Permalänk
Medlem

12700kf blev vädigt varm

Hej

Köpte nyss en 12700kf och är väldigt nöjd med prestandan. Dock blev processorn otroligt varm när jag körde Cinebench R23 multi core test, den kom upp i hela 98+ grader och började logga Therrmal Throttling. Körde man Intels CPU stress test låg den över 85+. I spel gick den upp över 65 grader.

Visserligen köra jag på en Noctuna D15S med 2 fläktar, men jag planerar att köpa en Liquid Freezer II när den blir tillgänglig för LGA 1700 sockel. Men fram till dess lyckades jag få ner temperaturerna till max 80 grader under Cinebech testet genom att ändra Core Voltage Offset till -0,064v. Prestandan eller stabiliteten verkar inte påverkas märkbart.
Intel CPU stress test loggar nu max 75 grader och I spel ligger den på max 58 grader och idle runt 25-27 grader.

Vet inte ens om det i nuläget är värt att uppgradera till en vattenkylare, då jag alltid haft problem med dessa innan och har inget behov av att överklocka.

Tänkte höra om det är fler som haft eller har problem med höga temperaturer?

Ni som kör med vattenkylning, vad ligger ni på för temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeWee:

Hej

Köpte nyss en 12700kf och är väldigt nöjd med prestandan. Dock blev processorn otroligt varm när jag körde Cinebench R23 multi core test, den kom upp i hela 98+ grader och började logga Therrmal Throttling. Körde man Intels CPU stress test låg den över 85+. I spel gick den upp över 65 grader.

Visserligen köra jag på en Noctuna D15S med 2 fläktar, men jag planerar att köpa en Liquid Freezer II när den blir tillgänglig för LGA 1700 sockel. Men fram till dess lyckades jag få ner temperaturerna till max 80 grader under Cinebech testet genom att ändra Core Voltage Offset till -0,064v. Prestandan eller stabiliteten verkar inte påverkas märkbart.
Intel CPU stress test loggar nu max 75 grader och I spel ligger den på max 58 grader och idle runt 25-27 grader.

Vet inte ens om det i nuläget är värt att uppgradera till en vattenkylare, då jag alltid haft problem med dessa innan och har inget behov av att överklocka.

Tänkte höra om det är fler som haft eller har problem med höga temperaturer?

Ni som kör med vattenkylning, vad ligger ni på för temp?

75 grader med Intel CPU stress test (menar du intel burn in?) är jättebra resultat!
Efter hur lång tid? Jag brukar köra i tre timmar. Fick 78-79-grader på min 11400 med gammal Coolermaster 212 evo.
("Gratisgrejor i princip")

Du har inga problem, CPU trottlar inte på 75 grader. I alla fall gör inte min 11400 det.
Kasta inte bort pengar på vattenkylning!

Allt har också att göra med ambient temp, själv har jag 20-26 grader ambient temp hemma. (Bestämmer själv med AC). Men om vi säger att du har ambient temp på 20-23 grader, behöver du inte bry dig. Varvar kylfläktarna så det blir störande? -Kolla luftflodet i lådan i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

75 grader med Intel CPU stress test (menar du intel burn in?) är jättebra resultat!
Efter hur lång tid? Jag brukar köra i tre timmar. Fick 78-79-grader på min 11400 med gammal Coolermaster 212 evo.
("Gratisgrejor i princip")

Jag körde Intel Extreme Tuning Utility och där finns det "stress test" med olika alternativ. CPU Stress Test, CPU Stress Test AVX, CPU Stress Test AVX2 och Memory Test.

Jag har sänkt Core Voltage Offset med -0.065 V och satt ny kylpasta vilket verkar stablilisera tempraturen. Dock så skiljer sig temperaturen på dom olika Core men detta kanske är normalt eller så är det kylpastan som inte spridits rätt. Max lägsta 72c Max högsta 81c. Se bifogad bild.

