Skapa hälsosam plexserver för filmsamling?

Permalänk

Skapa hälsosam plexserver för filmsamling?

Min huvudsakliga fråga är hur jag bör tänka framöver kring min samling och om jag är i behov av en serverdator? isf vilken som kan rekommenderas för en glad amatör som typ aldrig hanterat en server men är villig att lära sig

Bakgrund/behov:
Jag har en samling på ca 25 tb fördelade på 4 Seagate externa hdds, två backup plus och två expension drive

Dessa har fungerat som min plexserver på min stationära dator (i7-4770,16gb ram, gtx 1060) som varit igång större delen av dygnet. Detta drar såklart onödigt med ström osv

Jag har en Nvidia shield som används i vardagsrummet till 4k men använder även diverse chromecastlösningar när jag är utomlands och min sambo kanske använder den samtidigt så om jag behöver en server bör den åtminstone kunna hantera två 1080streams tänker jag.

Läser oroande texter om att det är begränsad livslängd på hdds och låter nästan som att de är mer sköra på en serverdatorer, kan det stämma? bör man även ordna en backup? det blir väl helt orimligt dyrt när man uppnår ett visst antal tb?

Jag kanske helt enkelt ska tuffa på som vidare och låtsas som att allt kommer fungera i all evighet? det har ju ändå hittills rullat på hyfsat problemfritt.

Blir oerhört tacksam för all input jag kan få från vem som helst!

Permalänk

Varför kan din stationära dator inte fortsätta agera server? Onödig ström säger du att den drar, men en till dator (servern) drar ju ström den också.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Backup ska du alltid ha på all data som du inte kan leva med att bli av med, eller återskapa på annat sätt. Dina rippade filmer i plex kanske du har kvar DVD/Bluray på?

Är det enterprise HDDs så ska dom klara längre driftstid, men det är i princip samma diskar, med annan firmware på.
Att dom är mer sköra på en server stämmer inte, det är användsningsmönstret som bestämmer, en disk mår bättre av att spinna hela tiden än att spinna upp och ner vid varje access t.ex.

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Varför kan din stationära dator inte fortsätta agera server? Onödig ström säger du att den drar, men en till dator (servern) drar ju ström den också.

Lite så jag resonerar också men samtidigt känns det som att det är något man bör göra. Men "if it's not broke don't fix it" ser lite tokigt ut med 4 externa hdds på datorn men det är något jag kan leva med.

Skrivet av Xcorp:

Backup ska du alltid ha på all data som du inte kan leva med att bli av med, eller återskapa på annat sätt. Dina rippade filmer i plex kanske du har kvar DVD/Bluray på?

Är det enterprise HDDs så ska dom klara längre driftstid, men det är i princip samma diskar, med annan firmware på.
Att dom är mer sköra på en server stämmer inte, det är användsningsmönstret som bestämmer, en disk mår bättre av att spinna hela tiden än att spinna upp och ner vid varje access t.ex.

Sant. Jag får väl sortera lite ut det som är mest värdefullt och byta ut till större diskar och spara på de äldre även om det låter lite risky också. Har slutat spara på fysiska dvds så de finns tyvärr inte kvar som backup.

Tack för input!

Permalänk
Skrivet av porcorosso:

Lite så jag resonerar också men samtidigt känns det som att det är något man bör göra. Men "if it's not broke don't fix it" ser lite tokigt ut med 4 externa hdds på datorn men det är något jag kan leva med.

Sant. Jag får väl sortera lite ut det som är mest värdefullt och byta ut till större diskar och spara på de äldre även om det låter lite risky också. Har slutat spara på fysiska dvds så de finns tyvärr inte kvar som backup.

Tack för input!

Du kan ju plocka ur diskarna ur kabinetterna och peta in dem i burken om du har plats och tillräckligt med SATA portar på moderkortet om du vill få till en snyggare lösning 😊

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p