Gratis backup program

Permalänk

Gratis backup program

Hej!
Finns det något bra gratis backup program? Jag försöker använder inbyggda Windows File history men tycker det är oerhört rörigt och komplicerat att återställa filerna.

Skulle vilja ha ett program som gör backup av mina valda mappar mot en nätverksdisk. Helst vill jag att programmet ska köras i bakgrunden och backupa filerna när de ändrats. Men kan nöja mig med att det scannar och kör med hyffsat täta intervaller på filerna istället.

Verkar finnas hur mycket som helst när man googlar, men vad använder ni?! Ska om möjligt vara gratis, går det absolut inte hitta något vettigt program gratis, tar jag gärna emot tips på hyffsat prissatta konsumentprogram //Snålvarg

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Om du har en överbliven dator du kan köra Linux på så blir alternativen fler.
Jag gillar borgbackup, framförallt deduplication.
https://www.borgbackup.org/

Du skulle kunna dela mappen i Windows så Linuxdatorn kan se dina filer och gör backup efter schema.
Teoretisk kan du ta backup varje minut, kommer inte ta mer plats på disken. Sparar bara ändringarna.
Men mer realistisk är att spara med ett par timmars mellanrum eller väja dag/natt.
Beror ju på hur mycket data man behöver göra backup på.

Det kräver dock lite Linux kunskaper.
Du får säkert fler alternativ av andra
Annars kan du testa söka på
https://alternativeto.net/

Permalänk
Medlem

Jag kör FreeFileSync som även har RealTimeSync vid sidan av. Har dock aldrig använt det sistnämnda, men jag finner FreeFileSync som något riktigt nice! Lätt att hantera också. Man kan även ställa in så att den endast säkerhetskopierar (speglar eller uppdaterar) och inte synkroniserar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag körde Acronis och molnet samt rclone och molnet.
Nu har jag bytt till Macrium Reflect då Acronis 2020 inte stödjer core isolation vilket jag nu ville ha på min win 11 installation. Macrium är riktigt snabbt!

Kan rekommendera rclone starkt som gratis program samt att man skaffar ett billigt obegränsat moln som telia/tele2 cloud för typ 50-60kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Veeam finns i gratisversion och det är inte jättesvårt att sätta in sig i. Kräver dock att du har någonstans lokalt att förvara backup på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Skapade igår en tråd där jag eftersökte ett gratis backup-program men fick dålig respons i den. Förstår att de här programmen faktiskt kostar och är värda sina pengar.

Huh? Vad pratar du om nu? Det program som jag rekommenderade för dig i den tidigare tråden, är helt gratis (därav namnet som översätts till gratis filsynkronisering (FreeFileSync)). Jag har bara donerat till dom en gång under alla dessa år som jag har använt programmet.

De mjukvaror som inte har sin källkod öppen för alla (med andra ord, closed source (exempel på företag som kör med stängd källkod: Microsoft, Apple)), kostar oftast pengar. De mjukvaror som har öppen källkod (open source), är vanligtvis helt gratis och har vanligtvis noll reklam i sig. FreeFileSync använder sig av öppen källkod.

Skrivet av dalledalle:

Hur gör du för att ta backup på dina filer? Copy/paste till en extern HDD lite då och då? Windows FileHistory?

Eller har du någon mer sofistikerad lösning? Berätta! 😊

Jag använder mig av rsync (som också är 100% gratis, tack vare öppen källkod) när jag ska säkerhetskopiera viktiga filer på min sever.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör bara CTRL+C/CTR+V på de få grejer jag vill ta backup på.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@dalledalle: Jag har sammanfogat dina trådar. Vänligen skapa inte flera trådar om samma ämne, tack.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Huh? Vad pratar du om nu? Det program som jag rekommenderade för dig i den tidigare tråden, är helt gratis (därav namnet som översätts till gratis filsynkronisering (FreeFileSync)). Jag har bara donerat till dom en gång under alla dessa år som jag har använt programmet.

De mjukvaror som inte har sin källkod öppen för alla (med andra ord, closed source (exempel på företag som kör med stängd källkod: Microsoft, Apple)), kostar oftast pengar. De mjukvaror som har öppen källkod (open source), är vanligtvis helt gratis och har vanligtvis noll reklam i sig. FreeFileSync använder sig av öppen källkod.

Jag använder mig av rsync (som också är 100% gratis, tack vare öppen källkod) när jag ska säkerhetskopiera viktiga filer på min sever.

Ja sorry, lite otydligt. Fick så lite svar så bara antog att folk kanske köper andra program, och att jag därför begränsade mig i frågeställningen när jag bara efterfrågade gartis.
Laddade faktiskt ned FreeFileSync och håller på och testar det nu Tack för tipset!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av "SyncFolders". Bör kunna tjäna dina syften rätt enkelt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT