nog Michael Masi. Han har vart i centrum runt mer eller mindre varje kontrovers. Inget stall verkar road av hans beslut. Vad jag vill minnas så var det mindre kontrovers när Charlie Whiting satt vid rodret.

Ser väldigt mycket framemot nästa års mästerskap då Alpine och Alonso kommer briljera. Hoppas även att de ser över reglerna kring att trycka av motståndare. De borde även införa rödflag i stället för säkerhetsbil i sluten av loppen så att vi slipper antiklimax.

Jag undrar ifall Hamilton nu i efterhand önskar sig en snabbare stallkamrat än Bottas som kunde hindrat Verstappen från att gå in och byta däck.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Den stora förloraren denna säsongen är nog Michael Masi. Han har vart i centrum runt mer eller mindre varje kontrovers. Inget stall verkar road av hans beslut. Vad jag vill minnas så var det mindre kontrovers när Charlie Whiting satt vid rodret.

Håller med om det. Får se hur det blir nästa säsong, om de gör förändringar på den sidan. Det som kan hända är att de bara stänger av möjligheten för team att kontakta och ifrågasätta reglerna under lopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Absolut, och du vet/förstår varför Verstappen gick i depå? Det var ju tydligen bra gjort.
Hade Hamilton gått i depå under VSC så hade han haft fräschare däck och hade kanske kunnat undan hålla efter omstart. Hade Ham gått i depå under SC så hade Hamilton hamnat bakom Verstappen men då kunnat köra om Verstappen så som Verstappen gjorde på Hamilton

Max gick i depå för att Ham INTE gick i depå. Hade Ham gått in hade Max inte gjort det (och tagit ledningen). Track position är/var allt i detta lopp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

En säsongsavslutning som hette duga. Lite av en minisäsong över ett race, tveksamma beslut, ursnabb Hamilton, otroligt teamwork från RedBull som ändå inte räcker till hela vägen, och så avgörs allt på sista varvet i fri racing mellan förarna. Jag kan inte annat än tycka att Max har förtjänat mästerskapet sett till hela säsongen, men han hade inte mycket att komma med de här sista racen. En otroligt tuff avslutning för Hamilton som har kört som en Gud på slutet.

Var det rättvist? Tja, det är väldigt svårt att säga, det har varit så många tveksamma beslut, så många tveksamma händelser rätt igenom hela säsongen. Tycker nog att Red Bull råkat mer illa ut tidigare under säsongen, bl.a. på Silverstone och när Bottas tog av både Max och Checo. Hade de farten hela vägen för att slå Mercedes? Inte nu på slutet. Mercedes gjorde ett otroligt bra jobb för att jobba ifatt och ge Lewis en mer än konkurrenskraftig bil i de sista racen. Nu räckte det inte hela vägen. Racegudarna kastade tärning och Max kom upp dubbel sexa.

Hur som helst var det än otroligt spännande avslutning på en av de bästa säsongerna på åratal. Nu ser vi fram emot 2022!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar från Russel (försök att bortse från att han är britt):

Max is an absolutely fantastic driver who has had an incredible season and I have nothing but huge respect for him, but what just happened is absolutely unacceptable. I cannot believe what we’ve just seen

https://twitter.com/GeorgeRussell63/status/147004040132317595...

Om det här går till domstol hoppas jag att processen blir klar innan nästa säsong börjar

Edit: Hahaha, F1 har stängt av möjligheten att chatta under deras eftersändning på YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du menar specifikt att det var fler bilar som borde släppts förbi?

Alla varvade bilar ska ju få köra om, inte bara de som eventuellt kan hindra max. Hade alla fått köra om hade inte Max vunnit, för det hade inte blivit ett sista varv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jaaaa, så jäkla gött!!!!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Det där med Hamiltons fart på slutet... en fräsch motor med nån form av uppgradering var väl värd 5 platsers nedflyttning. Det gör dock inte Hamilton till en gud men väl Toto.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Intressanta tankar från Russel (försök att bortse från att han är britt):

Max is an absolutely fantastic driver who has had an incredible season and I have nothing but huge respect for him, but what just happened is absolutely unacceptable. I cannot believe what we’ve just seen

https://twitter.com/GeorgeRussell63/status/147004040132317595...

Om det här går till domstol hoppas jag att processen blir klar innan nästa säsong börjar

Edit: Hahaha, F1 har stängt av möjligheten att chatta under deras eftersändning på YouTube.

Inte intressant alls. Russell smörar för sin nya arbetsgivare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte intressant alls. Russell smörar för sin nya arbetsgivare.

Jag visste att den skulle komma och jag visste att den skulle komma från dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Max gick i depå för att Ham INTE gick i depå. Hade Ham gått in hade Max inte gjort det (och tagit ledningen). Track position är/var allt i detta lopp.

Ja, och då hade Hamilton kunnat göra det som nu Verstappen gjorde

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ja, och då hade Hamilton kunnat göra det som nu Verstappen gjorde

Fast dom kan ju inte ge upp banposition i hopp att det blir en incident på slutet..

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att F1 byter kommentatorer på F1TV tills nästa år annars blir det byta tjänst. Orkar inte höra mer på Croftys r*vslickande av hamliton. Jag förstår att man partisk på en nationell tv kanal, men när man är på en internationell streaming tjänst blir det bara tröttsamt att lyssna på. Sen är ju hans hyllning av "de superba" arenorna för fotboll i Saudiarabien inte så skön med tanke på hur många invandrararbetare som dött under bygget.

PS. Rätt förare vann. Hoppas hamiltons ego fick sig en törn.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Förstår inte ändamålet från tävlingsledningen att hoppa över procedurer/regler för att låta dom köra ett varv, hade incidenten skett mitt i loppet så hade dom aldrig gjort så. Tror dom förhastade sig i viljan att starta om loppet, vilket tyvärr avgjorde mästerskapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Jag visste att den skulle komma och jag visste att den skulle komma från dig

Det var väl därför du skrev inlägget till att börja med

Nu har ju Mercedes en poäng men att det är just Russel som kvittrar och är personligen upprörd är ju rätt genomskinligt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Max har allt att vinna på att gå in i depå för däckbyte. Hamilton har allt att förlora i samma läge. Helt kart ledningen som bestämde vem som skulle vinna årets VM. Att tro att Hamilton ska kunna hålla någon bakom som har nya mjuka däck när han själv har gamla hårda däck är en helt omöjlig uppgift.

Skulle varit kul om de kört bilarna ett år till då det nu är så täta tävlingar. Otroligt många förare som fått stå på podiet i år (1a till 3 plats)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Grattis Verstappen. Måhända välförtjänt sett till säsongen eftersom han tappat mer poäng än Lewis.

Däremot fick vi bevis som borde avsluta alla anklagelser om att Mercedes har FIA på sin sida. Masi går totalt emot regelboken och ger bort vinsten till Verstappen. Lewis blev rånad på segern idag, bland det värsta jag varit med om i en sport.

Permalänk
Medlem

Sjuk avslutning på en underhållande säsong, och i slutändan så vann nog Max rättvist trots allt sett över hela säsongen.

Lewis förlorade titeln i samma ögonblick som Merc valde att inte gå i depå under SC. Man hade kanske riskerat att starta om som tvåa men då hade det istället varit Merc som suttit på fräschast däck, alternativt samma däck som Max. Lewis var snabbast idag, han hade kunnat vara den som körde om Max på sista varvet istället för tvärtom.
Red Bull hade allt att vinna när de tog in Max, Merc hade allt att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Grattis Verstappen. Måhända välförtjänt sett till säsongen eftersom han tappat mer poäng än Lewis.

Däremot fick vi bevis som borde avsluta alla anklagelser om att Mercedes har FIA på sin sida. Masi går totalt emot regelboken och ger bort vinsten till Verstappen. Lewis blev rånad på segern idag, bland det värsta jag varit med om i en sport.

Fast igentligen borde väl de släpt varvade bilar tidigare. Körde runt rätt länge innan de gjorde något ?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ett mästerskaps avgörs inte på sista varvet. Det är en hel säsong där man tar poäng som leder upp till en final.

Permalänk

Funderar över omstarten i slutet av racet. Verstappen var sida vid sida med Hamilton och det såg nästan ut som att Hamilton blev trängd i en av de sista kurvorna innan Hamilton gav full gas.
Min fundering då jag inte har sätt detta tidigare. Är det tillåtet att gå upp sidledes med ledaren vid en omstart efter SaftyCar. Om så, varför har det inte hänt tidigare. Eller har det gjort det? De tillfällen jag har sett så har tvåan alltid legat bakom men så nära som möjligt.
Ifrågasätter också varför bara de varvade bilarna som var mellan Hamilton och Verstappen släpptes, varför inte samtliga varvade.

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

@ Ni som hejjar på Hamilton:
Hur ser ni på hans säsong, kanske denna fråga är lite väl tidigt att ställa men jag gör det ändå?

Jag tycker inte riktigt han haft energi/motivation likt tidigare år.
Som om han bara "sitter av tid" på ungefär som Kimi inte heller verkar vara närvarande.
Jag kanske bara är färgad över att jag inte tycker om honom, som skapades av att jag var ett stort Vettel-fan och de var de nya i min egen generation.