Snabbkoll: Äger du ett domännamn?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Äger du ett domännamn?

Ett domännamn kan vara praktiskt till allt från webbplatser till personliga e-postadresser. Har du någon egen adress på nätet?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp ett par stycken. Främst genom mitt bolag.

Permalänk
Snusfri

För många egentligen, eller för några, beroende på hur man vill se på det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vill ha domännamn för mitt efternamn men även om det är extremt sällsynt så har var sin jävel snott .nu och .se.
Finns inte många släkten med det efternamnet och av de som finns så var det inte någon i min släkt som norpade det.
30-40 pers i hela sverige, varav ish 15 är mina släktningar...så lite surt

Edit: Hade varit väldigt trevligt med för@efternamn.se

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Japp, används när jag vill åt filservern bortifrån.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Är gratisjobbande websnubbe på min frus två företag, därav två domäner inom psykologbranschen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Loopia hade någon grej att man kunde registrera domäner gratis i 10 år om de innehöll udda tecken (tror detta var ca 2006?)

Så jag hade väldigt länge ’ponténsmamma.se’ men gjorde inget med den direkt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med domäner. Vet att eposttjänster exempelvis har stöd för domäner men jag har ingen aning om var jag ens skulle börja för att få en custom domain till min epostleverantör. Annars hade det varit intressant att äga en.

Permalänk
Medlem

När jag skulle regga mitt efternamn som domän var .se upptaget så det fick bli .es istället
På den tiden var det gratis att koppla domän till Outlook så har min mejl där kostnadsfritt. Bara årsavgiften för domänen som tillkommer.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Jag brukar registrera domäner i ca ett år då det oftast är rätt billigt ifall jag håller på med något sidoprojekt eller någon hobby. Mest för den 0.001% chansen att det faktiskt skulle bli något av det.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har ett, som jag skaffade och har haft sedan typ 2018 kanske, kopplat till det stamnamn jag har registrerat i FIFe/SVERAK som kattuppfödare I övrigt har jag aldrig haft några andra, men tycker att det är lite tjusigt med personliga e-postadresser.

Permalänk
Medlem

12 st.
- Egna namnet - placeholder
- Gaming x 5 - används av andra och uppdateras av mig och andra - 2 olika spel
- Hustruns namn - placeholder
- It firman - nostalgi x 3
- It communityn - delad kunskap
- Föreningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft några stycken, men det blir aldrig något av att göra något med det, så just nu har jag ingen. Lokal domän här hemma och ddns-pekare räcker gott för min del för stunden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Några stycken, vissa har jag råkat använda som privat mail för många år för att jag skulle vara orolig för att sluta betala för dem.

Permalänk

Jag ägde nog bästa domänen ever som jag och mina polare använde till irc.

MutantGringos.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För många egentligen, eller för några, beroende på hur man vill se på det.

Låter smidigt...

" Flest ting vid döden vinner "

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vill ha domännamn för mitt efternamn men även om det är extremt sällsynt så har var sin jävel snott .nu och .se.
Finns inte många släkten med det efternamnet och av de som finns så var det inte någon i min släkt som norpade det.
30-40 pers i hela sverige, varav ish 15 är mina släktningar...så lite surt

Edit: Hade varit väldigt trevligt med för@efternamn.se

Men är det ett problem det tillkommer ju bara nya domäner hella tiden och sen finns ju .net, org och com är dessa också tagna?

Permalänk
Medlem

Hade ett domän då jag skulle gifta mig. Men det är borta sen några år sedan.

Permalänk
Medlem

Två stycken, varav det ena ska avvecklas.
Det andra är

thomaseron.com

Dold text

och hör till min Youtube-kanal.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Äger domän på mitt efternamn (familjen använder det till sina emails) med avslutning .ac vilket passar då jag bor i Västerbotten.

Äger även en .com adress för personligt bruk..

Permalänk
Medlem

Har flera stycken. En del för hobbyprojekt som Kaffefiltret.se och ÄrDetHelgdag.se (samt varianten ArDetHelgdag.se). Oklart om de kommer förnyas dock ... mina hobbyprojekt tenderar att vara kortlivade.

Utöver dessa har jag efternamnen i släkten så att det finns möjlighet för folk att få <namn@efternamn.tld> om de vill.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Men är det ett problem det tillkommer ju bara nya domäner hella tiden och sen finns ju .net, org och com är dessa också tagna?

Tyvärr används det i helt annan kontext (ord som en fågel sort) i på andra delar av kliotet än det annars nordiska efternamnet. Så att få tag i de vnaliga net org com är tagna, co.uk är inte men jag har för mig den är svårare att registrera....och vet inte om den är bättre än för.efternamn@outlook eller gmail ändå.

Haft ideer på att lägga till något i domännamnet men blir inte bra om man ska ha det som mejl. Men är inne och kikar utifall de glöms att förnyas

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har ett gratis via No-IP bara för att det ska vara lättare att nå t.ex. VPN och NAS utifrån, men inget jag använder publikt direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig haft och aldrig haft behov eller önskan heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Japp, två aktiva för stunden men haft en hel drös under åren, däribland cockmongler.se av någon anledning...

Permalänk
Medlem

Nä, men jag återfann källmaterialet ifrån mina gamla Drakar & Demoner-sidor jag knapade ihop mellan 96-2000. Plus mitt försök till att skapa en personlig sida där jag recenserade skivor, filmer och grejer. Allt låg på en 20 år gammal hårddisk i en låda.

Rena rama nostalgiorgasmen för mig var det.

Dom låg såklart på Passagen.se. Synd att mailtjänsten rensade alla gamla mail... heatm@passagen.se var en adress jag haft sen 90-talet. :/ Tjänsten har ju haft det lite tufft.

För att ge lite perspektiv så fann jag en hemsida som jag aldrig la ut under mappen "Test med sugpage"... vilket säger en del om vad jag själv tyckte om den. Hittade säkert 15 olika projekt, varav ett var ett kort klicka-dungeon-äventyr. Den här sidan uppdaterades senast 1998, och som ni ser var det mest överklockning och hårdvara i huvudet på en.

Vilken nostalgichock!

Edit: Bara för att fortfölja 90-tals nostalgin så var det här en delsektion av Drakar & Demoner-sidan där jag experimenterade med att ändra bilder när man förde muspekaren över dom. Så stenarna lyste upp. Det var rena rama science fictionen!

Notera att övre ramen är en bild och färgen stämmer inte överens med nedre ramen plus att texten är hårt komprimerad. Det var för att bilder var tvungna att vara så små som möjligt och på skärmen jag hade då, en värdelös 14-tums CRT så såg jag inte att färgen ändrades.

Vilka tider!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Har ett par olika för diverse gaming namn samt mitt efternamn i både .com och .se och använder som mailadress "förnamn@efternamn.com"

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Lego Master

Har tänkt tanken flera gånger, mest för att enkelt kunna skapa enkla burner-adresser för olika inlogg, eller sätta upp servrar hemma som är enkla att komma åt.
Men det har lixom aldrig blivit av. Ägde en domän för MÅNGA år sen, men det var mest för att leka med mina nyfunna html-kunskaper på den tiden man haxxade html i notepad.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jo, det kommer sig rätt naturligt om man är lite Internetintresserad och kör lite egen infrastruktur.

Är ju en sån där grej som nästan känns svår att föreställa sig hur man hanterar annars. Känns som att man då blir så fruktansvärt utlämnad till andras nycker...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Idag äger jag bara en domän, iallafall som används. Jag har några köpta som förr eller senare går ut och som är övergivna

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova