Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiera mobilen

Jag har en Samsung S8 och vilken är bäst att säkerhetskopiera med egentligen, enklast o snabbast och bäst såklart. jag har testat t.ex samsung cloud men vet inte varje gång så gör den aldrig klart står 85% efter halvt dygn liksom.
Samsung Cloud och smart switch , samsung account, google konto vilken är bäst? Är det inte bättre göra kopieringen via min dator externt minne eller på hårddisken via kabel? Men vad skall jag använda för program som är tillförlitliga och enkla att använda ifall olyckan skulle va framme på nåt sätt? Ge mit lite tips tack om ni vet mera. Jag tycker detta är en väldans djungel.
Och en till sak vill hellst ha säkerhetskopian på min dator eller usb minne så slipper den ligga på mobilen o ta upp plats eller hur?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säkerhetskopia på mobilen av mobilen är ingen säkerhetskopia.

Samsung Cloud fungerar toppen för mig, du bör ju kunna se var den fastnar nånstans i kopieringen. Google har egen backupfunktion.
Sök efter backup/säkerhetskopiera i telefonen så bör du hitta dessa val.

Smart Switch kan ha möjlighet att kopiera till fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Säkerhetskopia på mobilen av mobilen är ingen säkerhetskopia.

Samsung Cloud fungerar toppen för mig, du bör ju kunna se var den fastnar nånstans i kopieringen. Google har egen backupfunktion.
Sök efter backup/säkerhetskopiera i telefonen så bör du hitta dessa val.

Smart Switch kan ha möjlighet att kopiera till fil.

Joda visst vet jag vart dessa ligger i inställningar men tänkte om nåt var bättre än den ena eller andra? Och lagras alla backuper på annan enhet än din egen mobil för då e det ju ganska bortkastat att ha en backup som ligger på minnet eller i sd kortet om olyckan e framme. Kanske finns trevliga enkla andra program att göra backup med men som kanske är mer eller mindre dåliga vet inte hur allt sånt där ligger till.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Vi har kört SmartSwitch till dator. Även till SD-kort som extra säkerhet. Har även Google sync på, för backup av en del saker, men oavsett hur man gör så blir det inga fullständiga backuper på Androidtelefoner verkar det som, om man inte har rootat och kör typ Titanium Backup.

Kolla i de olika apparna, exempelvis Snapchat och diverse spel, att de i sina inställningar har på molnbackup och att inloggningarna är aktuella. Jag gjorde backup på min frus mobil inför ett byta till en nyare, det blev en del handpåläggning innan allt funkade, och exempelvis Snapchat fick jag böka med rejält då hon inte var inloggad med rätt inställningar så allt låg lokalt i den gamla mobilen och det blev inte överfört.

Mina grundinställningar för familjen, där jag tydligen är administratör i teknikfrågor (och min fru när det gäller, skola, tvätt, klädinköp, heminredning, födelsedagar, fritidsaktiviteter, ja, ni vet, jag har det lättast), är ungefär som följer:

* Foton ska backupas till molnet automatiskt. Google Foto. Det här är backup alltså. De måste sparas någon annanstans också.
* Telefonnummer ska inte sparas endast lokalt i telefonen, utan även på Google.
* SMS och MMS ska backupas regelbundet. Till molnet Drive/Onedrive. Vi kör SMS Backup&Restore tror jag det heter.
* Snapchat etc ska ha molnbackup påslaget
* Inloggade spel ska vara...inloggade. Så progress sparas. Extra viktigt för barnens spel, där dessutom Google har dåligt stöd för barn under 13 år ("Play Games" tror jag inte funkar där).

Sedan ska man vara uppmärksam på Authenticator apps. Går de att ha på flera enheter är det bra, går de att återställa via telefon eller mail, bra. Man ska inte lägga alla authenticator-appar osv i samma korg.

Vad händer om mobilen går tvärsönder? Inte har tillgång till ens telefonnummer ett tag kanske. Kan man logga in överallt? Vad har man backupat egentligen?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fear:

Joda visst vet jag vart dessa ligger i inställningar men tänkte om nåt var bättre än den ena eller andra? Och lagras alla backuper på annan enhet än din egen mobil för då e det ju ganska bortkastat att ha en backup som ligger på minnet eller i sd kortet om olyckan e framme. Kanske finns trevliga enkla andra program att göra backup med men som kanske är mer eller mindre dåliga vet inte hur allt sånt där ligger till.

En backup i molnet är kvar om olyckan är framme, du behöver bara logga in med samma konto och återställa.
Ingen är egentligen mindre pålitlig, backar den upp allt som visas så gör den det.

Personligen använder jag Samsung Cloud för allt egentligen, förutom telefonappen (Inbyggd i Truecaller så det sköts där) Google Backup använder jag också men känns inte som att jag behöver det.