Exportera outlook databasfil

Permalänk
Medlem

Exportera outlook databasfil

Hej
Jag har en stor outlookdatabasfil (ost) på en dator som jag nu vill flytta till en annan dator. Kruxet är att jag ej har tillgång till emailen längre så jag har databasfilen. Jag vill nu exportera så jag har dessa email sparade men när man söker "export outlook database" så kommer det upp massa sidor som verkar lite suspekta. Det behöver inte vara just outlook utan vadsomhelst som låter mig söka funkar fint. Några tips?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är ju OST filen en offline kopia och behöver nödvändigtvis inte innehålla alla mail du tror den ska ha.
Det finns verktyg som gör om OST till PST så du bara kan lägga till den men du borde exporterat allt istället för att ta en OST fil.

Permalänk
Medlem

.pst-filen är den du egentligen vill ha men också oftast den svåraste att kopiera ut då windows tjuvhåller på den genom att outlook mm. har filen öppnad och ofta inte tillåter kopiering av den i det läget.

Alternativet närmast att ha .pst filen är att du har exporterat ut hela din mail till en transport/backup-fil. - problemet är att folk aldrig gör det... och heller aldrig lyckats 'få med sig ".pst" ' filen just att det har läsblockering och oftast försöker man sedan rädda sig med .ost-filen som gick att kopiera och med blandad framgång senare.

.ost är inte 'pålitlig' och är offline och cache databas och det kan fattas många mail och bilagor i denna.

---

Eftersom du skriver 'flytta' så antar jag att du har den gamla .pts-filen kvar - så antingen gör du export på den eller kanske eventuellt kan kopiera ut pts-filen om du bootar datorn i skyddat läge med så få program igång som möjligt - och förhoppningsvis att outlook med hjälp-program inte startat och låst filen i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

.pst-filen är den du egentligen vill ha men också oftast den svåraste att kopiera ut då windows tjuvhåller på den genom att outlook mm. har filen öppnad och ofta inte tillåter kopiering av den i det läget.

Alternativet närmast att ha .pst filen är att du har exporterat ut hela din mail till en transport/backup-fil. - problemet är att folk aldrig gör det... och heller aldrig lyckats 'få med sig ".pst" ' filen just att det har läsblockering och oftast försöker man sedan rädda sig med .ost-filen som gick att kopiera och med blandad framgång senare.

.ost är inte 'pålitlig' och är offline och cache databas och det kan fattas många mail och bilagor i denna.

---

Eftersom du skriver 'flytta' så antar jag att du har den gamla .pts-filen kvar - så antingen gör du export på den eller kanske eventuellt kan kopiera ut pts-filen om du bootar datorn i skyddat läge med så få program igång som möjligt - och förhoppningsvis att outlook med hjälp-program inte startat och låst filen i det läget.

Tack för tips. Jag såg att man kunde exportera till pst men tyvärr verkar det inte ha gjort någon större skillnad. När jag öppnar denna i en annan outlook så får jag visserligen rätt count Inbox (3100 tex) men när jag klickar så är tyvärr foldern tom. Jag har också testat att importera i thunderbird från outlook men tyvärr hittar den bara 10 email i nån outbox.

Någon som har tips hur jag kan lyckas få med mig email på vilket sätt som helst? Det enda jag skulle vilja ha är en tillgång till gamla mail i bevisföring på företagsdatorn skulle jag behöva referera till vissa email. Jag kán påpeka att tidigare kunde jag söka på vissa ord på företagsdatorn men tyvärr så har denna funktion försvunnit på det senaste och jag kan öppna men ej söka på email.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej igen. Jag testade thunderbird förresten och även om de har en importgrej så importerade den tyvärr inga email. Däremot så installerade jag precis Mailbird som dock kostar 5$ per månad men den kunde väldigt enkelt importera pst-filer (i mitt fall på 19 gb). Sökfunktionen verkar också funka fint med så ska testa på en annan dator men verkar som jag har hittat min lösning. Man verkar få 3 dagar gratis btw utan att behöva lägga in kreditkort etc.

Gränssnittet verkar definitivt modernt och integrera med massa andra servicar som man kan välja (google calendar, whatsapp etc etc) men tveksamt om jag just nu vill betala pengar för en service till mitt personliga mailkonto. Däremot verkar det som jag har en tjänst jag skulle kunna aktivera skulle jag behöva gå in och kolla gamla email etc vilket är positivt!

Visa signatur