Permalänk
Medlem

Varför vill man ha CRT?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför vill man ha CRT?

50% nostalgi, 50% kul grej

0% sans och vett

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför vill man ha CRT?

Till en modern dator är det ganska meningslöst men till äldre datorer kan de vara ett mycket bättre alternativ. Är man inte intresserad av retrohårdvara så förstår jag din undran men det finns många som håller på med sådant, jag har t.ex. mina gamla Amigor aktiva fortfarande, och då är CRT i många fall överlägsna. Provade koppla min gamla 20" Samsung LCD till grafikkortet på min Amiga 4000 och det såg bara ut som skit samtidigt som min gamla 17" CRT har perfekt bild i alla upplösningar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av ripan_:

Hej har nu lagt ganska mycket möda på att försöka fåtag på en Crt-skärm av större storlek(21 tum eller större)Facebook, blocket och även mindre sidor samt forum.

Har ni som försökt lyckats , isåfall hur?
Hade ju varit fränt med widescreen som vissa har, men de verkar dock ovanliga.

Har du kollat på återvinningscentraler eller soptippar?

Permalänk
Bildexpert

För lägre upplösningar (typ 1280x1024 och nedåt) så är en PC-CRT överlägsen moderna alternativ sett till hur bilden ritas upp om man frågar mig. Det gäller även enklare modeller med undantag för de allra sämsta förstås och det innebär inte att tjockskärmen är felfri heller. Konvergens och geometri kan vara väldigt svårt att få till, och sitter man inte i ett rum som man alltid har kontroll över ljuset i kommer många bildrörsskärmar att framstå som väldigt ljusklena.

Men jag har väldigt svårt att stå ut med hur exempelvis 800x600 ser ut på en LCD-skärm. Det blir suddigt och fult, medan bildröret kan göra signalen en helt annan rättvisa. Även om jag är väldigt bortskämd vad som gäller skärmar i överlag så gillar jag fortfarande billiga modeller från AOC eller Fujitsu till exempel för just dessa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har du kollat på återvinningscentraler eller soptippar?

De är ganska stränga i östergötland. Så är väldigt svårt. Lättare i norrköping men där är man inte så ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Varför vill man ha CRT?

Nostalgi är en stor del av faktorn, men sen det att många föedrar CRT till äldre konsoler som Sega Genesis (Megadrive], SNES, NES och liknande. Plus att är man dessutom fan av lightgun spel, zapper för NES och Super Scope för SNES så är CRT ett måste. Det finns en kickstarter produkt, tror jag det var? https://www.sindenlightgun.com/ Sinden light gun, som fungerar med moderna tv-apparater. Vet dock inte om det är plug'n'nplay out of the box.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nostalgi och Nostalgi... hmm.. Kopplade in skärmen i nuvarande dator.. csgo i 1280x1024 i 110hz <3

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnotherDilbert:

Stockholm, Bromma.

Galet att jag missade den.... såg annonsen på blocket, såld.

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem

På tal om annat! Är det någon som vet om det Finns en Displayport->VGA konverterare som inte har någon inputlag?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag har en Philips 21BA som du kan få gratis om du kommer och hämtar den i Varberg.

Permalänk
Medlem

Fördelen med crt är att dom inte har någon native upplösning. 320x200 eller 1280x1024 ser lika skarpt ut chip som försöker fixa till det. Snabba kan de vara också.
Min gamla iiyama är än idag rappare än mina nya angående input lagg. 180hz i 1280x1024 är trevligt det med.
22 tum och kostade 10k ny. Jag fick den för en sexpack öl när den kostade 10k. Det är en historia i sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

På tal om annat! Är det någon som vet om det Finns en Displayport->VGA konverterare som inte har någon inputlag?

Det behöver inte vara något problem i sig. Vad sådana omvandlare är kallas DAC (digital to analogue converter), det satt förr på grafikkortet (där det kallades RAMDAC) så det är i princip samma komponent fast den flyttat ut utanför datorn bara. Visserligen några andra skillnader också, men överlag upplever jag inte att de DAC:ar jag testat för omvandling till VGA lägger till någon märkbar fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag har en Philips 21BA som du kan få gratis om du kommer och hämtar den i Varberg.

Det vore grymt! PM

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem

Någon som vet en bra Diplsayport->VGA adapter som klarar 2048x1536 i 85hz?

Fick för några år sedan en IIYAMA 22" skärm som klarar rätt höga upplösningar.
Tänkte byta ut mitt GTX 980Ti till ett GTX 1080Ti

Visa signatur

<3