Vilken komponent ska jag uppgradera i min dator?!

Permalänk
Medlem

Vilken komponent ska jag uppgradera i min dator?!

Hej! Jag är inte så jätte kunnig när det kommer till datorer, Jag spelar CS och vill förbättra min FPS.

Vilka/vilket specs borde jag uppgradera för att få högre FPS.
Här är mina specs:
Video Card - NVIDIA GeForce 1060
CPU - Intel® Core™ i5-7400K
Memory - 16GB DDR4

LÄNK TILL DATORN ( Jag har uppgraderat till 16gb ram ist för 8gb)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4484986

När jag spelar CS så ligger jag runt 100 till 200 fps på en bra dag. Jag vill komma upp till runt 300 fps.
Skriv i kommentarfältet om jag bör skriva mer information.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRusso:

Hej! Jag är inte så jätte kunnig när det kommer till datorer, Jag spelar CS och vill förbättra min FPS.

Vilka/vilket specs borde jag uppgradera för att få högre FPS.
Här är mina specs:
Video Card - NVIDIA GeForce 1060
CPU - Intel® Core™ i5-7400K
Memory - 16GB DDR4

LÄNK TILL DATORN ( Jag har uppgraderat till 16gb ram ist för 8gb)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4484986

När jag spelar CS så ligger jag runt 100 till 200 fps på en bra dag. Jag vill komma upp till runt 300 fps.
Skriv i kommentarfältet om jag bör skriva mer information.

Tacksam för svar

Vill du ha högre maxFPS så behöver du bättre grafikkort, vill du ha högre minFPS så behöver du bättre processor och då behöver du troligen nytt moderkort också. Glöm inte kolla upp din skärm också om den har 60Hz, eller te.x 144Hz, kanske är det dags att skaffa en 144Hzom du sitter på 60Hz?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vilken skärmupplösning du spelar på.
Vad kör du?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ska klara 300+ fps i CS:GO, i alla fall på de klassiska kartorna. (1080p eller lägre) Så det kan du behålla, dessutom så är grafikkort dyra för tillfället. Så du får kolla på ett moderkortsbyte + CPU. Intel och AMD ska visa upp nya produkter inom en vecka ungefär, och en intressant (och billig?) CPU för CS:GO skulle kunna vara i5 12400. Från AMD så skulle Ryzen 5 5600X vara en motsvarighet, fast den är dyrare.

Du kan bekräfta processorns flaskhals genom att kolla upp belastningen på grafikkortet medan du spelar. Om du bara får <200 fps så gissar jag att belastningen ligger mellan 25-50%.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Det beror helt och hållet på vilken skärmupplösning du spelar på.
Vad kör du?

Jag spelar på 1280x960 stretched.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vill du ha högre maxFPS så behöver du bättre grafikkort, vill du ha högre minFPS så behöver du bättre processor och då behöver du troligen nytt moderkort också. Glöm inte kolla upp din skärm också om den har 60Hz, eller te.x 144Hz, kanske är det dags att skaffa en 144Hzom du sitter på 60Hz?

Tack för svaret

Jag sitter en med 144hz atm men vill börja med 244, just därför vill jag helst sitta över 244hz hela tiden. Så jag borde fixa nytt moderkort och CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Grafikkortet ska klara 300+ fps i CS:GO, i alla fall på de klassiska kartorna. (1080p eller lägre) Så det kan du behålla, dessutom så är grafikkort dyra för tillfället. Så du får kolla på ett moderkortsbyte + CPU. Intel och AMD ska visa upp nya produkter inom en vecka ungefär, och en intressant (och billig?) CPU för CS:GO skulle kunna vara i5 12400. Från AMD så skulle Ryzen 5 5600X vara en motsvarighet, fast den är dyrare.

Du kan bekräfta processorns flaskhals genom att kolla upp belastningen på grafikkortet medan du spelar. Om du bara får <200 fps så gissar jag att belastningen ligger mellan 25-50%.

