Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrisrolex:

Nuddar alltid metall dvs. jordat vägguttag eller element. Tar av mig allt elektroniskt också, klocka och mobil.

Och vad exakt tror du att du åstadkommer med detta?

Permalänk
Medlem

Aldrig använt, kommer nog aldrig använda. Brukar dock röra i ett element innan bygge och kanske ibland under bygget också men det känns onödigt också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Folk tror ju att det kräver en urladdning så det smäller om det och förstår inte att de räcker med runt 200v vilket de flesta går runt och bär på utan att märka det :/
Sedan att saker håller och möjligtvis får en latent skada som märks ett år senare är svårt att ta in.

Sen är det ofta så att saker som konsumenten "kommer i kontakt med" i normala fall (typ grafikkort, ram-minnen osv) idag oftast är täckta av kylare/värmesköldar och dylikt. Man kommer sällan åt (och jag tror inte många greppar med fingrarna rakt på) komponenter, däremot oftast kontaktstift och liknande.

Nästan alla produkter har ESD-skydd inline för kontaktstift och liknande. Så att man "klarat sig" kan nog i många fall härledas till fungerande ESD-skydd i produkterna.

EDIT: Jag har ESD-arbetsbord i mitt lilla labb. Dessa är anslutna till PE, så att sålänge armar/händer och komponenter ligger på bordet så delar vi samma potential. (Innan någon får för sig att påpeka att PE-anslutningen inte är nödvändig per se för ESD-biten, så ja det stämmer. Däremot finns en hel del annan (jordad) utrustning på arbetsbänkarna som man oftast är i kontakt med under arbetet, därav PE som referens.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Digital fyndjägare

Är man bara lite rädd om sina saker så tar man sig tid att ta på sig ett ESD band när man ska pilla. Det är inget komplicerat eller så... alla borde kunna göra det för att förhindra onödig otur.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Brukar själv köra ESD eller om det inte finns tillgängligt; kalsong-bygge. Tänker att risken för ESD skada är rätt låg i kallingar på trägolv 🤷‍♂️😆

Permalänk
Medlem

Brukar potentialutjämna på annat vis när jag fibblar med ESD-känsliga grejer. Tror mig inte ha kvaddat något hittills den vägen i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Brukar köra följande metod.
1. Låt grejerna ligga kvar i sina ESD påsar tills de ska monteras.
2. Ena handen håller påsen, andra handen på chassit cirka 10 sekunder.
3. Plocka ut komponent och försök hålla i kylflänsar eller annan stor metall om det är möjligt.
När komponenten är utanför påsen får jag inte gå omkring.
4. Ta på chassit igen.
5. Montera.
Givetvis är datorn urkopplad ur elnätet.

Jag blir alltid nervös när youtubare har ESD armband som de kopplar in i elnätets jord.

Permalänk
Medlem

Klart man är rädd om grejerna men som många säger så finns det skillnad på en konkret fara och risk. Jag värmer händerna på ett jordat element lite då och då, med det sagt så är det flera år sedan jag peraonligen bytte komponenter i min burk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Ofta kläderna som är boven när det kommer till statisk elektricitet. Så att montera komponenterna naken är bäst. Men det kan förstås orsaka andra skador när fläktarna ska testköras. 🐛😱

Är man dessutom utomhus så har man ju löst jordproblemet också. Nog ingen som höjer på ögonbrynen i grannskapet om man naken mekar med datorn ute på gräsmattan.. Frågvisa personer avvisar man enkelt med att mumla något om att "komponenter har ju blivit så himla dyrt på sistone".

Permalänk
Medlem

Jag var mycket noga med esd-armband och liknande skydd på nittotalet och en tid in på tjugohundratalet, men numer är jag mer nonchalant.
Ännu ingen skada så vitt jag vet, men å andra sidan, fram till bara för nått år sedan, var det sällan jag hade samma komponenter mer än ett år.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kaput:

Brukar potentialutjämna på annat vis när jag fibblar med ESD-känsliga grejer. Tror mig inte ha kvaddat något hittills den vägen i alla fall

Låter intressant. Hur menar du ”på annat vis”?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Japp!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aldrig använt, kommer nog aldrig använda. Brukar dock röra i ett element innan bygge och kanske ibland under bygget också men det känns onödigt också.

Ja, att röra vid ett element är ju rätt onödigt. Vad som spelar roll är att du och datordelarna har samma potential, element har inget med det att göra såvida du inte bygger datorn på elementet. Det kan i själva verket vara dåligt att ta på elementet eftersom det troligtvis inte har samma potential som datordelarna.

Bygger man utan ESD-armband så är det istället chassit man bör peta på, så att man jämnar ut potentialen mellan sig själv och chassit (och datordelarna som redan är monterade och därmed är jordade mot chassit). Att utjämna mellan sig själv och ej monterade delar sköter ESD-påsarna som känsliga delar förhoppningsvis levereras i.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/m54ifTCgtN4

Har alltid haft esd-armband. Men efter jag såg denna blev det att alltid ha mattan frame när jag ska göra något i datorn. De går igenom både i hemmabruk och hur fabriker gör men sina delar.

Rätt lång men väl genomgående om de olika områdena.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Kommer i håg gamla goda tiden då ic kretsarna var hyper skänsliga... Börjar på 1989-talet då var kretsarna oskyddade och skänsliga.....
Tur att tekniken går framåt här

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

På tal om luftfuktighet, här är lite data från ett någorlunda dragigt hushåll, så kanske lite fuktigare än vanligt. Ihopsamlat med Airthings wave plus och en Raspberry Pi

En slutsats är väl att man ska vara extra försiktig när det är kallt/minusgrader ute. Men det är inget nytt under solen kanske..

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag vill säga ja, men jag är ganska slarvig och lat när det gäller mina egna grejer. Däremot ordentlig om jag hjälper någon annan/hanterar saker som inte är mina Då blir det armband eller både armband och matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kommer i håg gamla goda tiden då ic kretsarna var hyper skänsliga... Börjar på 1989-talet då var kretsarna oskyddade och skänsliga.....
Tur att tekniken går framåt här

IC kretsarna blir snarare känsligare i takt med att frekvenserna blir högre och tillverkningsteknikerna mindre. Kunskapen kring ESD och ESD-skydd blir däremot bättre visserligen. Men det är inte allt som är skyddat eller går att skydda på ett bra sätt.

EDIT:
Kan ärligt säga att jag slarvat i mina egna privata PC byggen, men matta och armband åker på om det är något känsligt eller dyrt som ska pillas med, framförallt om det inte är mitt eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, att röra vid ett element är ju rätt onödigt. Vad som spelar roll är att du och datordelarna har samma potential, element har inget med det att göra såvida du inte bygger datorn på elementet. Det kan i själva verket vara dåligt att ta på elementet eftersom det troligtvis inte har samma potential som datordelarna.

Bygger man utan ESD-armband så är det istället chassit man bör peta på, så att man jämnar ut potentialen mellan sig själv och chassit (och datordelarna som redan är monterade och därmed är jordade mot chassit). Att utjämna mellan sig själv och ej monterade delar sköter ESD-påsarna som känsliga delar förhoppningsvis levereras i.

Om jag sätter i processorn, RAM och M2 SSD när moderkortet är utanför datorn (liggandes på ESD påsen, på moderkortslådan (troligen kontroversiellt det också)) vart ska jag då röra?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att klappa katten innan bygge, det ger tur. Sen gammalt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

ESD finns naturligtvis, det vet alla som fått en stöt av en bildörr någon gång. Att det skulle behövas skydd för det till datorbyggeri hemmavid är bullshit. Placebo är dock starkt som alltid annars så vill man köpa ett 25kr armband och ha "en stabil hand i chassit" låt inte mig stoppa någon.

Skrivet av Vernt:

Jag blir alltid nervös när youtubare har ESD armband som de kopplar in i elnätets jord.

Varför det? Ifall dom kopplar fel eller för att det inte ger rätt ESD skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag tror det är bullshit att det skulle behövas

Skrivet av Maximo:

ESD finns naturligtvis, det vet alla som fått en stöt av en bildörr någon gång. Att det skulle behövas skydd för det till datorbyggeri hemmavid är bullshit. Placebo är dock starkt som alltid annars så vill man köpa ett 25kr armband och ha "en stabil hand i chassit" låt inte mig stoppa någon.

Sett en kille på ett LAN döda ett helt nytt grafikkort med ESD när de packade upp det... så nej, det är inte bullshit.

Har även själv haft komponenter med som jag vart slarvig med när jag monterat, och som jag misstänker dött av latenta ESD-skador

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Alltid varit noga då jag vet att ESD kan orsaka skador som kanske inte visar sig tydligt el kommer långt senare.
Inte alls omöjligt att många som upplever blåskärmar/instabilitet/krascher/trasiga delar också har hanterat sin utrustning på ett sätt som inte är ESD-skyddat.
Knappast någonsin upplevt dyliga problem, då har både jag själv och de jag hjälper datorerna väldigt länge.

På jobbet har vi valt att ha särskilda stolar med ESD-skydd, även skorna har det, liksom att även armband ibland används, utöver att även röra vid metall/element. Inte för att vi i någon högre grad informerats kring det, frånsett ev något steg i Lenovos utbildning för att få utföra service. Men i övrigt inga krav på sådant, vi har istället på eget bevåg valt att göra de åtgärderna i syfte att potentiellt minska felfrekvenserna.

Hemma blir det oftast att röra i metall (frekvent), tänka på att inte ha syntetkläder om det ska mekas något, förvara i ESD-påsar, även använda ESD-armband.

Så ja, väldigt noga med det, men inget av alternativen passade mer än något annat då jag gör flera av åtgärderna.

Permalänk
Medlem

Tankeställare och kanske en framtida undersökning om överklockning:
+400 MT med ESD-skydd
+200 med ESD-skydd
+0 med ESD-skydd
+400 utan ESD-skydd
+200 utan ...
Sensmoral: En ESD-urladdning kan märkbart påverka möjligheten att överklocka dina komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

ESD finns naturligtvis, det vet alla som fått en stöt av en bildörr någon gång. Att det skulle behövas skydd för det till datorbyggeri hemmavid är bullshit. Placebo är dock starkt som alltid annars så vill man köpa ett 25kr armband och ha "en stabil hand i chassit" låt inte mig stoppa någon.

Har du läst igenom tråden? Jag tycker att det är lite konstigt att hoppa in på sida tre och komma med något bevisligt felaktigt som tagits upp så många gånger tidigare...
Varför tror du att företag lägger miljontals dollar på ESD-säkring om det är "bullshit"? Alternativt: varför tror du det är så viktigt när hårdvara tillverkas och paketeras, men skitsamma när man hanterar den hemma?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du läst igenom tråden? Jag tycker att det är lite konstigt att hoppa in på sida tre och komma med något bevisligt felaktigt som tagits upp så många gånger tidigare...
Varför tror du att företag lägger miljontals dollar på ESD-säkring om det är "bullshit"? Alternativt: varför tror du det är så viktigt när hårdvara tillverkas och paketeras, men skitsamma när man hanterar den hemma?

Finns flera anledningar. Dels är det mycket skit företag lägger pengar på helt i onödan och dels finns det faktiskt kännsliga delar av produktion där man vill eliminera ESD. Klicka ihop delarna hemma är inte den kännsliga delen av produktionen...

Permalänk
Medlem

Brukar generellt köra armband fäst i chassit om jag ska pilla med något inne i burken. Säkert slarvat någon gång då och nöjt mig med en hand på chassit bara men generellt sett kör jag armband på om jag ska pilla med något.

Pillar jag med någon annans burk i familjen är jag dock supernoga att armbandet är på.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Bara när jag badar

klämmer du fast krokodilen i snorren eller vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Och vad exakt tror du att du åstadkommer med detta?

Undvika elektronisk urladdning när jag jobbar med datorkomponenter.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

klämmer du fast krokodilen i snorren eller vadå?

Självklart och tar med enheten i kopplad så vi har samma potential

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood