Permalänk
Avstängd

dator till pensionär

Tänkte höra med bättre vetande vad man kan tänkas komma undan med för ett bygge till far min .

används enbart till word , streama trav , samt allmänt bruk såsom email och internet .

ngn som har en ide på ett litet bygge man kan ställa på skrivbordet för en liten slant ? ju billigare desto bättre givetvis även om ngn direkt budget inte finns utan helt enkelt bang for the buck .

har byggt massa datorer men aldrig någon liten så är helt okunnig ang dessa , kan dock snickra ihop den själv vid lösa delar

har även funderat på en "gaming" burk i färdig konfiguration och ta ut grafikkortet och sälja det löst , verkar vanligt förekommande men då måste den snurra utan grafikkortet givetvis

tacksam för alla tips samt avser beställa rel omgående

Permalänk

Varför dator?
Köp honom en iPad plus valfritt tangentbord (finns hela vägen från Apples svindyra (men bra) via Logitechs något billigare (men helt OK) till lösa BT-tangentbord i valfri prisklass).

Köper du en ny kommer den få OS-uppdateringar i någonstans mellan 5 och 7 år (min iPad Pro är inne på sjätte året och har fått senaste iPadOS), och du kommer sannolikt i princip helt slippa supportsamtal under tiden.

Permalänk
Avstängd

tackar för svaret , han har en ipad redan men han vill ha en dator för mail och för att använda en större skärm när han skriver word mm .

vill helst inte bli "blåst" på elgigantens färdigbyggda kontorsdatorer tex varvid jag gjorde tråden , dom datorerna kan knappast vara värda sitt pris .

Permalänk
Entusiast

Köp en begagnad Intel NUC(modell beroende på budget), svårslaget för priset och tar användningsområdet galant. Köpte själv en till mina föräldrar för samma typ av arbete.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Tvärt om brukar jag rekommenderad märkesdatorer för budget när det är rea. T.ex. denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/stat...

Märkesdatorer är olika bra för olika kunder. En gamer brukar de inte vara någon hit för även om de har blivit extremt bättre på senare år. Sedan de som vill uppgradera datorn i efterhand inte heller bra.

Men tillhör man den skaran som köper budget, kommer ha datorn väldigt många år, sedan köpa en helt ny dator så kan de bli bättre.

Angående Word så rekommenerar jag att försöka lära honom Libre Office istället. Nu vet jag inte hur mycket han skriver. Jag själv har äldre bekanta som knappt kan byta font i deras worddokument och de vill ha Word för de anser det är lättare. Jag låter dem lära Libre ändå. Svårare är det för de som gör mer som kodar Open Xml och klagar på att den dokumenten som de skapar inte ser likadant ut i Word och Libre Write.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Köp en begagnad Intel NUC(modell beroende på budget), svårslaget för priset och tar användningsområdet galant. Köpte själv en till mina föräldrar för samma typ av arbete.

gott skall kika efter dessa , hoppas dom finns nya med för ett par tusenlappar , har ingen direkt budget men 2-5k bör räcka för hans ändamål tänker jag .

Permalänk
Medlem

Ett exempel på bygge:

Edit:
Dessa minnen kan vara ett bättre val: https://www.komplett.se/product/893831/datorutrustning/datork...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti