Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Permalänk
Medlem

Min Nvidia Shield TV från 2015 är lätt ett av mina bästa teknikköp någonsin. Använder den fortfarande en eller flera timmar dagligen. Bytte till fjärrkontrollen från 2019-versionen tidigare i år eftersom det lilla batteriet i min ursprungliga (som jag redan fått utnytt en gång gratis av Nvidia på grund av batteriet) började bli dåligt. Nvidia gick även med på att byta ut fjärrkontrollen på föräldrarnas exemplar 1 år efter att garantin gått ut, och samtidigt uppgradera till 2017 års fjärrkontroll med utbytbart batteri.

Blir garanterat en ny Shield när jag känner ett behov av någon ny funktionalitet som en ny modell tillhandahåller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Det är TrueHD tillsammans med Atmos den inte klarar.

För att det inte är en streamingstandard, AppleTV är en streamingbox. Så ditt påpekande är får det att låta som AppleTV är dålig för att den saknar något den inte borde ha.

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

För shield är 10000000000000000000000 gånger bättre.

Permalänk
Medlem

Vart har jag hamnat? Trodde jag hade avinstallerat Facebook...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Garanterat större procent som köper Nvidia Shield pro för att just ha en Plex server med eget material.

jag har en egen plexserver, kör ATV för att den stödjer fler filformat och är en allmänt snyggare och snabbare upplevelse.
Mer premiumkänsla.

Permalänk

Jag har inte fått någon update, tror jag har en 2015 eller 2016 pro

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

jag har en egen plexserver, kör ATV för att den stödjer fler filformat och är en allmänt snyggare och snabbare upplevelse.
Mer premiumkänsla.

öh nej den stödjer inte fler filformat...

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

öh nej den stödjer inte fler filformat...

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

jodå, och UX är så mycket snyggare. Samt fjärr och själva boxen, shielden ser helt horribel ut med netflixknapp osv.
LOL såg nu att shielden inte ens stödjer 120hz i 4K.
ATV stödjer Wifi 6 också, samt har gig ethernet samt 8K at 60 Hz.
Även high frame rate Dolby Vision/HDR.
Thread stöd.
Överlägsen låda helt klart.

Permalänk
Medlem

Är inne på min andra generation Nvidia Shield (2019 Pro) och är otroligt nöjd, använder den varje dag! Ett av mina bästa teknikköp och andrahandsvärdet på min förra Shield (2017) var nästan detsamma som jag köpte den för, varför? Fortfarande en riktigt bra och prisvärd enhet!

Permalänk
Medlem

Känns som att man är tillbaka i valfri Xbox vs Playstation / Mac vs PC / iPhone vs Android tråd, blir nästan nostalgisk. Har sluppit det rätt bra nu ett tag.

Förundrad hur man kan vara så frälst över en produkt så att motsvarande hos "andra laget" är helt värdelös. Och såklart ful.

Jag kör själv en Shield Pro 2019 och det är den enda enheten jag använder för media framför TVn. Det var den som gjorde att jag släppte konceptet htpc helt. Inte blivit frälst av Apple TV hittils, kanske blir det i framtiden. Installerade FLauncher idag, något jag inte ens tänkt på tidigare, så nu har jag bara app-ikonerna. Passar mig utmärkt. Använder Kodi, trots att Plex tydligen är överlägset men har inte fallit för det heller. Anar en röd tråd här. Har ingen lust att köra någon mediaserver utöver den vanliga smb-sharen jag redan har, men så har jag heller inget behov av att komma åt min media utifrån vilken Plex absolut är smidigare för. Tycker om Shieldens fjärrkontroll, men ja nog hade man kunnat skippa Netflix-knappen. Däremot är bakgrundsbelysningen trevlig och funktionen för att spela upp ljud när man tappat bort den ska jag motvilligt erkänna att jag använt ett par gånger

Imorgon kanske mitt behov ser helt annorlunda ut och då får jag väl installera mig ett stycke Plexserver då.

edit* en sak som jag gärna hade sett är lite mer kräm för emulatorer direkt på Shielden (Finns det emulatorer på Apple TV? Genuin fundering jag inte googlat, minns bara att den var rätt strypt back in the days). Det hade även varit intressant om man hade kunnat lirka loss lite av Nintendos titlar direkt i den, så som det är i Kina(?).

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Det jag tänker på AppleTv vs Nvidia Shield. Är att Apple tvn borde vara mer anpassad att bara fungera med ett enkelt gränssnitt. Sedan att jag inte håller med för 5 öre att de har lyckas med detta på min AppleTv är en annan sak. -Så mycket enkla detaljer som de kunde fixa till. Jag vill t.ex. inte knappa in mitt +40 tecken lösenord med speciealteknen varenda gång jag ska installera något och man inte kan välja att få se lösenordet. Till att det borde vara enkelt att spola tillbaka i filmer osv. Inte heller minns den min email.

Men i vilket fall så känns Nvidia Shield känns mer som en produkt för teknikintresserade ungdomar som vill pyssla med det ena och andra medans AppleTv att det bara fungerar.

Permalänk
Skrivet av jhN322:

Därför många har andra enheter på andra HDMI inputs? PS5, Xbox, PC, Förstärkare etc etc

Varför ska du byta input till en förstärkare?

Min tv byter automatiskt till en enhet om jag startar den

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tänker på AppleTv vs Nvidia Shield. Är att Apple tvn borde vara mer anpassad att bara fungera med ett enkelt gränssnitt. Sedan att jag inte håller med för 5 öre att de har lyckas med detta på min AppleTv är en annan sak. -Så mycket enkla detaljer som de kunde fixa till. Jag vill t.ex. inte knappa in mitt +40 tecken lösenord med speciealteknen varenda gång jag ska installera något och man inte kan välja att få se lösenordet. Till att det borde vara enkelt att spola tillbaka i filmer osv. Inte heller minns den min email.

Men i vilket fall så känns Nvidia Shield känns mer som en produkt för teknikintresserade ungdomar som vill pyssla med det ena och andra medans AppleTv att det bara fungerar.

Känns som du gör fel. Jag fyller ej i något lösen vid köp. Allt är sparat. Det är SUPER enkelt att spola. Klicka på knappen en gång och filmen pausas och låser upp snabbspolning och nu sveper man med fingret fram eller tillbaka. Går hur fort som helst.

Håller med om din summering. Shield är för tonåring som gillar neongrönt i tv bänken samt kanske har en stram budget.

Har man det lite bättre ställt och gillar när allt bara fungerar och ser snyggt ut är ATV det givna valet.

Permalänk
Medlem

Skapligt trött på min Xiaomi Mi Stick och redan varit lite småsugen på Shield sedan tidigare, det här låter som någonting man ska spana efter under mellandagarna

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thinasy:

Ja du kan trigga Dolby Vision med Profile 7 på Shielden, men även om du får DV loggan så visar den inte korrekta färger, bara söka på Red Push för se problemet, så det är bara Profile 5 som finns på streamingtjänsterna som den spelar rätt.

Och dem som jämför Apple TV med Nvidia Shield gör som vanligt väldigt dåliga jämförelser, Apple TV är absolut ingen dålig produkt, men dem allra flesta som väljer Shielden över är såklart pga TrueHD men även gissningsvis DTS HD/DTS:X och för min egen del: PGS subs

Tror de flesta som har shielden för dv är medvetna om problemet med red push.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Varför ska du byta input till en förstärkare?

Min tv byter automatiskt till en enhet om jag startar den

Öööh, hört talas om ARC? Fattar nog du med att han menade det som exempel, inte att man sitter och glor på förstärkaren, men i övrigt går det ju inte switcha.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För att det inte är en streamingstandard, AppleTV är en streamingbox. Så ditt påpekande är får det att låta som AppleTV är dålig för att den saknar något den inte borde ha.

Va... Disney+ och Netflix använder Atmos flitigt. Men det syns kanske inte för dig eftersom din enhet inte har stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Shield är för tonåring som gillar neongrönt i tv bänken samt kanske har en stram budget.

Har man det lite bättre ställt och gillar när allt bara fungerar och ser snyggt ut är ATV det givna valet.

va söt du är, kriga på du rika herre

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Va... Disney+ och Netflix använder Atmos flitigt. Men det syns kanske inte för dig eftersom din enhet inte har stöd.

Ja de använder Atmos via DD+. Får Atmos på min ATV. Du förstod inte vad han skrev. Atmos via True HD är ingen streaming standard. Utan det är Atmos via DD+.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Öööh, hört talas om ARC? Fattar nog du med att han menade det som exempel, inte att man sitter och glor på förstärkaren, men i övrigt går det ju inte switcha.

Ja givetvis vet jag vad Arc är. Men varför ska du byta input på teven till förstärkaren? Du svarade inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

ATV har också upscaling till 4K. Dock låter jag min A90J. Sköta det istället.

En shield är dessutom brutalt ful. Sämre fjärrkontroll. Laggigare interface. Saknar samma appstöd som ATV. För kass helt enkelt.

Jag är ganska säker på att personen du citerar menar AI 4k upscalning som det stod om i inlägget. Just AI biten har väll fått rätt mycket beröm vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Jag är ganska säker på att personen du citerar menar AI 4k upscalning som det stod om i inlägget. Just AI biten har väll fått rätt mycket beröm vill jag minnas.

Personen han citerar (alltså mig) skrev t.o.m AI, men han är uppenbart ett troll så vi gör bäst i att lämna honom

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sscnz:

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så köpte jag standard modellen o inte Pro (DUH).. funkade hur bra som helst tills vi uppgraderade till en LG 4k OLED TV. Men, pga det begränsade minnet i standard modellen så är det helt omöjligt o köra 4k HDR filmer i Plex utan att filmen stoppar då o då. Otroligt irriterande, finns en mängd trådar som beskriver problemet. Har testat o stänga av alla onödiga Google services osv. men har ändå samma problem. Lösningen har varit o köra Plex på Xbox Series X som har funkat Ok.. inte perfekt då Dolby Vision inte funkar i Plex på Xbox men allt annat har varit Ok.

Pro modellen verkar inte ha samma problem så kan rekommendera att inte "snåla", köpt Pro modellen!

Detta problemet är känt, ja. Hade samma problem med min trötta server.
Men hos mig fungerar tuben, har försvisso inte testat högre än 65 bitrate 4k direct play.
Detta efter jag uppgraderat servern och fått nya uppdateringar på Plex.
Har inte stött på ett enda problem sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja de använder Atmos via DD+. Får Atmos på min ATV. Du förstod inte vad han skrev. Atmos via True HD är ingen streaming standard. Utan det är Atmos via DD+.

Återigen ser du bara till dina egna behov och krav. De e många som kör media direkt från en lokal utdelning och då finns det ingen anledning att begränsa sig till streaming standard.

Skrivet av Barilla08:

Ja givetvis vet jag vad Arc är. Men varför ska du byta input på teven till förstärkaren? Du svarade inte på det.

Kanske för att förstärkaren saknade stöd(ex HDR) och därför tvingades föregående aktivitet gå direkt till TVn och sen till förstärkaren via eARC. Visst är det fint när allt kan gå genom förstärkaren men ibland kanske man nyss köpt ny TV för 30 K och är inte så sugen på att även pynta 25 K för en ny receiver så då kan eARC vara en okay lösning.

Släp din elitism och inse att det kan finnas behov som skiljer sig från dina. Du kommer komma bra mycket bättre överens med dina medmänniskor på det viset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Jag är ganska säker på att personen du citerar menar AI 4k upscalning som det stod om i inlägget. Just AI biten har väll fått rätt mycket beröm vill jag minnas.

Sonys upscaling är i en klass för sig...

Permalänk
Skrivet av Neon:

Återigen ser du bara till dina egna behov och krav. De e många som kör media direkt från en lokal utdelning och då finns det ingen anledning att begränsa sig till streaming standard.

Kanske för att förstärkaren saknade stöd(ex HDR) och därför tvingades föregående aktivitet gå direkt till TVn och sen till förstärkaren via eARC. Visst är det fint när allt kan gå genom förstärkaren men ibland kanske man nyss köpt ny TV för 30 K och är inte så sugen på att även pynta 25 K för en ny receiver så då kan eARC vara en okay lösning.

Släp din elitism och inse att det kan finnas behov som skiljer sig från dina. Du kommer komma bra mycket bättre överens med dina medmänniskor på det viset.

Jag ser inte till något alls. Han kommenterade att det inte är streaming standard. Vad har lokala filer med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För att det inte är en streamingstandard, AppleTV är en streamingbox. Så ditt påpekande är får det att låta som AppleTV är dålig för att den saknar något den inte borde ha.

Jag har inte satt upp några kriterier för en bra streamingbox. Jag har bara svarat på varför man väljer en Shield över en AppleTV, eftersom det där trollet frågade om det.
För om man nu vill ha stöd för Dolby TrueHD i sin mediaspelare, varför i helvete skulle man vilja köpa en Apple TV som INTE stödjer det?
De som behöver TrueHD vet varför de behöver det. De andra som inte har någon nytta av TrueHD, t.ex de som använder soundbars kan väl fortsätta ignorera TrueHD och vara glada.

Permalänk
Skrivet av sscnz:

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så köpte jag standard modellen o inte Pro (DUH).. funkade hur bra som helst tills vi uppgraderade till en LG 4k OLED TV. Men, pga det begränsade minnet i standard modellen så är det helt omöjligt o köra 4k HDR filmer i Plex utan att filmen stoppar då o då. Otroligt irriterande, finns en mängd trådar som beskriver problemet. Har testat o stänga av alla onödiga Google services osv. men har ändå samma problem. Lösningen har varit o köra Plex på Xbox Series X som har funkat Ok.. inte perfekt då Dolby Vision inte funkar i Plex på Xbox men allt annat har varit Ok.

Pro modellen verkar inte ha samma problem så kan rekommendera att inte "snåla", köpt Pro modellen!

Sjukt att man ens kan släppa en sådan modell. Det är också en av fördelarna med att köpa en Apple TV. Man vet att allt bara kommer att fungera. Att det inte snålas in.

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

Jag har inte satt upp några kriterier för en bra streamingbox. Jag har bara svarat på varför man väljer en Shield över en AppleTV, eftersom det där trollet frågade om det.
För om man nu vill ha stöd för Dolby TrueHD i sin mediaspelare, varför i helvete skulle man vilja köpa en Apple TV som INTE stödjer det?
De som behöver TrueHD vet varför de behöver det. De andra som inte har någon nytta av TrueHD, t.ex de som använder soundbars kan väl fortsätta ignorera TrueHD och vara glada.

Nej varför DU väljer en sämre modell som inte ens fixar Dolby Vision på ett bra sätt. Som är svinful med Netflixknapp. Som inte stödjer 4K 120hz osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej varför DU väljer en sämre modell som inte ens fixar Dolby Vision på ett bra sätt. Som är svinful med Netflixknapp. Som inte stödjer 4K 120hz osv.

Tagga ner lite din fanboy. Jag har inte "valt" någon box. Jag kör på egen HTPC änsålänge tills det kommer en mediaspelare som uppfyller alla mina krav. Shield eller AppleTV gör inte det än.