Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eftersom vi fick uppdateringen med Australien idag, samt att jag fick hem min nyinköpta X56, så tänkte jag ge mig ut och flyga lite och testa joysticken.

Jag blir dock inte klok på detta. Antingen spökar det i datorn eller så är det något knas då bl.a. parkeringsbromsen helt plötsligt slår till under TAXI samt att jag helt slumpmässigt flyttas ut till extern vy, klaffarna flyttades tillbaka till nollposition under inflygning. Jag rörde över huvud taget ingen av de knapparna när dessa saker hände så vet inte om det är något buggigt med spelet, nya stickan eller vad det kan vara.

Stickan kommer dock att skickas tillbaka eftersom en av trimrattarna går så trögt åt ena hållet att den knappt går rotera med tummen. Oacceptabelt på en kontroll som kostar 2500 men jag ville ändå testa den lite när den ändå var uppackad och installerad.

Min x56 har spökat lite, tror Throttle delen är problemet. För mig fungerar det bra när jag har throttle delen mot moderkorts usb och lagt resten av utrustningen mot usb brygga med egen strömförsörjning. Tror throttle delen är strömhungrig och problem uppstår när den delar usb strömkälla med mycket utrustning, är min upplevelse och det kan ju såklart bero på min hårdvara också.

Permalänk

Ryzen 5600X, RTX 3060 Ti, 16Gb, SSD och vill spela i 1440 (möjligen något skalat) 2560 x 1440 144hz-skärm.

Vilka är de VIKTIGA inställningarna att hålla koll på när det kommer till grafiken? Är "Medium" lagom för denna maskin, eller kan jag köra High? Medium med några på high? Isf vilka på och vilka inte på? Vilka är "hogsen" så att säga? Något annat man bör stänga av och dra ner på?

Någon som förresten vet om "gamla" inställningar finns sparade någonstans? Råkade ta bort min joystickstetup med kurvor och allt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag har en x55 som haft problem med "ghost pressing" dvs att knappar trycks ner utan att jag trycker på dom. Kolla om du hittar nyare drivrutiner för x56:an. Det kan eventuellt lösa det.

Hämtade de nyaste som fanns när jag installerade igår så inte mycket jag kan göra där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jo om du gör dom själv, jag har tex yoke och throttle från Honeycomb och dom har dubbelkonfiguration original på en hel del knappar som jag fick gå in och ta bort från default setup. Skadar inte att gås igen samt att det inte hamnar funktioner på toggle

Använde ju default som spelet hade så inte konfigurerat något själv. Kommer nog vilja flytta en del saker ändå för att få positioner som passar mig bättre så lika bra gå igenom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0rr0:

Min x56 har spökat lite, tror Throttle delen är problemet. För mig fungerar det bra när jag har throttle delen mot moderkorts usb och lagt resten av utrustningen mot usb brygga med egen strömförsörjning. Tror throttle delen är strömhungrig och problem uppstår när den delar usb strömkälla med mycket utrustning, är min upplevelse och det kan ju såklart bero på min hårdvara också.

Får testa det också. Har båda kopplade till en 3.0-HUB som visserligen har egen strömförsörjning men kan ju hända att den ändå får för lite. Ska prova koppla den direkt i datorn istället få se om det hjälper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Funderar på att installera den här moden : MSFS 2020 Google Map replacement
Men vet ej om det är säkert då den installerar certifikat och den körs direkt med admin priviliges. Har någon provat den och är den säker att köra?

https://flightsim.to/file/19345/msfs-2020-google-map-replacem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Funderar på att installera den här moden : MSFS 2020 Google Map replacement
Men vet ej om det är säkert då den installerar certifikat och den körs direkt med admin priviliges. Har någon provat den och är den säker att köra?

https://flightsim.to/file/19345/msfs-2020-google-map-replacem...

Jag kör den och det fungerar bra, har inte blivit hackad än iaf. Modden diskuteras några sidor tidigare i tråden i samband med att den lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Funderar på att installera den här moden : MSFS 2020 Google Map replacement
Men vet ej om det är säkert då den installerar certifikat och den körs direkt med admin priviliges. Har någon provat den och är den säker att köra?

https://flightsim.to/file/19345/msfs-2020-google-map-replacem...

Jag kör den också, inga problem

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Ryzen 5600X, RTX 3060 Ti, 16Gb, SSD och vill spela i 1440 (möjligen något skalat) 2560 x 1440 144hz-skärm.

Vilka är de VIKTIGA inställningarna att hålla koll på när det kommer till grafiken? Är "Medium" lagom för denna maskin, eller kan jag köra High? Medium med några på high? Isf vilka på och vilka inte på? Vilka är "hogsen" så att säga? Något annat man bör stänga av och dra ner på?

Någon som förresten vet om "gamla" inställningar finns sparade någonstans? Råkade ta bort min joystickstetup med kurvor och allt..

Någon som vet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Någon som vet?

Inte helt lätt säga. Jag kör med 5900X och 6800 XT och har det mesta på ULTRA med några mindre viktiga detaljer ställda på medium och ligger på runt 50 FPS över Stockholm och dippar ner till 40 över London ungefär. Skulle gissa att du nog behöver ligga på medium med den hårdvara du har för att få en acceptabel FPS.

Detta är ändå ett spel där hög FPS inte är så värst viktigt, håller man sig över 45 så är det fullt acceptabelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0rr0:

Min x56 har spökat lite, tror Throttle delen är problemet. För mig fungerar det bra när jag har throttle delen mot moderkorts usb och lagt resten av utrustningen mot usb brygga med egen strömförsörjning. Tror throttle delen är strömhungrig och problem uppstår när den delar usb strömkälla med mycket utrustning, är min upplevelse och det kan ju såklart bero på min hårdvara också.

Verkar som detta löste problemet. Inget av detta har hänt efter jag satte kontakten i moderkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Inte helt lätt säga. Jag kör med 5900X och 6800 XT och har det mesta på ULTRA med några mindre viktiga detaljer ställda på medium och ligger på runt 50 FPS över Stockholm och dippar ner till 40 över London ungefär. Skulle gissa att du nog behöver ligga på medium med den hårdvara du har för att få en acceptabel FPS.

Detta är ändå ett spel där hög FPS inte är så värst viktigt, håller man sig över 45 så är det fullt acceptabelt.

Tack för infon! Har som sagt labbat lite i NCP - satt fps och vsync (testat lite av varje), men då blev allting rätt instabilt och jag hela faderullan fryser och jag får force-quitta. Något annat som kan sätta FS2020 i denna sits förutom NCP? Kör inte DX12 ska tilläggas.

Hur är det med övriga - icke gfx inställningar? AI fordon, båtar, bilar, flygplats, AI plan, väder... ?

Har ni kommit fram till något som absolut går bort (tar för mkt mot vad man får av det), eller något som ni verkligen tillför spelet något och som är värt att ha på? Det sistnämda gäller förresten gfx inställningarn med. Jag exvis MÅSTE ha droppar på rutan för att känna att det är någorlunda på riktigt...liten detalj kan tyckas, men ändå. Något liknande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack för infon! Har som sagt labbat lite i NCP - satt fps och vsync (testat lite av varje), men då blev allting rätt instabilt och jag hela faderullan fryser och jag får force-quitta. Något annat som kan sätta FS2020 i denna sits förutom NCP? Kör inte DX12 ska tilläggas.

Hur är det med övriga - icke gfx inställningar? AI fordon, båtar, bilar, flygplats, AI plan, väder... ?

Har ni kommit fram till något som absolut går bort (tar för mkt mot vad man får av det), eller något som ni verkligen tillför spelet något och som är värt att ha på? Det sistnämda gäller förresten gfx inställningarn med. Jag exvis MÅSTE ha droppar på rutan för att känna att det är någorlunda på riktigt...liten detalj kan tyckas, men ändå. Något liknande?

Övriga inställningar har jag knappt rört så de är default. Vet därför inte alls hur de påverkar prestandan. Kör för övrigt inte heller DX12. Testade lite då det bara är i beta ännu så länge, upplevde att jag fick lite sämre prestanda. Ska väl prova igen när det blir officiellt.

Egentligen är det nog bara att gå in i inställningarna, dra ner sådant du själv känner att du kan leva utan. Själv tycker jag bloom bara förstör så stänger av det i alla spel i princip, som ett exempel. Tycker du att det funkar bättre än förväntat kan du dra upp lite på någon av dem sedan. Det finns idag inget grafikkort som kan köra med allt på max utan att det blir dippar ibland så man får försöka hitta någon slags kompromiss.

Finns en del trådar på flightsimulatorforumet, kanske kan då f lite tips där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Söker dig med en Logitech Flight Yoke och kan mäta bredden på klammern och den runda delen man skruvar på. Se bild.
https://imgur.com/a/7UbrrXU

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Söker dig med en Logitech Flight Yoke och kan mäta bredden på klammern och den runda delen man skruvar på. Se bild.
https://imgur.com/a/7UbrrXU

Den runda delen är 5 cm och själva fästet (den del du hade pilarna på) 8 cm brett

Permalänk

Vad kan göra så att Vsync inte appliceras i FS2020? Vi pratar om funktionen i spelet för att sätta på detta. Allting av i NCP. Inget annat konstigt heller. Men får, trots att vsync är på i spelet, 144hz och ungefärliga fluktuerande fps som att vsync var avstängt.

Blir smått skogstokig på detta. Vill prova att köra med enkom inställningarna i spelet och inte labba så mycket med NCP; har fått en del CTD den vägen tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Det här borde Microsoft implementerat! Någon form av career mode

https://store.steampowered.com/app/771800/Deadstick__Bush_Fli...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här borde Microsoft implementerat! Någon form av career mode

https://store.steampowered.com/app/771800/Deadstick__Bush_Fli...

Ett par addon-alternativ för career mode är Neofly och Skypark (early access). Har inte testat någon av dom men ska nog ge Neofly ett försök längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mika3l:

Ett par addon-alternativ för career mode är Neofly och Skypark (early access). Har inte testat någon av dom men ska nog ge Neofly ett försök längre fram.

Jo, vet att det finns, men jag tänkte utan add-ons.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det som gjort störst skillnad i flyt/FPS var när jag stängde av SVM i bios(AMD).

Permalänk
Skrivet av CloX:

Kan meddela att det som gjort störst skillnad i flyt/FPS var när jag stängde av SVM i bios(AMD).

Vad Svmlar du om... Nej, skämt åsido - vad är detta? Aldrig hört talas om. Hur mkt gjorde det ungefär? ?=)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vad Svmlar du om... Nej, skämt åsido - vad är detta? Aldrig hört talas om. Hur mkt gjorde det ungefär? ?=)

Det är stödet för virtualisering i AMDs plattform. Stängs av genom bios.
Kanske runt 10 FPS, men svarstiderna på mainthread gick ned med 5-10ms vilket gjorde att det inte alls blev lika mycket stutters.

https://forums.tomshardware.com/threads/what-is-svm-mode-in-b...

Permalänk
Skrivet av CloX:

Det är stödet för virtualisering i AMDs plattform. Stängs av genom bios.
Kanske runt 10 FPS, men svarstiderna på mainthread gick ned med 5-10ms vilket gjorde att det inte alls blev lika mycket stutters.

https://forums.tomshardware.com/threads/what-is-svm-mode-in-b...

Whaat? Vad "missar" man vid annat användande av datorn om man slår av denna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Whaat? Vad "missar" man vid annat användande av datorn om man slår av denna?

Killgissar på att du inte kan använda virtuella maskiner.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Killgissar på att du inte kan använda virtuella maskiner.

Nog fakta för mig. Så är det nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Kom på en annan fråga... Nu när det kommer en uppdatering på måndag till FS2020, så undrar jag vad som gäller för "content foldern". Skulle man göra på något visst sätt med den, då det "kan bli fel" vid uppdateringen? Bara något jag läst. Har iofs "bara" 32NX där och inget annat - men tar ändå gärna råd.

En annan lite sak...märker att när jag gör snabba manövrar med akrobaikplanen, så verkar grafiken börja hacka efter att jag gjort dessa manövrar i hög höjd. Som att GPUn (eller CPUn) får överbelastning och då börjar hacka. Hackandet verkar även fortgå efter att jag "lugnat ner mig" och börjat flyga normalt. Tror detta både gäller i cockpit och i exterior kameran.

Tankar om det?

Har ni även andra generella tips om FS2020, så tar jag gärna dessa med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree Har du testat att ändra runt på "Offscreen terrain pre-caching" i grafikinställningarna? Låter som om det kan vara den som spökar.
Har inte kört på några månader nu, men senast så var den en stor avvägning för mig.
Low ger bra prestanda när man flyger rakt/enkelt, men stutters när den laddar in ny terräng, så när kameran eller planet rör sig fort.
Ultra ger få eller inga stutters när kameran rör sig fort, men sämre prestanda konstant då den har mycket mer data att ladda in konstant när man flyger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@spacedebree Har du testat att ändra runt på "Offscreen terrain pre-caching" i grafikinställningarna? Låter som om det kan vara den som spökar.
Har inte kört på några månader nu, men senast så var den en stor avvägning för mig.
Low ger bra prestanda när man flyger rakt/enkelt, men stutters när den laddar in ny terräng, så när kameran eller planet rör sig fort.
Ultra ger få eller inga stutters när kameran rör sig fort, men sämre prestanda konstant då den har mycket mer data att ladda in konstant när man flyger.

Aha, okej tack. Har den satt på "high". Drog upp alla mina inställningar rätt rejält (ej ultra, utan mest high och någon enstaka mid, typ waves). Kör ju 5600X och RTX 3060 Ti i 2560 x 1440 (native). Det flyter på rätt bra måste jag säga, undantaget är jag gör hastiga manövrar med akrobaikplanen. Men lagget kommer liksom efter ett tag, inte alltid när jag är mitt i min akrobatik med spinn, rollar och allt det må vara. Sen har jag märkt att det börjat bli lagg när flyger nära marken, precis vid start ibland (men även en bit efter). Detta även på platser där det mest är gräs eller träd...typ någon arktisk tundra-like som i norra alaska osv. Vet inte om det kan bero på annat, typ att jag når en temp, ca 65 grader på min GPU och den vid 65 börjar throttla? Dags att sätta egna kurvor på fläktarna...vem vet.

Men kör mest general aviation och aircraft, så ingen fara...men liiite störigt blir det.

Nu har jag dratt in senate Asus BIOS och dragit på PBO, får se vad det ger (ej satt avancerat, utan bara "på").

Får se vad det ger. Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

65 C är riktigt bra på GPU, den lär inte throttla där! Den lär inte throttla vid 80 heller; verkar som att officiella maxtempen, där den verkligen börjar klocka ner sig, är 93 grader.

Får du inte samma problem när du flyttar kameran? T ex om du tittar ut på vänster sida, och snabbt flyttar över kameran till höger. Är det verkligen bara med akrobatplanen och när du gör manövrar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

65 C är riktigt bra på GPU, den lär inte throttla där! Den lär inte throttla vid 80 heller; verkar som att officiella maxtempen, där den verkligen börjar klocka ner sig, är 93 grader.

Får du inte samma problem när du flyttar kameran? T ex om du tittar ut på vänster sida, och snabbt flyttar över kameran till höger. Är det verkligen bara med akrobatplanen och när du gör manövrar?

Inte testat, men det kan nog mycket riktigt vara precis så med. Ska se om jag kan testa framöver.

Ok, 65 C - ingen oro med andra ord. Kollade just min CPU temp (med pbo enabled) och låg på ca 64 C i CPU-Z stresstest. Borde väl inget vara någon värme-flaskhals där heller.

Tog hem senaste Bios med med AMD's tP...ehm...ja, något nytt var det i alla fall. Tyvärr inte gjort någon mätning innan, men lär ju inte bli sämre. Rätt pepp inför släppet i morgon för att se vad MS har fixat (finns listor men inte orkat läsa haha).

Klurar på min content folder där bara...men kanske kan låta den vara. Är det vanligt att saker blir f****d up när man uppdaterat?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma