Är min titel rätt, it-tekniker?

Permalänk

Är min titel rätt, it-tekniker?

Gokväll!

Jag funderar lite på min titel på jobbet är korrekt, av största betydelse är det väl för att jag vill kunna jämföra mig lönemässigt i rätt grupp.

Jag jobbar i en stor koncern och är anställd i ett av företagen i koncernen.
Vårt företag har somliga saker själva som man centralt inte kunnat leverera, vi har ett eget datacenter med ca 40VM, vi har egen MDM för telefoner och lite speciallösningar ute på våra kontor där det behövs.

Vi har dock datorer, nätverk, helpdesk och mycket annat som centraltjänst från vårt moderbolag.
När helpdesk eller diverse underleverantörer inte levererar resultat snabbt eller bra nog så blir jag inblandad för att hjälpa till att lösa problemen. Oftast genom att kommunicera vad som behöver göras mot leverantören och kravsätta detta. Men vid behov tar jag mig själv på plats och gör grovjobbet om det behöver bli snabbare avhjälpt än vad avtalet säger.

Den största delen av tiden skulle jag dock vilja säga att jag använder för inventering, dokumentation och nybeställning av it-utrustning till våra olika anläggningar.

Funderar själv på om inte IT-administratör är en bättre beskrivning av vad jag faktiskt gör?
Har en lön på strax under 35 000:- idag, rimligt i en småstad?

Tankar idéer från er andra?

Permalänk

En ren semantisk fråga. Där svaret påverkas i vilken situation frågan ställs i. Jämfört emot vissa kan du vara en It-tekniker, men jämfört emot andra en IT-administratör.
Vad som är bäst av de båda, så finns det helt olika nivåer av de båda.
Jag tänker t.ex. IT-administratören som egentligen inte kan ett skit, denna skulle kanske kallas för It-supporttekniker istället. Till IT-administratören som fattar viktiga beslut i större anläggningar och kanske mer skulle kallas systemförvaltare.

Jag tycker din lön verkar vara rimlig.

Permalänk

Din lön verkar rimlig. IT-tekniker är en väldigt bred term som kan innefatta både support och systemdrift (AD, nätverk, lagring etc). På de platser som jag har jobbat på så kallar man de som jobbar i 1st line och 2nd line för "Supporttekniker," och de som jobbar med systemdrift för "Systemtekniker". Så de som jobbat med nätverk har haft befattningen "Systemtekniker Nätverk". De som jobbar förvaltande och kravställande har haft titlarna Systemförvaltare, IT-strateg eller IT-samordnare.

Jag tänker att om du nödvändigtvis vill byta titel så kan titeln IT-samordnare vara rimlig? De som jobbar som IT-samordnare jobbar oftast både beställande/kravställande och praktiskt hands-on. Alternativt så låter du titeln IT-tekniker vara kvar, då det kan vara mer meriterande att ha jobbat flera år som IT-tekniker, än om du skulle byta befattning och titel.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En ren semantisk fråga. Där svaret påverkas i vilken situation frågan ställs i. Jämfört emot vissa kan du vara en It-tekniker, men jämfört emot andra en IT-administratör.
Vad som är bäst av de båda, så finns det helt olika nivåer av de båda.
Jag tänker t.ex. IT-administratören som egentligen inte kan ett skit, denna skulle kanske kallas för It-supporttekniker istället. Till IT-administratören som fattar viktiga beslut i större anläggningar och kanske mer skulle kallas systemförvaltare.

Jag tycker din lön verkar vara rimlig.

Skrivet av sparkar_boll:

Din lön verkar rimlig. IT-tekniker är en väldigt bred term som kan innefatta både support och systemdrift (AD, nätverk, lagring etc). På de platser som jag har jobbat på så kallar man de som jobbar i 1st line och 2nd line för "Supporttekniker," och de som jobbar med systemdrift för "Systemtekniker". Så de som jobbat med nätverk har haft befattningen "Systemtekniker Nätverk". De som jobbar förvaltande och kravställande har haft titlarna Systemförvaltare, IT-strateg eller IT-samordnare.

Jag tänker att om du nödvändigtvis vill byta titel så kan titeln IT-samordnare vara rimlig? De som jobbar som IT-samordnare jobbar oftast både beställande/kravställande och praktiskt hands-on. Alternativt så låter du titeln IT-tekniker vara kvar, då det kan vara mer meriterande att ha jobbat flera år som IT-tekniker, än om du skulle byta befattning och titel.

Tack för era goda synpunkter. Är anställd som it-tekniker, men när jag började var det mer en ren driftsroll som beskrevs, vilken har förändrats och då tänker jag ju även att lönen kanske skulle kunna få lite boost av det. Fördelen med en ny titel vore väl också att det vore lättare att städa bort driftsfrågor från mitt bord i stil med "jag kan inte skriva ut", då vi har en helpdesk som ska hantera allt sådant. Jag är hjälpsam, men ska såklart inte göra det vi betalar någon annan för att göra.

IT-samordnare vore kanske inte så dumt...