Permalänk
Medlem

Skador som orsakas av statisk elektricitet är inget påhitt, utan verklighet. Hur stor risken är vid vardaglig hantering av slutkonsument är omöjligt att svara på, men en inte alltför vild gissning är att väldigt många diffusa fel på hårdvara, eller ibland till synes i mjukvara, lär härröra från såna skador. Det går inte att se eller känna skadliga nivåer av statisk elektricitet eller urladdningar.

För mig är det märkligt att lägga tiotusentals kronor på hårdvara och sen inte ens försöka skydda den från ESD, när det handlar om väldigt enkla saker. Ha helbomullskläder på. Arbeta inte på matta utan hårt golv. Se till att ha en elektrisk förbindelse med komponenterna hela tiden så det inte kan byggas upp nån spännings/potentialskillnad. Hantera känsliga komponenter i antistatpåse tills de ska monteras. Undvik att ta på ledande delar av komponenterna. Försök att göra monteringen i så hög luftfuktighet som möjligt (dvs, bygg helst ihop datorer under sensommaren, när det är som fuktigast inomhus). Arbeta gärna på ett bart träbord om det inte finns en antistatmatta.

Jag köper inga begagnade saker alls, utöver bostad, båt och bil. Datorkomponenter skulle jag aldrig köpa, just eftersom så många inte fattar hur viktigt det är att hantera saker rätt med avseende på ESD.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Vad jag är fundersam över är sannolikheten att något skadas. Att det kan skadas köper jag, men vad är sannolikheten? Snackar vi 10% eller 0.1%?

Sen vad är sannolikheten att det skadas men ändå fungerar ett tag vs. skadas och inte alls funkar? För känns som att många aldrig omedelbart skadat komponenter, men argumentet är alltid "du kanske inte vet om det".

Första frågan: Sannolikheten beror på potentialskillnaden.
Andra frågan: Beror på skadan. I vissa fall så hinner elektrolytkondensatorerna i produkten lägga av innan ESD skadan skapar en kollaps.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Många tycks tro att statisk elektricitet är något som visar sig direkt när skadan inträffat, så är oftast inte fallet, problemet kan dyka upp långt senare. Felet behöver dessutom inte vara tydligt och det kan vara svårt att veta att det verkligen beror på en ESD miss man gjort tidigare.

När vi gick el fick vi lära oss att när en krets får högre ström än den klarar så uppstår det skador i ledarna. Strömen kan fortfarande flöda men ledaren är skadad och kommer generera värme som i förlägningen bryter ner ledaren. Lärarna skämtade om att datorbyggarna tog en titt i kallendern och var de på väg in i en långsam period så skippade de ESD skyddet, 6-12 månader senare fick de mer jobb.

Ser egentligen ingen anledning att skippa ESD skydd, det är inte direkt jobbigt och det är uppenbarligen inte något påhitt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Du får aldrig stötar av fleecefiltar, hissknappar, dörrhandtag etc. ?

Vad har det med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Bara en fråga. ni som säger att ni skadat något med esd, Hur vet ni att det verkligen inte är något annat som var fel?

Det är lite som religion det här med att använde esd-armband eller inte. Använder man inte esd-armband är man typ atist, och använder man det så blidkar man esd-guden och ens komponenter får evigt liv.

Jag killgissar att risken att ta sönder något med esd är lika stor som att en solstorm gör det.

Jag kände urladdningen (i underarmen) och datorn startade aldrig mer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Saknar en tumme-ner knapp i denna tråd. Alternativt en knapp med en köp-aldrig-ifrån symbol. Eller i värsta fall en knapp med en dödskallesymbol.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Oroväckande många som inte tar det seriöst eller har korrekt information gällande ämnet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

När jag jobba på Ericsson var man utrustad med ESD skor kläder armband matta!!

Visa signatur

|MSI MAG B560M MORTAR|I5 11400f|32Gb ddr4|MSI RTX 3050|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon201296:

Vad har det med saken att göra?

Jag kan tänka mig att:

Skrivet av anon201296:

Jag tror det är bullshit att det skulle behövas

Kan misstolkas som att du anser ESD är bullshit. Jag antar att du menar att du anser att det inte kan skada elektronik?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Jag kan tänka mig att:
Kan misstolkas som att du anser ESD är bullshit. Jag antar att du menar att du anser att det inte kan skada elektronik?

Att det inte har någon större betydelse för oss datorbyggare hemma eller än mindre bevisat hur skadligt det kan vara men ja typ. Att spänning skapas vid hantering av filtar etc. Är väl självklart

Permalänk

För gemena man är det knappast något man behöver bry sig om.

https://www.youtube.com/watch?v=xdzo-uAvz5Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

För gemena man är det knappast något man behöver bry sig om.

https://www.youtube.com/watch?v=xdzo-uAvz5Y

Mmm, då tolkar vi Jays film olika. Minns den gången en lätt strulande dator gick igenom alla testerna. Till slut satte vi igång minnestesten och gick på lunch.

Japp, minnesfel efter 84 pass! (Ok, kanske inte hade något med ESD att göra, men ändå..)

Sen undrar jag om inte enda gången jag skjutit ett USB minne var när jag stressad rusade fram till datorn och tryckte in pinnen utan att vidröra datorn. Såg aldrig det innehållet mera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Att det inte har någon större betydelse för oss datorbyggare hemma eller än mindre bevisat hur skadligt det kan vara men ja typ. Att spänning skapas vid hantering av filtar etc. Är väl självklart

Hur kan man påstå att något existerar (ESD), men samtidigt mena att det för "hemmabyggare" är bullshit? Den logiken går inte ihop för mig.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag brukar sätta ett ESD-armband runt ankeln så jag har båda armarna helt fria under monteringen. Kan ju aldrig skada att vara försiktig. Särskilt inte med tanke på att de bara kostar en hundring eller så.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

För gemena man är det knappast något man behöver bry sig om.

https://www.youtube.com/watch?v=xdzo-uAvz5Y

Och precis som LinusTechTips så ignorerar de latent failures helt och hållet. Samt att de inte ens tycks testa att datorn funkar nu -- inga stresstest alls?

Den kanske största risken med ESD är att kretsarna skadas på så vis att det orsakar fel i framtiden, eller bara någon gång ibland. Det kan alltså bli fel i stil med att produkten bara är stabil vid underklockning, eller att den orsakar BSOD varannan månad, eller att den plötsligt dör efter två års användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Nästan alltid. Men inte när jag petar in satakablar och dylikt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Varg:

Jag brukar sätta ett ESD-armband runt ankeln så jag har båda armarna helt fria under monteringen. Kan ju aldrig skada att vara försiktig. Särskilt inte med tanke på att de bara kostar en hundring eller så.

Nu blev jag nyfiken, speciellt då jag ser mitt relativt korta ESD-armband framför mig: är du gymnast eller hur lyckas du undvika att dra iväg med allt när du rör dig? 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Alla ni som "tar på elementet" utsätter era grejer för en stor risk. Det är inte "absolut jord" som gäller, det kan vara stor potentialskillnad mellan arbetsbänken och jord så ni kanske gör era elektronikgrejer en stor otjänst. Det är potentialskillnad mellan alla grejerna och mellan montören och grejerna som gäller. Jag har byggt med elektronik sedan mitten på 1960-talet och då jag började med mosfet gjorde jag bort mig rejält ett par gånger, de tålde i stort sett ingenting i potentialskillnader. Sedan dess (runt 1980) använder jag ESD-skydd. Numera är jag ganska paranoid. Står barfota på ESD-matta som är kopplad till ESD-matta på arbetsbänken. Allting får "ligga till sig" på arbetsbänkens ESD-matta innan jag, efter att ha stått en stund på ESD-mattan på golvet, börjar jobba med datorn och datordelarna. Har inte haft någon incident sedan de första på 1980-talet. Numera ska kretsarna vara säkrare (men dyra) men jag fortsätter vara paranoid eftersom det verkar löna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Saknar en tumme-ner knapp i denna tråd. Alternativt en knapp med en köp-aldrig-ifrån symbol. Eller i värsta fall en knapp med en dödskallesymbol.

Jag fick massor av kritik när jag efterlyste en tumme-ner-knapp i en annan tråd. Var beredd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag brukar sätta ett ESD-armband runt ankeln så jag har båda armarna helt fria under monteringen. Kan ju aldrig skada att vara försiktig. Särskilt inte med tanke på att de bara kostar en hundring eller så.

Billiga armar! Var får du tag i dem?

Permalänk
Medlem

Då är det statistikt säkerställt med c:a 1000 röster att minst 30% av de som röstat aldrig borde röra en dator eller elektronisk utrustning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag fick massor av kritik när jag efterlyste en tumme-ner-knapp i en annan tråd. Var beredd!

Det är lugnt, det framgår tydligt vad ni tycker utan tumme ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Varför det? Ifall dom kopplar fel eller för att det inte ger rätt ESD skydd?

Ger dåligt skydd om inte arbetsytan också är jordad mot jord.
Sen känns det väldigt fel att se folk spänna på sig ett armband och sen stoppa in en stickkontakt som sitter fast i detta armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Då är det statistikt säkerställt med c:a 1000 röster att minst 30% av de som röstat aldrig borde röra en dator eller elektronisk utrustning.

Helt sjukt att alla jag byggt till och hjälpt i 20år är helnöjda och ingen har bytt på grund av fel.

Skrivet av Vernt:

Ger dåligt skydd om inte arbetsytan också är jordad mot jord.
Sen känns det väldigt fel att se folk spänna på sig ett armband och sen stoppa in en stickkontakt som sitter fast i detta armband.

Ja sånt känns aldrig bra. Vägguttag är det sista stället "Datortekniker" som leker med ESD ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Då måste du ändå jorda chassit också, annars hjälper det inte. Dvs, tar du i chassit behöver du ändå inte jorda dig innan.

Jämnas ut ändå när man tar på chassit. Med arbetsrutinerna så tar jag alltid på chassit precis innan jag börjar arbeta/felsöka komponenter.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Japp.

Varför? Well, ska man sluta använda bilbältet bara för att man inte varit med om någon bilolycka i trettio år?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Japp.

Varför? Well, ska man sluta använda bilbältet bara för att man inte varit med om någon bilolycka i trettio år?

Ja för livet är ungefär detsamma som "ett latent fel som kanske aldrig visar sig".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maximo:

Ja för livet är ungefär detsamma som "ett latent fel som kanske aldrig visar sig".

Men varför INTE använda armband om man ändå accepterar att det kan vara ett problem?
De finns för 30 kr och varar praktisk taget för evigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Japp.

Varför? Well, ska man sluta använda bilbältet bara för att man inte varit med om någon bilolycka i trettio år?

Eller, varför bär vi inte alla vuxenblöjor?
Risken att ESD-förstöra eller råka ut för en bilolycka är väl ändå mindre än att skita på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

DDock när jag bygger system etc för andra använder jag alltid ESD armband, matta och engångshandskar. Man vill inte få feta fingeravtryck som synes heller ^^

Låter ändå vettigare med flergångshandskar i det fallet. Det handlar ju inte om mat eller annat där hygienen är viktig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma