Semi "Bärbar" dator för multitasking och lite spel

Permalänk
Medlem

Semi "Bärbar" dator för multitasking och lite spel

Hej
Jag skulle vilja ha köpråd för en dator som helst ska vara hyfsat bärbar. Dvs en intel nuc vore grymt men ärligt talat är jag inte särskilt påläst för att helt förstå hur prestandan i de inbyggda grafikkretsarna är så möjligt att det vore bäst att kanske ha ett mini itx istället. Det andra alternativet är att helt enkelt köpa en bärbar men jag spenderar typ 99% av min tid framför riktiga stora skärmar etc så förutom att flyga med datorn så behöver den inte vara särskilt bärbar.

Vad gör jag på datorn? 90% av det jobbar jag med enklare program men har ofta 5-6 program öppet samtidigt och märker ibland på enklare laptops att jag gärna skulle ha lite mer power. Spelmässigt har jag inga stora ambitioner men vore kul med lite performance eftersom jag eventuellt kommer spela lite mer men är helt okej att ha låga settings.

Tacksam för tips!

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du glömmer nämna vilka spel du vill spela, ganska viktigt om man vill ha den hjälpen samt budget!
De integrerade kretsarna är inte värdelösa men de orkar inte riktigt med AAA-spel

Typ Loque Ghost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du glömmer nämna vilka spel du vill spela, ganska viktigt om man vill ha den hjälpen samt budget!
De integrerade kretsarna är inte värdelösa men de orkar inte riktigt med AAA-spel

Typ Loque Ghost?

Jag spelar gamla spel mest men det vore ju såklart kul att ha lite stöd för framtiden. Helst vill jag nog spendera 4-11k kanske men är relativt öppen så länge det känns prisvärt. Mina kompisar har tidigare köpt datorer för 15-20k och för mig verkar det som att gå riktigt högt ger ganska marginel prestandavinst så känns bättre att köpa för 10k var 3e år istället för att köpa för 20k var 6e år liksom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Jag spelar gamla spel mest men det vore ju såklart kul att ha lite stöd för framtiden. Helst vill jag nog spendera 4-11k kanske men är relativt öppen så länge det känns prisvärt. Mina kompisar har tidigare köpt datorer för 15-20k och för mig verkar det som att gå riktigt högt ger ganska marginel prestandavinst så känns bättre att köpa för 10k var 3e år istället för att köpa för 20k var 6e år liksom.

Kan det vara något i den här stilen du letar efter?:

Inbyygd grafik finns som klarar enklare spel, men lådan bör kunna husera ett grafikkort också.
Tyvärr inget handtag på lådan, men det går kanske att fixa på någon sätt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan det vara något i den här stilen du letar efter?:
https://komponentkoll.se/bild/yuJVv.png
Inbyygd grafik finns som klarar enklare spel, men lådan bör kunna husera ett grafikkort också.
Tyvärr inget handtag på lådan, men det går kanske att fixa på någon sätt.

Tack för tipset! Som en lekman så är det ju lätt att man börjar tänka att Ryzen 7 är bättre än ryzen 5 etc men sen när man kollar prestanda performance så ser man ju att det inte är alltid är fallet! Verkar som detta chassi är 18.85x37.6x29.2 cm så en bra bit större än en intel NUC men det verkar ändå som de flesta intel NUCs har sämre prestanda.

Jag kollade också på Razer blade stealth 13 som en model har en Oled skärm, nvidia GTX 1650 TI Max Q (bärbar dator) som verkar gå på typ samma summa om man inkluderar ett grafikkort. Kanske bärbara är ett alternativ annars?

https://www.amazon.co.uk/Razer-Blade-Stealth-ultrabook-OLEDto...

Visa signatur