Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Under vinterhalvåret är det i nästan alla bostäder extremt torr luft under vintern. Om man inte har luftfuktare, så är luftfuktigheten inomhus helt och hållet bestämd av temperaturskillnaden mellan utomhus och inomhus, och utomhusluftens luftfuktighet. Om man har 20 grader inne och det är runt nollan ute, så är det väldigt torr luft inomhus även om det är 100 procent luftfuktighet ute.

Har man ingen luftfuktighetsmätare är det kanske lätt att tro att det är fuktigt inne bara för att det är fuktigt ute, men så är det tyvärr inte.

Jag har en hygrometer (i den digitala termometern), och just nu är det 35% relativ luftfuktighet trots att det egentligen är lite för varmt, 23 inne. Enligt SMHI är det 92% ute. Det händer att luften är torr, åtminstone i rum där man har hårdare genomströmning, men det har man inte så ofta hemma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag har en hygrometer (i den digitala termometern), och just nu är det 35% relativ luftfuktighet trots att det egentligen är lite för varmt, 23 inne. Enligt SMHI är det 92% ute. Det händer att luften är torr, åtminstone i rum där man har hårdare genomströmning, men det har man inte så ofta hemma.

Exakt, och 35 procent är extremt torrt. När det kryper under 50 procent börjar min hud få problem. Hade gärna haft 70 procent inomhus året runt men det finns inga luftfuktare som inte har problem eller kräver väldigt mycket "underhåll".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Vad jag är fundersam över är sannolikheten att något skadas. Att det kan skadas köper jag, men vad är sannolikheten? Snackar vi 10% eller 0.1%?

Sen vad är sannolikheten att det skadas men ändå fungerar ett tag vs. skadas och inte alls funkar? För känns som att många aldrig omedelbart skadat komponenter, men argumentet är alltid "du kanske inte vet om det".

kolla videon som LTT gjorde om det hela

https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kör ESD-armband varje gång jag meckar dator (och har tofflorna av!), men det känns lite otillräckligt. Chassit är ju svart och leder enligt multimeter knappt ström alls. Brukar peta med ESD-armbandet på komponenterna och försöka få kontakt med *något* ledande i chassit.

Skruva in en skruv i baksidan av moderkortsplåten och koppla armbandet (eller mattan) på den.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon201296:

Jag tror det är bullshit att det skulle behövas

Det är lite som ett bilbälte. Det behövs inte så länge du inte krockar, men om du skulle krocka så tar fysikens lagar över och då spelar det mindre roll om någon tror på dessa eller ej 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kolla videon som LTT gjorde om det hela

https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

Mycket tokigt i den. Väldigt förvånad över att de inte kollade upp saker bättre innan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tar i något som är jordat om jag skulle ha en drös med statisk elektricitet.
Efter +20 år av datorbyggande så har jag aldrig haft någonting som pajat, eller ens gett en stöt till en datorkomponent.

Komponentena behöver inte gå sönder på en gång. Komponenterna kan ta skada av statisk elektricitet. Och gå sönder efter en viss tids användning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk

Hahahaha, Jag älskar att det TYP är consensus i tråden om att ESD är total bullcrap när det kommer till privatpersoners byggen. Alla är såna jävla hycklare online annars - tittar på youtube byggarna.

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig haft ett ESD skydd under de år jag grejat med datorer, aldrig haft några problem (nej, inget har gått sönder efter en tid heller, förutom kanske ett Voodoo 1 kort för en herrans massa år sedan, men det kan ju ha varit pga. något annat).
Däremot kan man ju se till att ta i en diskbänk eller sätta i strömkabeln i väggen innan man börjar, sen ta på datorn och dra ur sladden igen och trycka en gång på powerknappen för att ladda ur kondingarna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Lägger komponenterna på en filt av polyester och drar katten över dem så slipper man koppla in nätagget.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Använder matta och armband. Känns som en billig försäkring. Har haft saker som troligtvis tagit skada av ESD.

Permalänk
Medlem

Använder inte men ser till att inte tafsa på fel ställen på komponenterna.

Däremot alla youtubers ser ju ut att ha ett tvångsbetende att alltid pilla överallt när de håller i sakerna.

Men samma här, meckat med datorer i ~30år inte lyckats ha sönder något.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Välkomnar lynchmobben:
Har byggt ett par hundra datorer, testat hundratals grafikkort, processorer, moderkort, RAM, ljudkort osv. Både privat och professionellt.

Aldrig någonsin använt ESD.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Exakt, och 35 procent är extremt torrt. När det kryper under 50 procent börjar min hud få problem. Hade gärna haft 70 procent inomhus året runt men det finns inga luftfuktare som inte har problem eller kräver väldigt mycket "underhåll".

Nej, det är inte extremt torrt. Det är under medel, men allt över 30 är rimligt - och nu var frågan ESD, inte hudproblem. Där får man vara under 20 för att det skall vara nån större risk.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Allmänt i vardagen eller för något specifikt? kändes som en bredfråga men jag brukar använda ESD skydd när jag lämnar skit i toan, jag brukar även försöka nudda metall vid samma tillfälle, lite av 2 flugor i en smäll idén jag kör på där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Fortsätt gärna att kommentera grabbar så man vet vilka som ska undvikas i framtida affärer.

Now, that's some big brain moment right there!!!

Gladeligen kan jag rapportera att jag använder ESD-band då - av någon outgrundlig anledning - datorprylar har blivit rätt dyrt och knappt på senaste tid! Dessutom är det väldigt simpelt: som att knäppa fast bilbältet varje gång.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Välkomnar lynchmobben:
Har byggt ett par hundra datorer, testat hundratals grafikkort, processorer, moderkort, RAM, ljudkort osv. Både privat och professionellt.

Aldrig någonsin använt ESD.

Aldrig haft ett moderkort som betett sig konstigt? Aldrig nån ram-sticka som bråkat på din ändå ganska relevanta mängd byggen?
Antingen tillskriver man det till 'jävla MSI som inte kan bygga moderkort' - eller 'hoppsan, kanske skulle ha worn protection'?

Alltid svårt att veta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Idag monteras det mängder av ESD-skydd på konsument datordelar. Och det är kunderna (vi) som betalar för det

Fram till 2000 nånting var många datorkomponenter speciellt minneskretsar väldigt känsliga. Idag har man som sagt massa skyddskomponenter, heatsinks och backplates m.m. som skyddar.

Många stora företag har förlorat miljoner på ESD-problem, speciellt sådana funkar ibland och ibland inte eller får problem senare.

Jag tycker man ska använda ESD-armband lika självklart som att man ska byta olja på bilen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Rör inget särskilt förutom möjligen chassit och det är ju av metall. Byggt runt 20 burkar och aldrig stött PÅ några problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

"Jag använder aldrig säkerhetsbälte. Har kört bil i 30 år och aldrig krockat. Det räcker med att hålla sig i ratten."

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MoNkeY-05:

Aldrig haft ett moderkort som betett sig konstigt? Aldrig nån ram-sticka som bråkat på din ändå ganska relevanta mängd byggen?
Antingen tillskriver man det till 'jävla MSI som inte kan bygga moderkort' - eller 'hoppsan, kanske skulle ha worn protection'?

Alltid svårt att veta.

Haft ett trasigt minne vid ett tillfälle, det ingick dock i en serie från OCZ med väldigt hög felmarginal och dog ganska långt efter installation.

Och roligt att du säger det men också haft ett trasigt MSI-moderkort som dock berodde på dålig lödning av en konding om jag inte minns fel.

Men när annars har jag alltid varit förskonad

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Haft ett trasigt minne vid ett tillfälle, det ingick dock i en serie från OCZ med väldigt hög felmarginal och dog ganska långt efter installation.

Och roligt att du säger det men också haft ett trasigt MSI-moderkort som dock berodde på dålig lödning av en konding om jag inte minns fel.

Men när annars har jag alltid varit förskonad

Försöker inte hyckla, kan ha byggt en burk eller 2 utan ESD. Hade varit sjukt intressant att se en faktiskt siffra på hur många av felen när det kommer till privatbyggen som beror på ESD, men är nog svårt att få fram riktiga siffror på.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Det är lite som ett bilbälte. Det behövs inte så länge du inte krockar, men om du skulle krocka så tar fysikens lagar över och då spelar det mindre roll om någon tror på dessa eller ej 🤷‍♂️

Första gången jag sett en bra bil referens här på forumet. 👍

Permalänk
Medlem

Brukar se till att jorda mig i chassiet under tiden jag bygger datorn genom att vila underarmarna på kanten medan jag monterar alltihop.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fetakniven:

Fortsätt gärna att kommentera grabbar så man vet vilka som ska undvikas i framtida affärer.

Köper du begagnat har du alltid dessa typer av risker

Permalänk
Medlem

Nuddar alltid metall dvs. jordat vägguttag eller element. Tar av mig allt elektroniskt också, klocka och mobil.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Klart man har ESD-matta+Armband. Ja, tillverkarna har bättre ESD-skydd på komponenterna numer, men de är inte 100%-iga och ESD skador är sällan ON/OFF utan det blir att se ut så här i kretsarna:

...så ja, de fungerar, men försämras överklocknings potential eller slutar den helt sonika fungera ett år senare, kanske med diffusa svår identifierade problem?

Detta är även varför jag är tveksam till fynd varor när det gäller komponenter, för jag vet att de flesta rockar loss utan ESD-skydd.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd

Ofta kläderna som är boven när det kommer till statisk elektricitet. Så att montera komponenterna naken är bäst. Men det kan förstås orsaka andra skador när fläktarna ska testköras. 🐛😱

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Köper du begagnat har du alltid dessa typer av risker

Ja, men det går såklart att minska risken genom att köpa från någon som har hanterat hårdvaran med hänsyn till risken för ESD-skador.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Ändå lite glädligt att "nudda elementet ibland" ser ut till att vara på utdöende.
Dock ser "jord" ut till att vara lika förankrad som (potential)problemlösare.

Så länge du är bevisst och medveten om ESD och potentialskillnader kan du göra vad du vill det är trots allt dina pengar och delar som ligger i riskzonen.
(du kan göra vad du vill oavsett, men det är skillnad på att göra en kvalificerad risktagning och inte veta bättre)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds