Permalänk
Medlem

NAS Köp

Jag tittar på en NAS som jag skall ha som media server hemma, vi är 4st som mest som kommer använda den.
Max pris ca 10k (utan diskar såklart). Men det finns för många så tänkte se om någon här har någon bra att tipsa
om, gärna lite framtidssäkrad om man ser hårdvara så inga gamla produkter.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än rekommendera Synology.
Min snart 10 år gamla 1513+ fortfarande får regelbundna uppdateringar.
Och den snurrar idag med 5x14TB diskar som inte stöds officiellt, men fungarar perfekt ändå.
Och inte gör det nånting att när det är dags att uppgradera så känner man igen sig i deras OS.

Permalänk
Medlem

Kör Synology DS1815+ med 7 utav 8 diskar, uppdateringar hela tiden, +100dagars uptime och rullar som om den vore nystartad.
Aldrig problem, enkel hotswap på diskar om du vill byta/uppgradera till större diskar med BTRFS filsystem.
Köp inget annat än Synology om du vill ha problemfritt NAS ägande

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Inaktiv

Att bygga själv ger dig mest frihet och framtidssäkert, men kräver lite tid och kunskap såklart.

Jag har en freenas-burk som rullat på utan problem i snart 10 år (!)

Permalänk
Medlem

Då skall jag titta efter Synology, era modeller har utgått men tittade på den här lite
https://www.dustinhome.se/product/5011198801/disk-station-ds1...
vad tror ni ?

Och jag orkar nog inte bygga och pilla vill bara att det skall fungera

Permalänk
Medlem

Du kan få en hel del info om du tittar på en del av dessa videor.
https://www.youtube.com/channel/UCFyP17HoU-vpxhIpGXnXx2g/sear...

Visst det "kostar" tid men du får perspektiv på just Plex på NAS.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znoopy:

Då skall jag titta efter Synology, era modeller har utgått men tittade på den här lite
https://www.dustinhome.se/product/5011198801/disk-station-ds1...
vad tror ni ?

Och jag orkar nog inte bygga och pilla vill bara att det skall fungera

Fina saker.
Men behöver du verkligen 5 diskar?
Finns många kronor att spara på en 4-bay.
Och du når ju redan nu 50+ TB med 3+1 diskar

Permalänk
Vila i frid

+1 på Synology. Mina 3 kör bl.a. OpenVPN Server, Plex och WebDav (enbart via TLS). Backup For Business är det mest värdefulla och användbara verktyget i Synology DSM.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Synology DS920+ och rekommenderar också Synology ifall man vill att det ”bara ska fungera”.

Jag undrar också ifall du verkligen behöver så många hårddisk platser? Fler hårddiskar innebär att du offrar mindre utrymme på varje hårddisk för att uppehålla driftsäkerheten. Men det innebär också att det är flera hårddiskar som snurrar och sannolikheten för att någon av alla hårddiskarna lägger av ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fina saker.
Men behöver du verkligen 5 diskar?
Finns många kronor att spara på en 4-bay.
Och du når ju redan nu 50+ TB med 3+1 diskar

Jag har 4 diskar nu på 12tb/st och så gick jag på hårdvaran lite med
vill ha så mycket kräm jag kan få så den håller ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av znoopy:

Jag tittar på en NAS som jag skall ha som media server hemma, vi är 4st som mest som kommer använda den.
Max pris ca 10k (utan diskar såklart). Men det finns för många så tänkte se om någon här har någon bra att tipsa
om, gärna lite framtidssäkrad om man ser hårdvara så inga gamla produkter.

Tack på förhand

Hur tänker du lösa säkerhetskopior?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag kliver in med en fråga men sitter i liknande tankar på en NAS mer för streaming med plex ska man kolla på en 2 kärnor eller 4 kärnor ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynax87:

Förlåt om jag kliver in med en fråga men sitter i liknande tankar på en NAS mer för streaming med plex ska man kolla på en 2 kärnor eller 4 kärnor ?

Personligen tycker jag att det är enklare att överlåta eventuell transkodning och streamning till en annan manick.
Skall du handla en NAS som orkar med framtidens krav så blir det snabbt extremt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynax87:

Förlåt om jag kliver in med en fråga men sitter i liknande tankar på en NAS mer för streaming med plex ska man kolla på en 2 kärnor eller 4 kärnor ?

Skulle rekommendera dig att börja med att kika här, speciellt om du vill transcodea genom plex

Permalänk
Medlem

Transcodar fint i min NAS via plex Men annars är det bara köra full patte, och köra orginal slippa transcoding. Det kör man i 99%. unvid H265, och kör h264.

För problemfritt köp en fin synology nas och skit i deras Free nas sug! med fasta RAID configs osv.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Personligen tycker jag att det är enklare att överlåta eventuell transkodning och streamning till en annan manick.
Skall du handla en NAS som orkar med framtidens krav så blir det snabbt extremt dyrt.

Oj okej för tillfället sköter min PC hela plexandet, dock så kör jag bara 1080p upplösning på filmerna och serierna.