Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

0,15 kommer bli bra 👍

Kalas! Hoppas ja de går smidigt att öppna upp o filma redan lubeade switchar 👍🏻

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Kalas! Hoppas ja de går smidigt att öppna upp o filma redan lubeade switchar 👍🏻

Det är inga som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Kalas! Hoppas ja de går smidigt att öppna upp o filma redan lubeade switchar 👍🏻

Det är ingen skillnad mot att göra det på brytare som inte är smorda. Så länge du som sagt inte börjar peta runt och smeta på smörjet som redan är, men det måste du nästan medvetet göra för att lyckas med.

EDIT: För övrigt, finns det någon typ av bläck som fäster på PBT utan att nötas ner? Nu har jag ett set blanka keycaps för att det är det enda som funkar på Alps med cherrystabilisatorer utan att behöva vänta 200 år på en group buy vilket jag redan gör, vilka jag har skrivit på med en vanlig CD-märkpenna. Men det får man göra typ varannan vecka om man vill att det ska sitta kvar.

Och ja, jag är så pass cool att jag kan skriva på blanka keycaps för det mesta, men när man ska logga in på något där lösenordet är typ xQLDC2L8a6!YU)Vy3uQP ett par gånger om dagen så orkar man inte att inte få kolla på tangentbordet för att vara säker på att skriva rätt.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det är ingen skillnad mot att göra det på brytare som inte är smorda. Så länge du som sagt inte börjar peta runt och smeta på smörjet som redan är, men det måste du nästan medvetet göra för att lyckas med.

EDIT: För övrigt, finns det någon typ av bläck som fäster på PBT utan att nötas ner? Nu har jag ett set blanka keycaps för att det är det enda som funkar på Alps med cherrystabilisatorer utan att behöva vänta 200 år på en group buy vilket jag redan gör, vilka jag har skrivit på med en vanlig CD-märkpenna. Men det får man göra typ varannan vecka om man vill att det ska sitta kvar.

Och ja, jag är så pass cool att jag kan skriva på blanka keycaps för det mesta, men när man ska logga in på något där lösenordet är typ xQLDC2L8a6!YU)Vy3uQP ett par gånger om dagen så orkar man inte att inte få kolla på tangentbordet för att vara säker på att skriva rätt.

Tradera / Ebay. Och eftersom du inte bryr dig om hur det ser ut när du skriver med penna på dem så lär du ju inte bryr dig att du behåller dina nuvarande blanks på Mods om du hittar ett set som inte tar cherry-stabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är ingen skillnad mot att göra det på brytare som inte är smorda. Så länge du som sagt inte börjar peta runt och smeta på smörjet som redan är, men det måste du nästan medvetet göra för att lyckas med.

EDIT: För övrigt, finns det någon typ av bläck som fäster på PBT utan att nötas ner? Nu har jag ett set blanka keycaps för att det är det enda som funkar på Alps med cherrystabilisatorer utan att behöva vänta 200 år på en group buy vilket jag redan gör, vilka jag har skrivit på med en vanlig CD-märkpenna. Men det får man göra typ varannan vecka om man vill att det ska sitta kvar.

Och ja, jag är så pass cool att jag kan skriva på blanka keycaps för det mesta, men när man ska logga in på något där lösenordet är typ xQLDC2L8a6!YU)Vy3uQP ett par gånger om dagen så orkar man inte att inte få kolla på tangentbordet för att vara säker på att skriva rätt.

Ett tips som du kanske är medveten om, med Bitwarden så slipper du fylla i det varje gång

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Tradera / Ebay. Och eftersom du inte bryr dig om hur det ser ut när du skriver med penna på dem så lär du ju inte bryr dig att du behåller dina nuvarande blanks på Mods om du hittar ett set som inte tar cherry-stabs.

Nä, men jag bryr mig om att det inte är samma profil och det kryllar inte direkt av alps-set i XDA. Annars hade jag tagit alphas från nått av mina Apple.

Skrivet av Dashio:

Ett tips som du kanske är medveten om, med Bitwarden så slipper du fylla i det varje gång

Kan tyvärr inte använda det på jobbet av diverse anledningar men jag kör det hemma. Dessutom är det inte ovanligt förekommande att köra konsolsessioner i vmware och de tar inte med sig min clipboard (om någon vet en lösning för det vore det däremot väldigt intressant att veta)

(Och bitwarden funkar ju inte heller om du ska logga in på din egen dator. Vi har rätt jobbig lösenordspolicy)

Permalänk
Medlem

Kikar på nytt tangentbord och vill ha trådlöst, mekaniskt, TKL (eller liknande storlek, inte full size).
Vilka alternativ finns det om jag vill ha vanlig 2.4 GHz trådlös och INTE bluetooth? Verkar som att nästan alla av de jag kollar på är bluetooth dessvärre..

Permalänk
Medlem

Byggde mitt egna custom keeb för några månader sedan och märkte nu att jag saknar ">" och det motsatta tecknet.
Jag hittar inget sätt att fixa det genom VIA så tänkte om det är någon som vet hur jag åtgärdar detta?

PCB:n är en KDB67v2 i en ISO-Layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobim:

Byggde mitt egna custom keeb för några månader sedan och märkte nu att jag saknar ">" och det motsatta tecknet.
Jag hittar inget sätt att fixa det genom VIA så tänkte om det är någon som vet hur jag åtgärdar detta?

PCB:n är en KDB67v2 i en ISO-Layout.

Har du ANSI LSHIFT så du saknar tangenten?

Permalänk
Skrivet av Tobim:

Byggde mitt egna custom keeb för några månader sedan och märkte nu att jag saknar ">" och det motsatta tecknet.
Jag hittar inget sätt att fixa det genom VIA så tänkte om det är någon som vet hur jag åtgärdar detta?

PCB:n är en KDB67v2 i en ISO-Layout.

<> = NUBS i VIA
* ' = NUHS i VIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Har du ANSI LSHIFT så du saknar tangenten?

Skrivet av StuntmanMike:

<> = NUBS i VIA
* ' = NUHS i VIA

Såhär ser det ut i VIA.
https://imgur.com/a/Ib1Y5ow

Hittar inte alternativen du angav StuntmanMike?

ÅÄÖ och allt annat fungerar som vanligt dock.

Ville lägga till extra information
Permalänk
Skrivet av Tobim:

Såhär ser det ut i VIA.
https://imgur.com/a/Ib1Y5ow

Hittar inte alternativen du angav StuntmanMike?

ÅÄÖ och allt annat fungerar som vanligt dock.

Den finns nog under special nere till vänster

Permalänk
Skrivet av apandrak:

Kikar på nytt tangentbord och vill ha trådlöst, mekaniskt, TKL (eller liknande storlek, inte full size).
Vilka alternativ finns det om jag vill ha vanlig 2.4 GHz trådlös och INTE bluetooth? Verkar som att nästan alla av de jag kollar på är bluetooth dessvärre..

Hittade detta lite snabbt när jag var inne på prisjakt.

Corsair Gaming K63 Wireless Blue LED Cherry MX Red https://www.inet.se/produkt/6100399/corsair-gaming-k63-wirele....

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Den finns nog under special nere till vänster

Finns inte där heller tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Tobim:

Finns inte där heller tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ah, nu så, var jag som letande efter annat! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera att använda VIAL istället för VIA. Där kan ni ändra språk till svenska och mappa om enligt eran nordiska layout. Dessutom open source.

VIAL: https://get.vial.today/

Fungerar med alla keebs som har VIA-stöd.

Permalänk
Medlem

Hej.
Någon som har handlat keycaps från Etsy? Har hittat en del med Star Wars tema " Stor Nörd "
Vissa är riktigt snygga och så är dom handgjorda, ingen i denna tråd som vet vart man kan köpa Star Wars keycaps i Europa eller vet nån som gör sådana. Eller är det någon som vill sälja i denna tråd som har en spacebar " svart med Star Wars " och en Darth Vader?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Någon som har handlat keycaps från Etsy? Har hittat en del med Star Wars tema " Stor Nörd "
Vissa är riktigt snygga och så är dom handgjorda, ingen i denna tråd som vet vart man kan köpa Star Wars keycaps i Europa eller vet nån som gör sådana. Eller är det någon som vill sälja i denna tråd som har en spacebar " svart med Star Wars " och en Darth Vader?
Mvh Mange

Etsy är ju främst ett ställe där folk säljer sina grejer från hobbyverksamheter. Sidan i sig är legit, men sedan hur folket är är väl som på alla andra ställen.

Är du villig att betala finns
https://novelkeys.com/collections/keycaps/products/star-wars-...

Och är du villig att både vänta och betala
https://novelkeys.com/collections/keycaps/products/gmk-boba-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Etsy är ju främst ett ställe där folk säljer sina grejer från hobbyverksamheter. Sidan i sig är legit, men sedan hur folket är är väl som på alla andra ställen.

Är du villig att betala finns
https://novelkeys.com/collections/keycaps/products/star-wars-...

Och är du villig att både vänta och betala
https://novelkeys.com/collections/keycaps/products/gmk-boba-f...

Jodå, vilja att betala finns
Men är mest ute efter svart/vita tangenter. Jag glömde att skriva detta, tack för länkarna.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Jodå, vilja att betala finns
Men är mest ute efter svart/vita tangenter. Jag glömde att skriva detta, tack för länkarna.
Mvh Mange

https://kbnordic.se/keycaps/bow-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Permalänk
Medlem

Väntat så länge på att prylarna ska skickas nu och börjar undra om jag ska byta från Gateron Reds (GMMK-paketet med 120 switchar) för 549kr mot Glorious Pandas istället (behöver 3x36-pack för totalt 897kr). Vad säger ni, värt det? Kommer köra snabblube på springs och stems samt lägga på film (durock 0.15mm).

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Väntat så länge på att prylarna ska skickas nu och börjar undra om jag ska byta från Gateron Reds (GMMK-paketet med 120 switchar) för 549kr mot Glorious Pandas istället (behöver 3x36-pack för totalt 897kr). Vad säger ni, värt det? Kommer köra snabblube på springs och stems samt lägga på film (durock 0.15mm).

Det är ju två väldigt olika brytare då Pandas brukar klassas som väldigt taktil. Med det sagt så skulle jag samtidigt klassa GMMKs 120pack för den sämsta versionen av Gateron Red, Så om det inte svider förmycket i plånboken så skulle jag i allafall välja något annan än just dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är ju två väldigt olika brytare då Pandas brukar klassas som väldigt taktil. Med det sagt så skulle jag samtidigt klassa GMMKs 120pack för den sämsta versionen av Gateron Red, Så om det inte svider förmycket i plånboken så skulle jag i allafall välja något annan än just dem

Sant! Gjorde lite research på Glorious Pandas och dom verkar vara extremt högljudda men annars vara helt OK. Dock jobbigt om ljudet går igenom micken när jag sitter på Discord…

Har du några tips på Gateron eller andra brytare som funkar bra med GMMK Pro? Mina keycaps kommer inte vara shinethrough så för LED-hål spelar det egentligen ingen större roll, dock nice om det lyser igenom så det syns ”under” tangenterna..

Kanske bara ska köpa Gateron Reds eller Blacks från typ kbnordic eller maxgaming istället?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Sant! Gjorde lite research på Glorious Pandas och dom verkar vara extremt högljudda men annars vara helt OK. Dock jobbigt om ljudet går igenom micken när jag sitter på Discord…

Har du några tips på Gateron eller andra brytare som funkar bra med GMMK Pro? Mina keycaps kommer inte vara shinethrough så för LED-hål spelar det egentligen ingen större roll, dock nice om det lyser igenom så det syns ”under” tangenterna..

Kanske bara ska köpa Gateron Reds eller Blacks från typ kbnordic eller maxgaming istället?

Jag använder mig av g pandas, de är taktila och låter lite, jag har ett set med cherry profil Keycaps och ett set med SA profil, de förstnämnda ger ett mer skarpt ljud jämtemot SA som låter mer dovt, ljudet är ingenting som någon klagat på över Discord iallafall. Dock har jag gateron black inks på g hem som ja ska prova på.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av nikwhatsup:

Sant! Gjorde lite research på Glorious Pandas och dom verkar vara extremt högljudda men annars vara helt OK. Dock jobbigt om ljudet går igenom micken när jag sitter på Discord…

Har du några tips på Gateron eller andra brytare som funkar bra med GMMK Pro? Mina keycaps kommer inte vara shinethrough så för LED-hål spelar det egentligen ingen större roll, dock nice om det lyser igenom så det syns ”under” tangenterna..

Kanske bara ska köpa Gateron Reds eller Blacks från typ kbnordic eller maxgaming istället?

Köp dessa isåfall om du ändå vill ha Red fjädrar.
https://www.smord.store/products/smord-gateron-red-brytare-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Sant! Gjorde lite research på Glorious Pandas och dom verkar vara extremt högljudda men annars vara helt OK. Dock jobbigt om ljudet går igenom micken när jag sitter på Discord…

Extremt är väl en defintionsfråga. Beror på vad du jämför med. De låter klart mindre än om du köper t.ex. Kailh Box Navy. Men de låter klart mer än en brytare som är jättetyst.

Skrivet av nikwhatsup:

Har du några tips på Gateron eller andra brytare som funkar bra med GMMK Pro?

Lite som att fråga om en skruvmejsel som funkar bra med torxskruvar. Alla förutom de som är sämst och inte är korrekt gjorda är väl svaret. MX-brytare är gjorda utefter en specifikation och alla MX-kompatibla brytare har samma specifikation. Antingen passar de i ditt tangentbord, eller så passar de i inga tangentbord. Typ.

Skrivet av nikwhatsup:

Kanske bara ska köpa Gateron Reds eller Blacks från typ kbnordic eller maxgaming istället?

Om du vill ha linjära brytare så absolut, Glorious Pandas är taktila brytare så de går inte att jämföra riktigt med Gateron "Red" eller "Black" som är linjära.

Vill du ha en trevlig brytare som är taktil och jättetyst rekommenderar jag Boba U4. Den låter ungefär lika mycket som ett membrantangentbord, d.v.s. inte alls. Och är väldigt trevlig att skriva på. Men den är inte linjär, vilket gör alla jämförelser med Gateron "Red" eller "Black" rätt meningslösa. Men den är tystare än båda de två, om tystnad är ditt primära mål.

Sen vill jag bara flika in och säga att huruvida ditt tangentbord är tyst eller inte handlar mer om själva tangentbordet än om brytarna. Dämpa och smörj allt som går att dämpa eller smörja så kommer det bli tyst. Förutom då om man väljer brytare som medvetet är gjorda för att låta.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med vad som hänt senaste 2-3 åren i custom keeb-svängen och skulle behöva lite tips på brytare.
Ska om några veckor bygga nytt tangentbord igen (RGBKB Sol 3) och funderar på vilka brytare jag ska använda.
Idag använder jag Holy Panda (från Drop för ~3 år sen) och provade många olika när jag var aktiv i custombyggandet, en favorit då var Box Royals.
Jag kan tycka att Holy Panda är något stumma i nedslaget och det är ofta jag bottnar när jag skriver annars tycker jag de är trevliga.

Jag är ute efter en taktil brytare, gärna clicky. Bryr mig inte om ljud eller liknande, vill ha en trevlig upplevelse för fingarna.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Har inte hängt med vad som hänt senaste 2-3 åren i custom keeb-svängen och skulle behöva lite tips på brytare.
Ska om några veckor bygga nytt tangentbord igen (RGBKB Sol 3) och funderar på vilka brytare jag ska använda.
Idag använder jag Holy Panda (från Drop för ~3 år sen) och provade många olika när jag var aktiv i custombyggandet, en favorit då var Box Royals.
Jag kan tycka att Holy Panda är något stumma i nedslaget och det är ofta jag bottnar när jag skriver annars tycker jag de är trevliga.

Jag är ute efter en taktil brytare, gärna clicky. Bryr mig inte om ljud eller liknande, vill ha en trevlig upplevelse för fingarna.

Personligen så tycker jag taktiliteten i Box Jades är trevlig, dessutom klickar den nice.

Annars är ju Zeal Clickys 3in1 en dyr men spännande brytare som du kan välja om den ska va klickig, taktil eller linjär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Personligen så tycker jag taktiliteten i Box Jades är trevlig, dessutom klickar den nice.

Antar att man löst problematiken med Box-switchar att de skadar keycaps?
Har både Jade och Royals liggande men är från första generationerna som skadade keycaps.

Zeal Clicky ska jag spana in