Sony köper Destiny 2-utvecklaren Bungie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Destiny har jag alltid varit sugen på men varit osäker på vilken konsol att köpa den till. Blir kanske PS då.

Gratis att spela på Stadia; https://stadia.google.com/games/destiny-2
Kanske det sista oberoende spelet som hade ett fotfäste på Googles lösning, nu har de väl bara Ubisoft att luta sig mot.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Destiny har jag alltid varit sugen på men varit osäker på vilken konsol att köpa den till. Blir kanske PS då.

Destiny i gamla goa dagar är helt annorlunda mot idag. När 2:an kom så var det väldigt bra och allround. Sedan när de gjorde om allt till att man blev tvungen att köpa season pass då gav jag upp. PVP har gått från roliga vapen till att enbart bli seriöst hand cannon. Nya DLC är ännu värre på just vissa punkter.

Att de säljer sig gör Inger. De har blivit dåliga. Låt de få lite pengar så kanske det blir bra igen.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Sony kan styra upp det för dem. Tycker Bungie har gått och blivit riktigt uselt. Om detta har varit deras eller Activisions fel återstår väl att se.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Destiny i gamla goa dagar är helt annorlunda mot idag. När 2:an kom så var det väldigt bra och allround. Sedan när de gjorde om allt till att man blev tvungen att köpa season pass då gav jag upp. PVP har gått från roliga vapen till att enbart bli seriöst hand cannon. Nya DLC är ännu värre på just vissa punkter.

Att de säljer sig gör Inger. De har blivit dåliga. Låt de få lite pengar så kanske det blir bra igen.

Detta är ju mer av ett jobb än underhållning, och de som fastnat för detta spelet har fastnat illa. De loggar in dagligen för dalies för att sedan spela om strikes för att få en speciell roll på vapnet. Repeat repeat.

PVP existerar inte för Bungie i Destiny. Det är samma mapprotation som det var vid release. Meta med shotgun och handcannon finns fortfarande där. Spela med något annat och du har ingen chans.

Jag är ganska överraskad att de lyckats hålla en sån stabil spelarbas för jag orkade en månad innan jag kände att det var tråk.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hevin:

Bungie har bara ett IP... Och även om Destiny är populärt, så är det inte populärt nog för att detta skulle vara ens i samma kategori som Microsoft's förvärv av Activision Blizzard eller ZeniMax.

Min poäng är att jag ser folk här (och andra ställen) prata om hur de stora företagen köper upp allt, vilket jag dock håller med om, men jag ser inte direkt detta köpet som något som förändrar mycket.

De kan utveckla andra spel i framtiden, men då är det inte direkt någon skillnad från att helt enkelt skapa en ny studio.

At få ett helt team som redan jobbar på bra tillsammans är värt guld idag, det är svårt att få till utan att göra såna här uppköp. Sen all kunskap, tekniker och licenser man besitter får man ta med i beräkningen också.

Så även om destiny just nu är mindre populärt så är det en jätteskillnad mot att skapa en ny studio.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

At få ett helt team som redan jobbar på bra tillsammans är värt guld idag, det är svårt att få till utan att göra såna här uppköp. Sen all kunskap, tekniker och licenser man besitter får man ta med i beräkningen också.

Så även om destiny just nu är mindre populärt så är det en jätteskillnad mot att skapa en ny studio.

Jag håller med att det är en skillnad för Sony, men jag menade mer för oss konsumenter.

Om Sony skapade en ny studio som sedan utvecklade ett väldigt bra spel, eller om de köpte en studio som utvecklade det spelet, tycker inte jag är någon större skillnad.

Om man köper Activision blizzard eller ZeniMax däremot, så handlar det helt plötsligt om en massa IPs som redan är enormt populära, och diskussioner om exklusivitet etc är mycket viktigare. De måste så klart fortfarande skapa bra spel, men de behöver inte göra väldigt mycket för att folk ska flocka runt titlarna enbart för titeln de har.

Edit: COD är en titel som skulle vara väldigt svårt att konkurrera mot om de inte köpte Activision Blizzard som ett exempel, och både Blizzard och ZeniMax har titlar som säljer som smör om de bara har hyfsad kvalitet. Destiny drar inte så mycket själv, och alla nya IP som Bungie skapar, kommer inte bara få fans från ingenstans.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hevin:

Jag håller med att det är en skillnad för Sony, men jag menade mer för oss konsumenter.

Om Sony skapade en ny studio som sedan utvecklade ett väldigt bra spel, eller om de köpte en studio som utvecklade det spelet, tycker inte jag är någon större skillnad.

Om man köper Activision blizzard eller ZeniMax däremot, så handlar det helt plötsligt om en massa IPs som redan är enormt populära, och diskussioner om exklusivitet etc är mycket viktigare. De måste så klart fortfarande skapa bra spel, men de behöver inte göra väldigt mycket för att folk ska flocka runt titlarna enbart för titeln de har.

Edit: COD är en titel som skulle vara väldigt svårt att konkurrera mot om de inte köpte Activision Blizzard som ett exempel, och både Blizzard och ZeniMax har titlar som säljer som smör om de bara har hyfsad kvalitet. Destiny drar inte så mycket själv, och alla nya IP som Bungie skapar, kommer inte bara få fans från ingenstans.

Ah okej, då missförstod jag dig. Det som kan förändras för oss konsumenter är väl som sagt att alla framtida projekt från Bungie tyvärr kan bli låsta till just Sony:s tjänst. Är man istället uppbunden i Game Pass missar man dessa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror SkillUp är ganska nära när det gäller varför Sony köpte dem.

Sony har varit sjukt duktiga på att styra de bolag de köpt till att leverera grymt bra produkter.
Kollar man på de de köpt, vare sig de varit små indie utvecklare, så har de flesta levererat grymt bra spel.
Idag Sony exklusive, ja, men de planerar nog att casha på den stora kon som är PC.
Kan de leverera lika bra ”exklusiva” spel till pc marknaden samtidigt som de gör det till sin playstation fanbase….
Jag menar, Microsoft är inte ens i närheten av att lansera bra Ips som sony gjort de senaste 2 åren.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sony, Microsoft, Google, Apple, enda företagen som existerar om 10 år.

Inom vadå? Spelindustrin? Glöm inte Facebook då…

Detta är inget konstigt egentligen… samma är det mer eller mindre i matindustrin. Orkla, Fazer, Mondelez, Coca-cola co och nestlé äger i princip rubb och stubb. Allt bortom det är indie-företag som snabbt köps upp eller konkurreras ut…

Lite samma i bilvärlden och så vidare och så vidare.

Som sagt, inte konstigt - mest sorgligt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tog just och spelade lite Destiny 2, jag brukar göra långa uppehåll med det och har nog inte spelat sedan i somras... har kanske 100 speltimmar totalt. Det är väldigt kul (spelar solo) och Destiny 2 har verkligen extremt snygga miljöer... det måste vara ett av dom snyggaste spelen just nu... eller fortfarande kanske jag ska säga för det är ju inte precis nytt.
Sony gjorde ett väldigt bra köp där, jag skulle också köpt Bungie om jag haft pengar

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11