Permalänk

Ingen bild efter byte av kylpasta

Hej

Har mest troligt hett sönder mitt 2080ti.
Har haft det i ett par år men på senaste tiden gick fläktarna på högvarv i vissa spel. Kollade runt lite och bestämde mig för att testa byta kylarvätskan på grafikkortet.
Efter lite huller och buller så hade jag tagit bort och rengjort den gamla kylarvätskan med hjälp av en alkohol servett som följde med kylarvätskan jag köpte.

Satt på ny vätska. Tror jag råkade stoppa på för mycket. Kan mycket väl ha kommit en droppe på kretsarna på grafikkortet.

Suck, hur som haver så skruvade jag ihop skiten igen. Testade starta datorn. Grafikkortet går igång(lyser, fläktar) dock ingen bild(dock känner skärmen av signalen när datorn går igång, "no display signal")
Testat med både DP och Hdmi.
Luftat på ram minnena.
Testat grafikkortet i olika platser.
Öppnade upp grafikkortet igen och kan lugnt säga att det blev lite för mycket kylarvätska.

Kukens vrede varför skulle jag pilla med skiten på en lördag kväll?

Någon mastermind som har något tips? ♡
Förlåt för hur kasst jag skriver, ligger med mobilen och små gråter.

Rubrik
Permalänk
Skrivet av n0rangutan:

Hej

Har mest troligt hett sönder mitt 2080ti.
Har haft det i ett par år men på senaste tiden gick fläktarna på högvarv i vissa spel. Kollade runt lite och bestämde mig för att testa byta kylarvätskan på grafikkortet.
Efter lite huller och buller så hade jag tagit bort och rengjort den gamla kylarvätskan med hjälp av en alkohol servett som följde med kylarvätskan jag köpte.

Satt på ny vätska. Tror jag råkade stoppa på för mycket. Kan mycket väl ha kommit en droppe på kretsarna på grafikkortet.

Suck, hur som haver så skruvade jag ihop skiten igen. Testade starta datorn. Grafikkortet går igång(lyser, fläktar) dock ingen bild(dock känner skärmen av signalen när datorn går igång, "no display signal")
Testat med både DP och Hdmi.
Luftat på ram minnena.
Testat grafikkortet i olika platser.
Öppnade upp grafikkortet igen och kan lugnt säga att det blev lite för mycket kylarvätska.

Kukens vrede varför skulle jag pilla med skiten på en lördag kväll?

Någon mastermind som har något tips? ♡
Förlåt för hur kasst jag skriver, ligger med mobilen och små gråter.

Kylpasta*

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Kylpasta*

Haha yesssss...

Permalänk
Medlem

Vad har du använt för pasta?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Vad har du använt för pasta?

Conductonaut thermal grizzly

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Conductonaut thermal grizzly

Så flytande metall? Då skulle jag tyvärr tro att kortet blivit kortslutet. Enda sättet jag kan se en räddning är om du kan få bort allt igen (försök ej att köra kortet innan dess), har du tur kanske det går att räddas, och sätt på vanlig kylpasta. Flytande metall är ganska svårt. Finns nog de med mer erfarenhet som jag hoppas kan komma in med förslag.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Hur förseglade du resistorerna runt GPUn? Tejp? Nagellack? Någon annan metod?

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Så flytande metall? Då skulle jag tyvärr tro att kortet blivit kortslutet. Enda sättet jag kan se en räddning är om du kan få bort allt igen (försök ej att köra kortet innan dess), har du tur kanske det går att räddas, och sätt på vanlig kylpasta. Flytande metall är ganska svårt. Finns nog de med mer erfarenhet som jag hoppas kan komma in med förslag.

Well shit. Det var detta snubben i butiken rekommenderade.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur förseglade du resistorerna runt GPUn? Tejp? Nagellack? Någon annan metod?

Me no do that

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Me no do that

F

Skulle sikta på att försöka få bort allt, men det är nog inte det lättaste om det krupit in flytande metall som ligger och kortsluter resistorerna. 🙁

Permalänk

Har nu testat att koppla in skärmen i själva moderkortet men får ingen bild där heller, är det också kaputt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av n0rangutan:

Har nu testat att koppla in skärmen i själva moderkortet men får ingen bild där heller, är det också kaputt?

Vad har du för moderkort och processor?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Well shit. Det var detta snubben i butiken rekommenderade.

Det borde ju vara tjänstefel att rekommendera den kylpastan utan att varna om riskerna

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har du för moderkort och processor?

Strix 390 f gaming. I9 9900k något

Permalänk
Medlem

Måste ha blivit något missförstånd i butiken? Kan inte tänka mig varför någon skulle rekommendera flytande metall till ett grafikkort... eller så visste han inte heller och bara rekommenderade det dyraste? Eller sa han/råkade han ta fel (Kryonaut och Conductonaut... är väl inte helt omöjligt att ta fel i farten)? Låg en förpackning på fel ställe?

Iaf så är det som sagt flytande metall, det leder ström, så pga "Kan mycket väl ha kommit en droppe på kretsarna på grafikkortet" kan det mycket väl vara så att något kortslutits och nu är dött. Du kan försöka ta bort och rengöra så mycket som möjligt och se om det fungerar då (utan kylpasta, borde gå att testa om det funkar iaf). Och om det gör det så är det vanlig kylpasta du ska ha, typ den här: https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-... (eller om du vill lyxa till det: https://www.inet.se/produkt/5320526/thermal-grizzly-kryonaut-... -- men kolla att det inte är Conductonaut!!!)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Måste ha blivit något missförstånd i butiken? Kan inte tänka mig varför någon skulle rekommendera flytande metall till ett grafikkort... eller så visste han inte heller och bara rekommenderade det dyraste? Eller sa han/råkade han ta fel (Kryonaut och Conductonaut... är väl inte helt omöjligt att ta fel i farten)? Låg en förpackning på fel ställe?

Iaf så är det som sagt flytande metall, det leder ström, så pga "Kan mycket väl ha kommit en droppe på kretsarna på grafikkortet" kan det mycket väl vara så att något kortslutits och nu är dött. Du kan försöka ta bort och rengöra så mycket som möjligt och se om det fungerar då (utan kylpasta, borde gå att testa om det funkar iaf). Och om det gör det så är det vanlig kylpasta du ska ha, typ den här: https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-... (eller om du vill lyxa till det: https://www.inet.se/produkt/5320526/thermal-grizzly-kryonaut-... -- men kolla att det inte är Conductonaut!!!)

Aha jag förstår. Ska försöka rengöra det. Det kom definitivt en droppe på kretsarna som jag inte fick helt bort. Men om den dog så lär den väll inte gå att få tillbaka till liv?
Tusen tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Aha jag förstår. Ska försöka rengöra det. Det kom definitivt en droppe på kretsarna som jag inte fick helt bort. Men om den dog så lär den väll inte gå att få tillbaka till liv?
Tusen tack för svaret!

Tänk på att flytande metall inte direkt är lätt att rengöra, det tenderar att flytta på sig bara.
Kolla någon film före kanske:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Flytande metal... skulle aldrig rekommendera det om man inte exakt vet vad man gör :D. Hoppas du lyckas göra rent kortet och att inget har kortslutits iaf! köp vanlig pasta o kör på istället.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Flytande metal... skulle aldrig rekommendera det om man inte exakt vet vad man gör :D. Hoppas du lyckas göra rent kortet och att inget har kortslutits iaf! köp vanlig pasta o kör på istället.

Är tyvärr en sådan människa som alltid gör fel första gången, im a bit retarded.

Permalänk

Ok

Har rengjort för kung och fosterland.
Jag har bild nu när jag startar datorn samt i bios, allt efter det så blir det svart igen. Alltså innan log in skärmen dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Ok

Har rengjort för kung och fosterland.
Jag har bild nu när jag startar datorn samt i bios, allt efter det så blir det svart igen. Alltså innan log in skärmen dyker upp.

Har du satt dit vanlig kylpasta? Möjligt att kortet överhettar annars men osäker på om det skulle gå så fort att du inte ens hinner få bild till Windows

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Har du satt dit vanlig kylpasta? Möjligt att kortet överhettar annars men osäker på om det skulle gå så fort att du inte ens hinner få bild till Windows

Nej har ingen vanlig kylpasta att sätta på just nu. Fläktarna ökar i stadig takt och kommer till max speed efter bios visas. Känns inte som att det borde överhettaochh dö på 30 sec?

Permalänk
Skrivet av n0rangutan:

Nej har ingen vanlig kylpasta att sätta på just nu. Fläktarna ökar i stadig takt och kommer till max speed efter bios visas. Känns inte som att det borde överhettaochh dö på 30 sec?

Kan också vara inne i bios och ändra inställningar oavbrutet

Permalänk
Medlem

Risken är att du har skadat något som inte används när du är i BIOS men används när Windows startar, men du har egentligen inget att förlora på att köpa en ny tub kylpasta och lägga på den. Kylpasta kostar något mindre än ett nytt grafikkort, speciellt just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Kan också vara inne i bios och ändra inställningar oavbrutet

GPU eller CPU utan kylpasta kan snabbt sluta med katastrof.
Mitt tips är att fråga här innan du experimenterar vidare.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

GPU eller CPU utan kylpasta kan snabbt sluta med katastrof.
Mitt tips är att fråga här innan du experimenterar vidare.

Nu har jag lagt på kylpasta. Fortfarande ingen bild efter bios. Grafikkortet går tyst iallafall haha.
Jag får bild när jag kopplar in mig via moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Well shit. Det var detta snubben i butiken rekommenderade.

Vilken butik pratade du med som rekommenderade flytande metall?!
Lita inte på butikssäljare, de är oftast självlärda eller fellärda

Jag har byggt många datorer, men jag skulle inte våga använda flytande metall eftersom jag skulle säkerligen göra fel.
Kylpasta är det ända jag använder vid kylning av CPU/GPU.
Hoppas du kan få bort det med noggrann rengöring och lägga om till "vanlig" kylpasta =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Vilken butik pratade du med som rekommenderade flytande metall?!
Lita inte på butikssäljare, de är oftast självlärda eller fellärda

Jag har byggt många datorer, men jag skulle inte våga använda flytande metall eftersom jag skulle säkerligen göra fel.
Kylpasta är det ända jag använde vid kylning.
Hoppas du kan få bort det med noggrann rengöring och lägga om till "vanlig" kylpasta =/

Fick bort allt men jag hade redan startat datorn när det var kaos eftersom jag inte visste att det var ledande. Nu är det kylpasta på men ingen bild efter bios, jag antar att kortet är dött.

Det blev en dyr läxa.

Permalänk

Några sista minuten tips innan jag beställer ett nytt kort? 😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rangutan:

Några sista minuten tips innan jag beställer ett nytt kort? 😓

Kolla marknaden om du inte får tag i ett nytt kort =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"