Intel CPU Stress Test - Max 72°C (1 timme)
Cinebench R23 - Max 81°C (22857 pts)
Idle - 25-27°C
Cyberpunk (Ray Tracing Ultra) Max 60°C

MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4
Intel i7 12700KF (Core Voltage Offset med -0.065 V)
Noctua nh-d15 chromax.black / Dual Fans
HyperX Fury 3200
EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA
Fractal Design R6

Här är resultatet av Cinebench-testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeWee:

Jag körde Intel Extreme Tuning Utility och där finns det "stress test" med olika alternativ. CPU Stress Test, CPU Stress Test AVX, CPU Stress Test AVX2 och Memory Test.

Jag har sänkt Core Voltage Offset med -0.065 V och satt ny kylpasta vilket verkar stablilisera tempraturen. Dock så skiljer sig temperaturen på dom olika Core men detta kanske är normalt eller så är det kylpastan som inte spridits rätt. Max lägsta 72c Max högsta 81c. Se bifogad bild.

Intel CPU Stress Test - Max 72°C (1 timme)
Cinebench R23 - Max 81°C (22857 pts)
Idle - 25-27°C
Cyberpunk (Ray Tracing Ultra) Max 60°C

MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4
Intel i7 12700KF (Core Voltage Offset med -0.065 V)
Noctua nh-d15 chromax.black / Dual Fans
HyperX Fury 3200
EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA
Fractal Design R6

Här är resultatet av Cinebench-testet

https://i.postimg.cc/Kv7VrVQv/CB23.jpg

Ser helt okej ut! -Till och med bra!
Vissa kärnor går lite varmare än andra, men det är normalt. Har lagt märke till av erfarenhet att när jag använder "kreditkortsmetoden", alltså smetar ut MX4 (min standardpasta) med "kreditkort" jämnt och fint på CPU får jag jämnare kylning på respektive kärna, än om jag kör "ärt-metoden". Rätt övertygad om att "ärt-metoden", dvs. en "ärta mitt på CPU" är legacy från förr, när CPU varken hade heat-spreader eller mer kärnor än en eller kanske två. CPU/kärnan låg givetvis i mitten på den tiden, så "ärtmetoden" var logisk och funkade bra!

Under Athlon/Duron-tiden använde jag "ärtmetoden", men då var CPU också liten som lillfingernagel.
Körde Arctic Silver2 om jag minns rätt runt år 2000 någonstans.. Fanns ingen heat-spreader heller på den tiden, så man ville inte kortsluta CPU. (Dränka CPU i kylpasta)

Bild på äldre CPU så ni förstår vad jag menar. Där funkade "ärta" bra! Tror därför "ärta" fortfarande lever kvar i vår moderna tid med massor av kärnor som med "ärt-metoden" inte kyls ordentligt.. -Fan vet, jag gissar bara.

"dränka CPU i kylpasta", se ovan. Var risk för kortslutning förr.
Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, varför landade du på den specifika siffran -0,064V? Instabilt lägre än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Av nyfikenhet, varför landade du på den specifika siffran -0,064V? Instabilt lägre än så?

Jag började sänka så att jag skulle komma under 80°C och hamnade kring -0,064v.

Nu har jag testat att sänka ännu mer för att minska W. Har också kontaktat MSI och frågat varför moderkortet använder så hög W när processorn enligt intel ska ha 150W. Detta leder ju till en enorm värmeökning för CPUn. Kör man stock så ligger den på 225W efter att man valt det lägsta av "CPU Cooler Tuning" alternativet (finns 3 alternativ), högsta är water cooling och är väldigt högt.

Testade lite olika alternativ nedan genom att sänka V core offset i Cinebench.

-0.150V______155W______69°C______22657pts
-0.100V______175W______76°C______22726pts
-0.050V______198W______85°C______22593pts

Konstigt att det blev lägre poäng när man bara sänkte -0.050V men högre W och mer temp...

Dessutom så varnar Intels Extreme Tuning Utility Monitoring för "Power Limit Throttling" om jag manuellt ställer in 150W i BIOS.

Är en noob på klockning, nästan helt nytt för mig, allt rena rama rymdspråket för mig, värden hit och dit som ändras hit och dit. Jag testar mig fram.

Permalänk
Medlem

Perfekta temperaturer och alldeles klart inom Intels marginaler.

Hur ofta pressar du Cinebench R23 multi core test och varför?

Permalänk
Medlem

Det är väl så att kylaren inte passar nya sockeln rent storleksmässigt så det lär väl vara anledningen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

MSI likt många andra moderkortstillverkare kör troligen inte din CPU inom Intels spec, vilket driver upp tempsen (och prestandan). Tror bland annat MSI har något de kallar "enhanced turbo".

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

du glömde inte ta bort nått tunt plastskydd innan du monterade kylaren?

Permalänk
Medlem

Stämmer det här fortfarande? Isåfall förstår man varför dom blir så varma för vissa..
https://www.extremetech.com/computing/319402-intels-desktop-tdps-no-longer-useful-to-predict-cpu-power-consumption

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

MSI likt många andra moderkortstillverkare kör troligen inte din CPU inom Intels spec, vilket driver upp tempsen (och prestandan). Tror bland annat MSI har något de kallar "enhanced turbo".

Precis det jag tänkte på och länkade

Permalänk
Medlem

Är kylaren anpassad för LGA1700? Om inte är kylplattan på kylaren för liten vilket resulterar i dessa temps. Byt till en nyare kylare i så fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja och är det inte plattan så kan det vara monteringsanordningen, med äldre kitt som tex går använda på Asus kort så hamnar kylaren lite för högt pga annat höjdmått på 1700

Sen tycker jag inte dina temps är så farliga, min 12900k blir otroligt varm i cinebench (maxar runt 90c) med 360 AIO kylare, men jag kommer aldrig i närheten av sådana temps vid normal eller ens krävande användning (sällan sett några temps ovan 60c) .

Permalänk
Medlem

Testade lite olika alternativ nedan genom att sänka V core offset i Cinebench.

-0.150V______155W______69°C______22657pts
-0.100V______175W______76°C______22726pts
-0.050V______198W______85°C______22593pts

Du kan inte gå på ett enda test... Felmarginalerna i CB är sjukt hög. De räcker de kommer upp minsta lilla process i bakgrunden, som att byta minut på klockan eller liknande så sjunker poängen. För att få en rättvis bild bör du köra minst 10ggr per test

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Liquid freezer II passar till LGA 1700.
Du får inte med kitet i lådan men du beställer enkelt det gratis från deras hemsida.
Det enda du behöver är att kunna visa kvitto på att du köpt kylare samt processor.

Jag gjorde det för en månad sen och sakerna kom inom en vecka.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ser helt okej ut! -Till och med bra!
Vissa kärnor går lite varmare än andra, men det är normalt. Har lagt märke till av erfarenhet att när jag använder "kreditkortsmetoden", alltså smetar ut MX4 (min standardpasta) med "kreditkort" jämnt och fint på CPU får jag jämnare kylning på respektive kärna, än om jag kör "ärt-metoden". Rätt övertygad om att "ärt-metoden", dvs. en "ärta mitt på CPU" är legacy från förr, när CPU varken hade heat-spreader eller mer kärnor än en eller kanske två. CPU/kärnan låg givetvis i mitten på den tiden, så "ärtmetoden" var logisk och funkade bra!

Under Athlon/Duron-tiden använde jag "ärtmetoden", men då var CPU också liten som lillfingernagel.
Körde Arctic Silver2 om jag minns rätt runt år 2000 någonstans.. Fanns ingen heat-spreader heller på den tiden, så man ville inte kortsluta CPU. (Dränka CPU i kylpasta)

Bild på äldre CPU så ni förstår vad jag menar. Där funkade "ärta" bra! Tror därför "ärta" fortfarande lever kvar i vår moderna tid med massor av kärnor som med "ärt-metoden" inte kyls ordentligt.. -Fan vet, jag gissar bara.

Det handlar även idag om att inte få mer pasta än nödvändigt, eftersom kylpastan leder värme sämre än metall direkt mot metall, men bättre än luft.

