Permalänk
Medlem

Power limit i7 11700f

Hej!

Jag såg att man kan låsa upp sin power limit på en i7 11700f cpu, de kommer tydligen begränsade från fabrik så man får inte ut full potential. Så jag gick in i bios och ändrade helt enkelt så den boostar till högsta frekvensen hela tiden och ökade från den lägsta powerlimit som den hade i bios.

Jag fick ju betydligt bättre score i time spy men temperaturen gick ju upp i 95 grader direkt med stockkylaren låg runt 70-75 innan med låst power limit.

Så nu har jag helt enkelt fått tag i en Noctua u12a chrome black kylare som kommer på fredag. Tror ni denna kommer göra jobbet så jag kan köra cpun med upplåst power limit?

Det blir första gången jag ska montera en kylare är det något speciellt jag ska tänka på? Mitt chassi ett Kolink Levante har en utkarvad yta på baksidan så jag kan montera allting medan moderkortet sitter kvar i chassit.

Hur det är ju två fläktar på denna cpu kylare hur ska dom monteras?

Sen är det ju förkastligt att intel inte fixar bättre stock kylare eller? 🤷

Mvh

Permalänk
Medlem

Ta bort skyddsplasten och glöm inte kylpasta.
Kolla på https://youtu.be/fjcDBwKa7Yo?list=PLIvBqwee45lko3dprURPFXV_8I... om du känner dig osäker.

Stockkylare borde inte finnas överhuvudtaget. Meningslöst slöseri med jordens resurser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Ta bort skyddsplasten och glöm inte kylpasta.
Kolla på https://youtu.be/fjcDBwKa7Yo?list=PLIvBqwee45lko3dprURPFXV_8I... om du känner dig osäker.

Stockkylare borde inte finnas överhuvudtaget. Meningslöst slöseri med jordens resurser.

Åå ska ta en titt där tack så mycket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dlin89:

Sen är det ju förkastligt att intel inte fixar bättre stock kylare eller? 🤷

Den klarade ju processorn fint innan du började överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den klarade ju processorn fint innan du började överklocka?

Men det är ju en 11700f det går inte att överklocka frekvenserna, jag har bara låst upp så processorn ska kunna arbeta i de frekvenser den är specad för. Men kylaren orkar inte med att kyla cpun när den ligger i boost mer än typ 20 sekunder.

Alltså den clockar ner till typ 3.3-3.5 ghz för att hålla 70 grader

Men jag kanske är helt ute och cyklar här jag vet inte 😅

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att nya kylaren är på plats.
Det gick fint att byta var ett roligt litet projekt, Noctua har verkligen lyckats bra med instruktioner.
Resultatet då från att ha gått upp i 99 grader och throttlat direkt jag stressade cpun med upplåst power limit så ligger den nu på ca 60 grader average vid stresstest!

fantastiskt, throttlar ingenting och all power limit är upplåst!

Nu boostar cpun i 4.4 Ghz på alla kärnor och stannar där, den går alltså inte ner på 3.3 eller 3.4 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den klarade ju processorn fint innan du började överklocka?

Man kan ju ändå önska att den presterar bättre än katastrofalt dålig. Om någon påstår annat kan det hända att ni har rätt men jag vägrar lyssna

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Man kan ju ändå önska att den presterar bättre än katastrofalt dålig. Om någon påstår annat kan det hända att ni har rätt men jag vägrar lyssna

Fast å andra sidan så klarade den ju av jobbet den skulle göra fullt dugligt innan man börjar överklocka/låsa upp powerlimits, ca 70 - 75°c i load får väl ändå anses godkänt.

Om man ska snacka om att slösa på jordens resurser så är det väl betydligt värre att låsa upp powerlimit för att få 10% mer prestanda för 100% mer strömförbrukning. Siffror tagna ur luften, stämmer dock ganska bra vid en snabbtitt på recensionen här på Swec.

Skulle nog påstå att stockkylare har ett berättigande och fyller sin funktion för de flesta "vanliga" användare.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Fast å andra sidan så klarade den ju av jobbet den skulle göra fullt dugligt innan man börjar överklocka/låsa upp powerlimits, ca 70 - 75°c i load får väl ändå anses godkänt.

Om man ska snacka om att slösa på jordens resurser så är det väl betydligt värre att låsa upp powerlimit för att få 10% mer prestanda för 100% mer strömförbrukning. Siffror tagna ur luften, stämmer dock ganska bra vid en snabbtitt på recensionen här på Swec.

Skulle nog påstå att stockkylare har ett berättigande och fyller sin funktion för de flesta "vanliga" användare.

Det är bra argumentationer

Jag tycker å andra sidan att Intel i sådana fall tydligt ska skriva att processorn kommer med låst power limit och begränsad prestanda och att den kylare som följer med inte pallar trycket när man släpper den fri så den får arbeta som den vill som den är designad att göra och klara av.

Det borde snarare vara så att de skickar med en kraftigare kylare och cpuns power limit ej begränsad.

Sen får den vanlige användaren själv avgöra om hen nöjer sig med 90% prestanda och begränsa den istället för att låsa upp den.

Men det är min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Om man ska snacka om att slösa på jordens resurser så är det väl betydligt värre att låsa upp powerlimit för att få 10% mer prestanda för 100% mer strömförbrukning. Siffror tagna ur luften, stämmer dock ganska bra vid en snabbtitt på recensionen här på Swec.

Nej, energiåtgången för att producera, transportera och återvinna en extra processorkylare är mångdubbelt högre än om en processor drar lite extra när den boostar. Kolla med vilken miljöforskare som helst.
Vårt största miljöproblem är att det produceras/konsumeras en massa skit till noll nytta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus