Permalänk
Medlem

Framtidssäkert nybygge

Tjena,

Jag går och drömmer om en ny dator, dock inte de bästa tiderna för det har jag förstått..

Datorn är tänkt att användas till spelande (Dota2, csgo spelar jag främst just nu men kanske vill köra tyngre titlar senare) och lite bildredigering samt office. Min tanke är att bygga själv och skulle helst komma undan så billigt som möjligt men ändå få något vettigt som håller måttet ett bra tag framöver. Tänker att det ska vara enkelt att uppgradera datorn om några år om man känner för det.

Min tanke är nu att köpa en bra processor och förbereda för framtiden genom att dra till på en alder lake och mobo förberett för ddr5 men köpa ddr4 minnen nu till en början (för visst är det bakåtkompatibelt?)

Angående grafikkort så har jag tillgång till ett GTX 980 TI som jag kan låna från en kompis fram tills att marknaden (förhopnningsvis) har balanserat sig lite, tänker att detta kort duger till Dota och csgo utan större problem, behöver inte maxa ultra i 200+ fps, spelandet kommer främst ske i 1080p på en 60hz skärm (IPS 4k skärm, främst för bildredigering, men behöver inte spela i 4k känner jag om det skulle bli för tungt för grafikkortet).

Plockade ihop ett paket på komponentkoll:

Planen är att försöka inhandla lite saker åtgången nu över julledigheten om man kan hitta motsvarande grejer på rean.

Vad tror ni om paketet? Är det overkill på processorn? Är det lika framtidssäkert att köra en Ryzen 5 5600x och ddr4 som är ca 1-2k billigare?

Min tanke för framtiden är att köpa grafikkort så fort priserna droppat. Sen utöka Ram till 32gb alternativt byta till ddr5 om ca 4-5 år om det skulle behövas. SSD kort går väl att montera på i efterhand om man vill ha mer minne. Är PSU'n tillräcklig för säg ett 3070 (eller motsvarande klasskort om 2-3 år) eller behöver man gå upp till ett 750?

Många frågor nu, tacksam för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Primary:

Tjena,

Jag går och drömmer om en ny dator, dock inte de bästa tiderna för det har jag förstått..

Datorn är tänkt att användas till spelande (Dota2, csgo spelar jag främst just nu men kanske vill köra tyngre titlar senare) och lite bildredigering samt office. Min tanke är att bygga själv och skulle helst komma undan så billigt som möjligt men ändå få något vettigt som håller måttet ett bra tag framöver. Tänker att det ska vara enkelt att uppgradera datorn om några år om man känner för det.

Min tanke är nu att köpa en bra processor och förbereda för framtiden genom att dra till på en alder lake och mobo förberett för ddr5 men köpa ddr4 minnen nu till en början (för visst är det bakåtkompatibelt?)

Angående grafikkort så har jag tillgång till ett GTX 980 TI som jag kan låna från en kompis fram tills att marknaden (förhopnningsvis) har balanserat sig lite, tänker att detta kort duger till Dota och csgo utan större problem, behöver inte maxa ultra i 200+ fps, spelandet kommer främst ske i 1080p på en 60hz skärm (IPS 4k skärm, främst för bildredigering, men behöver inte spela i 4k känner jag om det skulle bli för tungt för grafikkortet).

Plockade ihop ett paket på komponentkoll:
https://komponentkoll.se/bild/jwSQe.png

Planen är att försöka inhandla lite saker åtgången nu över julledigheten om man kan hitta motsvarande grejer på rean.

Vad tror ni om paketet? Är det overkill på processorn? Är det lika framtidssäkert att köra en Ryzen 5 5600x och ddr4 som är ca 1-2k billigare?

Min tanke för framtiden är att köpa grafikkort så fort priserna droppat. Sen utöka Ram till 32gb alternativt byta till ddr5 om ca 4-5 år om det skulle behövas. SSD kort går väl att montera på i efterhand om man vill ha mer minne. Är PSU'n tillräcklig för säg ett 3070 (eller motsvarande klasskort om 2-3 år) eller behöver man gå upp till ett 750?

Många frågor nu, tacksam för svar!

Ang. nätaggregatet kan jag säga att det GARANTERAT kommer att räcka. I Sweclockers tester av ett RTX 3090 med rejält mycket törstigare processor till så drar hela datorn 450W från väggen. Det betyder ca 415W från nätaggregatet. Du kommer därmed oftast ligga runt 40-60% effektuttag från ett 650W aggregat när du spelar, vilket placerar det precis i den optimala delen av belastningskurvan för bästa verkningsgrad.

650W räcker till i stort sätt vilken "normal" dator som helst idag förutsatt att du inte tänker köra med flera grafikkort.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda DDR4-minnen på ett DDR5 moderkort eller tvärt om.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ang. nätaggregatet kan jag säga att det GARANTERAT kommer att räcka. I Sweclockers tester av ett RTX 3090 med rejält mycket törstigare processor till så drar hela datorn 450W från väggen. Det betyder ca 415W från nätaggregatet. Du kommer därmed oftast ligga runt 40-60% effektuttag från ett 650W aggregat när du spelar, vilket placerar det precis i den optimala delen av belastningskurvan för bästa verkningsgrad.

650W räcker till i stort sätt vilken "normal" dator som helst idag förutsatt att du inte tänker köra med flera grafikkort.

Okej, låter ju rimligt. Har sett att de rekommenderar 750W till ett 3070 men kanske är mest för att absolut vara på säkra sidan?

Skrivet av ekhyddan:

Du kan inte använda DDR4-minnen på ett DDR5 moderkort eller tvärt om.

Ajdå, jag som missförstått läget... men då känns det mest rimligt att gå ett ddr4 mobo.

Se nytt förslag:

Är det fortfarande värt med alder lake i så fall? Eller är det bättre/rimligare att köra på en ryzen processor där man kan hitta moderkort för 1k billigare och då köra på en ryzen 5 5600x?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Primary:

Okej, låter ju rimligt. Har sett att de rekommenderar 750W till ett 3070 men kanske är mest för att absolut vara på säkra sidan?

Det är för att de vill ta höjd för kunder som köpt billiga skräp-nätaggregat från AliExpress - som i själva verket inte kan leverera den effekt som det står på lådan Har man ett bra nätaggregat från ett erkänt märke (så som det du valt i ditt exempel) så är det inga som helst problem med ett nätaggregat på 650W.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Är det fortfarande värt med alder lake i så fall? Eller är det bättre/rimligare att köra på en ryzen processor där man kan hitta moderkort för 1k billigare och då köra på en ryzen 5 5600x?

En 12600K är mer "framtidssäker".
Alder Lake har en ny sockel så det kan bli lite merjobb med att skaffa ett monteringskitt till kylaren om det inte redan finns i förpackningen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är för att de vill ta höjd för kunder som köpt billiga skräp-nätaggregat från AliExpress - som i själva verket inte kan leverera den effekt som det står på lådan Har man ett bra nätaggregat från ett erkänt märke (så som det du valt i ditt exempel) så är det inga som helst problem med ett nätaggregat på 650W.

Haha ja okej, låter rimligt ändå. Fick dock upp i insta datorbyggare att 650W PSU’n saknade någon 8pins kontakt (hör för mig det var 8pin) till detta bygge, det problemet kom ej upp med 750W. Någon som har koll?

Skrivet av ekhyddan:

En 12600K är mer "framtidssäker".
Alder Lake har en ny sockel så det kan bli lite merjobb med att skaffa ett monteringskitt till kylaren om det inte redan finns i förpackningen.

Sant!
Såg på cooler masters hemsida att dom ska skicka med monteringskit till alla deras kylare, snackade med inet och dom väntade nu på leverans med ett antal kylare med monteringskit, borde inte vara så svårt att få tag på i snar framtid tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Haha ja okej, låter rimligt ändå. Fick dock upp i insta datorbyggare att 650W PSU’n saknade någon 8pins kontakt (hör för mig det var 8pin) till detta bygge, det problemet kom ej upp med 750W. Någon som har koll?

Moderkortet har två 8-pin ATX-kontakter till CPUn, men RM650X har bara en sån. Vanligtvis räcker det med att koppla in en 8-pin till moderkortet, extra kontakter brukar bara vara för överklockning. Men MSI skriver inget om det i manualen, så om du inte vill chansa så får du anta att det krävs 2x8 till det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Sant!
Såg på cooler masters hemsida att dom ska skicka med monteringskit till alla deras kylare, snackade med inet och dom väntade nu på leverans med ett antal kylare med monteringskit, borde inte vara så svårt att få tag på i snar framtid tycker jag.

Det kostar en slant i frakt att beställa monteringskitt på cooler masters hemsida om det nu inte ingår:
UPS Standard (€25.66)

Det ser inte ut att vara så med Be Quiet.
Jag har inte kollat hur det är med de andra tillverrkarna.

Man kan som du säger vänta om man har tålamod till det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet har två 8-pin ATX-kontakter till CPUn, men RM650X har bara en sån. Vanligtvis räcker det med att koppla in en 8-pin till moderkortet, extra kontakter brukar bara vara för överklockning. Men MSI skriver inget om det i manualen, så om du inte vill chansa så får du anta att det krävs 2x8 till det moderkortet.

Hmm okej, kanske lika bra att köra på ett 750w? är inte så stor prisskillnad mellan de två. Om jag nu har 2 8pins från nätagget, ska man koppla in dom från början eller ska man testa om det fungerar med 1 8pin först?

Skrivet av ekhyddan:

Det kostar en slant i frakt att beställa monteringskitt på cooler masters hemsida om det nu inte ingår:
UPS Standard (€25.66)

Det ser inte ut att vara så med Be Quiet.
Jag har inte kollat hur det är med de andra tillverrkarna.

Man kan som du säger vänta om man har tålamod till det.

Kikade på det, stämmer som du säger!
Kollar på Be quiet! pure rock 2, https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

tror ni det kan vara något? Där är det som du säger att man kan få gratis monteringskit till lga 1700.

Hur ser delarna ut annars? Såg på sweclockers vinterdator att dom valt bort Kingston A2000 SSD m2, håller inte den måttet längre?

Hur är det med RAM? måste man överklocka för att köra dom i 3600? står på moderkortet (MSI PRO Z690-A DDR4) att standard är 3200 men OC upp till 5200. Blir det onödigt att leta RAM med 3600, är det så stor skillnad? Och vad menas med CL 16/17/18/19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Hmm okej, kanske lika bra att köra på ett 750w? är inte så stor prisskillnad mellan de två. Om jag nu har 2 8pins från nätagget, ska man koppla in dom från början eller ska man testa om det fungerar med 1 8pin först?

Kikade på det, stämmer som du säger!
Kollar på Be quiet! pure rock 2, https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

tror ni det kan vara något? Där är det som du säger att man kan få gratis monteringskit till lga 1700.

Hur ser delarna ut annars? Såg på sweclockers vinterdator att dom valt bort Kingston A2000 SSD m2, håller inte den måttet längre?

Hur är det med RAM? måste man överklocka för att köra dom i 3600? står på moderkortet (MSI PRO Z690-A DDR4) att standard är 3200 men OC upp till 5200. Blir det onödigt att leta RAM med 3600, är det så stor skillnad? Och vad menas med CL 16/17/18/19?

Den är på väg att utfasars ur deras sortiment och ny uppgraderad är på väg in. Den håller absolut måttet men det var anledningen till att man inte valde den. (Kingston A2000 SSD m2)

RAM - Standard är 3200. Köper du 3600 måste du välja det i bios vid uppstart annars kommer de att gå i 3200. Såg ett test där det var lite delade meningar kring prestandan. I många fall var 3200 snabbare jämfört med 3600 och i andra inte. Det spelar kanske ingen större roll vad du väljer. Testet jämförde man 4 olika DDR4 minnen mot två typer av DDR5 minnen där man hade olika frekvenser.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Hmm okej, kanske lika bra att köra på ett 750w? är inte så stor prisskillnad mellan de två. Om jag nu har 2 8pins från nätagget, ska man koppla in dom från början eller ska man testa om det fungerar med 1 8pin först?

Kikade på det, stämmer som du säger!
Kollar på Be quiet! pure rock 2, https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2

tror ni det kan vara något? Där är det som du säger att man kan få gratis monteringskit till lga 1700.

Hur ser delarna ut annars? Såg på sweclockers vinterdator att dom valt bort Kingston A2000 SSD m2, håller inte den måttet längre?

Hur är det med RAM? måste man överklocka för att köra dom i 3600? står på moderkortet (MSI PRO Z690-A DDR4) att standard är 3200 men OC upp till 5200. Blir det onödigt att leta RAM med 3600, är det så stor skillnad? Och vad menas med CL 16/17/18/19?

Pure rock 2 är en ok kylare för det priset.
32 GB ramminne kan vara mer framtidssäkert.
Detta kitt är prisvärt:
https://www.amazon.se/dp/B07N3TXFFX/ref=asc_df_B07N3TXFFX1640...
32 GB 3200 Mhz CL16 för 1,162.82 kr.

CL = Cas Latency
Latensen och hastigheten på minnena påverkar båda prestandan.
Ett minne som ligger på 3600 Mhz med CL 18 presterar ungefär som ett minne på 3200 Mhz med CL 16.
Jag köpte minnen som ligger på 3600 Mhz med CL 16 latens (32GB) för att de funkar fint med Ryzen och det var ett erbjudande på dem just då.
Hur mycket skillnad det gör för Alder Lake vågar jag inte svara på men lägre latens och högre hastighet brukar ge mer prestanda.
Bättre minnen kostar såklart mer, det blir till exempel ett litet prishopp för att gå upp till 32 GB 3600 Mhz CL 16:
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-V-DDR4-3600-CL16-DC...
1 794,00 kr

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Okej, låter ju rimligt. Har sett att de rekommenderar 750W till ett 3070 men kanske är mest för att absolut vara på säkra sidan?

Ajdå, jag som missförstått läget... men då känns det mest rimligt att gå ett ddr4 mobo.

Se nytt förslag:
https://komponentkoll.se/bild/qNfUm.png

Är det fortfarande värt med alder lake i så fall? Eller är det bättre/rimligare att köra på en ryzen processor där man kan hitta moderkort för 1k billigare och då köra på en ryzen 5 5600x?

Ser bra ut, jag tror Seasonic's 650W för 649:- på inet är ett bättre val, 140mm istf 160mm långt och har 2x (4+4) kablar.
Sedan tror jag inte du kommer ångra om du går direkt på 32GB RAM

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Aningen dyrare men vettigare i längden speciellt när du skulle vänta på bättre grafikkort

Tänk också på att Mellandagsrean är snart på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Den är på väg att utfasars ur deras sortiment och ny uppgraderad är på väg in. Den håller absolut måttet men det var anledningen till att man inte valde den. (Kingston A2000 SSD m2)

RAM - Standard är 3200. Köper du 3600 måste du välja det i bios vid uppstart annars kommer de att gå i 3200. Såg ett test där det var lite delade meningar kring prestandan. I många fall var 3200 snabbare jämfört med 3600 och i andra inte. Det spelar kanske ingen större roll vad du väljer. Testet jämförde man 4 olika DDR4 minnen mot två typer av DDR5 minnen där man hade olika frekvenser.

Skrivet av ekhyddan:

Pure rock 2 är en ok kylare för det priset.
32 GB ramminne kan vara mer framtidssäkert.
Detta kitt är prisvärt:
https://www.amazon.se/dp/B07N3TXFFX/ref=asc_df_B07N3TXFFX1640...
32 GB 3200 Mhz CL16 för 1,162.82 kr.

CL = Cas Latency
Latensen och hastigheten på minnena påverkar båda prestandan.
Ett minne som ligger på 3600 Mhz med CL 18 presterar ungefär som ett minne på 3200 Mhz med CL 16.
Jag köpte minnen som ligger på 3600 Mhz med CL 16 latens (32GB) för att de funkar fint med Ryzen och det var ett erbjudande på dem just då.
Hur mycket skillnad det gör för Alder Lake vågar jag inte svara på men lägre latens och högre hastighet brukar ge mer prestanda.
Bättre minnen kostar såklart mer, det blir till exempel ett litet prishopp för att gå upp till 32 GB 3600 Mhz CL 16:
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-V-DDR4-3600-CL16-DC...
1 794,00 kr

Ja okej, tack för förklaringen! Men då verkar det ju rimligt att hitta något ram i 3200 med en lite lägre CL, får se om jag kör 16 eller 32GB till en början, finns det någon fördel/nackdel att köra 2x16 eller 4x8 för att nå 32GB?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ser bra ut, jag tror Seasonic's 650W för 649:- på inet är ett bättre val, 140mm istf 160mm långt och har 2x (4+4) kablar.
Sedan tror jag inte du kommer ångra om du går direkt på 32GB RAM

Är det någon större skillnad kvalitetsmässigt mellan seasonic och corsair psu? Annars letar jag upp något av dem nästa vecka och hoppas på lite rea!

Skrivet av Hardy:

https://komponentkoll.se/bild/Nylpu.png

Aningen dyrare men vettigare i längden speciellt när du skulle vänta på bättre grafikkort

Tänk också på att Mellandagsrean är snart på ingång

Är det någon större skillnad på moderkortet än det från MSI jag valt? Sedan är PSU’n väldigt op? Sedan angående processor kylaren så är noctua kylaren väldigt mycket dyrare än be quiet! och har en värmekapacitet på 165W medan be quiet! Har 150W, eller är det något mer än den siffran (och ljudnivån, där ligger noctuan bättre till) man borde kolla på när det gäller kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Ja okej, tack för förklaringen! Men då verkar det ju rimligt att hitta något ram i 3200 med en lite lägre CL, får se om jag kör 16 eller 32GB till en början, finns det någon fördel/nackdel att köra 2x16 eller 4x8 för att nå 32GB?

Är det någon större skillnad kvalitetsmässigt mellan seasonic och corsair psu? Annars letar jag upp något av dem nästa vecka och hoppas på lite rea!

Är det någon större skillnad på moderkortet än det från MSI jag valt? Sedan är PSU’n väldigt op? Sedan angående processor kylaren så är noctua kylaren väldigt mycket dyrare än be quiet! och har en värmekapacitet på 165W medan be quiet! Har 150W, eller är det något mer än den siffran (och ljudnivån, där ligger noctuan bättre till) man borde kolla på när det gäller kylare?

Skillnaden mellan gigabyte UD och msi pro är väldigt liten. Msi har 4x m2 platser, ud 3x.
Skillnad i antal usb på I/O och annan ljud codec. Båda tål =60A.
Ta den som är billigast i mellandagarna, jag har msi pro och är nöjd.

RAM är en smaksak, jag tog 32gb 3600mhz/cl18 och sätter på xmp i bios.

Problemet med att köra 4x8 är att de måste alla vara i samma serie. Kan skapa problem för vissa moderkort i xmp profil speciellt.

Seasonic, Corsair, evga, Asus och även msi (samma oem som rmx corsair) är bra psu. Corsair brukar ha tystast drift och populärast. Speciellt rmx serien. 750W rekommenderar jag så du kan byta gpu i framtiden

Noctua kylaren har jag själv fast inte i chromax. Den håller min i5 till 69c i cinbench r20.
be quiet! Pure Rock är dock väldigt prisvärd med lite sämre kyleffekt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Ja okej, tack för förklaringen! Men då verkar det ju rimligt att hitta något ram i 3200 med en lite lägre CL, får se om jag kör 16 eller 32GB till en början, finns det någon fördel/nackdel att köra 2x16 eller 4x8 för att nå 32GB?

Är det någon större skillnad kvalitetsmässigt mellan seasonic och corsair psu? Annars letar jag upp något av dem nästa vecka och hoppas på lite rea!

Är det någon större skillnad på moderkortet än det från MSI jag valt? Sedan är PSU’n väldigt op? Sedan angående processor kylaren så är noctua kylaren väldigt mycket dyrare än be quiet! och har en värmekapacitet på 165W medan be quiet! Har 150W, eller är det något mer än den siffran (och ljudnivån, där ligger noctuan bättre till) man borde kolla på när det gäller kylare?

Man ska INTE snåla på nätagg det straffar sig! Och även oftast bättre kvalité agg har 10-12års garanti vilket underlättar än att köpa ett budget agg som bara har 3-5år.

Du har alternativet skriva till Be quiet och få eller köpa LGA1700 bracket kit om det finns till din kylare för att kunna använda optimalt till Intels nya processorer (Alderlake-s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Man ska INTE snåla på nätagg det straffar sig! Och även oftast bättre kvalité agg har 10-12års garanti vilket underlättar än att köpa ett budget agg som bara har 3-5år.

Du har alternativet skriva till Be quiet och få eller köpa LGA1700 bracket kit om det finns till din kylare för att kunna använda optimalt till Intels nya processorer (Alderlake-s)

De delar ut gratis kit om man mailar dem, kollade precis 😊
https://www.bequiet.com/en/contact/lga1700mounting

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De delar ut gratis kit om man mailar dem, kollade precis 😊
https://www.bequiet.com/en/contact/lga1700mounting

OM man har bevis på att man har köpt kylaren ,det är ju inte alla som sparar kvitton beroende på vart man har köpt den , men annars var det en liten kostnad såg jag.

Permalänk
Medlem

Spara några hundralappar med 16 GB RAM istället för 32 är iallafall inget jag hade gjort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Spara några hundralappar med 16 GB RAM istället för 32 är iallafall inget jag hade gjort.

https://komponentkoll.se/bild/rONsu.png

Allt annat än minst 32GB RAM i en ny dator 2021 eller 2022 är direkt dåligt såvida inte TS endast spelar äldre titlar, det är dumsnålt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Ja okej, tack för förklaringen! Men då verkar det ju rimligt att hitta något ram i 3200 med en lite lägre CL, får se om jag kör 16 eller 32GB till en början, finns det någon fördel/nackdel att köra 2x16 eller 4x8 för att nå 32GB?

Som sagt är det enklast att köpa ett 2x16 GB kit som är Dual Rank vilket de oftast är.
De som jag länkade från Amazon är ju fortfarande bra pris på.
Man får byta "säljare" för att få det lägre priset.

Med min Be Quiet Dark Rock 4 hade jag inte kunnat ha 4 stickor av de minnena jag har då fläkten på den går över första sloten.
Lågprofilsminnen som inte är så höga får man i så fall köpa ifall man vill ha 4 stickor med den kylaren.
Oavsett vilken kylare du väljer så får man kolla vilken höjd på minnena som man kan ha.
Be Quiet har info om det på sin hemsida. Jag antar att andra tillverkare har liknande info.
https://www.bequiet.com/en/insidebequiet/26

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

11400 skulle kanske kunna vara ett billigare alternativ?
Komplett har ett paket:
https://www.komplett.se/product/1202497/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades klicka hem detta nu under mellandagarna, vissa delar fick jag tag på under rean:

Som jag förstått det har moderkortet plats för 2 (4+4) pins kontakter, och PSU’n har även två, jag har inte tänkt att överblicka något nu i början men eventuellt om några år. Men bör man koppla in båda 4+4 pins kontakterna direkt ändå?
Är det egentligen bara att men ger möjlighet att processorn kan dra mer ström med dom kontakterna?

Sen kan jag informera att det va inga problem att få monteringskit beställt hos bequiet, dock hade de inga lager atm men skulle få in nu till början av januari, så får vänta på det kitet några dagar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Jag lyckades klicka hem detta nu under mellandagarna, vissa delar fick jag tag på under rean:

https://komponentkoll.se/bild/lsYUl.png

Som jag förstått det har moderkortet plats för 2 (4+4) pins kontakter, och PSU’n har även två, jag har inte tänkt att överblicka något nu i början men eventuellt om några år. Men bör man koppla in båda 4+4 pins kontakterna direkt ändå?
Är det egentligen bara att men ger möjlighet att processorn kan dra mer ström med dom kontakterna?

Sen kan jag informera att det va inga problem att få monteringskit beställt hos bequiet, dock hade de inga lager atm men skulle få in nu till början av januari, så får vänta på det kitet några dagar..

Angående eps kontakterna, koppla in båda, vad du gör är att du ser till att effekten (Watt) delas upp över båda kablarna. Utan OC klarar man sig på en men de är godkända för 150W/eps kabel.
Kör man långvarigt med överlast kommer de tillslut att brinna/glappa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Jag lyckades klicka hem detta nu under mellandagarna, vissa delar fick jag tag på under rean:

https://komponentkoll.se/bild/lsYUl.png

Som jag förstått det har moderkortet plats för 2 (4+4) pins kontakter, och PSU’n har även två, jag har inte tänkt att överblicka något nu i början men eventuellt om några år. Men bör man koppla in båda 4+4 pins kontakterna direkt ändå?
Är det egentligen bara att men ger möjlighet att processorn kan dra mer ström med dom kontakterna?

Sen kan jag informera att det va inga problem att få monteringskit beställt hos bequiet, dock hade de inga lager atm men skulle få in nu till början av januari, så får vänta på det kitet några dagar..

Varför satsar du på DDR4 om du skriver att du ska ha en framtidsäker dator?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Angående eps kontakterna, koppla in båda, vad du gör är att du ser till att effekten (Watt) delas upp över båda kablarna. Utan OC klarar man sig på en men de är godkända för 150W/eps kabel.
Kör man långvarigt med överlast kommer de tillslut att brinna/glappa

Okej, tack så mycket, då kör vi på det!

Skrivet av vinylens:

Varför satsar du på DDR4 om du skriver att du ska ha en framtidsäker dator?

För att plånboken inte gillar DDR5 och utifrån vad jag läst så är det inte allt för stor skillnad prestandamässigt(?) men främst för att de är såpass dyra och svåra att få tag på.

Tanken är nu att spara pengar i något år sen köpa grafikkort, efter det tänker jag att datorn kanske klarar sig i några år och man kan då köpa till 32GB till i ram tex eller byta mobo och till DDR5 om processorn fortfarande håller måttet.