Man har den ju till att fylla ut ojämnheter. Jag brukar ta dubbla riskorn en bit ifrån varandra för att få lite bättre spridning och skruvar jag åt ordentligt en gång och sen tar loss och tittar så brukar det ha pressats ut rätt bra mot kanterna även på moderna CPUs som min nya 5600x. MX-4 flyter ut bra iaf.

Risken med att smeta ut själv först istället för att låta trycket sprida är att få luftbubblor som leder ännu sämre, men har man fått till tekniken och känner att man får till det jämnt utan att ha för mycket så kör på, annars är riskorn/ärt-metoden fortfarande bra enligt min erfarenhet

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det är en Intel, så rent krasst är all temp upp till 90c helt ok.
Få vill ha den värmen, så klart. Men det är inget att hänga upp sig på.
Vore det illa så skulle Intel inte skicka med så värdelösa stockkylare som oftare än inte lägger sig precis på gränsen av deras egna rekommenderade värmespecs.

Tester är en sak, spel och applikationer du använder en helt annan.
Om det mest krävande du gör är spela så är det värmen i spel du ska gå efter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av BeWee:

Jag började sänka så att jag skulle komma under 80°C och hamnade kring -0,064v.

Nu har jag testat att sänka ännu mer för att minska W. Har också kontaktat MSI och frågat varför moderkortet använder så hög W när processorn enligt intel ska ha 150W. Detta leder ju till en enorm värmeökning för CPUn. Kör man stock så ligger den på 225W efter att man valt det lägsta av "CPU Cooler Tuning" alternativet (finns 3 alternativ), högsta är water cooling och är väldigt högt.

Testade lite olika alternativ nedan genom att sänka V core offset i Cinebench.

-0.150V______155W______69°C______22657pts
-0.100V______175W______76°C______22726pts
-0.050V______198W______85°C______22593pts

Konstigt att det blev lägre poäng när man bara sänkte -0.050V men högre W och mer temp...

Dessutom så varnar Intels Extreme Tuning Utility Monitoring för "Power Limit Throttling" om jag manuellt ställer in 150W i BIOS.

Är en noob på klockning, nästan helt nytt för mig, allt rena rama rymdspråket för mig, värden hit och dit som ändras hit och dit. Jag testar mig fram.

troligen handlar det om att när cpu´n är svalarare så boostar den längre tid då du inte slår alla olika gränsvärden lika fort vilket gör att du i det långa vinner på det även med samma frekvens.

sen är väl default spänningen Intel specar dem för en universalspänning som ska fungera på de allra sämsta nära soptunnan chippen i kisellotteriet till guldkornen som går långt över vad Intel kräver.

så inte varit helt ovanligt att man kan skala av lite spänning och t.om överklocka på denna lägre spänning

min gamla 4790K går på all core 4.7Ghz 1.2-1.25V nånting stabilt (mins inte exakt men under 1.3V), tror default var typ 1.35V 4.4Ghz eller nå helt hysterisk högt och gick skitvarmt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Perfekta temperaturer och alldeles klart inom Intels marginaler.

Hur ofta pressar du Cinebench R23 multi core test och varför?

Jag håller på med 3D rendering en del på fritiden (arbetat med 3D illustration tidigare) och vill inte att processorn eventuellt ska ligga å tugga på 90+. Speciellt inte nu med elpriserna! Sen använde jag det som något slags benchmark så att man kunde jämföra med liknande modeller när man +- värden. Rätt eller fel vet jag inte

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är väl så att kylaren inte passar nya sockeln rent storleksmässigt så det lär väl vara anledningen?

Cold Plate på D15 är ju lite större, det inverkar säkerligen på kylförmågan, men det verkar inte finnas en kylare som är anpassad för dom exakta dimensionerna. Verkar som alla är lite större. Min TR 1950x hade en Noctuna som passade precis, och den höll väldigt låga temperaturer med bara en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Du kan inte gå på ett enda test... Felmarginalerna i CB är sjukt hög. De räcker de kommer upp minsta lilla process i bakgrunden, som att byta minut på klockan eller liknande så sjunker poängen. För att få en rättvis bild bör du köra minst 10ggr per test

Jo det är verkligen små marginaler, nästan så att poängen skiljer om man rör musen! Man får prova med att släcka ner och avsluta allt utom CB nästa gång.

Skrivet av Brynolf:

Liquid freezer II passar till LGA 1700.
Du får inte med kitet i lådan men du beställer enkelt det gratis från deras hemsida.
Det enda du behöver är att kunna visa kvitto på att du köpt kylare samt processor.

Jag gjorde det för en månad sen och sakerna kom inom en vecka.

Jag har planer på att köpa en lite senare när ekonomin tillåter. Men jag hörde att det var problem med leveransen av LGA 1700 kittet just nu. Står mellan den och EK-AIO Basic 360.

Skrivet av blackeagle:

Det handlar även idag om att inte få mer pasta än nödvändigt, eftersom kylpastan leder värme sämre än metall direkt mot metall, men bättre än luft.

Jag satte ny kylpasta några ggr, först körde jag med Noctua NT-H1 pastan och fick ok temp. Sen blev jag övertygad eller snarare trodde att den satt fel och lade om den med colermaster vilket visade sig vara skräp. Sen tillbaka till Noctua NT-H1 och då blev det bättre...

Kolla in denna när det gäller att lägga kylpasta:
https://www.youtube.com/watch?v=ofyNgJyhGuc
https://www.youtube.com/watch?v=wn2ln04dquM

Skrivet av SCORPIUS:

Det är en Intel, så rent krasst är all temp upp till 90c helt ok.
Få vill ha den värmen, så klart. Men det är inget att hänga upp sig på.
Vore det illa så skulle Intel inte skicka med så värdelösa stockkylare som oftare än inte lägger sig precis på gränsen av deras egna rekommenderade värmespecs.

Tester är en sak, spel och applikationer du använder en helt annan.
Om det mest krävande du gör är spela så är det värmen i spel du ska gå efter.

Renderar en del i Vray, just nu på fritiden men har arbetat med "arkitekturvisualisering".

När man spelar är det inga problem alls, men lägre temperaturer är alltid bra. Och jag tycker att 85-90+ låter väldigt högt även om dom är anpassade för det. 100 grader står det på specifikationen, men då känns det ju som att den kan brinna upp när som helst. Och att den ska pumpa ut med så många W är helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ser helt okej ut! -Till och med bra!
Vissa kärnor går lite varmare än andra, men det är normalt. Har lagt märke till av erfarenhet att när jag använder "kreditkortsmetoden", alltså smetar ut MX4 (min standardpasta) med "kreditkort" jämnt och fint på CPU får jag jämnare kylning på respektive kärna, än om jag kör "ärt-metoden". Rätt övertygad om att "ärt-metoden", dvs. en "ärta mitt på CPU" är legacy från förr, när CPU varken hade heat-spreader eller mer kärnor än en eller kanske två. CPU/kärnan låg givetvis i mitten på den tiden, så "ärtmetoden" var logisk och funkade bra!

Under Athlon/Duron-tiden använde jag "ärtmetoden", men då var CPU också liten som lillfingernagel.
Körde Arctic Silver2 om jag minns rätt runt år 2000 någonstans.. Fanns ingen heat-spreader heller på den tiden, så man ville inte kortsluta CPU. (Dränka CPU i kylpasta)

Bild på äldre CPU så ni förstår vad jag menar. Där funkade "ärta" bra! Tror därför "ärta" fortfarande lever kvar i vår moderna tid med massor av kärnor som med "ärt-metoden" inte kyls ordentligt.. -Fan vet, jag gissar bara.

Brukar också köra kreditkortsmetoden. Lite pilligare men känns mer seriöst. Då vet man med säkerhet att hela IHS:en får pasta på sig, även om det gör det med ärtmetoden.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Genuin fråga, vad använder ni era stresstest som ni kör i tre timmar eller mer för?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Genuin fråga, vad använder ni era stresstest som ni kör i tre timmar eller mer för?

Jag kör det för att se stabilitet och så man kan få koll på värmen. Sen kan man mäta sig mot andra och se så att den presterar ok.