Logic på PC = historia

Permalänk
Hedersmedlem

Logic på PC = historia

Detta är en fortsättning på en tråd som startades i ljudkortsforumet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaxtone
Tja!

Ja du! Man kan ju förenkla det hela lite grann och ha lite kul. Och det är ju helt ok för mig eftersom livet skall vara kul. Men nu får du hela bilden.

Har använt Logic till att skriva musik till storföreatags världsturner, till engelska storbanker och en massa andra stora events. Men huvudmålet och drömmen är givetvis att göra ett bra förarbete med mina egna låtar innan jag går in i en större studio och avslutar i ProTools.

Jag producerar, läs producerar sedan mycket länge en massa olika media post produktion på ganska krävande nivå, både inom musik, film, 3D-animation och visual FX.

Som du förstår kräver det en helsikes massa software som kostar vansinnigt mycket pengar. För att inte tala om tiden för installationer och konfigurationer för att alla progs skall limma med varann. Den tiden finns inte ens i fantasin när man producerar. Skulle tappa alldeles för kunder och deadlines mycket bara av att tänka på att byta OS. Skulle aldrig ens fundera i de banorna eftersom jag dessutom känner mig totalt blåst av Emagic och Mac.

Jag köpte en upgrade till Platinum för 3000:- så sammanlagt betalade jag 12 000 :- Bara månader senare slutade de att utveckla progget för min plattform. Som jag tolkar det var detta ett otroligt naivt försök att tvinga folk över till en Mac. I realiteten så är det ju en helsikes massa fler än jag som kan relatera till ovanstående problematik med en massa progs för en speciell plattform. Det kan hända att hemmapysslaren kan gå över till Mac men han kör ju ändå oftast på crackar så det blir ju ändå inget lyft försäljningsmässigt.

Mitt första Mac jobb gjorde jag -93. Det var ett 3D uppdrag i nåt som hette Strata Pro Studio och det tog 10 gånger längre tid att utföra än de flesta andra 3D program skulle löst uppgiften på.

Min första tanke på att investera i Mac var 1996. Jag ställde då 10 frågor till Mac Forum. De kunde inte svara på en enda. De enda de kunde konstatera var att Mac var i snitt 30 % dyrare i alla lägen. (Tillbehör och uppdateringar). Det tyckte inte jag var ett bra försäljningsargument. Men det är klart, har man mindre än 20 % av världsmarknaden är det inte lätt att konkurrera med PCdator priser.

Satt uppe i Stockholm på en byrå 2001 och projektledde ett animationsteam i 3 månader. Hörde hur ägaren till reklambyrån svor varenda dag över sin nyinköpta G3:or. Bla bla bla... osv... tjatar jag nu... japp!

Tro nu inte att jag är ett PC freak för det handlar inte om detta. Jag har jobbat inom industri och med postproduktionburkar och stordatorer som får både PC och MAC att bli till dvärgar. Jobbar också i en hel del proffsstudios där Mac burkar ofta styr ProTools, så jag arbetar lika bra i detta OS som något annat. Det handlar mer om sättet man försöker tvinga folk att byta plattform. Och hur man överger kunder som handlat produkter för dyra pengar.

OCH ATT JAG INTE HITTAR DRIVISAR TILL AUDIOWERK 8

Juris Salmins
www.salmins.com

Hey, vi sitter i samma båt!

Jag har varit datorstödd musiker, filmklippare, soundtracker, jingelproducent, reklammakare och fans moster sen 90-talets början och har nog pillat i snart sagt varenda jävla sequencer som flutit omkring på den infantila och förvirrade marknad som kallas DAW software.

Jag har producerat i Logic i princip dagligen sedan 1995 (även om det hette Notator på den tiden) och jag blev både chockad och förstummad när jag gjorde min rutinsurf in på www.emagic.de och läste nyheten.

Din berättelse är tyvärr inget unikt, och självklart känner man sig blåst som Windowsanvändare. Tvingade själv företaget att bränna en ordentlig summa pengar på två LAP5.5-licenser till Windows eftersom vi inte hade något val: vi vågade inte byta till OS 9 men kunde inte fortsätta köra på de tidigare systemlösningarna.

Men, all these things considered: Det var ändå klockrent. Att se Emagic banka och slå på den stackars döda hästen vid namn Windows-DAW blev bara pinsammare och pinsammare. Det fanns så många löjliga buggar de inte kunde rätta till eftersom de hela tiden måste bränna developer effort på att hålla OS9- och Windowsversionerna kompatibla, och samtidigt tävla mot Cubase som i och med Cubase SX för första gången på årtionden blev en värdig konkurrent. Att då lägga ner Windows-utveckligen och sälja sig till Apple var det enda logiska (no pun intended) steget: MacOS X var i praktiken Emagics dröm-OS, som de dessutom haft en stor del i att utveckla.

Sett ur ett företagsekonomiskt perspektiv var de ändå hyfsat generösa med sina crossgrade options. Möjligtvis kunde möjligheterna till återköp varit större, med tanke på det väldigt abrupta sättet man släppte nyheten på. Dessutom, handen på hjärtat: Hur många av de features Logic 6 hade att erbjuda var egentligen så svåra att släppa på PC? Det kan max röra sig om någon miljon kronor i devkostnader, pengar de LÄTT hade tjänat igen.

Allt detta till trots: Logic på PC är definitivt ingen död produkt, däremot kommer Logic 7 (or whatever) garanterat att göra den inaktuell. Tro mig, jag håller med dig i sak men jag känner ändå att jag kan försvara vad Emagic gjorde, jag nästan grät mig till sömns när jag tänkte på hur mycket skitgöra de hade att hålla Windowsversionen vid liv. PC:n är helt enkelt ingen bra plattform att producera musik på.

...Och... http://www.emagic.de/support/download/audiowerkW.php?lang=EN

Funkade inte dessa?

Edit: Kom just ihåg ditt problem, antar att du redan testat de där drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Gamla drivisar!

Hej!

Kul att höra att du också har erfarenhet av mjukvarorna och deras för och nackdelar. Trodde först att du var en sån där kille som mest läser manualer

23 Oktober 2001 det är ju ett tag sedan så jag förmodar att det är därför dessa drivisar inte är kompatibla med W2k! Det är ju som sagt ett himla problem att behöva gå in i bios varje gång man vill använda sitt ljudkort. Speciellt sdå jag inte e lika bright på systemet som dig.

Jag har fått rådet att sälja min oanvända upgrade licens och hela Logic kitet,. men det känns oetiskt då jag inte har hjärta att lämpa över problemen på nån annan! Just nu crashade min sommarekonomi eftersom det blev en ny dator istället... ett fetare grafikkort och flatscreen står sedan på tur. Sedan kanske det blir aktuellt med nytt ljudkort... Har hört att Motu skall vara bra eftersom det bygger på extern modul. Eller alternativt MBox som ProToolskompatibelt förredigeringsprog. Vet dock ej om det stöder midi!

Har ett gammalt V24S. Vad tror du om det?

J

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Hedersmedlem

Läsa manualer? Pff!

Det stod iofs "XP" i beskrivningen för dem, antar att de åtminstone är WDM-drivers vilket i teorin borde göra att de funkar både i XP och W2K. Det är faktiskt ingen större skillnad på de två.

Som jag tolkar dig har du ett behov av att kunna redigera video samtidigt som du komponerar, ett alltmer vanligt fenomen. Läser man i Sonic Foundrys forum för Vegas ser man folk skrika om MIDI-support dag ut och dag in, och jag blir lika förbannad varje gång: Hur många proffshantverkare använder schweiziska arméknivar till sitt jobb?

Själv gör jag all musik i Logic, ljudeffekter i Sound Forge, instrument i Kontakt, klipper soundtracks i Vegas och mastrar i Wavelab. Jag rekommenderar detsamma till dig: Det är alltid bäst att plocka godbitarna ur respektive program! Dyrt i början med alla licenser, men det lönar sig nästan direkt.

Om jag skulle rekommendera ett bra ljudkort skulle det bli något från M-audio eller Echo. MOTU är bäst på större kort, kanske mer än vad jag fått intrycket av att du behöver. I studion har vi just nu M-audio Delta 410 i surroundstudion, och ett M-audio Delta Audiophile 2496 i musikstudion. Vi spelar i princip aldrig in multikanal, så vi behöver varken extra in- eller outputs.

Jag tror att du ska rama in ditt V24S. De nyaste drivrutinerna på Voyetras sajt var från 1998

Permalänk
Medlem

v24S

Japp! Jag ville bara flasha en riktigt gammal pryl som funkade hyfsat bra tidigare.

J

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut, Voyetra och Turtle Beach var ju riktiga lyxkort back in the days. Och vem kan glömma Gravis UltraSound-eran?

Permalänk
Medlem

Intressant med trådar om ljud. Dock kunde man önska att diskussionen delades upp i två läger. En för proffsanvändare och en för spelfreaks och andra effektsökare . Tycker att historien klingar bekant i öronen. Spelarna skriker "mera surround och effekter". Kompositörer, arrangörer och andra proffsanvändare säger "ta bort alla effekter och satsa på rent ljud istället".

J

Visa signatur

jaxtone

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att cubase och logic är nästan samma sak förutom att dom har olika skal!.. det ända som ja ser som skiljer dom åt är ju att från och med logic 6 så finns det stöd för tdm,

en grej som ja har tänkt att slå till på är ett begnat digi 001, det är liksom inte så dyrt då mellan 5-7 tusen med protools 6 LE tycker att det är en bra deal om man kollar va det kostar nytt, 15000:- det är ju inte dte bilgaste,

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, tja du... Det är nog i princip bara du som tycker så, det är ungefär som att kalla Photoshop och Paint Shop Pro för samma program Samma SORTS program, ja. Men det finns 1,000,000 små (och en hel del stora) detaljer som skiljer, och därför väljer man det ena eller det andra.

Vad hade du tänkt använda ditt digi 001 till? Spelar du in mycket?