Okej ska kolla upp det, tack för tipset

En snabb fråga, På GTA får jag 100% CPU användning inne på aktivitetshanteraren, och grafikkortet ligger runt 50%. Jag förstår att GTA kanske är mer CPU krävande. Jag spelar på runt 40 FPS konstant.
Då är det väl min CPU jag borde uppgradera där med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRusso:

Okej ska kolla upp det, tack för tipset

En snabb fråga, På GTA får jag 100% CPU användning inne på aktivitetshanteraren, och grafikkortet ligger runt 50%. Jag förstår att GTA kanske är mer CPU krävande. Jag spelar på runt 40 FPS konstant.
Då är det väl min CPU jag borde uppgradera där med?

Du bör nog uppdatera din CPU vilket som vid det här laget.
Köp en 12600K och använd dina gamla DDR4 minnen så länge.
Har du en M.2 SSD eller en gammal 2.5"? Du bör kanske köpa en M.2 SSD annars.

Typ dessa två. Men du behöver kontakta Inet och se om de kan få fram en Pure Rock 2 eller en Hyper 212 CPU kylare eller liknande för nya socket 1700. Sen ska du se att det blir stor skillnad i FPS så långt GPU pallar i alla fall. Den CPU och moderkortet kan du flytta med dig sen om du bygger ny dator eller uppgraderar med i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/uin6ACk2CnRr8K9KlytydqDtGFI/upgrade

Det ser ut som att din datorlåda ska få plats med fullstort ATX moderkort, men i värsta fall får du köpa nytt chassi för typ 500-800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRusso:

Hej! Jag är inte så jätte kunnig när det kommer till datorer, Jag spelar CS och vill förbättra min FPS.

Vilka/vilket specs borde jag uppgradera för att få högre FPS.
Här är mina specs:
Video Card - NVIDIA GeForce 1060
CPU - Intel® Core™ i5-7400K
Memory - 16GB DDR4

LÄNK TILL DATORN ( Jag har uppgraderat till 16gb ram ist för 8gb)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4484986

När jag spelar CS så ligger jag runt 100 till 200 fps på en bra dag. Jag vill komma upp till runt 300 fps.
Skriv i kommentarfältet om jag bör skriva mer information.

Tacksam för svar

Har du två ram-stickor i nu eller en? Viktigt att ha två stycken för FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Du bör nog uppdatera din CPU vilket som vid det här laget.
Köp en 12600K och använd dina gamla DDR4 minnen så länge.
Har du en M.2 SSD eller en gammal 2.5"? Du bör kanske köpa en M.2 SSD annars.

Typ dessa två. Men du behöver kontakta Inet och se om de kan få fram en Pure Rock 2 eller en Hyper 212 CPU kylare eller liknande för nya socket 1700. Sen ska du se att det blir stor skillnad i FPS så långt GPU pallar i alla fall. Den CPU och moderkortet kan du flytta med dig sen om du bygger ny dator eller uppgraderar med i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/uin6ACk2CnRr8K9KlytydqDtGFI/upgradehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/uin6ACk2CnRr8K9KlytydqDtGFI/upgrade

Det ser ut som att din datorlåda ska få plats med fullstort ATX moderkort, men i värsta fall får du köpa nytt chassi för typ 500-800kr

Wow! Sjukt hur mycket hjälp man kan få här Sjukt tacksam för alla svar!

Okej så jag har 2st 8gb ddr4. Och mina hårddiskar är jag väldigt osäkra på vilket modell etc, och jag har inte tillgång till min datorn just nu. Men jag vet att jag har en 1TB HDD och 2 st SSD cirka 200gb styck. tror inte att dom är M.2. Du kan nog kolla på länken jag skicka i orginal posten.
Jag har kollat på recensioner av 12600 och jag tror det är en bra ide.
Vilken M.2 borde jag köpa till moderkortet.

En till fråga, om jag skulle uppgradera allt detta nu. Skulle det vara möjligt att sälja mina gamla delar? Tänker på CPU.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DrRusso:

En till fråga, om jag skulle uppgradera allt detta nu. Skulle det vara möjligt att sälja mina gamla delar? Tänker på CPU.

Allt går att sälja med mördande reklam, men jag skulle behålla den till framtida projekt. Den kanske inte duger att spela med längre, men som en HTPC eller HASS-server hade den rullat på många år till.
Jag fick precis en 3570K över som jag tänker använda till nåt liknande inom kort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Allt går att sälja med mördande reklam, men jag skulle behålla den till framtida projekt. Den kanske inte duger att spela med längre, men som en HTPC eller HASS-server hade den rullat på många år till.
Jag fick precis en 3570K över som jag tänker använda till nåt liknande inom kort.

Ok bra ide, men cirka hur mycket skulle en begagnad i5-7400 gå för? och skulle de vara jobbigt att få iväg den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRusso:

Ok bra ide, men cirka hur mycket skulle en begagnad i5-7400 gå för? och skulle de vara jobbigt att få iväg den?

600kr ligger den ute för på tradera. Om det är lätt att sälja kan jag inte svara på dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRusso:

Wow! Sjukt hur mycket hjälp man kan få här Sjukt tacksam för alla svar!

Okej så jag har 2st 8gb ddr4. Och mina hårddiskar är jag väldigt osäkra på vilket modell etc, och jag har inte tillgång till min datorn just nu. Men jag vet att jag har en 1TB HDD och 2 st SSD cirka 200gb styck. tror inte att dom är M.2. Du kan nog kolla på länken jag skicka i orginal posten.
Jag har kollat på recensioner av 12600 och jag tror det är en bra ide.
Vilken M.2 borde jag köpa till moderkortet.

En till fråga, om jag skulle uppgradera allt detta nu. Skulle det vara möjligt att sälja mina gamla delar? Tänker på CPU.

Frågan är då om du vill ha kvar 16gb ram eller om du känner att du vill uppgradera till 32 på en gång? Jag köpte precis dom här som ska komma i brevlådan när som helst: https://komponentkoll.se/produkt/113606-corsair-vengeance-lpx...

Angående m2 ssd så rekommenderar dom flesta denna som är lite mer budget om jag förstått det rätt: https://komponentkoll.se/produkt/107528-kingston-a2000-1tb-nv...

Men vill man ha lite snabbare skriv/läshastigheter (kommer inte direkt märka någon skillnad men kanske blir något bättre för framtiden) så kan man kolla på denna tex eller motsvarande: https://komponentkoll.se/produkt/144218-samsung-980-m-2-ssd-1...

Sen är det viktigt att du kollar upp kylaren, bästa är att kolla hos respektive tillverkare av kylare, jag har beställt en bequiet från inet, de innehåller inte monteringskit just nu utan montringskittet går att beställa från bequiets hemsida genom uppvisande av bevis/kvitto/orderbekräftelse av moderkort/CPU/bequiet kylare, dock hade de slut på kit just nu men skulle komma tillbaka till lagret nu i början av januari skrev dom.

Permalänk
Medlem

Har du ”råd” att köpa en m2 SSD nu direkt är det värt allt meck med att installera om hela systemet igen om du kör dina gamla SSD nu och byter sen.

Klipp denna som tidigare skrev.
https://www.webhallen.com/se/product/305422-Kingston-A2000-M-...
749kr just nu är väldigt bra.

Bättre M.2 SSD kan du skaffa i framtiden med ny GPU om några spel på PC faktiskt drar nytta av det så småningom. Då kör du bara A2000 som extra disk.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ram skulle jag behålla dina gamla stickor tills du köper ny GPU. Med 12600k kommer d vara ditt 1060 som är bottleneck ändå.
32GB ram är ju såklart nice om du känner att du vill lägga mer pengar. Bra för massa Chrome tabs i bakgrunden, men inget du behöver och det kommer inte göra någon större skillnad i FPS.
Se bara till att dina ramstickor kör så snabbt d går. Har du typ bara 1600 mhz kan du ju kolla Youtube klipp ifall det hjälper dig tillräckligt med snabbare ram men tror det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vad gäller ram skulle jag behålla dina gamla stickor tills du köper ny GPU. Med 12600k kommer d vara ditt 1060 som är bottleneck ändå.
32GB ram är ju såklart nice om du känner att du vill lägga mer pengar. Bra för massa Chrome tabs i bakgrunden, men inget du behöver och det kommer inte göra någon större skillnad i FPS.
Se bara till att dina ramstickor kör så snabbt d går. Har du typ bara 1600 mhz kan du ju kolla Youtube klipp ifall det hjälper dig tillräckligt med snabbare ram men tror det räcker.

Ok, tack för all hjälp ska kolla in allt de du sa